Gå til innhold

Hjelp!!


Krible81

Anbefalte innlegg

Jeg er 6 uker på vei og vektnedgangen har allerede stoppa opp! Før jeg ble gravid gikk jeg ned 12 kilo på 13 uker. Da jeg for to uker siden fant ut at jeg var gravid, feira vi med potetgull og sjokolade og brus (huff jeg angrer!), den uka ble det svimlende 2000 kosemerkekalorier, og den uka gikk jeg opp 1,3 kg!! Selv om jeg i snitt spiste 400 kcal mindre enn forbruk pr. dag. Kan noen forklare meg dette? Økte jeg for fort eller har godterier den effekten selv om totale kcal er mindre enn forbruk? Neste uke tok jeg meg selv i nakken og er nå tilbake på 13-1400 kcal, men vekta har helt stoppa opp, så jeg er litt frustrert nå.. Dette er ca hundre kcal mer enn jeg har spist når jeg har gått jamt ned i vekt. Men siden jeg bare er 6 uker på vei hadde jeg tenkt at så lenge jeg spiser sunt og variert kan jeg holde meg på 1400 kcal frem til 10-12 uker og så øke gradvis? Embryoet er jo så lite at det trenger ikke mye energigivende næringstoffer tenker jeg, bare rikelig med vitaminer og mineraler.. Hva tror dere om dette? Sliter litt med motivasjonen, har lyst på godteri og sjokolade hele tiden. Og det hjelper ikke at det er påske... Noen som vet i hvilket tempo man bør øke inntaket og når man må begynne å spise mer med tanke på fosteret? Kan legge til at jeg pga. helsemessige grunner ikke kan være i fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten! Selv er jeg snaut 20 uker på vei og gikk ned 6kg i høst på to nettkurs. Da jeg ble gravid var jeg nettopp ferdig og hørte med kurslederen om det med meny o-l- og fikk beskjed om å gå opp en meny med en gang, dvs. fra 1600 til 1900 kcal fordi jeg likevel ville ligge under dagsbehovet mitt som er 2200 inkl.trim. Så du bør gå opp fra 1300 til 1600kcal, legg inn 110kcal mellom lunsj og middag og kveldsmat på 220kcal. Da blir det også lettere å unngå snopingen :) og en blir ikke så lett kvalm når en spiser oftere. Om du vil kan godt måltidene stykkes opp i enda mindre enheter og spises hver andre time f.eks. fordi det er lettere med mange mindre måltider om en er kvalm. Kurslederen sa også at det var individuelt hvordan en gikk opp, selv hadde hun lagt på seg 4-5kg tidlig i svangerskapene og ikke så mye mer før på slutten. Jeg har også gått opp endel i starten og så holdt meg jevnt de siste 3mnd. Gikk på gravid-nettkurs de siste to månedene og det hjalp nok litt på motivasjonen :( Nå har jeg gått opp 7,5kg og er halveis. Uff , håper det ikke ble for mye om meg og mitt... Men tenkte kanskje det er greit å se et eksempel? Andre igjen går ikke opp i det hele tatt i starten men heller ned pga. kvalmen og manglende matlyst.

Så jeg tror ikke du la på deg en kilo av den chipsen :( Men kroppen har nok lagret mye vann pga. saltet og endel går med til å økeblodvolumet, øke brystvolumet osv. Så drikk mye vann, øk med en meny, spis så mye grønt og frukt du orker og husk tran og folsyre så er du godt i gang! Legg gjerne inn målene dine på lenken "Gravide som rapporterer vekten" den ligger litt nedover på hovedsiden. Der legger vi inn et innlegg hver som vi oppdaterer hver uke, da blir det ikke så mange innlegg og lettere å følge hverandres utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten! Selv er jeg snaut 20 uker på vei og gikk ned 6kg i høst på to nettkurs. Da jeg ble gravid var jeg nettopp ferdig og hørte med kurslederen om det med meny o-l- og fikk beskjed om å gå opp en meny med en gang' date=' dvs. fra 1600 til 1900 kcal fordi jeg likevel ville ligge under dagsbehovet mitt som er 2200 inkl.trim. Så du bør gå opp fra 1300 til 1600kcal, legg inn 110kcal mellom lunsj og middag og kveldsmat på 220kcal. Da blir det også lettere å unngå snopingen :( og en blir ikke så lett kvalm når en spiser oftere. Om du vil kan godt måltidene stykkes opp i enda mindre enheter og spises hver andre time f.eks. fordi det er lettere med mange mindre måltider om en er kvalm. Kurslederen sa også at det var individuelt hvordan en gikk opp, selv hadde hun lagt på seg 4-5kg tidlig i svangerskapene og ikke så mye mer før på slutten. Jeg har også gått opp endel i starten og så holdt meg jevnt de siste 3mnd. Gikk på gravid-nettkurs de siste to månedene og det hjalp nok litt på motivasjonen Nå har jeg gått opp 7,5kg og er halveis. Uff , håper det ikke ble for mye om meg og mitt... Men tenkte kanskje det er greit å se et eksempel? Andre igjen går ikke opp i det hele tatt i starten men heller ned pga. kvalmen og manglende matlyst.

Så jeg tror ikke du la på deg en kilo av den chipsen Men kroppen har nok lagret mye vann pga. saltet og endel går med til å økeblodvolumet, øke brystvolumet osv. Så drikk mye vann, øk med en meny, spis så mye grønt og frukt du orker og husk tran og folsyre så er du godt i gang! Legg gjerne inn målene dine på lenken "Gravide som rapporterer vekten" den ligger litt nedover på hovedsiden. Der legger vi inn et innlegg hver som vi oppdaterer hver uke, da blir det ikke så mange innlegg og lettere å følge hverandres utvikling.[/quote']

 

Gratulerer med graviditeten elefant!

Syns det er kjempelurt råd Koala kommer med om å gå opp en meny med en gang. Jeg fikk beskjed av min kursleder å holde samme meny til jeg var passert 12 uker, men det røyk fullstendig. Dermed sprakk hele "leve-sunt-i-svangerskapet" planen min. Heldigvis gikk jeg ikke opp mer enn 12 kilo totalt, men følte meg jo kjempe misslykket fordi det var komplett umulig for meg å følge 1600 kcal om dagen så kvalm som jeg var. Dessuten kom jo minst halvparten av maten opp igjen...:)

Jeg syns det er merkelig at kurslederne gir forskjellige råd, men syns nok likevel rådet med å gå opp en meny fra starten var veldig bra. Må du bytte ut noe frukt med saltstenger så får vel så være;)

Lykke til med svangerskapet! Det kommer nok til å gå kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...