Gå til innhold

Bli med på idémyldring på sunn helgekos!!


Gjest anneli

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Har gått 2 GR kurs i vår og gikk ned nesten alt jeg ønsket ( skulle gjerne tatt av 2 kg til) Følger fremdeles GR kosthold og strever med å holde vekten stabil, (+ prøver å ta av de 2 siste kg...)Helgene er den største utfordringen for meg. Om jeg først begynner med noe søtt eller salt tar det lett HELT av!!

Vil noen være med å dele idéer til sunn kos??

 

Mine forslag: grønnsak dip (bruker kesam 1% eller 8% og dip pulver)

Fruktsalat med lett youghurt

 

Anneli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker og dipp er også min favoritt! Alle liker det også ikke slankerne, barna, tennåringer.

 

Mitt tips er å varme opp tine melk med et hint av sjokolade, strø på kanel og kos deg med god samvittighet. :-) Denne tar du på melkekvota og du har fremdeles kosemerker til andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å kutte opp masse forskjellig frukt i en skål, og ha litt sjokoladesaus (sånn til is) over. Melon, banan, druer, eple, også videre - samt valnøtter. Vet ikke hvor sunt det er, men det høres bedre ut enn vanlig godteri (selv om jeg ikke klarer å unngå det heller...).

 

Jeg har hørt at popcorn er bra, og at micropop er bedre enn hjemmelaget fordi man unngår oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jannicke

100g ricotta ost + noen dråper vanilje essens + kunstig søtning etter eget ønske

Variant1 : + litt kakao pulver + pittelitt instant espressopulver (NYDELIG)

Variant2: + revet lime eller sitronskall eller sitronmelisse

Variant3: Erstatt vaniljeessens med en annen favorittessens

Variant4:+kanel

 

Eller bruk 50g cottage cheese +50g kesam vanilje + kunstig søtningsmiddel etter smak.

 

God helg med god samvittighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jannicke

Jeg har hørt at popcorn er bra' date=' og at micropop er bedre enn hjemmelaget fordi man unngår oljen.[/quote']

 

Det er ikke bare bare med micropopcorn, den inneholder MYE transfett, og transfett vil vi absolutt ikke ha i oss. Det er i store mengder helsefarlig. Men popcorn kan lages uten fett hvis man har popcornmaskin, og da snakker vi litt mer sunnhet.

PS! Digger fruktskål tipset! Namnam

 

Klem JT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ILmakeIT
Det er ikke bare bare med micropopcorn' date=' den inneholder MYE transfett, og transfett vil vi absolutt ikke ha i oss. Det er i store mengder helsefarlig. Men popcorn kan lages uten fett hvis man har popcornmaskin, og da snakker vi litt mer sunnhet.

PS! Digger fruktskål tipset! Namnam

 

Klem JT[/quote']

 

 

man kan også poppe popcorn uten popcorm maskin.

 

nu husker jeg ikke helt oppskriften, men jeg tror og mener man kan ta en

skål som tåler å være i microen, legger noen popcorn i bunden med 3-4 ss vann.

ta ca 4 fyrstikker og brekk av enden med svovel i av.

Ta et fat og sett over skålen, sett fyrstikkene mellom skålen og fatet ,slik at det blir et lite mellomrom.

så setter man på microen..på 3-4 minutter(alt etter behov)

å slik får man popcorn uten fettstoff...

 

eller så kan man ta den gammel dagsemåten.. hvor man bruker 1-2 ss olje i en kasserolle..

 

yes..

 

når jeg skal kose meg

 

så lager jeg en sluch ice av isbiter,litt vann og light saft. mixer det sammen i foodprosessern..

tar som oftes sukker trangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjerner eplekjernen og varmer eplet i microen til det "koker" litt. Tar på noen spiseskjeer med Mild og Lett Vanilje yoghurt, og strør en god dose kanel over!

 

Kjempe godt, og du får i deg melk- og fruktrasjon i samme slengen!

 

CamCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær en banan i skiver . Ta en halv lavkalori fersken ( på boks ) og skjær i skiver . Hell over litt av sausen fra boksen . Strø kanel og event . kunstig søtning over . Og på toppen av det hele : en boks lett og mild yoghurt etter smak !! Yndlingsnammen min , asså !!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her!! Skal ta med meg de videre når helga nærmer seg ja! :D

 

Jeg har hittil brukt kosepoeng på sjokolade.. bamsemums. Regner 33kcal pr bamsemums.. Legger de først i kjøleskapet sånn at de blir kald, og så spiser jeg 1 bamsemums i 3 biter.. IKKE glefse i meg hele.

 

Jeg gjør dette for å "lære" meg nyte LITT godt, istedet for å spise en halv kg smågodt på 2 timer...

 

Men ellers bruker jeg også yoghurt med litt banan, rosiner og nøtter i. Det smaker nammis!!

 

Og.. jeg drikker pepsi max av VINGLASS med isbiter.... merkelig hvor annerledes man drikker av sånn glass en av feks halvlitersglass! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mange gode tips her som er bra å ta med seg på veien.

Jeg har en favoritt: Kutt opp et eple, bland med 1 ss rosiner, litt mandler og valnøtter og kanel... Dette metter litt også og er sunt og godt !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange bra idéer dere har. Skal prøve flere neste helg! Det med cola light i vinglass med is i har virkelig noe for seg! Jeg tok også en lime skive i . veldig godt og ikke bare noe å drikke men noe å kose seg med....

 

mange gode frukt tips som jeg ikke har tenkt på. Jeg spiser som regel et eple en pære litt hasselnøtter og så yoghurt yoplait 0,1 % oppå der. men har spist det så utrolig mye at jeg er lei. Nå skal jeg variere, så tusen takk for inspirasjon ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at jeg bruker vaniljekesam på fruktsalaten! Eple, banan, appelsin, ananas, kiwi, druer, valnøtter og litt rosiner, også vaniljekesam. Rett og slett utrolig deilig! Vaniljekesam har reddet meg ut av dessertkrisen mange ganger... ;-)

 

Skjønt det hørtes deilig ut med sjokolade også, selvsagt...! Hehe.

 

Mange gode idéer her, skal nok prøve flere av dem. Stå på alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...jeg koser meg også med mye frukt, men bruker kesam 1% som jeg blander med strøsuketter og evt kanel, vaniljesukker eller kakaopulver, alt etter hva jeg har mest lyst på. Innbiller meg at det blir magrere enn vaniljekesam....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anjanjas

Hei,

 

Jeg har lært et supergodt helgegodis/desserttips av Jamie Oliver:

 

Skjær frisk ananas i biter. Kjøpt fersk mynte og knus i morter sammen med sukker (evt annet søtningsmiddel for å velge det aller sunneste) Du skal ha ca 2 deler mynte og en del sukker. Strø dette over ananasen og sett det i kjøleskapet til avkjøling.

 

Server med youghert naturell!

 

God apetitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gla'slank

Da jeg var lita pleide mormor å lage hjemmelaget sjokoladepudding av kakaorester. Tenkte jeg skulle prøve det i helgen med confecta kakao. Kan jo variere med smakene som confecta fører. Kok kakaoen opp og ha i litt potetmel løst i vann. Viktig å ikke ha i for mye, for da blir det bare en sprettball av det hele.

Den ferdige puddingen spises som den er, eller med litt sukker og melk på. Herlig...i alle fall mormor sin;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var lita pleide mormor å lage hjemmelaget sjokoladepudding av kakaorester. Tenkte jeg skulle prøve det i helgen med confecta kakao. Kan jo variere med smakene som confecta fører. Kok kakaoen opp og ha i litt potetmel løst i vann. Viktig å ikke ha i for mye' date=' for da blir det bare en sprettball av det hele.

Den ferdige puddingen spises som den er, eller med litt sukker og melk på. Herlig...i alle fall mormor sin;)[/quote']

 

Så smart! Brukte å lage rødgrøt til søstra mi når ho var lita. Rødsaft som kokes så ha i litt potetmel til den blir passe tykk. Brukte å servere med melk eller fløte! Med sukkerfri saft og skummet/ekstra lett melk blir jo ikke denne så ille... Kanskje jeg må teste det ut i kveld, har så innmari lyst på noe godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I frysediskene finnes ulike typer frosne bær i rimelige pakker. Jeg synes det smaker veldig godt med varme bjørnebær(varmes i mikroen). Server med youghurt naturell eller kesam vanilje på. Dette kan lages i en fei når godtesuget virkelig melder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HildeAstrid

Lag ulike shake med sundt kalorifattig innhold.

 

Eks:

 

banan

jordbær og blåbær fra frysedisken

0,1% yoghurt

appelsinjuice

Sans is med 4,5% fett

honning

 

Mix og triks etter smak og behag. Fylles i lekre høye glass og nyyyytes......:-)

 

Et annen tips. Hivs du har lyst på annen drikke enn brus:

 

Har dere smat Munkholm's nye øl? Stilige bokser og kjempegodt øl. I allefall litt færre kalorier enn vanlig øl/vin (halparten).

 

Ha ei flott helg med god mat og drikke.

 

Koz:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest =mormor=

Nå har jeg lest nedover listen for alle gode tips til sunn helgemat - og det eneste jeg er blitt er: SULTEN ! Jeg prøver å unngå søtt/fett i helgene som ellers i uken, prøver å lage meg andre "kosevaner" som fokuserer på annet enn kun MAT.

 

:-) I helgene har vi alltid et flott og fristende fruktfat med eksotiske frukter stående fremme, vi spiser middag litt senere enn vanlig, tar en lang spasertur sammen før maten, og prøver å lage oss andre belønninger på lørdagskvelden enn "lørdags-kosemat".

Dersom fokuset alltid er rettet mot mat, blir en sulten på det en ikke bør spise, synes jeg. God helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...