Gå til innhold

Snart Gravid?


Gjest Milla76

Anbefalte innlegg

Gjest Milla76

Hei

Jeg har vært jo-jo slanker i 15 år og vier nå 81 kg.Jeg planlegger å bli gravid med mitt 2.barn i august. Ønsker ikke å legge på meg noe særlig i svangerskapet (Gikk opp 18 kg med mitt første barn: Var oppe i 86 kg da jeg var høygravid) Har forsøkt diverse kurer uten noe langvarig vektreduksjon. Problemene begynnte da jeg og min mann flyttet til utlandet og jeg fikk et endret kosthold. Sakte men sikkert gått opp 15 kg over det jeg jeg føler meg konfortabel med. Vel hjemme i Norge og i full jobb klarer jeg å gå ned en del men motivasjonen forsvinner liksom og så går jeg bare fortere opp igjen. Gikk ned 8 kg ifjor sommer/høst for så å ha gått det opp igjen det siste året.

 

Nå vil jeg ned ca 15 kg men planlegger også å bli gravid. Vil prøve å gå ned noen kilo før september og så være stabil i vekt og spise sunt og regelmessig under graviditeten. Noen som vil slå følge fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i lik vekt situasjon som deg og vet hvordan det er :) Nå er jeg høygravid med tredjemann og har gått opp ca.14kg i svangerskapet (34 uker) Så jeg må nok vente litt til før jeg henger meg på nedover igjen :) Men mitt tips er nettkurs, melder du deg på nå kan du begynne alt om en uke eller to og de virker like bra som vanlige kurs er min erfaring. Da får du max uttelling fram mot september (eller lenger om det ikke skulle klaffe på første forsøk :) ) Det er lettere å bli gravid når man spiser sunt og har mindre vekt å dra på så GR-kurs er bare bra i den situasjonen du er i nå. Hvis du skulle bli gravid mens du går på kurset gir du bare kurslederen beskjed så legges det om til gravid-kurs istedet hvor fokuset endres fra vektnedgang til holde vekten og spise sunt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milla76

Takk for det:-) Jeg skal prøve meg litt på egenhånd først. Det er faktisk veldig nyttig bare og skrive ned hva jeg spiser. Jeg vet jo om det som er galt men det er litt lettere å ha selvkontroll når jeg skal skrive det opp. Har hatt noen aha opplevelser også, for jeg har faktisk aldri tellt kalorrier før, så noen ting overasket meg faktisk. Da blir det mer motiverende å ta mindre av det og mer av noe annet som frukt og grønt. Jeg ser jo på kalori-innhold men mest når jeg tror det er mye i... Men nå skal jeg forsøke, veldig motivert. Det gøy med denne siden, så håper noen i min situasjon har lyst å henge seg på tråden:-)

 

Vi har ikke hatt ferie ennå så da har jeg bikini sesong til høsten å se frem til også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milla76

Hei må en melde seg på kurs for å få tilgang til menyene? Hvor finner jeg dem?

 

Takk for svar!

 

 

 

Ps jeg skjønner ikke vitsen med å registrere kosemerker? så lenge totalen av kalorier per dag er under -eller akkurat det en skal ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Milla 76 :)

 

Er litt på samme sted som deg, og slår gjerne følge. Jeg har vel slitt mot kiloene siden tenårene. Er nå 34....

 

Har 2 gutter, en på 9 år og en på 11 måneder. Men planlegger altså som deg å bli gravid snart. Vi er allerede i gang med prøvinga, men kan jo ta lang tid før det klaffer, og i mellomtiden prøver jeg å gå ned noen kilo.

 

Gikk på kurs for et par år siden, men nå gjør jeg et forsøk på egen hånd. Begynte for 4 uker siden, har veiedag på fredager, og har til nå gått ned 6,6 kilo. De første 3-4 kiloene var veldig 'nye' kilo, så de gikk raskt av.

 

Nå er kampen mot 'gammelfettet' igang! Veier nå 89,5 kg (ferdig med 90-tallet for en stund håper jeg :) ). Prøver å drikke mye vann. Er ikke noe flink å føre dagbok, veier noe mat, men tar det litt som det kommer. Holder meg unna snop, og har nok litt hjelp av at jeg ennå ammer 4 ggr om dagen.

 

Gleder meg til å følge deg videre, og så hadde det jo vært gøy og blitt gravid omtrent samtidig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått to blå, og er 5 uker på vei. Jeg ser på dette med skrekkblandet fryd. Jeg har gått ned ca 10 kg det siste året, og ser ikke frem til å legge på med de kiloene igjen. Jeg er nå 3 lettere enn sist jeg ble gravid. Da endte jeg opp på ca 13-14 kilo. De rant ikke akkurat av....

 

Nå skal jeg gjøre en stor innsatts slik at jeg ikke legger på meg så mye i dette svangerskapet. Jeg har jo klart å gå ned nå, og holdt vekten noen måneder. jeg ønsker til slutt å bli ca 10 kilo lettere enn jeg er nå. Men, først litt opp tenker jeg. Jeg veier i dag 84,8 kilo. Jeg lager nok min egen tråd også, for å holde meg selv i ørene. Men, det hadde vært veldig koslig å slå følge med noen:) Lykke til med prøvingen til dere begge!!!

 

Klem fra krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprudle

Hei,

jeg er 30 år og har et barn på tre år. Jeg hadde håpet å ha et til barn nå, men istedet blir det prøverør til høsten... Har PCO og har de siste to årene blitt stadig tyngre, og det hjelper jo ikke akkurat for fruktbarheten:(

 

Jeg forstår ikke helt meg selv- det å ønske å bli gravid bør jo være topp motivasjon for å gå ned i vekt, men jeg har i stedet bare gått opp!

Vel- nå kjenner jeg at motivasjonen kommer snikende og at den både blir værende og at den blir sterkere!

 

Jeg har tidligere klart å slanke meg 13 kilo og det var gøy! Har som mål å komme ned fra noen-og-80 kilo til 75 kilo i første omgang. Tenker jeg vil bruke denne siden som motivasjon og kontroll for meg selv. Jeg har ikke råd nå til å gå kurs, men har veldig god erfaring fra kurs tidligere. Problemet er at jeg aldri har kommet helt i mål, og derfor ikke gått på stabiliseringskurs. For meg er nok dette helt nødvendig! Blir spennende å se hvordan dette skal gå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koko1975
Hei må en melde seg på kurs for å få tilgang til menyene? Hvor finner jeg dem?

 

Takk for svar!

 

 

 

Ps jeg skjønner ikke vitsen med å registrere kosemerker? så lenge totalen av kalorier per dag er under -eller akkurat det en skal ha?

 

Anbefaler deg å lese hele denne tråden:

https://www.vektklubben.no/forum/showthread.php?t=9333

 

Masse gode tips og hjelp på veien! :)

 

Jeg registrerer alt jeg spiser, men ikke alltid under kosemerker. :) Men, de har jo en mission - i prinsippet kan du jo spise en stor sjokoladeplate om dagen og fortsatt gå ned så lenge du ikke spiser noe annet, men det er nok litt vanskelig - du vil jo bli veldig sulten og det er lett og sprekke.

 

Jeg synes det er mye lettere og ikke sprekke om jeg bruker kaloriene mine på ordentlig mat. Da holder blodsukkeret seg såpass stabilt at jeg rett og slett ikke har behov for snop!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milla76

Hei til Lisa, Krille og Sprudle!

 

Så utrolig gøy at vi er flere som kan motivere hverandre. Vi er jo nesten i samme situasjon alle tre.

 

Nå har jeg gjennomført første uke, gikk på vekta idag og - 1 kg- veldig fornøyd da vi var på hyttetur og i Kristainsand dyrepark i helgen så det ble litt ekstra grillmat, potetgull, vin og is:-( men var flink til å ha med masse frukt i parken og på stranda samt lett yougurt så da gikk det ganske bra likevel. Nå er det uke to og litt mer hverdag på jobben også. Gruer meg bare til helgen med 3-års dag til min sønn. Får kjøpe inn masse frukt og grønnsaker og ikke gå amok i kakefatet!

 

Håper det går bra med dere andre også. Takk til koko for tips om tråd skal gå igjennom den :-) Kanskje noen tips til middag fremover!

 

Milla 76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til bursdagen : Hvis det lar seg gjøre, ikke lag "dine" favorittkaker men andre gode kaker som gjestene liker. Da er det lettere å ikke gå amok :) Jeg pleier bruke det trikset når jeg handler godis til familien, mannen min er f.eks. veldig glad i fruktnøtt og superchips mens det ikke er mine favoritter akkurat. Så når jeg kjøper det og litt smågodt til ungene kan jeg klare å styre meg mens resten av familien er veldig fornøyd. (ostepop derimot, kan jeg spise hele posen alene ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det greit nok. Jeg er 5+2 i dag. Sulten stort sett hele tiden, og har gjort noen dårlige valg til lunch med STORE luftige rundstykker. Fra i dag blir det Ingers rugbrød og tørre knekkebrød i vesken. Ellers er jeg i overraskende god form. Det blir nok en gutt til dette, ellers hadde vel kvalmen kommet sigende nå?? Jeg prøver å holde det hemmelig så lenge så mulig denne gangen. Da er det jo viktig at jeg ikke får mage før jeg har tenkt å fortelle det...Skal prøve å ikke si noe på jobben før etter UL i uke 18....Er i ny jobb, begynte i juni og har bare vikariat frem til nyttår. Jeg er bare NØDT til å klare å jobbe frem til det!!!

 

Krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering fra meg :)

Var på campingferie forige uke og fikk derfor ikke veid meg før lørdag (har veiedag fredager). Som ventet litt opp, men bare 0,5 til tross for store utskjeielser på turen :D Men måtte snikveie meg i dag, for likte ikke å se 90-tallet igjen... og nå er jeg tilbake der jeg var forige fredag: 89,5. Er igang med å gå turer igjen, så håper på nedgang til fredag:)

 

Hvordan går det med dere andre da? Er vel flere som har hatt veiedag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Jeg begynnte å resgistrere på mandag men har veiedag på tirsdager. Har gått ned 0.5 kg denne uka ikke stort men vært syk og det har derfor blitt lite men usunn mat desverre, itillegg til tre barnebursdager denne uken så det har blitt litt for mange pølser også. Men er veldig fornøyd med at jeg faktisk har gått ned likevel. Har også gått ned 2 cm rundt midjen og det er da også noe.

 

Skal til lege idag og planlegge familie økelse. Spennende hvordan det går fremover!

 

Jeg har en gutt og var konstant kvalm de første 4 mnd. det var da jeg la på meg mest hele 12 kg.. De siste 5 kg var bare væske og baby de siste måndene... Håper jeg ikke blir så kvalm hvis jeg blir gravid nå. har en hektisk jobb høst og kan heller ikke være så mye syk da jeg jobber timebetalt i et prosjekt...

 

Men det ordner seg- Godt å høre fra dere andre igjen

ha en super dag

 

begynnervekt: 81.5

idag: 80.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Jeg er fremdeles i feriemodus og er ikke her inne så ofte. Men, jeg kommer sterkere tilbake. Jeg har veid meg i dag 84,6 kg. Ned 1 kg siste uken. Det var en av sommerkiloene. Jeg slanker meg ikke, og er ikke flink med maten for tiden, så det er nok bare kroppen som regulerer seg. Jeg skal skjerpe meg, men jeg er kvalm og det er bare "junk" som frister når jeg ikke får i meg mat tidsnok. Men, jeg forsøker å ha nødproviant klar hele tiden, og lykkes innimellom. Satser på en god uke nå. Jeg har vært hjemme i tre dager med barnehage innkjøring, og det frister ikke å gå i morgen. Men, to dager til helg. Neste uke skal jeg jobbe 7 dager...

 

Krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det faktisk 6 uker siden jeg startet, og har gått ned 8,0 kg, kjempefornøyd!! Gikk jo litt opp ved forige veiing, men det er borte nå:D -1,9 kg denne uka.

 

Milla76: vært kjempeflink jo! Nedgang når du har vært syk+ masse fristelser i bursdagsselskap. Stå på :)

 

Krille: Kjenner meg veldig igjen... I begynnelsen må man nesten spise det som frister, selv om det ikke alltid er så sunt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles ikke helt i topp form, men forsøker så godt jeg kan å spise sunt. Det går innimellom. Gulerøtter blir brukt som kvalmestillende, og plommer. I går var først gangen jeg måtte spy. Det er heldigvis værst om ettermiddag/ kveld, så da klarer jeg jo å jobbe. Jeg har gått opp igjen det jeg gikk ned forige uke, og merker at det sliter VELDIG på syken dette med vekten. Derfor knasker jeg gulerøtter og forsøker så godt jeg kan. Det blir mindre trim enn vanlig også, men det skylder jeg litt på sommeren og at jeg har gått fra å være student til 100% stilling. Jeg kan jo ikke klare alt. Men, jeg er heldig og liker å trene. Så jeg forsøker så ofte jeg klarer.

 

Dere er jammen flinke som går ned mens dere venter!!!

 

Krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ikke vært inne på en uke eller to. Har fått kyssesyken og ligger for det meste rett ut. Men har gått masse ned i vekt da jeg ikke orker å spise det er jo en trøst i det hele.. Kan av den grunn ikke trene heller ikke drikke alkohol. Må kanskje vente med å bli gravid men nå¨har jeg ingen prevansjon så da skjer det når det skjer. om ikke denne månden må vi satse på neste. Da har vel kroppen kommet seg også håper jeg. Har orket mest væske og ca et måltid om dagen så ikke akkurat registret noe. Har vært glad for de kaloriene jeg har fått i meg.

 

Egentlig veiedag tirsdag men måtte veie idag og da ble det slik:

 

Start vekt: 81.5

i dag: 78.4

 

midje start: 110

midje idag: 105

 

Veldig fornøyd med det! målet er å være ca 70-75 når jeg blir gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkars deg Milla. Kyssesyken er ikke akkurat stas har jeg hørt. Her går det så som så. Jeg er VELDIG kvalm, men klarer å komme meg på jobb. Spyr sjelden. Ligger mye på sofaen, men klarer å tvinge meg på treningsstudioet 2 ganger i uken og noen turer utenom det. Tror ikke jeg har gått opp noe siden ferien. Men, har gått opp 4 kg siden jeg sluttet med reductil.

 

Jeg merker det sliter enormt på psyken. Jeg føler meg enorm igjen, og er veldig spent på hvordan dette skal gå....Men, snart er forhåpentligvis kvalmen over og jeg kan trene mer.

 

Det positive er:

 

Jeg kan ikke lenger fordra kaffe og cola light:)

Jeg er ikke særlig begeistra for hverken smågodt eller sjokolade.

Jeg er blitt sinnsykt glad i melk.

Jeg får i meg masse sunn mat.

Jeg spiser frukt og grønt.

Jeg holder vekten etter at jeg er blitt gravid, enda jeg spiser i ett...

 

Det er helt utrolig at kroppen er laget slik at vi mister lyster og får nye under en graviditet. Og ikke minst mitt oppi kvalme elendigheten må jeg jo tenke på at det vokser ett lite under inni meg. Det er helt fantastisk hvordan vi er skapt!!

 

Krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travle uker nå, tilbake på jobb etter et rolig år hjemme... Har derfor ikke blitt noe særlig trim på meg, noe jeg savner.

 

Kjenner jeg er veldig utålmodig med både slankingen og babylagingen. Vil jo at det skal gå fortere! Vil jo være gravid helst med en gang, og så skal kiloene helst renne av meg mens jeg sitter på baken og spiser sjokolade :)

 

Men men, går jo nedover da:) I går viste vekta 86,5. Hadde håpet på 400 gr mer, men håper å runde 10 kg til neste fredag da.

 

Stå på jenter! Og god bedring til deg Milla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

85,5 kilo= 10,6 kilo siden start i slutten av juni, og 1 kilo siden sist. Ble så utrolig glad da jeg gikk på vekta i morrest, for hadde ikke gått noe ned for et par dager siden! Men står foran en travel uke nå med litt for mange fristelser, så tror jeg er heldig hvis jeg står i ro til neste gang;)

 

Hvordan går det med dere andre da? Fremdeles syk Milla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ned mer en 1 kg siste uken. 85,0 kg i dag. Har gått rundt å vært så deppa denne uken fordi buksene blir mindre og mindre. Men, da er det kanskje magen som vokser?? Det ser ikke ut som annet enn mer fett, men det kan jo være. Har vært på trening i dag. Step. Det var utrolig hardt, og det er veldig tydelig at formen ikke er som den var...Desverre. Før jeg begynte i jobb trente jeg jo fire ganger i uken. Nå sliter jeg med å klare 2...Men, sånn er jo livet. Så fantastisk at du har gått ned så mye Lisa, du er jo super flink!!! At jeg har gått ned nå er nok bare tilfeldig. Men, jeg spiser hverfall ofte og lite, kanskje det hjelper. Ikke orker jeg snop, brus eller kaffe enda heller. Jeg får nyte det så lenger det holder!!!

 

Krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg krøpet til korset og blitt sykemeldt. Legen ville sykemelde meg 2 uker 100%, men jeg er ikke så dårlig. vi ble enig om 40%. Det er ikke det at jeg ikke vil være sykemeldt 100%, og ikke er jeg arbeidsnarkoman heller. (tvert imot...). Men, jeg er i et halv års vikariat, fra juni, og vil gjøre et så godt inntrykk som mulig. Nærmeste sjef nærmest oppmuntret meg til å sykemelde meg, men jobbe mer enn det jeg var sykemeldt. Litt på kanten egentlig. Men, nå er det sånn. Jeg er sliten, kvalm, og litt "utenfor". Begynner å gråte for ingen ting osv, så jeg trenger vel å roe ned litt. Men, det passer så dårlig....

 

Det blir alt for lite trim også. Jeg håper inderlig at jeg er bedre om 2 uker!!!!

 

Ellers går det bra. Holder vekten og har lagt på meg 2 kg på 10+3 uker. Det er vel brukbart?

 

Krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har ikke vært så mye inne på siden. Har ikke orket å regisrere mat og vekta har ikke vært min beste venn i det siste. Veldig lett å bare unnvære da..

 

Men jeg er blitt friskmeldt idag 100 % har jobbet litt innimellom (ingen som stepper inn for meg når jeg er borte så da må jeg gjøre litt innimellom). Hadde planlagt å vente litt med graviditenen da leverprøvenen mine ikke var så gode, men jeg blir lett gravid så når jeg ikke bruker prevansjon var det ingen ting å gjøre med det. Jeg er 5 uker +1 på vei, med termin 13.mai.

 

Nå gjelder det å spise sunt. Det er litt mer motiverende når en spiser for to, men appititten er enorm! begynner å bli litt kvalm men ikke så ille ennå- heldigvis! Gikk jo opp 12 kg de siste 3 måndene sist prøver å unnvære det nå.

 

Var nede i 77.7 kg, men ligger på ca 78 nå, ikke veid meg denne uken.

 

God bedring til deg Krille! Og lykke til med baby Lisa du har vært flink med vekta da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med spira! :) Har nok desverre ikke like lett for å bli gravid jeg, så får bare smøre meg med tålmodighet, og prøve å ta av meg så mye som mulig mens vi prøver og venter...

 

Kun -0,6 de siste 2 ukene, men har gitt etter for mange fristelser... Men -11,2 kilo siden starten, så er jo veldig fornøyd med det da:)

 

Lykke til med graviditeten Milla, så kommer jeg forhåpentligvis etter snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...