Gå til innhold

procrastinators svangerskapsdagbok


Gjest procrastinator

Anbefalte innlegg

Gjest procrastinator

Hei!

 

Så koselig at du følger meg litt! ;) Føler ikke jeg har vært så veldig flink selv, så veldig moro at du synes jeg er det. Så mye som du trener så må det være masse muskler der, jeg har ikke tro på at det bare er fett :) 1600 kalorier er litt lite ja. Man skal ikke slanke seg når man er gravid, fordi ved slanking så løsner avfallsstoffer som ligger i fettet, og går over i blodet og dermed til babyen. Hvis du har veldig mye å ta av, så er det vel greit å legge seg på en meny over den man går på når man skal slanke seg, så for din del vil 1900 per dag være ok. Hvis du bare har de 6 kiloene ekstra (i forhold til normalvekt/normal BMI), så synes jeg det er litt lite å ligge så lavt som 1900, for man skal legge på seg litt. 10-12 kilo er bra. Jeg var så og si på trivselsvekt når jeg ble gravid, og ligger nå på mellom 1900 og 2100 kalorier pr dag et sted. Trener 3 dager i uka.

 

Det føles langt frem til uke 12 når man er i uke 5, men vips, så er du der! :) Stå på, spis sunt og fortsett med treningen så lenge det føles ok, så skal du se at vekta går opp akkurat så mye som den bør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest procrastinator

Da var jeg plutselig 18 uker, hjelpe meg som tiden går! Vekta stoppa på 68,1 i dag, dvs 2,6 kg opp totalt, er egentlig fornøyd med det. Har blitt litt lite grovt brød og trening den siste uka, blir gjerne salat eller varmmat til lunsj, og lite fiber merkes på magen. Må bli flinkere der altså. Får etter planen trent mer denne uka, det blir bra! Ellers er magen stor og fin, og lillebebisen har blitt veldig aktiv i det siste, er så koselig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Takk for det! :) Føler meg ikke så flink lenger nå da, plutselig hoppa vekta opp på 69,7, dvs 4,2 kg opp... ;) Selv om jeg har trent bra også! Har skeiet litt ut i helga da, men det burde ikke utgjøre så veldig mye, men men. Må vel bare ta det med, ligger fremdeles en del under snittvekt i uke 20, så er vel ikke så mye å stresse med. Er bare at det går så FORT oppover... :/ Får håpe det stagnerer litt igjen.

 

Onsdag er det ultralyd, gleder oss veldig til det. Samtidig skal lillegutt legges inn på onsdag, forhåpentligvis blir det vanncysteoperasjon på torsdag. Han har selvfølgelig hatt stygg hoste nå i tre uker, var jo forkjølelse som stoppet operasjonen sist gang, så tviler på at det blir noe denne gangen heller. Men vi krysser fingrene og håper i det lengste, vil bli ferdig med det nå. Hvis det blir operasjon blir det vel en liten uke på sykehuset, og det kan bli en utfordring mtp vekta, for da får jeg ikke trent, i tillegg til at det er fristelser overalt med dessert og kiosker, for ikke å snakke om gatekjøkken like ved. Må prøve å holde meg hard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Vekta står fortsatt på 69,7, og det er bra! Spesielt siden jeg ble satt 4 dager tilbake på ultralyd. Ultralyden gikk forresten kjempebra, og vi venter en liten lillebror! :( Det ble operasjon på lillegutt også, så det er nok det som har gjort at jeg ikke har gått opp noe særlig. For det er ikke veldig god mat på sykehuset, i tillegg til at det blir mye trilling for å få ham til å sove når vi er der. Han liker ikke å sove i sykehusseng. Klarte å holde meg unna fristelsene. Operasjonen gikk kjempefint, så nå skal vi bare kose oss hjemme en uke, og glede oss over at alt er bra med begge de to små! :D Er en utfordring å få spist riktig når jeg er hjemme da kjenner jeg, og får heller ikke trent så mye.

 

Skal til jordmoren i morgen, gleder meg! Hun er en superbra jordmor! Spent på hva hun synes om vektoppgangen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Da gjorde vekta et hopp igjen da... :) 71 kg, og 5,5 kg opp. Men nå er det skjerpings, har vært for mye små utskeielser som til sammen blir for mye, så nå er det over på så og si sukkerfritt kosthold (altså tilsatt sukker), og mer trening. Har bestilt Zumba, sånn dansetreningsfilmer, og gleder meg vilt til å prøve! Så får vi håpe at vekta ikke går like fort oppover fremover, for da holder nok verken 14-kilosgrensa mi eller de 18 kiloene jeg gikk opp sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei.

her må også alt søtt kuttes ut....tør ikke veie meg etter helga- men fredag viste jeg nesten har gått opp 7 kilo- er 21+3 uker nå....

så trening i den grad jeg klarer( litt bekkenløsningsprob) og spise sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Kjapp oppdatering: 23+1 i dag, og vekta stod på 70,5 i morges, 5 kg opp. Er veldig fornøyd akkurat nå, etter å ha hatt en skikkelig utskeielse (lang sådan), så har jeg gått litt ned igjen med normal mat og trening. Så nå ligger jeg faktisk litt under det jeg gjorde på samme tidspunkt i graviditeten sist, og det lover bra for å unngå så stor vektoppgang!

 

Etter en skikkelig deppa periode har humøret nå snudd, er utrolig hvor mye bedre det blir når det bare blir lysere tider :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest procrastinator

24+4: 70,8, opp 5,3 kg totalt. Kjempefornøyd! Har stått så og si i ro på vekta de siste 5-6 ukene, og har fått spist bra og vært mye i aktivitet både med trening og hus-/hagearbeid nå som våren har kommet litt. Ligger en del under det jeg gjorde på samme tidspunkt sist, og det lover bra for lavere vektoppgang totalt. Nå er det bare om å gjøre å fortsette den gode trenden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest procrastinator

25+6 idag, og vekta stoppa på 72 kg, dvs 6,5 kg opp. Har begynt å gå litt opp igjen nå, og det er egentlig greit, bør jo ikke stå stille alt for lenge heller. Ligger fremdeles under snittet for total vektoppgang på 14 kg, så jeg er fornøyd. Får trimmet bra, og er i masse aktivitet for tiden med oppussing, hagearbeid og babysvømming. Blitt for mye søtt, selv om jeg hver dag bestemmer meg for at jeg ikke skal spise sukker, så blir det litt likevel. I går f.eks ble det en pinneis og 4 vaniljekjeks med fyll. Hadde lyst på enda mer søtt også, så laget fruktsalat med vaniljekesam, og det er jo ikke så ille, men blir for mye kalorier. Tips til hvordan motivere seg for å ikke spise sukker mottas med takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest procrastinator

Lenge siden jeg har oppdatert nå! Har vært på ferie blant annet, så har ikke tenkt så mye på å føre dagbok og sånt. 29+4 i dag, og vekta stoppa på 74,5. Altså 9 kg opp totalt. Det er fremdeles under snittvekt, så det er bra, men det som ikke er så bra er at jeg ikke klarer å holde meg unna sukker... :D Har ikke trent så mye i det siste heller, så ordet "sukkerbaby" ligger i hodet og sirkler litt for tiden. Tror grunnen til at jeg ikke klarer å holde meg unna er at jeg foreløpig ikke går så veldig fort opp i vekt, så da lurer jeg meg selv til å tenke at det ikke gjør noe med litt snop. Men det er jo ikke bra.... Skal egentlig bli godt å komme seg på jobb igjen med normale måltider og sånt, håper det blir litt lettere da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du er så flink jeg da:) 9 kilo er jo ikkenoe.. Jeg har jo gått opp 8 kilo allerede.. Og er 21 uker..

Men kjenner meg så igjen i den sukker tanken.. At.. hm.. MEn dette gjør da ikkenoe.. For jeg legger jo ikke på meg;) helt til det plutselig er 4 kilo pluss.. he he.. Tror den er ganske gjennomgående for de fleste..

Ikke lenge til du bare har 10 uker igjen nå:) Det går fort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Takk for oppmuntringen, og godt å høre at vi er fler som tenker likt... :) Er ikke bare meg liksom... Er vel egentlig ikke aller mest bekymret for min egen vekt akkurat nå, siden det går så greit selv om jeg skeier ut. Men har ikke videre lyst til å måtte skvise ut en 4 kg+ baby... Men selv ikke tanken på det får meg til å la være å spise snop, så jeg blir litt oppgitt over meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. akkurat det holder jeg med deg i;) he he.. MAn hører jo om disse sukkerbarna ja..

Men.. en ting skal være sagt.. Og det er at i forrige svangerskap spiste jeg mye snop og dritt jeg ikke burde.. Spiste mye mat, men det ble mye sjokkis i tilegg.. OG snuppa mi veide 3030g.. Så det ble ikke noen stor baby iallefall.. Det kommer vel mye an på gener og hvordan man selv var som baby.. Hvor stor var nr en da???

En ting jeg trøster meg med nå er at jeg antakelig ikke kommer til å få så store barn nå heller.. Sjelden tvillinger er av de største.. Men.. ikke fordet.. Hører ofte om de som får tvillinger på 3,5 kilo pr stykk osv.. Det er mange kilo barn i magen.. Er så spent på hvordan jeg kommer til å se ut til slutt jeg:) he he..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Førstemann var 3270g seks dager over UL-termin, men da spiste jeg ikke snop de siste 4 månedene i det hele tatt. Bare dessert/kake i helgene. Og trente mye mer enn nå. Så det er derfor jeg er litt redd for stor baby. Sist lå symfysemålene et godt stykke over normalområdet, likevel var lillegutt liten til å være over termin. Denne gangen ligger jeg helt på gjennomsnittet, men klarer ikke å roe meg helt likevel. Jeg selv og mine søsken var 4 kg +/-...

 

Spennende med tvillinger da! :) De blir jo som regel ikke så store, er ikke så mange jeg har hørt om som har gått helt til termin og fått to babyer på 3,5 kg hver. Men blir moro å høre hvordan det blir til slutt ja! Ikke så rart om du har gått opp 8 kg da, når det er to inni der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir veldig spennende.. Nå er de eneggede og deler morkake.. OG da kan det oftere oppstå ting på slutten som gjør at det må settes igang osv.. Så de blir nok ikke så store nei..

Men jeg snakket med jordmor på sykehuset, også sier jeg at, vel jeg kommer vel til å få de litt tidligere og de kommer vel ikke til å være så store.. Så sier hun.. Faktisk i det siste er det flere og flere som går til nærmere termin og får helt vanlig størrelse på de..

Har ei nabovenninde her som fikk sine to dagen etter termin. De veide 3,2 og 3,5 kilo.. :) disse er toeggede.

Men så har jeg en bekjent som fikk sine i uke 33 pga vekststopp på den ene.. De veide 1300 og 1400g.. (Eneggede)

 

Jeg er iallefall veldig spent på hvor lenge jeg går.. Håper på å gå så nære termin som mulig.. Iallefall til uke 37..

 

Det er kanksje ikke så ille med 8 kilo.. Men det som er litt slitsomt er at de har kommet på nå i det siste.. Gikk ikke opp noe fra til uke 12-14 også... BOM.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

31+0 idag, bare 9 uker igjen! :(

 

Vekta stoppa på 74,4 kg, dvs 8,9 kg opp totalt, 100 gram ned fra forrige veiing. Veldig fornøyd med det! Ligger fremdeles 1,7 kg under snittet, så det ser lovende ut med tanke på å ikke gå opp mer enn 14 kg denne gangen. Har ikke begynt å få vann i kroppen enda da, sikkert litt fordi varmen ikke har satt inn ordentlig her på Nordmøre. Lite trening, men mye oppussing for tiden, så tiden går fortere enn jeg liker det egentlig! Synes nesten jeg skulle begynt å vaske babyklær og ordnet seng etc snart, men det må vel vente til vi har kommet litt lenger med oppussingen.

 

Spiser ganske bra måltider igjen nå etter ferien, men blir fremdeles for mye søtt i tillegg, så er spent på størrelsen på mini... Skal på UL i uke 36, så får vel en liten pekepinn da. I mellomtiden må jeg bare prøve å skjerpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Takk for det ;) Føler meg ikke flink i forhold til forrige svangerskap, men har jo gått opp mindre nå enn på samme tidspunkt sist, og det er bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Ny veiing i dag, nå er jeg kommet til uke 33+0! Vekta stoppa på 75,1 kg, 700 gram opp de siste to ukene, og 9,6 kg opp totalt. Veeeeldig fornøyd, spesielt siden jeg har klart å komme i godt gjenge når det gjelder sukker igjen! :) Har ikke spist snop/kake nå på 3 dager, og fått trent bra. Så nå er det om å gjøre å holde seg i den gode trenden :)

 

Rart å tenke på at det er bare 7 uker igjen til termin, huff som tiden går... Har jo så mye jeg skal ha gjort før den tid! Masse oppussing, vasking av babyklær og utstyr og ordne klart til fødsel. Han har å vente med å komme til termin, har ikke tid til at han skal komme før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

34+1 i dag, og 76 kg, dvs 900 gram opp på en uke. Men begynner å komme en del vann, så regner med at det er det som gjør det. Er så fornøyd altså, bare 10,5 kg opp, og bare 6 uker igjen til termin! :)

 

Oppussing av hus går fremover, nå nærmer badet seg ferdig, og om 2,5 uker har vi mest sannsynlig nytt gulv i stue og på kjøkken og ny kjøkkeninnredning på plass. Da skal jeg slappe av litt altså, er så stress å få ferdig alt i god tid før termin! Kan bli litt utfordring med mat og sånn når vi tar kjøkkenet da, for da må alt ut, og vi må leve med lettvinte matløsninger. Så det kan bli litt skummelt... Men satser på at det ikke blir for ille :P

 

Og nå har jeg fått begynt med vasking av babyting også, alt sengetøy, dyner og lammeskinn ligger klare til å brukes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest procrastinator

I dag er jeg 37 fullgåtte uker! Bare tre uker til termin, huff som tiden går... Pusser opp for fulle mugger, mannen er på jobb og kommer ikke hjem før på tirsdag, så nå stresser vi fælt for å bli ferdige. Stua og kjøkkenet er tømt for møbler, så jeg og lillegutt skal bo hos min mor til nytt gulv er lagt der. Så nå krysser vi bare fingrene for at babyen ikke kommer før termin, det har vi ikke tid til :D

 

Vekta stoppa idag på 77,4 kg, så har gått opp 11,9 kg totalt så langt. Fremdeles fornøyd med det, spesielt med tanke på det kostholdet jeg har hatt i det siste og mangelen på trening! Mer vann i kroppen nå, så mye av vektoppgangen siden sist er nok vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest procrastinator

Ble lite rapportering på slutten av svangerskapet, hadde det supertravelt med å få alt ferdig før fødselen, men nå er både svangerskap, fødsel og oppussing (nesten) ferdig! :)

 

Jeg ble mamma til gutt nr 2 den 10.08 ved planlagt hjemmefødsel. Super fødselsopplevelse, kunne ikke vært bedre! Koser meg masse med lillebror, ammingen går nå endelig veldig bra, og jeg føler meg som Pamela :P

 

La på meg totalt 13,5 kg i svangerskapet, og klarte målet mitt som var max 14 kg opp. Veldig fornøyd! Har nå igjen 3 kg til startvekt, og 4,5 kg til målet på 64 kg. Har spist veeeldig usunt etter fødselen, men nå skal det skjerpes! Så i morgen skal jeg ut og trille tur, og så har jeg begynt såvidt med rockering. Tok ti minutter i dag for å se hvordan det var, og det kjentes veldig greit ut. Må komme meg inn i en skikkelig kostholdsrutine igjen også, det har vært alt for mye sjokkis og alt for lite frukt og grønt de siste tre ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...