Gå til innhold

De siste 2-3 kg..


Gjest fabeldyret

Anbefalte innlegg

Gjest fabeldyret

Nå er jeg så lei av å aldri heelt nå målet mitt!

 

Etter noen år hvor vekta sakte men sikkert krøp oppover og jeg lå rundt overvekt "light", har jeg de siste årene like sakte, men også ganske sikkert, utviklet sunnere mat- og treningsvaner igjen. Jeg har prøvd mange forskjellige teknikker underveis, men har landet på noen veldig få prinsipper som jeg vet virker for meg:

 

- Det nytter ikke å overspise og så "trene det bort" med store mengder utholdenhetstrening. Det får jeg bare mer matlyst av.

 

- Det er det totale antallet kalorier over lengre perioder som teller, ikke hva jeg spiser hver enkelt dag. Forbrenningen min stopper ikke opp hvis jeg hopper over et måltid, men jeg legger på meg av å småspise hele tiden.

 

- Jeg trener for å bli sterk, og spiser for å bli slank. "Abs are made in the kitchen!"

 

OK, så jeg vet akkurat hva jeg skal gjøre. Jeg følger ikke Roede-metoden veldig presist, for jeg tror at fett er bra og at ingen mat er Nei-mat. Det handler bare om å spise fornuftige mengder. Men det er så utrolig irriterende at hver gang jeg nærmer meg min ønskede vekt, så tenker jeg: "Oj, så flink jeg har vært! Nå kan jeg virkelig kose meg!" og deretter skeier jeg ut, og vekta øker igjen.

 

Derfor er mitt nye mål: Jeg skal komme meg under og holde meg under 56 kg! P.t. veier jeg 58,3 kg, det er altså ikke langt igjen. Derfor skriver jeg under "hold vekten". Målet er å komme seg nedover i løpet av ca. 4 uker, og så holde vekten frem til påske. I påsken skal jeg på ferie, og da er det lov å kose seg. Og hvis jeg har klart meg helt til da, så bør jeg være på god vei til å stabilisere meg der jeg ønsker!

 

Jeg skal prøve å oppdatere denne tråden innimellom for å måtte stå litt til ansvar for meg selv. Der er jo så dumt å komme såå nær, men aldri klare helt å oppnå det jeg egentlig ønsker.

 

Det er mitt liv, og bare jeg kan gjøre de rette valgene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Svak start i går. Jeg var så utrolig fysen på noe godt på jobben, så jeg ble sittende og småspise nesten hele ettermiddagen. Prøvde å holde meg til frukt, men så oppdaget jeg sjokoladekjeksen som noen hadde lagt i felles-hylla i kjøleskapet. Hjeelp, hvordan klarer man å motstå sjokoladekjeks?

 

Det ble jo ikke så mye bedre at vi var bedt bort på kvelden, og der var det taco til hovedrett og hjemmelaget is til dessert. Så mye for knallstarten jeg hadde satset på, hehe.. Jeg burde kanskje finne ut hva som er best (verst) av tacoskjell og tortillalefser?

 

Min store svakhet er når jeg sitter stille på jobben og det ikke er så mye å gjøre. Jeg kjeder meg lett, og da tenker jeg bare på mat, mat, mat. I dag har det heldigvis vært mer å gjøre. I tillegg har jeg alltid vanskelig for å avslutte måltider. Jeg vil bare ha litt til, litt til, og så helst noe søtt etterpå. Det er mye lettere for meg å utsette å spise enn å avslutte når jeg først er i gang. Trikset er vel å lære seg å spise saktere. Kanskje det skal bli det neste jeg fokuserer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

I kjøleskapet på jobben ligger det en åpen pakke med safarikjeks.

 

Skumle, skumle pakken.

 

Jeg prøver å liste meg rundt, så den ikke skal se meg. Men den oppdager meg allikevel, og roper på meg: "Halloo, her er jeg! Er du ikke glad i meg lenger?" Joda, jeg er fortsatt like glad i den. Så jeg klarer ikke si nei alltid. Men en dag må det jo ta slutt - problemet er bare at da er det vel noen som kjøper ny.

 

Sukk.

 

Generelt ble det en del småspising på ettermiddagen i går - som vanlig. Jeg grubler på hvordan jeg skal slutte med det. Formiddagen og kvelden går alltid greit, men ettermiddagen.. Det er vanskelig!

 

Oppdatering ut over det:

21/1: 58.2

28/1: 57.9

 

Ellers er jeg inspirert av disse sonene som mange opererer med, så mine skal være:

Grønn sone: <56

Gul sone: 56-58

Rød sone: >58

 

Jeg må ha litt "trange" soner, ellers skeier jeg bare ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Denne uken har det jammen ikke vært lett å være sunn! Vi har vært borte på middag tre av de fire siste dagene. Og da er det ikke til å unngå at det blir mat man ikke burde spise av.

 

Selv er jeg absolutt ikke bekymret for å spise fet mat, men søt mat, derimot.. Det er min store utfordring. Og alle disse tre middagene har bydd på henholdsvis sjokoladeis, bløtkake og nybakte kanelsnurrer. Jeg KAN bare ikke si nei.

 

Men det jeg kan gjøre, er å velge fornuftig når jeg bestemmer kosemat selv. Derfor blir det kylling-enchilladas med egge-lefser (uten mel) i kveld, mmmm! Og til dessert skal jeg lage kiwi-sorbet med Sukrin i stedet for sukker. Og så blir det litt nøtter og mørk sjokolade til kveldskos. Det blir definitivt masse god mat, uten at sukkeret får ta overhånd! Gleder meg allerede til å lage mat!

 

Var i hvert fall og trente i går, har kommet inn i en god rutine sammen med kjæresten nå. To ganger styrke i uka, gå til og fra jobben, og så skitur eller tur på beina i helga. Det er et nivå jeg vet jeg kan holde meg på lenge (for alltid?), og derfor jobber jeg med å tilpasse matmengden ut fra aktivitetsnivået, i stedet for å "ta igjen" masse dårlig mat med mer trening.

 

God helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Hatt en veldig fin helg sånn generelt, men den inkluderte dessverre litt mye mat - og et sjokoladeraid i går etter skitur..

 

Fredagens enchilladas med eggelefser ble helt nydelige! Fant oppskriften på girlgoneprimal.blogspot.com, her er det også masse annet snacks for den som liker steinalder/lavkarbo type mat. Jeg elsker det :(

 

Lørdag lagde jeg og kjæresten en nydelig treretter sammen. Til dessert lagde jeg sjokoladekake med sukrin ("sukker" med 0 kcal), og det ble himmelsk! Dessverre var det ikke like få kcal i hverken vinen eller irish coffee'n, men så var det jo lørdags kveld da..

 

Det ble en lengre skitur i går, nydelig føre og ikke altfor kaldt, men som nevnt i første setning så endte det i en utrolig trang til å spise sjokolade i etterkant. Typisk, hehe.. I tillegg spiste jeg aaltfor masse lasagne og eplekake hos en venninne, så mye at jeg fikk skikkelig vondt i magen. Tullemeg.

 

Så alt i alt tipper jeg helga gikk litt i pluss i matveien. Vel, lenge til veiedag (torsdag) så jeg har noen dager til å "ordne opp" på. Etter en litt dårlig start i dag - mandag formiddag er alltid så vanskelig - så satser jeg på å komme sterkt tilbake med trening og gode vaner fra i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

En fin start på dagen i dag, morgenkaffen ble perfekt (jeg er en skikkelig kaffefantast) og det var kjempefint å gå til jobb.

 

Safarikjeksene på jobb er spist opp, og Ballerina-kjeksene som ligger der nå synes jeg er litt ekle så de er ganske lette å si nei til. Det ble hjemmelaget knekkebrød (pluss en liiten brødskive) til lunsj i dag, med masse deilig tunfisk og grønnsaker. Jammen ikke verst! Nå gjelder det bare å holde seg til fornuftige ting resten av dagen, så føler jeg at denne uka er på rett kjøl igjen!

 

Trening ble det også i går: Styrke sammen med kjæresten. Utrolig smart å ha faste treningsdager OG å ha en avtale - nå er det vel fjerde eller femte uka vi holder oss til planen!

 

Ønsker alle en finfin dag og lykke til med viljestyrken alle sammen! (Vet i hvert fall om én som trenger det, nemlig meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Jeg har ikke vært spesielt flink denne uken, men jeg har trasket mye rundt i snøskavlene, så kanskje det som har gjort at jeg reddet en liten nedgang allikevel.

 

21/1: 58.2

28/1: 57.9

4/2: 57.7

 

Fremover satser jeg på å senke karbo-inntaket mest mulig. Dessuten må jeg nok redusere litt på nøtteinntaket. Er så glad i nøtter, og vil fortsatt spise noen siden de er stappfulle av bra ting, men jeg har en tendens til å spise en skål i stedet for en neve når jeg først setter i gang :P

 

I dag faster jeg frem til middag, det er noe jeg har god erfaring med og som gjør at fordøyelsessytemet mitt får hvile noen timer og jeg får "nullstilt" blodsukker, insulin og sånne ting. Har gjort det lite de siste månedene, men skal forsøke å få til én gang per uke fremover.

 

Så får vi se hvordan det går da :P Viljestyrken er ikke alltid med meg. Men i dag skal jeg i hvert fall trene med kjæresten, gleder meg! Håper jeg klarer flere pushups enn sist, jeg har nemlig utfordret meg selv til å klare 100 stk (se hundredpushups.com) og håper å være der til sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er alltid bedre enn ingenting! :P

 

Jeg er også utrolig gla i nøtter og akkurat som deg, så spiser jeg en skål i slengen selv om jeg vet jeg bare burde spise en neve, men det er jo såååå godt! :D

 

Å klare å faste helt fram til middag er imponerende, jeg hadde kommet til å vært død av sult før lunsj...

 

Så lurt å utfordre deg selv! dersom du er et konkurransemenneske så er det en ordentlig motivasjon å klare flere enn sist gang! Da kan man klare den lille ekstra bare på viljen!

 

100 pushup er jo helt utrolig! Det setter mine stakkarslige 10 helt i skammekroken...:P Jeg er sikker på at du når målet ditt før sommeren, det er jo enda leeeeenge til!

 

LilleTrille;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Jeg prøver å konkurrere med meg selv litt innimellom :P Ikke alltid konkurranseinstinktet får meg helt i mål, men det er ofte et lite spark bak, om ikke annet. Og 10 pushups er ikke skammelig, det er akkurat så mange jeg klarer på et maks-sett i dag. Har med andre ord et stykke å gå, hehe..

 

Sult er for meg aller mest psykisk, har jeg funnet ut. Min utfordring er ikke at jeg må gå rundt og tåle å være sulten, den er at jeg må klare å motstå å spise bare fordi jeg har "lyst" på mat.

 

Denne helga har jeg hatt veldig lyst på mat, så mitt forsett om "lavkarbo" kan man trygt si at det gikk dårlig med! En lang skitur i går, men den ble definitivt kompensert for i bursdagsselskap med kakeorgie i går kveld. Men godt var det.

 

Da er det mandag igjen, og jeg er klar for ny uke. Mandag er aldri noen veldig streng dag for meg, for jeg må jo liksom komme i gang først. Men skal være ganske flink i dag, og så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Jeg skulle ønske uka begynte på tirsdager! Hehe.. Tirsdag er alltid en bra dag for en ny start. Mandagen skal man bare komme igjennom. Jeg endte opp med både å spise sjokolade, en stor porsjon med yoghurt med honning til dessert etter middag, og kokosbolle om kvelden. Men det hjelper ikke å ergre seg, det eneste som betyr noe er hva man gjør fra nå av!

 

Dagen i dag begynte med en deilig kopp kaffe med nykvernet kaffe fra Tim Wendelboe (jeg er en skikkelig kaffegeek, hehe). Hoppet lett over frokosten, og nøt den gode stillheten i leiligheten med en kanne te (jobber hjemmefra i dag). Til lunsj ble det to deilige, bløtkokte egg med salt og pittelitt smør, mmm! Og nå er det kaffetid igjen snart.

 

Merkelig - vanligvis klarer jeg liksom ikke å slutte å spise etter lunsj, men i dag går det av en eller annen grunn helt fint.

 

Gleder meg til dagens treningsøkt med kjæresten, den ble flyttet fra mandag som er vanlig dag, siden vi var og fikk tegnet kjøkken i går. Wee, gleder meg til å få se ordentlig datategning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Har en sånn god følelse av at jeg har gjenvunnet kontrollen litt, etter en periode med mange utskeielser. I går spiste jeg veldig lite utenom måltidene, og klarte å holde meg unna dessert (utenom en ørliten sjokoladebit).

 

Så var kjæresten min så snill at han hadde kjøpt inn vossakorv og raspeball.. Synes det er fantastisk godt, men det er jo skikkelig heavy kost og fullt av kalorier. Men jeg var flink og spiste en ganske liten porsjon (blir dessuten veldig fort mett av det). Så alt i alt gikk det fint i går.

 

Vi var på trening igjen i går også. Brukte litt tid på å diskutere treningsopplegg først, for vi vil gjerne trene sammen men vi har litt forskjellige øvelser vi liker å gjøre. Jeg vil dessuten helst gjøre supersett, dvs kombinere 2 og 2 øvelser, mens han liker best å gjøre én ting om gangen og hvile i pausene. Så vi må finne en kombinasjon som passer begge! Merker at ego-singel-meg kommer litt til overflaten igjen, jeg liker å "gjøre selv", og å gjøre det jeg helst vil uavhengig av andre. Men samtidig så har jo dette med å trene sammen fått oss begge til å trene regelmessig i halvannen måned nå. Så jeg tror at det jeg evt taper på å ikke få gjøre "mitt" opplegg, vinner jeg ved at treningen blir regelmessig og langvarig!

 

Men det viktigste er uansett maten. Det er alltid der jeg bommer. Så nå er det bare å tenke positive tanker, overbevise meg selv om at "jeg er en sånn person som spiser sunt, lett og passe lite" og å tenke svevende og luftige tanker til i morgen da det er dags for den ukentlige turen på vekta igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Satt og fantaserte litt, og ville gjerne se hvor raskt det er realistisk å nå målet mitt. Vet at jeg på rundt 56 føler meg helt topp, og har ikke noe mål om å gå noe mer ned enn dét. Da får jeg heller bli mer veltrent.

 

Uansett var det morsomt å sette opp "planen" med 0,4 kg ned i uka, bare for å se hvordan det ser ut. Nå er jeg spent på veiing i morgen, siden uka har vært berg- og dalbane..

 

 

21/1:58.2 (faktisk)

28/1:57.9 (faktisk)

4/2: 57.7 (faktisk)

11/2: 57.5 (mål)

18/2: 57.1 (mål)

25/2: 56.7 (mål)

4/3: 56.3 (mål)

11/3: 55.9 (mål)

18/3: 55.5 (mål)

--> Holde meg under 56 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Det er jo egentlig å holde vekta som er målet mitt. Disse 2-3 siste kg som overskriften antyder er egentlig bare et mål så jeg holder meg godt på riktig side av streken. Jeg har jo tross alt tråden min på "hold vekten"-forumet.

 

Men: I dag viser vekta 57.3 kg, og jeg gliste hele veien til jobb! Dermed oppdaterer jeg listen med faktisk vekt og planen om å gå ned 400g i uka (under). Motiverende å se at måldatoen faktisk rykket et lite hakk nærmere nå! Kanskje må jeg justere tilbake igjen, men det er helt greit. Det viktigste er en liiten nedgang hver uke.

 

Og jeg må bare skryte litt av meg selv: I går hadde den supersnille typen min laget fisk. Det var jo vel og bra. Men han fant ut at han skulle lage laks i tortillalefser.. Sånne store av fin hvete. De inneholder aaltfor mange kalorier.. Tidligere har jeg ofte spist 2,5 sånne (og alltid blitt helt stappa). I går spiste jeg 1 + 1/3, og var akkurat passe mett. Holdt meg innenfor grensa i går, og da ble det også plass til litt yoghurt med bær om kvelden. Klapp på egen skulder :(

 

21/1:58.2 (faktisk)

28/1:57.9 (faktisk) -0.3

4/2: 57.7 (faktisk) -0.2

11/2: 57.3 (faktisk) -0.4

18/2: 56.9 (mål)

25/2: 56.5 (mål)

4/3: 56.1 (mål)

11/3: 55.7 (mål)

--> Holde meg under 56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Og så jeg som var inne i en så fin rytme. I dag har det bare blitt tull. Spiste en stoor frokost, med både middagsrester (gårsdagens enchiladas smakte nydelig også kalde) og kjærestebakt brød med dansk ost. YUM!

 

Så da tenkte jeg at jeg skulle være flink på jobben. Men akk. I dag kom det omeletter til lunsjen. Omeletter er jo forsåvidt bra, knekkebrødene som fulgte var heller ikke det verste, selv om det ble flere enn planlagt. Men så tok noen frem et lyst, ferskt landbrød og brunost, og det er jo bare så utrolig godt.

 

Kan jeg ta det igjen i kveld? Not likely. Jeg skal nemlig på årsmøte i kveld og i morgen, og i kveld er det den "obligatoriske" (og utrolig hyggelige og morsomme) årsmøtemiddagen med tre retter, kake og alkohol. Jadda.

 

Men søndagens skitur skal bli lang. Laang. Og det blir IKKE gigantvaffel, skillingsbolle og kakao med krem i pausen. Tror jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Jepp, så var torsdagen her igjen. Siste uken har det vært mye spising, jeg har rett og slett hatt mat på hjernen. Heldigvis har jeg hatt et greit aktivitetsnivå. Snikveiing har vist en meget svingende vekt, resultatet ble littegrann opp. Målet har blitt redigert, og jeg er en uke lenger unna. For så vidt en veldig bevisstgjørende øvelse..

 

21/1:58.2 (faktisk)

28/1:57.9 (faktisk) -0.3

4/2: 57.7 (faktisk) -0.2

11/2: 57.3 (faktisk) -0.4

18/2: 57.5 (faktisk) +0.2

25/2: 57.1 (mål)

4/3: 56.7 (mål)

11/3: 56.3 (mål)

18/3: 55.9 (mål)

--> Holde meg under 56

 

Da er det ikke så mye annet å gjøre enn å skjerpe seg. Målet for kommende uke er å stresse litt mindre rundt mat, og i hvert fall bruke mye mindre tid på å lese alle mulige slanke- og helseblogger, magasiner etc. Jeg VET jo hva som funker for meg. Det er bare å iverksette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Denne helga ble det ikke én, men tre kosedager.

 

Det begynte på fredag, med fredagspils. Drakk én øl og to glass vin. Ikke så aller verst, men det trigget jammen apetitten. Så når jeg kom hjem var det bare å dytte innpå middagsrester fra kjøleskapet.

 

Lørdag ble det en lett frokost, men etter mange, lange timer på IKEA ble det en dårlig lunsj med hvitt brød, sjokolade og en stor kanelbulle som trøst for at det var så kaldt (eller en annen dårlig unnskyldning).

 

Lørdag kveld ble det et festmåltid hjemme som jeg ikke har dårlig samvittighet for i det hele tatt! Gåselever til forrett og steinbit til hovedrett. Er så stolt over den fantastiske maten vi lagde! Sånne måltider skal man bare nyte, det er min filosofi.

 

Men sjokoladen på lørdag kveld, søndag formiddag, søndag ettermiddag og søndag kveld - den er jeg ikke like stolt over. Det ble så mye at det ikke var godt engang. Pels på tenna og dårlig følelse. Ja, og så en pakke mentos på kino. Huff.

 

Så nå kompenserer jeg for overspisingen i helga. Det er helt OK. Vanligvis er mandag en litt slakk dag for å få en myk overgang fra helga, men denne uka er det bare helt nødvendig å være streng fra dag 1. Men jeg nyter følelsen av å gi kroppen litt fred og ro til å bearbeide all maten fra helga, og er faktisk ikke sulten i det hele tatt. Drikker grønn te og prøver å holde varmen i vinterværet. Jeg tror det blir en slank uke :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

"ninae" var inne på noe jeg synes er viktig på en av trådene på "Ned under 10 kg", nemlig at mat hverken skal være straff eller belønning. Ofte er det disse følelsesmessige betegnelsene jeg bruker i forhold til mat: Jeg skal "belønne" meg selv med noe godt (fordi jeg av en eller annen grunn fortjener det), eller jeg skal "straffe" meg selv med å holde meg unna det ene eller det andre (fordi jeg har skeiet ut på et eller annet vis).

 

Men mat har egentlig to helt andre funksjoner.

- Mat er (helt nødvendig) bensin for kroppen

- Mat er en katalysator for sosiale hendelser og sammenkomster.

 

Jeg tror det er viktig å tenke på at mat har begge disse funksjonene. Jeg skal bli flinkere til å fokusere på "bensin"-funksjonen når jeg er alene og "sosial"-funksjonen når jeg spiser sammen med andre. Da kan jeg hygge meg med mat sammen med andre med god samvittighet, men unngå det usunne følelsesmessige båndet til maten når jeg spiser alene. Da slipper jeg å unngå den sosiale hendelsen lunsjbordet på jobben eller vennemiddagen er, fordi jeg tenker på mat som bensin når jeg er alene, og dermed begrenser inntaket til det nødvendige. Det er jo ikke bursdagskake som gjør at jeg legger på meg, men alt det jeg spiser ellers når jeg ikke er sulten.

 

Kanskje kan det gjøres enda enklere for min del. Jeg tipper at hvis jeg hadde hatt en regel om aldri å spise alene så hadde jeg havnet der jeg vil være, vektmessig.

 

Bare noen tanker sånn en tidlig mandags ettermiddag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Etter jul begynte jeg på igjen med det enkle og konkrete treningsprogrammet på hundredpushups.com som en del av styrketreningen min. Målet er, som navnet tilsier, å klare 100 pushups. I ett. For å si det sånn, så har jeg et stykke igjen. Men mitt noe mer realistiske mål, som jeg håper å klare rundt sommeren, er å klare 100 stk totalt på fem sett. (Etter dette tror jeg heller jeg vil prøve å gjøre hardere pushups, men det får bli en senere vurdering..)

 

Uansett, når jeg begynte 4. januar klarte jeg 14 pushups totalt. I går klarte jeg 46! Det er klart, det kommer til å gå litt opp og ned, kanskje slurvet jeg bittelitt med teknikken på noen av dem, men uansett er jeg superfornøyd! Så om jeg ikke blir så mye slankere så blir jeg i hvert fall sterkere. Og dét skal hjelpe meg med å holde vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Veiedagen er utsatt til i morgen. Jeg bare orket ikke gå på vekta i dag. Grunnen er at jeg overspiste pizza og sjokoladekake i går, det var så ille at jeg nesten ble fysisk dårlig. Magen føltes helt sprengt, det var som etter tidenes største julemiddag. Grøss og gru. Jeg ville ikke gå på vekta, når jeg vet at magen fortsatt er full av mat og alt brødet i pizzaen suger til seg vann slik at jeg er helt stinn.

 

Veiing er derfor utsatt til i morgen. Dessuten må jeg gi kroppen ro til å rense opp i dag. Det vil si lite og lett mat. Satser på en enkel knekkebrødlunsj og suppe til middag.

 

Nå gjelder det bare å sette seg ned og lære litt av dette. Hva var foranledningen til overspisingen? Hvorfor stoppet jeg ikke underveis? Hvordan kan jeg unngå dette en annen gang? Jeg skal i hvert fall tenke mye på hvor forferdelig jeg hadde det i går kveld, slik at jeg husker det til neste gang jeg spiser noe med potensiale for overspising.

 

Men men, gjort er gjort og spist er spist. Så lenge jeg lærer av det, så er det greit. Bedre lykke neste gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Etter gårsdagens pizzaorgie trodde jeg det skulle være lekende lett å holde seg på den smale sti i dag. Og om formiddagen gikk det helt supert. Jeg drakk té og var glad for å kjenne meg sulten da lunsjen nærmet seg.

 

Men så kom lunsjen og brødskivene frem, og alle gode forsetter forsvant.. Jeg spiste langt mer enn jeg hadde planlagt, og ble rett og slett stappmett. IGJEN. Jeg klarer ikke helt å skjønne hva det ER med meg om dagen. To dager på rad spiser jeg altså så mye at det blir skikkelig ubehagelig. Litt småfortvilet nå.

 

Vel, jeg planlegger nå å ta en lang omvei på gåturen hjem fra jobb, innom min favorittgrønnsakshandler. Der skal jeg kjøpe masse grønt og godt, samt en stor porsjon egg. Jeg tror jeg skal prøve (igjen) å velge mat med lite karbohydrater en stund, da jeg sjelden klarer å sprengspise det på samme måten som brød, pizza etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Det ble en bedre ettermiddag i går etter lunsjfråtsingen. Jeg laget en deilig suppe med svinekjøtt, grønnsaker og bittelitt bacon til middag, og med fruktsalat med vaniljekesam til dessert. Mmm! Nydelig. Må bare fylle på med sånn god-mat, så glemmer jeg jo helt disse andre fristelsene som jeg ikke trenger.

 

Da jeg gikk på vekta i dag visste jeg allikevel at mye av maten jeg har spist de siste dagene fremdeles befinner seg i kroppen min sammen med større mengder vann. Det var derfor ikke noen overraskelse at jeg var opp igjen, og tilbake til utgangspunktet, hehe.. Sånn sett passer det jo særdeles fint at denne tråden ligger på "holde vekten"-forumet. Det kan jo tyde på at så lenge jeg prøver å miste noen kilo, så ligger vekta stabil.. Påskemålet om 56 kilo er nok like langt unna nå som det var da jeg begynte. Så vi får se hvor mye av vekta som er mat i kroppen og hvor mye som har satt seg permanent..

 

21/1:58.2 (faktisk)

28/1:57.9 (faktisk) -0.3

4/2: 57.7 (faktisk) -0.5

11/2: 57.3 (faktisk) -0.9

18/2: 57.5 (faktisk) -0.7

25/2: 58.2 (faktisk) 0.0

4/3: 57.8 (mål)

11/3: 57.4 (mål)

18/3: 57.0 (mål)

25/3: 56.4 (mål)

25/3: 56.4 (mål)

1/4: 56.0 (mål)

--> Holde meg under 56

 

Etter å ha sjelegransket meg selv litt i forhold til overspising i det siste, har jeg kommet frem til at jeg må holde meg unna "triggermat". Det er noen typer mat som er sånn at hvis jeg først begynner, så er det ekstremt vanskelig å slutte. Det gjelder for eksempel pizza, lys brødmat, ris og pasta. Ettersom vi har felles brød-lunsj på jobben skal jeg bli flinkere til å ta med egen mat. Så i dag har jeg med meg en søt liten boks med to kokte egg og litt kjøttmatrester fra i går.

 

Og i ettermiddag er det trening!

 

Er ved godt mot, og føler at jeg har en plan for å komme meg videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Hm.. Hvordan skal man klare å endre de dårlige matvanene sine? Og hvordan skal man klare å nå målene sine eller unngå tilbakeslag, uten å bli helt besatt av å tenke på mat?

 

Jeg har prøvd mange regler, få regler, belønningsskjema, poengskjema, resultatorientert målsetting, prosessorientert målsetting, nitid kaloritelling, ingen kaloritelling, visualisering, you name it. Men jeg har ikke forandret meg stort. Vekten er den samme som for ett år siden, og jeg er omtrent akkurat like opptatt av mat. Mat, mat, mat. Jeg orker snart ikke tenke mer på mat!

 

Jeg er jo blitt relativt sunn og passelig slank, men jeg føler at snart må hodet mitt også "slankes" for den ekstreme mengden tanker om mat som surrer rundt der. Men hvordan klarer jeg det, uten å miste fullstendig kontroll, og suse opp igjen i vekt?

 

Huff, er litt fortvilet nå - håper denne følelsen av å være beleiret av tanker om mat snart går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, det er nesten som om tankene på mat tar over hele livet. Slik hadde jeg det for et års tid siden. Jeg måtte rett å slett bare kutte ut hele vektklubben, måtte få det litt på avstand. Jeg sier ikke at det fungerer for alle, men det fungerte for meg. Etter noen mnd (uten å gå opp i vekt) hadde jeg ikke de konstante tankene på mat lengre.

 

Håper du kommer frem til en løsning. Husk så lenge du er fornøyd med deg selv, er det ikke så nøye hva vekta viser..:D

 

LilleTrille;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Takk for oppmuntring! Alt er litt lysere i dag, været, humøret, det meste!

 

Jeg tror jeg gir meg selv forbud mot å registrere hva jeg spiser i noen uker. Da må jeg være flink til å passe på, men trenger ikke forsøke holde oversikt over gram og antall biter av ditt og datt. Ettersom jeg ikke har noe mål om å gå masse ned i vekt, blir det bare for mye stress i forhold til hva jeg forsøker å oppnå. Jeg tror det er et kjempefint verktøy hvis jeg virkelig trenger å gjøre grep, men målet bør vel være å kunne leve livet uten å registrere hvert gram med mat som vi putter i oss!

 

Jeg vil nok allikevel skrive litt her om hvordan det går, ettersom jeg liker å føle at jeg må rapportere til noen :D Da blir det litt vanskeligere å gi fullstendig blaffen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

21/1:58.2

28/1:57.9 -0.3

4/2: 57.7 -0.2

11/2: 57.3 -0.4

18/2: 57.5 +0.2

25/2: 58.2 +0.7

4/3: 59.0 +0.8

 

3.0 kg over grønn sone. Muff.

 

Det er vel ikke lenger noen tvil om at vekta mi er på vei opp og ikke på vei ned.

 

Det er bare en kjennsgjerning jeg må akseptere. Ja, jeg vet at vekta mi svinger med inntil 1 kg i døgnet basert på hva jeg spiser (særlig salt eller brødmat) og når. Men trenden er nå helt klar: De siste fire ukene har jeg gradvis lagt på meg. Om ikke nødvendigvis fullt så mye som dagens 59 kg skulle tilsi, så er det uansett konstant oppover.

 

Jeg har nå begge bena godt plantet i rød sone, og det er tid for å ta tak. Imidlertid funket ikke "registrere alt jeg spiser"-taktikken min, så jeg har ikke tenkt å ta opp igjen den. Det eneste jeg har tenkt til å gjøre er å følge planen min for når jeg spiser, i tillegg til at jeg MÅ lære meg å ikke sitte og småspise hele ettermiddagen mellom lunsj og middag.

 

Jeg skal i tillegg avtale med kjæresten min at vi ikke lager det som er "trigger-mat" for meg til middag (ris, brødmat som pizza, stekte poteter, pasta). Og dessert må begrense seg til frukt, yoghurt eller andre mer eller mindre sukkerfrie ting.

 

Siste endring er å legge inn én ekstra treningsøkt i uka frem til påske. Det skal være en ca. 15-minutters økt med intervaller på tredemølle fulgt av ca. 15 min middels rolig arbeid på mølla, sykkel eller ellipsemaskin.

 

Mottoet er simpelt: Spis mindre, tren mer. Og skal jeg få andre resultater enn jeg får nå, må jeg gjøre noe annerledes. Wish me luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...