Gå til innhold

Øke forbrenning


bliid

Anbefalte innlegg

Gjest Devilina

Vet ikke om noen direkte matvarer som øker forbrenningen, det er vel heller det at man må spise ofte og små måltider, det er da forbrenningen setter i gang, men dette viste du vel alt ;)

 

Men... det går vel an å google etter svar? Kanskje du finner noen der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia. Vet ikke direkte om noe matsorter som øker forbrenningen, men vet at sterk mat øker forbrenningen, så det er positiv om du klarer å spise sterk mat med chili og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies faktisk at grønn te kan hjelpe til med å øke forbrenningen.

Om du googler "grønn te forbrenning" ser det ut til å bli bekreftet i alle ledd også. Og det fine med grønn te, er at om du drikker en tre-fire kopper om dagen er det bare gode effekter, selv om det ikke skulle bidra til vekttap.

 

Yoss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det viktigste er at du spiser ca hver andre 2 når mellom måltidene er regnet inn og drikker vann.

det andre som er bra er kanel...lag eplemos uten sukker og hiv oppi kanel er namme namm bruker også litt vanilje kesam til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Gjest sunnysouth
sånn eplegele til å ha på brødet er nydelig med kanell oppi ;) vet ikke om det øker forbrenninga men kanell gjør jo så!

 

Takk for tips. Jeg elsker eplegele på brødskiva og dette kan bli en fin variasjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tren mer styrketrening. Muskler øker forbrenningen! Eller.. Nå vet jeg ikke om jeg kan si at det øker selve forbrenningen, forfdi det er jo en ganske komplisert prosess (som jeg ikke har fullstendig kontroll over, hehe), men ikkeno brenner fett som muskler gjør, så uansett får du jo samme resultat=p

 

Ellers så øker koffein forbrenningen, sansyneligvis av samme grunn som amfetamin, fordi det gir hele kroppen en liten boost, så alt kjører litt fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wolverine

Dei store muskelgrupppene brenn meir kaloriar.

Dvs mage, rygg, rumpe & lår! Tren styrke her og forbrenninga vil auke -også i kvilemodus. Til og med når du søv vil du forbrenne meir då!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallorcablusen
Er de noen som kan tipse meg om hva jeg kan spise som kanskje kan få litt fart på forbrenninga?????

"Forbrenning"' date=' dvs. den energien kroppen bruker til helt nødvendige aktiviteter, kalles [highlight']basalmetabolisme[/highlight].

 

Denne påvirkes av følgende:

- Kroppsvekt: øker med økende vekt, men minker med økende fettandel på kroppen,

- Tyroksin fra skjoldbruskkjertelen,

- Nikotin, amfetamin, koffein, og teofyllin (den typen koffein som finnes i te).

 

Man kan dermed ikke spise seg til høyere forbrenning, men kan derimot trene seg til høyere forbrenning om man minsker andelen kroppsfett og øker andelen muskler.

 

Dei store muskelgrupppene brenn meir kaloriar.

Dvs mage' date=' rygg, rumpe & lår! Tren styrke her og forbrenninga vil auke -også i kvilemodus. Til og med når du søv vil du forbrenne meir då!! ;)[/quote']

Muskelaktivitet (størsteparten av forbrenningen av sukker skjer i skjelettmusklene) utgjør ca. 18% av basalmetabolismen, noe som tilsvarer energiforbruket til hjernen.

 

sånn eplegele til å ha på brødet er nydelig med kanell oppi vet ikke om det øker forbrenninga men kanell gjør jo så!

Kanel øker ikke forbrenninga' date=' men studier har vist at kanel minsker blodsukkerstigningen etter et måltid, noe som er gunstig for å forhindre utvikling av insulinresistens og diabetes.

 

Drikk et glass sitronvann før frokost det setter i gang forbreningen

Sitron inneholder syre, som har samme effekt på blodsukkeret som kanel (se over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest noen av svarene her, men jeg kommer nå med mine råd.

Chilli, ingefær, hvitløk og kanel øker forbrenningen. Det gjør også det sunne fettet. Fett er ikke farlig, men veldig bra for forbrenningen hvis man velger det sunne fettet fra f.eks fet fisk.

 

og ofte og små måltider om dagen selvsagt. Ikke la det gå mere enn 3-4 timer mellom vært måltid. Og du må selvsagt spise nok, ellers går kroppen i sparebluss, og vil sette forbrenningen ned.

 

Har du regnet ut ditt daglige energibehov? Viktig å være bevist på hvor mye man kan spise.

Som sagt, nok mat er et av kriteriene for å få opp forbrenningen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallorcablusen
Har ikke lest noen av svarene her' date=' men jeg kommer nå med mine råd.Chilli, ingefær, hvitløk og kanel øker forbrenningen. Det gjør også det sunne fettet. Fett er ikke farlig, men veldig bra for forbrenningen hvis man velger det sunne fettet fra f.eks fet fisk.

 

og ofte og små måltider om dagen selvsagt. Ikke la det gå mere enn 3-4 timer mellom vært måltid. Og du må selvsagt spise nok, ellers går kroppen i sparebluss, og vil sette forbrenningen ned.

 

Har du regnet ut ditt daglige energibehov? Viktig å være bevist på hvor mye man kan spise.Som sagt, nok mat er et av kriteriene for å få opp forbrenningen:)[/quote']

 

Det er veldig gode råd du kommer med, zusanne. Men det virker som om det er en del misforståelser blant folk om hva som "øker forbrenningen" - og hva som rett og slett er gunstig for kroppen med tanke på blodsukkerstigning.

 

Det er, dessverre, veldig få stoffer som faktisk ØKER forbrenningen. I disse inngår nikotin, koffein, teofyllin, og amfetamin (ikke at jeg anbefaler det). Disse stoffene øker stoffskiftet i kroppen. Andre ting som påvirker stoffskiftet, er kroppsvekt og tyroksin (hormonet fra skjoldbruskkjertelen som man tester seg for dersom man er i tvil om man har et lavt stoffskifte).

 

Men de tingene du nevnte, som f.eks. krydder, sunne oljer, og hyppige små regelmessige måltider, bidrar til at man holder blodsukkernivået stabilt i kroppen gjennom hele dagen, slik at man unngår at kroppen skriker etter næring eller setter i gang "nødaggregatet" dersom man spiser alt for lite over lang tid. På den måten unngår man ubalanse i stoffskiftet ved at man til stadighet tilfører ny energi til kroppen. Dette vil på lang sikt være gunstig for vektnedgang, sett at man spiser matvarer med lav glykemisk indeks (GI) og unngår mye høy-GI mat som hvitt brød. Gode eksempler på mat som har lav GI og som har lav påvirkning på blodsukkeret er bønner/linser, grovt brød, grønnsaker og generelt: mat med mye fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mange fine råd her, ja!

 

For en stund siden leste jeg en artikkel på Dinside.no.

http://www.dinside.no/788767/denne-maten-gjor-deg-slank

Der stod det bl.a:

 

"Her er listen over matvarene som er dokumentert å øke fettforbrenningen:

 

Bringebær

 

Reddiker

 

Chili

 

Kanel

 

Ingefær

 

Hvitløk

 

Laks

 

Kokos

 

Vannmelon

 

Te (fortrinnsvis grønn)

 

Kaffe

 

Sennep "

 

Også fiberrike matvarer som hvete-/kruskakli og linfrø er å annbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallorcablusen
Der lærte jeg nytt' date=' kokos - må kanskje være fettet i kokos da? vet at lavkarberne sverger til cocosatilskudd, at det skal være godt "fettbrensel"...[/quote']

 

Hvorfor er det logisk at inntak av kokosfett (sombetår nesten utelukkende av mettet fett) skal bidra til en høyere fettforbrenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...