Gå til innhold

Jeg vil, jeg VIL, men får jeg det til?


Anbefalte innlegg

*sukk*

 

Jeg er en typisk jo-jo slanker. Har perioder der jeg slanker meg og klarer det sånn noenlunde og perioder der alt sklir ut og jeg spiser alt jeg har lyst på. Har vært innom disse sidene i mine slankeperioder, men har aldri vært så veldig aktiv. Denne gangen starter jeg min egen tråd i håp om at skrivingen skal redde meg når jeg får lyst til å gi opp.

 

Start for denne gang 10. januar; 108 kg (rett og slett pinlig mye)

 

Tror ikke jeg skal sette så mange mål over sånn og sånn kg, men heller prøve å se alle gram jeg får vekk som en seier.

 

Det verste er at jeg faktisk allerede idag, 6 dgr etter oppstart, sliter med lyst på alt mulig jeg ikke skal spise. Det er jo lørdag og da pleier vi alltid ha noe godt til kvelds.

 

Bor alene med sønnen min så kveldene blir tøff når lysten på mat kommer over meg. Blir derfor kjempeglad hvis noen skriver noen ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickedokke

Jeg tror ikke det er lurt å droppe alt man ikke skal spise, da er det lett å miste motet. Jeg har som mål hver uke om å spare alle mine frimerker til helgen. Min store last er sjokolade, og på lørdagene veier jeg opp og koser meg med min tilmålte porsjon. Dette gjør at jeg klarer meg i ukedagene siden jeg har lørdagen til å se fram til.

Lykke til med prosjektet ditt:-)

 

Nickedokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det nickedokke (kult nick :)

 

Det var også et godt tips du kom med der. Jeg har nok en tendens til å gå veldig hardt ut når jeg skal slanke meg, men det er muligens også derfor jeg sprekker så totalt til slutt. Ikveld har jeg faktisk kost meg med biff av indrefilet med ris og bearnesaus... og avsluttet med litt gele etter tipset fra deg :) Føltes godt og normalt etter en slitsom uke med intenst fokus på slanking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Har også slanket meg noen ganger nå.. Det er vanskelig å la være å putte alskens godsaker i munnen! Men det er mye godt man kan spise istedet, da. Jeg har litt dilla på fruktsalat for tiden. I perioder lever jeg omtrent på smoothies... I kveld skal vi kose oss med hjemmelaget guacamole (en enda sunnere variant enn grethe roede, faktisk!) men ikke så sunt med tortillachipsen, da, men har noen kalorier til overs i dag, da det ikke ble frokost/lunsj alt etter hvordan man ser det.. Stod litt seint opp i dag.. hehe..

 

Selv skal jeg prøve å gå ned 20 kg, kanskje 25, men vet at når jeg kommer til 85 kg så stopper det helt opp. Lå 6 uker sist uten å rikke så mye som et gram, og da gav jeg opp... Nå er alle 12 kg jeg tok av da tilbake :) Men nå skal de av!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickedokke
Takk for det nickedokke (kult nick :)

 

Det var også et godt tips du kom med der. Jeg har nok en tendens til å gå veldig hardt ut når jeg skal slanke meg' date=' men det er muligens også derfor jeg sprekker så totalt til slutt. Ikveld har jeg faktisk kost meg med biff av indrefilet med ris og bearnesaus... og avsluttet med litt gele etter tipset fra deg :) Føltes godt og normalt etter en slitsom uke med intenst fokus på slanking.[/quote']

 

 

Jeg føler iallefall at det går lettere å takle ukene når jeg har noe å se fram til.. Selvfølgelig er mengden med snop kuttet drastisk ned, ikke aktuelt med en pose potetgull og masse sjokolade og smågodt i tillegg.. I dag koser jeg meg med 58g premium sjokolade fra Freia. Neste uke kan det godt hende at det er noe annet jeg velger.. Men jeg synes det er viktig å måle opp og regne ut hvor mange kcal jeg spiser av snopet. Til middag i dag hadde vi skinkesnurrer (GR-oppskrift), noe som er superpopulært både blandt de voksne og ungene...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mammo

 

Forstår jo veldig godt at du ble frustrert av å stå fast på samme tallet uansett hvor hardt du prøvde. Jeg vet vel egentlig ikke om jeg blir stående fast noe sted for jeg har aldri holdt ut så lenge. Det meste jeg har gått ned noen gang er 10 kg og det var på den lettvinte, men akk så lite holdbare cambridge kuren. Det var likevel en fantastisk følelse å gå ned så mye på så kort tid. Det er vel tålmodigheten min som er mitt største problem. Hvor lenge har du holdt på/ holdt ut denne gangen?

 

Guacamole er kjempegodt så det tipset skal jeg prøve på lørdag igjen. Har laget det før med ekstra mager kesam og brukt det som dressing til salat og skinke i pitabrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på sånn ca siden 2. januar. Da fikk jeg omgangssyken, og fikk omtrent ikke i meg mat i 4 dager. Har gått på herbalife tidligere, og der fikk vi vite at den tredje dagen etter oppstart var den værste, for da får man sukkerabstinenser med hodepine, svimmel, kvalm m.m.. Så med omgangssyken fikk jeg liksom unnagjort det værste, og hadde ikke lyst på sukker mer. Det gav meg liksom en ekstra piff til å starte på an igjen. Har tenkt på det lenge, men bare ikke fått meg i gang.

 

Jeg veide meg første gang rett etter omgangssyken. En uke etterpå veide jeg det samme (uten å ha gjort så mye enda.) Var igrunn ganske fornøyd med det, for man mister jo en del magefyll med omgangssyken. Skal veie meg igjen i morgen. Vet ikke om jeg har gått ned så mye enda. Har jo bare såvidt kommet igang med trening.. Meldte meg inn på senteret her på onsdag, og har trent to ganger. Ble anbefalt ikke å trene mer enn 3 ganger i uken, for ikke å gå lei treningen. Så selv om man syntes det er kanongøy å trene så burde man begrense det i begynnelsen.

 

Har bestilt den 30 day shred treningsvideoen. Håper det går an å spille den av på DVD spilleren vår.. Glemte å sjekke om det var sone begrensinger på den.. Ellers tar jeg litt situps på stuegulvet og rocker med sånn vektrokkering. Prøver å få til det ca hver dag, men det går ikke alltid da..

 

Min guakamole lages slik: (tror jeg fant oppsriften på en meny-butikk, faktisk)

 

2 avokado

2 fedd hvitløk

1/4 rød chili

1 flådd tomat

saften av en lime

 

sukker, salt og pepper etter smak.

Kjører alt i stavmixeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickedokke
Du er jo kjempeflink nickedokke! Hva gjør du i ukedagene når lysten på noe du ikke skal spise kommer over deg?

 

 

Jeg har begynt å tygge ekstra-tyggis, men jeg kjøper også bendit smoothies (117 kcal pr flaske a'250ml) Det stiller mye av hungeren. Men jeg tenker også som så, at hvis den dagen kommer hvor jeg ikke klarer å ligge unna sjokoladen, så bruker jeg de 50 kaloriene jeg har den dagen, så får jeg heller minske litt i helga. Det er viktig å innse at man skal leve med dette, ikke bare nå, men også for resten av livet, og da må man kunne leve med det. Det vil være mange fristelser i årene som kommer, og et dårlig valg en dag, betyr ikke at resten av dagen, uka, måneden er ødelagt, man må bare gjøre et bedre valg ved neste veikryss (les:måltid eller fristelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammo

 

WOW... det forklarer jo hvorfor jeg følte meg så uvel i uken, rett og slett avvenning fra sukker. Hadde omgangssyken jeg også i starten av januar, men varte bare noen dager. Jeg bestemte meg faktisk før jul at jeg skulle sette igang på nyåret, vet det er banalt, men føler veldig den der med nytt år = nye muligheter :)

 

Skal teste den oppskriften du la inn her. Visste du at Chilli faktisk gir bedre forbrenning? Jeg er vanligvis forsiktig med sterk mat, men jeg er villig til å prøve det meste. Liker f.eks veldig godt jalapenos på pizza, men er pysete med en del andre sterke retter.

 

 

Går du på kurs eller følger du sånn opplegget via disse sidene slik som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nickedokke

 

Du er jammen standhaftig når du kan få dette til. Eller kanskje det er jeg som er svak? :) Problemet mitt er å holde meg til den biten jeg kan få lov til å spise; er litt sånn enten eller. Så enten spiser jeg ikke i det hele tatt ( har forstått at det ikke er lurt), eller så spiser jeg bare sunne ting (prøver ihvertfall) eller så spiser jeg mye og ofte (..og usunt). Helt feil med andre ord!!

 

Men denne gangen føler jeg at det litt sånn siste sjanse. Hvis jeg ikke klarer det nå så vil jeg være tjukk og stor, sliten og trøtt resten av livet. Og det vil jeg jo selvfølgelig ikke. Pluss at samvittigheten min ovenfor min sønn er svart fordi jeg ikke orker å gjøre alt det som han har lyst til.

 

Skal gå til innkjøp av både tyggis og smoothies imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickedokke

Jeg tror ikke at jeg er noe mer standhaftig enn noen andre, men jeg har også vært typen som har vært litt 'ekstrem' når det har kommet til slanking... Det eneste det har ført til er kjapt ned og like kjapt opp igjen. Det har tatt sin tid å innse at hvos jeg skal klare å holde vekta så må jeg finne et kosthold som kan leve med meg og som jeg og hele familien kan leve med. Ang. snopet så prøver jeg bare å bli et bedre forbilde for ungene. De får kun snop på lørdager, så hvorfor skal det være annerledes for oss voksne? I flere år har snopet kommet fram etter at ungene har lagt seg, enten det er lørdag eller onsdag, og nå synes jeg at nok er nok.... Det blir fortsatt spennende å se om det holder, men motivasjonen er der da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hørt at chili øker forbrenningen, men skal jeg være ærlig, så hadde jeg glemt det ut... Chili passer ikke så godt i matveien til ungene da.. De liker ikke sterk mat, så er ikke så ofte jeg bruker det.

 

Jeg går ikke kurs, nei. Bare registrerer mat og trening og håper at det holder.

 

Jeg får det travelt framover da, for har tatt på meg å sy en brudekjole og tre brudepikekjoler før 12 juni. Da skal søstra mi gifte seg. Og i tillegg syr jeg noen småting også på bestilling fra venner og kjente. Sitter med en bæresele nå, som må være ferdig til i morgen og har en til som må være klar til siste helga nå i januar.

 

Ellers så liker jeg veldig godt å lese, og det blir litt hektisk å kombinere alle disse hobbyene framover da... *gulp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nickedokke

 

Å være et godt forbilde for barna var en utrolig god motivasjon. Må innrømme at jeg har ikke har tenkt på det på den måten. Passer veldig godt på småen når det gjelder snopet, gjerne ekstra mye fordi han blir hyper av det. Og dette med å ta frem snopet på kveldstid er jo egentlig ikke akkurat noe jeg burde drive med. Jeg har også spist ganske store måltider på kvelden; både selskap, kos og trøst alt ettersom dagsformen. Blir jo helt feil å holde på sånn :)

 

Men kanskje det blir lettere etterhvert når alt blir en vane? Er jo lov til å håpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det Tante Troll?

 

Jeg har vært kjempeflink denne uken. Var på dansaerobik i går og i dag hadde jeg dobbeltime med yogalates og step/styrke på Bosuball. Har samlet 8.5 treningspoeng alt! I morgen skal jeg prøve spinning for første gang. Vet at det ikke er lurt å trene altfor mye i starten, men vil gjerne få prøvd ut litt forskjellig for å se hva jeg vil satse på framover..

 

Hadde klubb i går og serverte fruktsalat. Krem til gjestene, ingen tilbehør til meg. Men hun ene hadde med seg chips... Så det ble vel en 10 små flak på meg, men det syns jeg er helt greit, for jeg hadde noen kalorier til overs. Og jeg ønsker ikke å være helt manisk heller, hva "nei-mat" angår. Men syns jeg var flink som klarte å begrense inntaket til det minimale.

 

Nå skal jeg sy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mammo!

 

Det går faktisk veldig bra. Jeg har fått noenlunde kontroll på kcal og hvilken type mat (tror jeg ihvertfall) og jeg har begynt så smått å komme litt i aktivitet. Er i skikkelig dårlig form så jeg må begynne rolig og ta det derfra. Jeg har planer om å begynne på svømming igjen, men trenger litt tid på meg før jeg tør å vise meg offentlig i badedrakt. Må si at du er flink med trimmen, jeg lar meg inspirere :D

 

Så spennende at du skal sy brudekjole! Tipper du er ganske flink når du blir spurt om noe sånt. Og så brudepike kjoler i tillegg! Det er jo nesten fulltidsjobb.

 

Jeg liker også veldig godt å lese, men må innrømme at det blir mye pocket bøker og ikke så mye kulturelt akkurat. Og så liker jeg å lage mat og selv om det kan være en av grunnene til at jeg har lagt sånn på meg så liker jeg utfordringen med å lage mat som er sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vært veldig flink denne uken med trim :D *kry* Håper det fortsetter...

Her så jeg en gang at de hadde svømming kun for folk med BMI over -hmm..var det 35? Iallefall, for de som har litt til overs for å si det sånn.. Finnes det noe sånn hos deg og kanskje? Da er det ikke like ubehagelig å bruke badedrakt... Når alle er like store..

 

Jeg er vel sånn passe flink til å sy. Har sydd i snart tre år, bare, men når jeg blir hekta på noe så gjør jeg det til gangs, og syingen har gått rett til hodet på meg, så det har blitt en del ila disse årene ja.. Har trappet litt ned i det siste, for det blir så travelt med unger, jobb ++

 

Må vel inrømme at det er mest pocket jeg leser også. Ikke særlig høykultur, men jeg har ofte bok på sengekanten, og da må jeg ha noe lettlest..

 

Jeg elsker også å lage mat.. Desverre blir det ofte usunne greier -selv om jeg er det vi i gamledager kalte for heimkunnskapslærer. (Nå er det kost og helse). Var veldig sunn det året jeg tok den utdannelsen.. Etterpå skeia det fort ut gitt.. MEnmen.. Er på rett vei igjen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres gøy ut med syingen. Jeg kjøpte symaskin sammen med min mor for noen år siden, men det ble bare med nytt trekk til bilstolen gutten min brukte den gangen. Det er en stund siden han brukte bilstol :) For meg er det tiden som jeg føler at ikke strekker til, men jeg har en mistanke om at hvis formen blir bedre får jeg kanskje nok overskudd til å bruke den tiden jeg har til hobbyer. Drev mye med perling og diverse, men har blitt lite etter at sønnen min kom til verden.

 

Jeg har forresten fått meg en trimvenninne så neste uke skal det skje. Tror ikke vi har sånn egen svømming for oss litt større her som jeg bor.

 

Denne uken merker jeg at det går mye lettere enn forrige uke. Tror så absolutt at det er noe i det der med sukkerbehovet. Og jammen var det bra at det lettet litt ellers tviler jeg på at jeg ville holdt ut.

 

Idag har jeg vært til middag hos mine foreldre og da er det umulig å vite hvor mye jeg spiser. Det var i tillegg skinkegrateng med masse ost på toppen - kjempegodt - men akk så mange kcal :D Vet ikke helt hvor mye jeg skal legge den inn som, men endte opp på 1200 kcal bare på middagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier vi har spist legger vi bak oss og ser videre framover. Kan ikke gjøre noe med de nå likevel.. Om vekta skulle stå stille neste gang fordi man har spist for mye, så har man iallefall utbytte og fremgang i treningen man har lagt ned! Det er en kjempeprøvelse å være på besøk. Selv klarte jeg å stå imot ferdigpizza i dag, på personalmøte. 3 lange timer satt jeg og sikla på pizzaen, men klarte å holde fingrene fra fatet!! *lykke*

 

I morgen kommer en ny prøvelse for meg. Middag hos svigers (hvor det alltid er dessert og kaker) + at det er medarbeiderfest i menigheten jeg går litt i og har diverse oppgaver. Tipper det blir vanskelig å stå imot alle fristelsene da, ja! De baker ikke kaker med lettsmør og lettmelk der i gården, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får nok si som dyrene i hakkebakkeskogen: spist er spist og ferdig med det :D Men jeg klarte å holde kcal grensen selv om det holdt hardt.

 

Må si at du var kjempeflink som klarte å motstå pizzaen! Jeg kvir meg til jeg neste uke når vi skal feire noen dager på jobben. Da er det alltid kaker pluss pluss så da blir det min tur å vise viljestyrke.

 

Idag har jeg spist masse frukt og grønnsaker til alle måltidene. Det føles utrolig godt :)

 

Når har du veiedag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på meg, så klarer du det sikkert fint :D

 

Jeg har veiedag på mandager.

 

Er på jobb, så må bare smette kjapt ut igjen.. heheh.. Meg jeg var superflink i går som klarte å motstå masse kaker på en fest. Og i dag var det såklart kake i lunsjen på lærerrommet... *dån* Kaker OVERALT JO!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaker og fristelser overalt er det som gjør dette så utrolig vanskelig, men også imponerende når noen får det til. Jeg har jo lest litt rundt på trådene her og det er utrolig mange som inspirerer meg. Noen holder det gående jevnt og trutt, mens andre faller for fristelser men så tar de seg selv i nakken og fortsetter. Det hjelper å vite at det går an! :D

 

Jeg har egentlig veiedag søndager, men vekten min er nok ikke riktig så jeg tror jeg skal gå å kjøpe ny. Har bare en sånn med tallskive og den viser et og halvt kg før jeg går på den i det hele tatt. Tror jeg skal ut å kjøpe en digital idag. Jeg vet derfor ikke helt hva startvekten min var, men har lagt den til 108 kg for det ser sånn noenlunde riktig ut.

 

Helgen min har jeg bestemt skal bestå av sunn mat og masse turer :) Småen er hos faren og da har jeg jo tid til å tenke på egen helse. Hvilket trinn er det du underviser på? Kan tenke meg at det er mange stress situasjoner som gjør det vanskelig å holde måltidsrytmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om at flere som slanker seg har problemer med mental omstilling. Dvs de som har vært store mesteparten av livet sitt som klarer å slanke seg føler seg fortsatt stor.

 

For min del er dette helt omvendt. Jeg har lagt på meg kjempemye de siste ti årene, men hodet mitt har ikke klart å holde følge. Regnet nettopp ut BMI`en min pr dags dato; og den er hele 35! Herregud, jeg er i fedme klasse to :) Regnet deretter ut hva BMI`en min var for bare ti år siden og det er nesten til å gråte over; 19! Det vil si at iløpet av ti år har jeg gått fra nederst på normalvekt i forhold til BMI til fedme klasse to. *hulk* I vekt utgjør dette 48 kg!!!!!!

 

Nå har virkeligheten virkelig gått opp for meg og det føles ganske tøft. Ikke rart de dumme klærene ikke passer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ! Det var litt stor overgang på så kort tid, ja! Men kom det på så skal det ikke være komplett umulit å få de av igjen heller!! Men akk så mye vanskeligere!!

 

Jeg har alltid vært stor, iallefall helt siden jeg var 12 år eller rundt der.. Men de siste 7 årene har det tatt litt av i vektoppgangen, og har prøvd flere ganger å gå ned i vekt og det har funket helt til jeg slutta, og så skøt vekten opp igjen :D

 

Jeg underviser i 2. klasse. Vi har 20 elever i klassen, og det kan bli rimelig livlig til tider... *ler* Jeg har klassen i matematikk, gym, naturfag og kunst og håndtverk. :)

 

 

Jeg har foresten også en masse dumme klær som ikke vil passe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA!!!

 

Idag viste vekten ca 3 kg mindre enn for to uker siden ;):( !!!!

 

Det er utrolig bra til meg å være, har tidligere slitt meg ned 1 til 2 kg i mnd! Er utrolig fornøyd med resultatet og ser ut til at jeg skal klare 5 kg til vi reiser. Det vil jo si to kg i løpet av de neste 3 ukene. *sukker lettet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...