Gå til innhold

procrastinators svangerskapsdagbok


Gjest procrastinator

Anbefalte innlegg

Gjest procrastinator

Da starter kampen mot den store vektoppgangen i graviditeten!

 

Litt om meg: 27 år, gift, har en gutt født i august -08, og gravid med nummer to. Menstermin er 3. august.

 

Gikk opp 18 kilo sist, og målet denne gang er å begrense det til max 14, helst 12 kilo. Trivselsvekt er 65 kilo, og jeg veier nå 65,5. Har gått ned ca 8 kilo delvis med hjelp av GR-kurs nå før graviditeten. Gikk greit ned etter fødselen sist, hadde igjen 2,5 kg tre uker etter fødsel, men i et forsøk på å beholde melka så gikk jeg opp 6 kg igjen. Så ut fra dette ser det ut som jeg går ned ganske greit etter fødsel, men må passe på i ammeperioden (både oppover og nedover i matmengde med tanke på balansen vekt/melk).

 

Skal prøve å bruke denne tråden til å være bevisst matinntak og trening gjennom svangerskapet, og veie ca hver hele uke.

 

Utgangspunktet er altså:

4+0: 65,5kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Ute på jobbreise i dag, og det er utrolig hvor tidlig det merkes på kroppen at man er gravid! Er helt gåen... Men veldig stolt av at jeg ikke har kjøpt eller spist noe snop, for det det veeeldig lett å gjøre på reise! Spiste middag i lunsjen på jobb også, siden jeg visste det ikke ble middag senere. Nå er det bare om å gjøre å unngå dessertene på kurslunsjen i morgen, så kan jeg vel si at dette ble en vellykket tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Da var jeg hjemme fra jobbreisen igjen, og det gikk jo ikke like bra i går som dagen før da. Men nå er det en ny dag, og jeg går på med friskt mot! Formen er foreløpig upåklagelig, og nå har jeg inngått godteavtale med en kollega. Vi skal slutte og spise snop frem til min termin! :) Det vil si, det er lov med snop når det er jul og påske og sånt, men ikke ellers. Og så er det ikke lov med kaker eller dessert annet enn EN valgfri dag i helgen. Må si at det er veldig godt å ha en sånn avtale, blir litt mer forpliktende da! Skal endelig på trening igjen i morgen, har ikke fått trent på to uker pga ting som har foregått, så det skal bli godt å få rørt seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

5+0: 66,4kg +0,9 :)

 

Opp 0,9kg allerede, og jeg har faktisk fått trent to ganger i helgen og spist ganske bra også. Huff, kjenner jeg har litt angst i forhold til vektoppgang i dette svangerskapet. Sist hadde vi jo ikke lillegutt, så da kunne vi trene samtidig og når det måtte passe oss. Nå kan bare en av oss trene samtidig, og i tillegg har vi flyttet til et lite sted hvor treningstilbudet er begrenset. Så det blir ikke så mye trening på meg. Gikk jo opp 18 kg sist med MYE trening og sunt kosthold så og si hele svangerskapet, og da begynte jeg ikke å gå opp i vekt før uke 10-12. Og nå har jeg begynt å gå opp allerede.... :)

 

Gleder meg til å komme skikkelig igang med godteavtalen i morgen da. Føles litt bedre å gå opp i vekt likevel når man vet at det ikke er pga godteri og kaker iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Litt bedre humør i dag, kanskje fordi jeg har vært flink og spist sunt hele dagen, ikke et fnugg av dårlig samvittighet! :) Har begynt godteavtalen vår nå, og det kjennes veldig bra ut. Nå blir det ikke snop før jul! (Ikke at det er så lenge til da.... :) ). Har vært på julegavehandling nå, så nå skal jeg skjære opp litt fersk ananas og kose meg med å pakke inn gavene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Dag nummer to uten snop og kaker er snart over! :) Har vært flink i dag også, eneste "utskeielsen" er litt for mye hvitløksbaguetter til middagen. Men det er ikke så ille synes jeg, sammenlignet med å spise kake eller dessert! Selv om det er karbohydrater og fett, så er det iallefall ikke rent sukker. Spiser masse grønnsaker til lunsj og middag også, og masse frukt.

 

Magen er veldig oppblåst på kveldene, så ser gravid ut allerede. Og jeg kan ikke bruke trange gensere på dagen heller lenger, for magen er der litt hele tiden. Blir spennende å se om jeg klarer å holde dette hemmelig frem til etter jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

4 dager inn i godteavtalen, og dette går strykende! Er til og med kjempeflink med maten nå! Er utrolig hvor mye lettere det er å spise sunt når man ikke spiser godteri, er akkurat som at litt usunn mat gjør at man må ha mer usunn mat. I dag har jeg endelig fått trent styrke igjen også, veldig deilig, men oi, så støl jeg kommer til å bli... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Helgen er over, og vekta stod på 66 kg i dag tidlig, så litt ned igjen fra sist veiing! Veeeldig fornøyd med det. Spesielt med tanke på at magen er på full fart ut, og jeg vet at det ikke er baby som gjør det enda. Da er det godt at ikke vekta raser oppover samtidig! Begynner å bli vanskelig å skjule det faktisk, for magen er der hele tiden, og mest på kveldstid. Bra det er bare to uker igjen til jul nå, og jeg skal være hjemme i to uker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Formen er litt varierende nå... Ikke særlig matlyst, men blir sååå slapp og kvalm hvis jeg ikke spiser. Så da ender det med mye mat, og jeg blir så redd for at vekta skal gå for mye opp nå i starten! Er så lett å tenke at jeg ikke kommer til å klare å gå opp mindre enn sist likevel, så jeg kan like gjerne bare spise det jeg vil og orker. Men vet jo at det hjelper iallefall ikke, så det er bare og stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Idag har jeg vært skikkelig kvalm... Var på julefrokost i barnehagen, og hadde gledet meg så mye til å nyte en kopp kakao og spise lussekatter, for det har jeg ikke gjort på flere år! Men jeg var så kvalm at jeg måtte puste med munnen for ikke å kjenne matlukten hele den 1,5 timen vi var der. Måtte fortelle om graviditeten på jobb også, jeg er ikke istand til å gjøre noe som helst når jeg er så kvalm. Hadde ikke tenkt å fortelle det så tidlig egentlig, men er veldig godt å ha sagt det også. Håper bare ikke det blir like ille fremover, for mannen skal på jobb i to uker fra mandag av, og da er jeg alene med lillegutt. Må nok be om litt hjelp da tror jeg...

Vektmessig er det jo fint at jeg er kvalm da, for det blir ikke spist så mye, og da begrenser vektoppgangen seg også. Men særlig sunt er det jo ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Veiing idag: 66,3kg. Opp 0,8 totalt, og er egentlig ikke så ille. Så en tabell over gjennomsnittlig vektoppgang i uke 7+0, og det var 2,6kg, så ligger jo langt under det da!

 

Formen har vært litt bedre nå i helga, men spent på hvordan det blir i morgen når jeg ikke lenger er hjemme i min egen komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Formen er heeelt pyton på morgenen for tiden... Å som jeg hater å vært kvalm! Blir jo ikke noe rytme på måltidene heller, må spise når jeg føler for det og det jeg føler for å spise, hvis ikke blir jeg liggende. Så enkelte dager spiser jeg masse, andre dager nesten ingenting. Og det blir ikke noe bedre av at mannen er på jobb i to uker, så jeg er alene med lillegutt nå... Får heldigvis mye hjelp av min mor da. Gleder meg sånn til dette går over! Det har begynt senere denne gangen enn sist da, men synes det er verre nå... Men det kan være fordi jeg må opp med lillegutt og sånt nå da, sist kunne jeg bare konsentere meg om meg selv. Håper det går over snart snart snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Fortalte om graviditeten til sjefen i går, og lurte på hvordan vi skulle gjøre det med tanke på at jeg er så dårlig på morgenen. Det ser ut som de kanskje tror det er greit med 30-50% sykemelding en periode, og det kjennes forlokkende ut, med tanke på hvor dårlig jeg har vært de siste dagene. I dag har jeg spist 9! måltider (små) før kl 17, for å i det hele tatt klare å være oppegående. Blir heldigvis sunn mat da, ikke noe fet/søt mat for det klarer jeg ikke. Og har spist fiskemat til middag tre dager på rad, og det er omtrent ny rekord! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Ja, så ble det 50% sykemelding ut året. Veldig kjedelig, men skal bli godt å slippe å plage seg selv på jobb på morgenen. Blir veldig mye mat om dagen, alt for å slippe å være kvalm! Gruer meg til veiing på søndag, tror jeg tar et jafs av min "tillatte" vektoppgang nå altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei! hvordan har det gått i julen med deg?

Fått kvalmen selv- kommer i bølger.... huff... men er godt med tegn på at noe skjer!:D Jobber som hvilende nattevakt så håper ikke det blir utpreget kvalme på morgen.....da jeg jobber:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest procrastinator

Hei!

 

Lenge siden jeg har vært her inne nå... Jula var pyton, mannen var borte på jobb i to uker frem til 4. juledag, så jeg bodde hos mor og samboeren hennes for å få hjelp med lillegutt. Hadde ikke gått ellers. Ble veldig mye bedre mot slutten på jula, og etter nyttår har jeg vært på jobb for fullt igjen. Veldig deilig! Og nå har jeg endelig blitt i såpass god form at jeg klarer å spise sunt og regelmessig igjen, og får trent litt. Det er helt herlig! :D Har heldigvis ikke gått opp mer enn maks en kg enda (varierer litt), til tross for usunt kosthold og matrytme for å holde kvalmen unna. I dag har jeg spist sånn jeg burde, og har som mål å fortsette med det nå fremover, så vekta ikke går alt for fort oppover! :D Og det går strålende med godteavtalen, har ikke lyst på heller lenger!

 

Er 12 uker på søndag, JIPPI! :P UL i neste uke, utvidet tidlig ul for å utelukke bl.a. leppe-kjeve-ganespalte (lillegutt har det samt en vanncyste i hjernen). Veldig spent, gleder meg til det er overstått. Lillegutt skal opereres for å drenere vanncysten på mandag, så neste uke blir en nervepirrende uke av flere grunner. Håper at alt går greit både med operasjon og ul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er på god vei :D Husk å kose deg som gravid også da, er ikke sikkert det blir flere ganger vet du. Jeg hadde tredje og siste svangerskap i fjor og tross mange småplager savner jeg følelsen likevel.

Når du skal ha tidlig UL, får du fosterdiagnostikk også? Kan se på nakkefold og nesebein om sannsynligheten for evt. kromosomfeil. Hvis du fyller 38 innen termin eller har barn fra før med sykdom får man slik test (duotest). Men vet ikke om det gjelder for leppe-gane-spalte også. Jeg fyllte 38 i svangerskapet og valgte å ta duotesten fordi Mannen gjerne ville det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Ja, nå klarer jeg å kose meg som gravid! :D Vi har planer om iallefall en til, så håper at det ikke er siste gangen da. Synes det er så koselig å være gravid, og savnet det masse etter lillegutt var født. Gleder meg vilt til å kjenne spark! :D

 

Jeg er 27, så får nok ikke en slik duotest uten videre. De ser vel på spalte og cyste i hovedsak i tillegg til alt det vanlige som hjerte etc. Har bedt om tidlig ul selv, fikk det ikke automatisk. Grunnen til at jeg bad om det er for jeg synes det er greit å vite det hvis det er spalte, sjansen for at denne babyen har det er større nå som vi har en fra før med spalte. Vil forberede meg mest mulig på det som venter, for å si det sånn, for det er jo litt mer med mating og operasjoner og sånt. Får ikke utelukket spalte 100 % da, for de klarer bare å se leppe- og kjevespalte, men ikke ganespalte, så det får vi ikke vite før babyen er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Da var ultralyden over, og det gikk så fint! Alt så bra ut, kunne ikke se noen antydning til spalte nå, men kan heller ikke utelukke det helt da. Men det er kanskje Norges flinkeste ul-lege, og når han ikke tror det er spalte, da klarer jeg å tenke at det ikke er det også! :D Skal tilbake til ham på ordinær for å sjekke da også. Veldig greit synes jeg, å få komme til så flinke folk!

 

Vekta ligger mellom 65,8 og 66,5 for tiden, og det er greit synes jeg. Har kommet skikkelig igang med sunt kosthold igjen, og får faktisk trent litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

13 uker, vekta står på 66,1, det vil si 600 g opp. Veldig fornøyd med det! ;) Får spist ganske bra, og denne uka er målet å trene minst tre ganger, første gang er i dag. Formen er på topp kvalmemessig, så nå skal formen på topp kondisjonsmessig også! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at alt så fint ut på UL ;) SKjønner atdu gjerne vil ha en til etter denne. Jeg følte meg ikke ferdig etter andremann så selv om Mannen ikke var helt klar i starten så skjønte han det etterhvert og det ble ei tredje tulle på oss :( Men nå er det greit, kommer ikke flere her. Selv om det er koselig å være gravid kjenner jeg at det er nok nå liksom. Rart eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest procrastinator

Jeg er ikke sikker på om vi er ferdige etter nr 3 heller jeg da, men mannen synes tre er greit (han blir nærmere 40 når nr tre kommer, og synes det er dumt å bli "for gammel"). Sånn sett så håper jeg nesten at jeg føler meg ferdig etter nr 3, vil jo være veldig kjedelig å ønske seg en til hvis mannen finner ut at han ikke vil ha flere. Det må jo være veldig greit å ha den følelsen tenker jeg, så man ikke går og føler at man skulle hatt flere! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest procrastinator

Da er jeg godt inne i min 15. uke! Var til jordmor i går, og alt er vel. Livmoren ligger like under navlen, og symfyse-fundusmålet var like under den røde streken. Hørte hjertelyden med en gang, og alt var fint! Vekta står nå på 67 kg, så er opp 1,5. Synes ikke det er så ille egentlig med tanke på at jeg er i uke 15, men synes det går lovlig fort oppover nå når jeg ikke står stille i vekt lenger da. Men ligger på rundt 1900-2100 kcal per dag, ser flere steder at det anbefales så mye som 2500, så den vektoppgangen som kommer med det kaloriinntaket jeg har nå må jeg vel bare ta med. Spiser sunn mat, så det er ikke det det står på iallefall! Får trent litt, men skulle gjerne trent mer egentlig. Jobber med saken!

 

Ellers så slapper jeg mye mer av nå enn tidligere. Alt ser bra ut, og jeg kjenner til og med ordentlige spark, så nå kan jeg kose meg! Ordinær ultralyd 10. mars, både gleder meg og gruer meg til det, men er mer avslappet til det også nå som vi har fått se på tidlig ul at alt ser bra ut så langt iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Har lest alle innleggene dine nå og jeg synes du har vært VELDIG flink.

Jeg var gjennom et GR kurs for 9 mnd siden, gikk ned 6 kg som var planene og var veldig fornøyd, desverre har jeg gått opp igjen 6 nå ;) Trener veldig bra 5 ganger i uka og håper at litt er muskler og, men vet vel at mesteparten er fett. Er gravid i uke 5 (m termin 21. oktober) og fant ut at jeg skulle henge meg på GR dietten igjen og skjerpe meg litt, så det ikke tar helt av i dette svangerskapet. Dette er mitt 4. La på meg 10 med første, 22 med andre og 12 med siste...så det blir jo spennende og se hvordan det går i dette med tanke på at jeg er 36 år:) Blir visst ikke enklere med åra!!! Lurte på om du visste hvor mye man ca skal spise om dagen nå, ligger på 1600, men det er kanskje litt lite? Er det ok å gå litt ned i kg tror du?..kunne vært ok å mista 4 kg før magen skyter ut...veldig koselig å finne flere her inne som er gravid, ihvertfall slike som deg som er så flink og standhaftig, trenger enn sånn menthor:)

 

Så bra at alt så fint ut på UL, deilig å kommet så lang regner jeg med...føler at uke 12 er VELDIG langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...