Gå til innhold

Termin September


Gjest SkinnyMinnie

Anbefalte innlegg

Gjest SkinnyMinnie

Hei!

Akkurat blitt kvitt siste rest av kiloene fra første svangerskap (fødsel for 1 år siden), så plutselig er det på`n igjen! :) Jeg gikk opp 23 kg forrige gang, og det er nettopp det jeg skal unngå denne gangen! Forrige gang la jeg raskt til meg dårlige uvaner, som inkluderte godteri hver dag om jeg hadde lyst (mye sjokolade), 2-3 skiver med Nugatti nesten hver kveld, og jeg kjøpte det jeg hadde lyst på til lunsj på jobb. Dessuten var jeg veldig kvalm og knasket masse kjeks og chips - uggh!

Denne gangen er målet å gå opp 12-15 kg, bare spise godteri på lørdager, og spise masse frukt og grønnsaker, og ikke minst drikke masse vann!! Vann er lurt! Og godt og sunt! :)

Jeg skal såklart ikke være for opphengt i dette, men nyte graviditeten masse, og virkelig nyte det å være sunn også. Det har så mye å si for følelsen av velvære å føle at man gjør akkurat det man selv syns er best. For nysgjerrighetsskyld skal jeg veie meg hver lørdag, og registrere vekten i denne tråden.

Det er bare å henge seg på for de som vil. Min termin er ca 20. September. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Fikk en gutt for 8,5 mnd siden og er nå på an igjen (litt ufrivillig :)) Hadde et håp om at jeg skulle komme ned igjen i matchvekt før jeg ble gravid igjen, men mangler 6 kg på det.

 

Var 83 kg før jeg ble gravid med nr 1, la på meg ca 9 kg under graviditeten. De forsvant igjen med en gang. Men har prøvd og kvitte med med det 12 kg jeg hadde for mye før jeg ble gravid.

 

Har termin 21 september, og er 5+0 i dag. Vekta viste 76,8 kg. Har et mål at jeg ikke skal se 90 tallet denne graviditeten!

 

forrige gang var jeg dårlig fra uke 6-15, og gikk ned 5 kg. Jeg trente ingenting hele svangerskapet og hadde veldig sjokoladesug. Håper det blir annerledes denne gangen, nå har jeg trent siden august i fjor og håper formen blir så bra at jeg kan fortsette med det utover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Så hyggelig du blir med synna. :) Og gratulerer med graviditeten! Vi er i ganske lik situasjon vi da, det var litt uplanlagt her i gården også, er jo så liten fremdeles han nr 1. Men for alle del, veldig koselig med et ekstra tilskudd på familien, gleder oss masse!!!

Så flink du har vært med å gå ned videre etter fødselen! Beholder du de vanene som har gjort at du har gått ned bør du jo kunne begrense vektoppgangen litt. Jeg prøver stadig å minne meg på at selv om jeg er gravid er det bare en skive+et glass melk ekstra jeg skal spise om dagen, og ikke dobbelporsjon middag, "oi nå vil jeg ha godis" etc.. :)

Når har du termin forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) HAr begynt og synke inn at vi skal ha en til, var veldig varierende tanker første kvelden når vi jeg fortalte det til pappaen. Jeg har forsåvidt kjent det på kroppen, så var ikke så overrasket når testen var positiv.

 

Jeg er vel 5+1 i dag. Er 3 gang jeg er gravid på under 2 år, mistet første gang.

 

Håper jeg kan klare og fortsette de gode vanene, skal begynne og jobbe nå 1 februar. Håper formen holder seg sann at jeg kan klare jobb, trening og mini :)

 

Er du begynt og jobbe igjen etter svangerskapspermisjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Hehe, akkurat like langt på vei vi da. :) Idag er jeg 5+2. I tillegg begynner jeg også å jobbe igjen 1. Februar. Morsomt! Er veldig spent på åssen det blir. Har begynt tilvenningen i barnehage med førstemann forrige uke, så da venter det ca 7 måneder jobbing før neste permisjon starter. Er ganske ny i jobben, så kan ikke akkurat si jeg gleder meg til å fortelle sjefen at jeg er gravid igjen, men det skal nok gå greit. Håper bare formen holder seg god da. :) Sålangt er den god iallefall. Forrige gang var jeg allerede kvalm på dette tidspunktet.

Spennende tid vi har foran oss da! Gleder meg til passerte 12 uker! Vi har også begynt å vende oss til tanken. Var ganske sjokkerte da testen var positiv, har hatt mange ulike tanker, men nå bare gleder vi oss. Og ser mest frem til å ha fortalt sjefen det, noe jeg må gjøre med en gang jeg starter igjen fordi jeg jobber med kjemikalier.. Etter det skal vi bare kose oss med graviditet, sønn, og våren! En fin tid som kommer tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fått bhg plass til mini, så jeg skal bare jobbe 50% etter sambo er ferdig med pappaperm. Er glad jeg hadde en liten mistanke om at jeg var gravid før jeg søkte perm, hadde nemlig tenkt og søke perm frem til august. Men søkte nå bare frem til 1 juni. Så får jeg ihvertfall 100 % lønn under permisjonen.

 

Syns også det er kjipt og komme tilbake i jobb og være 7 uker på vei, og måtte fortelle sjefen at jeg skal ut igjen i ny permisjon til høsten igjen. Håper formen blir bedre enn forrige gang, ellers kan det bli tungt og jobbe, Men jeg nekter og sm meg, har ikke jobbet fult siden august 08, syns det begynner og bli på tide. Om jeg ikke kommer meg ut igjen i full jobb pga dårlig form så har jeg jo gått 3 år hjemme nesten neste høst. :/

 

Spennende med ny jobb da, skjønner du gleder deg til og ha fortalt det. Greit og bli ferdig med det. :)

 

Er spent på hvordan magen blir denne gangen, fikk mage ganske tidlig forrige gang og ofte kommer den jo enda før med nr 2. Har en plan om å skjule det frem til uke 12, spørs om det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Ja håper jeg og har en god form og kan jobbe. Er jo litt ålreit å være litt i de voksenes verden før man skal være hjemme igjen da. Jeg var i barnehagen med gutten vår for første gang tirsdag forrige uke, og hadde skikkelig følelsen av at nå kom vi igang med det "virkelige" livet utenfor permisjons-og-graviditets-bobla, men den følelsen varte i ca 3 timer, da testet jeg positivt. Hehe.. sprøtt å tenke på at man skal gjennom hele det opplegget på nytt, men fryktelig spennende da!

Jeg har på følelsen at jeg kan ha vært gravid lengre enn jeg er. En stund før jul følte jeg at noe trykket litt nede i magen, og tenkte å undersøke det, nå lurer jeg på om jeg har vært gravid en stund? Ikke godt å si, hadde en blødning jeg kalte mens i mellomtiden, så spørs jo. Tenkte å ta privat ultralyd i uke 11, så får vi sjekket at alt er i orden før det blir offisielt, og rettet terminen litt. Tror det er verdt pengene. Er så lenge å vente til uke 18 syns jeg..

Blir spennende å gå høygravid i sommer da! Kan sikkert bli litt varmt også, får drikke masse farris! :)

Prøver å være sunn for tiden da, og det går relativt greit. Er ikke så sulten som jeg var forrige gang heldigvis. Da var jeg sulten hele tiden og spiste veldig mye mer enn jeg og babyen egentlig trengte, hehe.. Har du noen spesiell spise-plan for tiden? Skal du veie deg underveis?

Ja, angående mage, jeg håper ikke den kommer så veldig tidlig egentlig. Den er der lenge nok som den er på en måte, så den trenger ikke komme før etter uke 20 syns jeg. Men de sier jo den kan komme mye tidligere på 2.gangs.. blir veldig spennende å se! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennande med tidlig uL da, tok to tidlig ul sist gang fordi jeg var bekymret etter og ha mistet 1 gang. Så denne gangen tenkte jeg at jeg skulle prøve og la være, men var veldig morro med ul i uke 13. Fikk se at alt var bra, og han kunne til og med fortelle oss kjønnet :)

 

Har ingen spesiell spiseplan nei... forrige gang kastet jeg jo bare opp. Så håper jeg slipper det denne gangen. Håper jeg kan klare og ikke legge på meg så mye, men det har nok mye og si om jeg klarer og fortsette med trening eller ikke.

 

Tok du digital test med ukeindikator når du testet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Jeg har ikke tatt digital test med ukeindikator, har ikke hørt om det egentlig, har du erfaring med det? Får man et troverdig svar på hvor langt man er på vei da? Virker fristende. Er jo lurt å vente til ordinær UL egentlig, var det jeg gjorde sist gang også, og når man er innstilt på det er det jo lettere å vente. :) Blir veeeldig spennende!!!

Jeg prøver å ha en grei matplan nå som jeg er gravid da, ikke noe strengt opplegg, men bare sånn at jeg får i meg litt melk og fisk, er det jeg er dårlig på, og så prøve å begrense godteri. :-D Har dere gutt eller jente fra før da? Vi har en liten gutt vi. :) Håper på ei lita jente, men blir superglade for gutt også da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det finst... var det jeg tok nå. Men den sier bare om det er 1-2, 2-3 eller 3 uker eller mer siden befruktning. Så nå ville du jo uansett bare fått 3+. jeg fikk 2-3 uker siden befruktning og det stemmer veldig bra med mine antakelser :)

 

Er veldig glad i fisk heldigvis, men prøver og holde meg unna godteriet. Har som mål at 90 tallet ikke skal vise seg på vekta denne gangen!

 

Vi har en gutt, har også fryktelig lyst på jente, men blir seff glad for en gutt til. I og med at de blir så tette så er det jo greit med samme kjønn også. Men om det ikke blir jente denne gangen så må vi vel prøve på en nr 3 en gang i tiden også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Ja da er det muligens litt sent for meg å ta ukesindikatortesten. Får se åssen det blir med en ultralyd fremover, hadde vært interessant å visst nøyaktig hvor langt jeg er på vei snart. :)

Hvor er det du har tenkt til å føde da? Hvor bor du? Jeg bor i Oslo, og vi har allerede søkt fødeplass på Ullevål. Man må være veldig tidlig ute for å få plass der. Forrige gang var vi for sent ute, og måtte kjøre ut av byen til Bærum sykehus for å føde, selv om vi bor rett i nærheten av Ullevål. Det var litt surt kan man si... Men gikk bra da! :D

Spennende med kjønn ja, det er jo sant at det er fint med samme kjønn når de er så tette også. Gleder meg til å se. Vi skal ha 3 barn tilslutt uavhengig av kjønn, men hvis vi får 3 gutter, da skal vi få 4 barn. Hehe... Er såååå spent!! Har følelse av at det er jente da.. Men får se! Såvidt jeg greier å vente egentlig. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor også i Oslo :D Fødte på ullevåll sist og var kjempefornøyd! Håper jeg får plass der igjen, søkte vel i uke 6 da. Denne gangen kommer jeg nok til og drøye første kontroll så blir vel kanskje vanskelig og få plass da.

 

Vurderer ABC denne gangen, men må nok tenke mer på det! kjenner jeg gruer meg til fødselen, selv om jeg de siste 8 mnd har sagt at jeg heller føder igjen enn å gå gravid. Nå er jeg litt usikker på den, er vel et tegn på at jeg egentlig ikke er helt 100 % klar for en ny baby. Men det største sjokket har lagt seg og nå gleder jeg meg :) Men gruer meg veldig til og bli "flodhest str" igjen...

 

var du fornøyd med bærum eller?

 

Vi var kjempefornøyde med pasienthotellet på ullevåll, og det er absolutt en av grunnene til at jeg ønsker og føde der igjen. Var så godt og kunne være sammen de første dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :D

 

For det første må jeg gratulere dere med graviditeten :) Herlig følelse!!

 

Går dere på kurs eller følger dere grete roede for dere selv? Vi har planer om å starte prøvingen på barn nr. 2, samtidig som jeg vil trene og leve sunt. Dette var jeg ikke flink til i det forrige svamgerskapet. Hva skal man ligge på ift. kalorier når man er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Så bra du hadde god erfaring med Ullevål, blir tryggere på valget vårt da. Du vet du kan søke selv om fødeplass også? Du må bare skrive et brev med at du søker fødeplass og rutineultralyd, personnummeret ditt, og første dag av siste mens og beregne ca termin. Og hvorfor du vil føde akkurat der. Så sender du det bare til Svangerskapspoliklinikken. Jeg søkte sånn nå, og de har mottatt søknaden, så nå får jeg svar om noen få dager. Jeg søkte i uke 10 sist og det var for sent...

Jeg hadde en bra fødsel i Bærum også, de er veldig flinke de som jobber der. Hadde det litt dramatisk da lillegutt skulle ut, med rommet fullt av leger, hjerterytmen sank, så måtte dras ut med sugekopp+klipping. Gikk veldig greit, men føler det hadde vært deilig å vært på Ullevål som er litt større. Vi bodde på familierom, og det var veldig ålreit, bortsett fra veeeldig harde senger!

 

Ja det er en spennende tid foran oss. Er ikke noe særlig glad i følelsen av å bli flodhest jeg heller. Var jo bare såååå stor på slutten, og egentlig stor veldig lenge, sikkert i 3 måneder eller no. En spesiell følelse. Jeg orket nesten ikke bevege meg, og greide ikke engang å sitte i sofaen, så måtte ligge der istedet. Og da bare sovnet jeg, selv om filmen var interessant.. Hehe... blir annerledes å gå mot det nå som vi vet åssen det er. Lurer på hvor tungt det blir med en liten gutt i tillegg. Men det blir nok mer hektisk når babyen er ute. Men masse glede veier nok opp for det meste. Jeg bare håper jeg greier å begrense vektoppgangen. 23 kg opp forrige gang er fryktelig mye!

Veide meg idag istedet for lørdag, og vektoppgangen er igang kan man si... :D

 

Vekt uke 5+0 / startvekt: 58 kg

Vekt uke 5+5: 59.3 kg

 

Idag reiser vi på helgetur, så jeg er ikke tilbake før på mandag. Du får ha en god og sunn helg da! Høres til uka!

 

L83: Jeg følger Grete Rhoede prinsippene når det gjelder kosthold, men jeg følger ikke en bestemt meny. Har lest at dersom man er gravid og lå på meny 1 med 1300 kalorier så skal man gå opp en meny til den på 1600, osv. Ganske enkelt igrunnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei ;)

 

Håper dere har hatt en fin helgetur! :( Mini har hatt omgangsyke/diare siden torsdag så her har man hatt nok og henge fingrene i. Kvalmen er komt for fult hos meg også, kaster opp og er skikkelig trøtt. Gleder meg til jeg kommer over uke 11-12, da kom det seg ihvertfall litt sist gang.

 

Er veldig spent på hvordan det blir og jobbe nå når formen er sann, men jeg vil så gjerne jobbe fult når han har pappaperm.

 

Kvalmen, dårlig matlyst og oppkast har jo ført til at vekta har gått nedover.

 

I dag viste vekta 76.0, ned 800 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Hei,

ja nå har vi akkurat kommet tilbake. Var en fin tur, deilig å være rundt familien og få litt avlastning. ;) Så kjedelig at du har blitt så kvalm da, får håpe det ikke varer så lenge, er jo litt ulikt når det går over hos folk. Må være slitsomt med sykt barn i tillegg da. Håper du greier å slappe ordentlig av når du får mulighet da. Jeg begynner å bli litt flink på det. Merker at jeg er trøtt, men heldigvis ikke kvalm. Sover hver gang jeg får mulighet, når lillemann sover. Hehe.

Jeg spiste masse i helgen, blir jo sånn når man er hjemme, men er man gravid så kan man jo tøye kostholdet litt. Skal bare ikke falle tilbake til de vanene jeg hadde i forrige svangerskap.. :(

Får håpe du får jobbet som du vil da, hva jobber du med forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet barnevernpedagog, men jobber på en avlastningsbolig for funksjonshemmede. Så det er ikke akkurat beste jobben i fh til kvalme. Men er ikke så mange ukene, heldigvis. Og mat hjelper.

 

Godt med litt avlastning ja. Har sovet en del i helgen jeg også, benytter sjansen når sambo har fri fra jobb. I dag tidlig våknet mini kl halv 5, var tydeligvis veldig sulten. Slukte 200 ml med NAN og spydde det opp igjen 10 min senere. Tror det bare var fordi han spiste for fort, har hatt god matlyst etterpå og ikke spydd mer. Heldigvis stod sambo opp med han da.

 

Eneste fordelen med og kaste opp er at formen er bra noen timer etterpå!.

 

 

I dag skal jeg og mini på besøk til en venninne som har en datter som er 4 mnd eldre enn han, og skal ha ny i april ;) Blir to tette på de også. Godt og komme seg ut av huset litt.

 

Har ikke blitt noe særlig med verken sosialisering eller trening forrige uke, siden mini var syk. Men kom meg på trening i går :( Trosset kvalmen, og det går fint når jeg bare kommer i gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet barnevernpedagog, men jobber på en avlastningsbolig for funksjonshemmede. Så det er ikke akkurat beste jobben i fh til kvalme. Men er ikke så mange ukene, heldigvis. Og mat hjelper.

 

Godt med litt avlastning ja. Har sovet en del i helgen jeg også, benytter sjansen når sambo har fri fra jobb. I dag tidlig våknet mini kl halv 5, var tydeligvis veldig sulten. Slukte 200 ml med NAN og spydde det opp igjen 10 min senere. Tror det bare var fordi han spiste for fort, har hatt god matlyst etterpå og ikke spydd mer. Heldigvis stod sambo opp med han da.

 

Eneste fordelen med og kaste opp er at formen er bra noen timer etterpå!.

 

i dag skal jeg og mini på besøk til en venninne som har en datter som er 4 mnd eldre enn han, og skal ha ny i april ;) Blir to tette på de også. Godt og komme seg ut av huset litt.

 

Har ikke blitt noe særlig med verken sosialisering eller trening forrige uke, siden mini var syk. Men kom meg på trening i går :( Trosset kvalmen, og det går fint når jeg bare kommer i gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Ja er ikke så greit å jobbe fysisk når man er kvalm. Føler man bare må sitte stille nesten. Heldigvis merker ikke jeg kvalme, men det gjorde jeg sist. Og da hang jeg over pulten på jobb og holdt på å spy og sovne samtidig, hehe.. Fikk til jobben for det, så ville ikke sykemelde meg da.

Så koselig med andre rundt som også venter 2 stette da. Er så gøy å følge med. Søstra mi venter ei til i Mars, blir 18mnd mellom dem, og jeg og mannen har hele tiden snakket om at vi vil vente litt med nestemann, så tenker familien og venner blir overrasket når vi sier vi venter en til. Tror ingen av dem ser den komme. Hehe..

De siste dagene har jeg blødd litt da, noe som ikke er så gøy. Gjorde det sist gang også, og det gikk jo bra. Var hos legen igår som mente jeg trengte UL. Så idag skal jeg på UL (!), VELDIG spennende! Lurer på hvor langt jeg er på vei, og hvordan det står til der inne.

Skal du jobbe frem til ny permisjon? Det skal jeg satse på. Håper jeg er sprek og rask leeeenge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det på UL?

 

Jeg satser på og jobbe frem til neste permisjon ja. Skal jobbe 6 uker fult nå, også ska ljeg bare jobbe 50 % frem til sommeren, pga at vi ikke har bhg plass. Men håper jeg kan få til litt mer en 50 %. VIl også gjerne være frisk og rask lenge, forrige svangerskap var ikke noe særlig.. Men håper at det at jeg trener nå hjelper på bekkenet.

 

Kan tenke meg de blir overrasket ja. Har heller ikke snakket om at vi skal ha to tette, ikke SÅ tette i hvertfall. Så tror mamma og pappa blir overrasket de og. Søstra mi har termin neste uke. hun ble gravid rett etter jeg fikk i fjor. Så her kommer barnebarn på løpende bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Hehe, ja barnebarn på løpende bånd her også. Når denne her blir født har foreldrene mine fått alle 4 barnebarna iløpet av 2 år. :-D

UL gikk veldig bra, er like langt på vei som jeg har tenkt. Er 6+4 etter mine beregninger idag, og legen sa ca 6 uker. Det var for tidlig til å se hjerteslag, så for å bekrefte at den "lever" tok han HcG prøver idag, og skal ta på fredag igjen for å se om det har økt så mye som det bør gjøre dersom alt er slik det skal. Alt så helt topp ut da, så han mente at alt nok var supert! :) Deilig å få det bekreftet da, gjør jo graviditeten litt mer virkelig. Nå bare lengter jeg etter å få bekreftet hjerteslag,men det skal jeg ikke stresse med, de lytter jo tidsnok etter det, så er vel bare å smøre seg med tålmodighet.

Leste såvidt i en graviditetsbok idag om at det bare var å fråtse i frukt og grønnsaker når man er gravid, så det er en tanke jeg skal ta med meg videre, skal kjøpe masse frukt og grønt og kose meg fremover. Digg det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann henger meg på her. Idag er vekta på 68,5 og jeg er 4 +3 på vei.

Føler jeg allerede har begynt å legge på meg, hele kroppen er liksom helt slapp. Men men jeg prøver å spise sunt og trent litt forsiktig. Håper å holde meg under eller rett rundt 80 tallet på slutten. Helst under da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Hei citrius, og gratulerer med graviditeten! Spennende tider foran oss!

Jeg har også som mål å holde meg under 80 kg (bikket over forrige gang), så vi får være flinke og sunne! Jeg også føler meg automatisk større når jeg vet jeg er gravid, pluss at jeg spiser mer enn jeg burde allerede. Uggh... Jeg skal fokusere på grønnsaker og frukt fremover og unngå ting med sukker i. Blir fort for mye sjokolade og godteri da. Har som mål å holde meg unna brus med kunstig sukker også. :) Vi får motivere hverandre til en sunn livsstil her! :)

Lykke til på veien videre, og kjempefint at du blir med her. Veldig motiverende å kunne følge hverandre! Er dette ditt første barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over 90 forrige gang, og det tallet vil jeg ikke se på vekta igjen. Men er 6 kg lettere nå en forrige gang jeg ble gravid, så håper det skal gå bra.

 

Så bra at alt såg fint ut. Jeg var på UL på fredag pga smerte på høyre side, de ville sjekke om smerten kunne komme av at fosteret låg utenfor livmor. Det gjorde den ikke, men hun kunne heller ikke se hjerteslag. Jeg fikk tilbud om ny UL, men takket nei. Jeg vet jo at det ikke er så ofte man ser hjerteslag når man er under 6 uker på vei... ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...