Gå til innhold

For lite inntak av kalorier


Gjest hiiina

Anbefalte innlegg

Hei.

Har dere tips til en fornuftig måte å trappe opp kalori-inntaket på?

Jeg har alltid vært naturlig slank, men de siste månedene har jeg gått raskt ned 4-6 kg. Jeg trener ca 3 ganger i uka og har lagt om til et sunnere kosthold. Til å begynne med brydde jeg meg ikke om å telle kalorier, jeg prøvde bare å gjøre sunne valg.

Men den siste måneden har jeg registrert alle måltidene mine. Jeg har innsett at jeg har blitt alt for opptatt av dette, og har forstått at et kalori-inntak på rundt 7-800 kcal om dagen er alt for lite. Selv om jeg hverken føler meg slapp eller sliten. Men vekten går stadig nedover.

Jeg trives godt sånn som jeg er akkurat nå, og ønsker ikke å gå mer ned i vekt. Jeg vil slippe å telle kalorier. Men det jeg lurer på er om noen vet om en fornuftig måte å trappe opp inntaket av kalorier på? Altså uten å legge på seg noe enormt, siden forbrenningen sikkert har gått ned i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi gode råd når du ikke skriver hva slags mat du spiser nå. Spiser du bare knekkebrød og grønnsaker eller spiser du små mengder av vanlig mat? Enten må du bytte ut de matvarene du bruker i dag med alternativer med mer kalorier, eller du må spise mer/større porsjoner av den maten du spiser nå. Hvis du blir fort mett må du heller spise oftere. Kan gi det et eksempel på hva jeg spiser pr dag, jeg kommer opp i rundt 2000 kcal

 

Frokost: 80-100 gram grovbrød (altså tre skiver, men ikke så store/tjukke) med lettmargarin og diverse pålegg (skinke, leverpostei, ost osv. Ikke lettprodukter)

Lunch: stor salat med kylling og fetaost, rundstykke med smør

Mellommåltid: yoghurt og frukt (trenger ikke være lett-yoghurt)

Middag: To poteter, kjøtt/fisk (150-200 gram), grønnsaker eller salat, saus

Kveldsmat: samme som frokost

 

Evt et ekstra mellommåltid hvis jeg har behov for det. Tror jeg har et ganske gjennomsnittelig kosthold. Trener jevnlig og holder vekta ganske stabil (selv om jeg har en del utskeielser innimellom)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Jeg har alltid spist ofte og små måltider. Kanskje jeg rett og slett bare tenker for mye over kalorier når jeg smører på brødskiva. Jeg får prøve å øke med mer pålegg eller noe.

 

Sånn ca hva jeg spiser:

 

Frokost: 250 g havregrøt + en t-skje sukker.

Lunsj: 1 kneipp (ca 30 g) med ca 10 gram tubeost + en mandarin

Mellommåltid: 1 kneipp (ca 30 g) med 10 gram prim + en kiwi

Middag: 100 g kyllingbryst + 60 g ris

Kvelds: 2 kneipp (60 g til sammen) med 20 gram tubeost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Jeg har alltid spist ofte og små måltider. Kanskje jeg rett og slett bare tenker for mye over kalorier når jeg smører på brødskiva. Jeg får prøve å øke med mer pålegg eller noe.

 

Sånn ca hva jeg spiser:

 

Frokost: 250 g havregrøt + en t-skje sukker.

Lunsj: 1 kneipp (ca 30 g) med ca 10 gram tubeost + en mandarin

Mellommåltid: 1 kneipp (ca 30 g) med 10 gram prim + en kiwi

Middag: 100 g kyllingbryst + 60 g ris

Kvelds: 2 kneipp (60 g til sammen) med 20 gram tubeost.

 

Selv Grethe Roede er rausere med slankerne sine *fnis* En slankeposjon til middag er 100 g kokt ris feks og du får 150-200 g av kjøtt eller fisk. Og du kan øke til to skiver på frokost og mellommåltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hiiina!

 

Det er nok helt sikkert lurt å spise litt mer enn du gjør idag:) Hvis du fortsetter å spise så lite over lengre over tid vil du få nedsatt forbrenning og kroppen din vil leve i en konstant "krise" fordi den ikke får nok mat. Det kan ha noen kjedelige bivirkninger...

 

Utifra hva du spiser idag kan du gjøre noen små økninger som hjelper deg opp i antall kcal. Spis 2 skiver istedet for 1 til brødmåltidene. Bytt ut smøreost med feks litt smør og en annen type pålegg. Litt vanlig ost eller litt kjøttpålegg? Til middag kan du helt sikkert være litt rausere med porsjonen og gjerne ha litt saus ved siden av:) Grete Roede anbefaler at ca 200 kcal per dag skal komme fra melk eller melkeprod. f.eks yoghurt eller biola. Er du glad i kaffelatte er det en god melkekilde;) Pass også på at du får i deg nok frukt og grønt, 2 porsjoner frukt og 3 porsjoner grønnsaker hver dag.

 

Har du fått regnet ut hvor mange kcal du trenger hver dag for å holde vekten? Det er en tråd som heter "så mye skal du spise i løpet av en dag" under forumet Ny i vektklubben. Om du bruker formelen der er det nok litt lettere å se hvor mye du skal øke før du kommer til riktig antall kcal. Ta det gradvis så kroppen venner seg til økningen:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...