Gå til innhold

Hva var ukens høydepunkt for deg?


Gjest mallorcablusen

Anbefalte innlegg

Gjest mallorcablusen

Jeg startet mitt første GR-kurs i januar. På disse møtene har vi alltid en "rundt bordet diskusjon", hvor alle forteller om hvordan det har gått for dem i uka som gikk. Vanligvis avslutter kurslederen med å spørre oss: Hva var ukens høydepunkt for deg (i forhold til GR-kurset)? Dette er vel standard på alle GR-kurs.

 

Når jeg svarer på dette spørsmålet, velger jeg å fokusere på høydepunkter som gir meg motivasjon til neste uke. For eksempel, jeg løftet 117 kg i knebøy denne uka og var stolt av det! Eller jeg har begynt å spise frukt, noe jeg gjorde svært sjeldent før. Men det som slår meg, er at noen andre på kurset gjentatte ganger velger å fokusere på en av ukas utskeielser, f. eks. den gode sjokoladekaka de spiste på en venninnekveld. Hvorfor skal ukas høydepunkt knyttes til usunn mat? Jeg tror dette er fordi noen knytter gode følelser til kosemat... kanskje ikke så lurt om man ønsker en varig livsstilsendring.

 

Hvordan gir du deg selv motivasjon, og hva var høydepunktet ditt i uka som gikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har helt rett der ja, det er alt for lett å bare forbinde gode ting med usunne ting. Det er jo litt sånn med det meste, alt som ikke er lov er godt, alt som er forbudt er gøy.. Jeg tror vi mennesker er født sånn=p

 

Jeg gir meg selv motviasjon ved å utfordre meg selv og vente på resultater, og selvfølgelig; se dem.

 

To høydepunkt i dag, jeg merker at jeg er blitt sterkere i armene, jeg kan holde meg selv oppe i planken mye lenger, og senke meg selv ned mye saktere.

( Da jeg startet var det rette armer eller ingenting, kalrte så vidt og holde meg selv oppe)

Også endte jeg på 5,8 trimpoeng i dag^^

 

Synes det er fint at folk starter tråder som dette, ingenting er så nyttig som godt humør og inspirasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallorcablusen

Takk for det, Katza! Syns du er flink, jeg! Tror det er viktig å legge merke til sånne små ting i hverdagen som er tegn på at "nå går det framover", enten det gjelder vekt eller trening.

 

Her er noe av det som motiverer meg mest:

1. Trening: komme i bedre form ---> bedre helse.

2. Mat: spise sunt og skrive ned alt jeg spiser ---> bedre kontroll.

3. Vekt: slippe å dra på så mange ekstra kilo ---> bedre selvfølelse.

 

Vi hadde en veldig fin diskusjon om motivasjon på forrige kursmøte. Man kan faktisk regne ut motivasjonsfaktoren sin ved hjelp av følgende formel:

 

Motivasjon = Mål * Troen på at jeg klarer det * Viktigheten av å greie det,

 

Hvor:

mål = 0 (ingen mål) eller 1 (du har et mål),

Troen på at jeg klarer det = rangér på en skala fra 1-10,

Viktigheten av å greie det = rangér på en skala fra 1-10.

 

Summen (Motivasjon) må da være >30 for at man skal ha nok motivasjon til å klare målet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillesiri

Har siden mandag ikke spist noe annet usunt enn èn nutrilett-bar, noe som er akseptert i mitt kosthold. Er så stolt av meg selv :-D

 

Motivasjonen min er at jeg til mandag skal til frisøren og klippe håret, og enten farge eller stripe det. I kveld skal jeg på jentekveld, det er noe å se frem til! Føler meg alltid litt bedre når jeg har spist sunt og trent hverdag, det gjør noe med selvfølelsen og utstrålingen på det sosiale også! Så håper jeg vil føle meg bra ikveld. I morgen har jeg solarum å se frem til!

 

Både solarium og frisør er noe jeg nå kan unne meg med godt mot ettersom kostholdet og treningen har vært på topp. Jeg prøver å ikke bruke godteri som belønning, eller mat som straff. Heller mye morsommere å unne seg ting som kan forbedre utseendet!

 

Adriana Lima, Jessica Alba, Rachel Bilson og Miranda Kerr er også store inspirasjonskilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ukas høydepunkt har for meg vært veiing på mandager! Jeg synes at det å gå ned i vekt og størrelse i seg selv er fantastisk. Det er også deilig å kjenne at jeg løper lettere opp trappene. Mat er godt, men i denne fasen må jeg fokusere på de gledene sunn mat gir meg. (Men jeg gleder meg til jeg kan ta en øl igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallorcablusen

Huff, jeg trenger nok et lite motivasjons-boost snart. Skjønner ikke hvorfor jeg skal gå så treeegt ned i vekt når jeg føler at alle de andre på kurset går ned 1 kilo hver uke (og de har i tillegg gått én uke mer enn meg på kurs). Men jeg følger jo planen, og trener minst 12 trimpoeng hver uke. Skeier ut litt moderat ca. annen hver uke, men ellers holder jeg meg unna søtsaker og feit mat. Hittil har jeg gått ned 3.4 kg på fire uker, men føler ikke at det blir så mye denne uken. Er jo fornøyd over å ha gått ned såpass, men er redd for at det skal stoppe opp! Jaja, nok syting!

 

Ukas høydepunkt var å slå alle mine tidligere rekorder på styrketreninga :-) Det er utrolig gøy å ha en så motiverende trener og kjekke treningspartnere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mallorcablusen: du skriver egentlig svaret på spørsmålet ditt selv! når du trener - spesielt styrketrening - så binder muskelfibrene veldig mye vann i begynnelsen.

 

Jeg og flere på mitt kurs opplever akkurat det samme. I uker vi trener mye står vi helt stille mens de andre raser ned i vekt. Men husk, de mister både vann og muskler også mens vi mister omtrent bare fett ;)

 

Ene uken jeg ikke trente gikk jeg ned 1,6 kg, den andre 1 kg. De ukene jeg har trent har vekten gått ned mellom 0 og 300g mer uke. Men på sikt vinner vi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som motiverer meg mest er når jeg klarer å holde meg unna søtsaker i situasjoner der jeg aldri klarte det før. Som f.eks hvis jeg er stressa eller kjeder meg. Da var veien kort til sjokoladen i butikkhyllene. Nå tar jeg meg eller et stykke frukt, gjerne en søt banan, et par søte, sukkerfrie pastiller eller finner på noe helt annet som ikke involverer mat. Strikking roer meg, så jeg alltid et strikketøy liggende til anledninger der jeg stresser eller er nervøs for noe.

 

Noe annet som også motiverer meg er når skrittelleren viser over 10000 skritt etter endt dag.

 

Jeg merker at jeg tenker veldig annerledes nå enn før, for da tenkte jeg konstant på alt jeg gikk glipp av, som chipsen og smågodtet på lørdagene, alle de gode kakene i diverse selskap osv osv. Nå klarer jeg mer å tenke i retning av "dette har jeg virkelig ikke behov for" og klarer dermed også å ligge unna, uten å tenke mye mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallorcablusen

...Til Burberry og Mondeo for motivasjon :-)

 

Det er nok mye sant i det du sier om styrketrening. Jeg trener styrke 2 timer i uka, og presser meg godt hver gang. Jeg ser allerede forskjell på de 5 ukene jeg har gått på kurs at musklene har blitt sterkere (og kanskje større). Så selv om kurslederen sa i forrige uke at det nesten ikke finnes noen som IKKE mister muskelmasse når de går ned i vekt, har jeg hvertfall tenkt til å bli den første til å bryte hennes hypotese og gå opp i muskelmasse under slanking hehe... Pen, slank, og fin, ..., og sterk! ;-) Vi vinner til slutt ja - jeg likte den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en skikkelig nedtur forrige kurskveld, da jeg trodde jeg skulle gått ned ihverfall 1 kg, hvis ikke mer...men opp 300g. Tror jeg sto på vekten som et stort spørsmålstegn.

Men....grunen er nok at jeg denne uken trente MYE mer enn vanlig, spesielt styrketrening. Hadde vel 14 trimpoeng, mange av dem fikk jeg av KUN styrkestrening som bodypump.

Til vanlig har jeg vel kun gått en halvtimes tur om dagen.

 

Litt lite motiverenes å trene når man ikke får de resultatene man fortjener på vekten, derfor var det så fint det dere sier om at VI VINNER TILSLUTT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallorcablusen

Jeg var på styrketrening her om dagen. Dette er en veldig fin time hvor vi er ca. 14 stykker som bruker styrkeapparatene ute i "landskapet" på treningssenteret, som en slags sirkeltrening, og vi blir konstant veiledet av en trener (nesten litt som å ha PPT :-) ). Jeg har trent på denne timen to ganger i uka de siste 7 ukene. Etter treninga hadde jeg en liten prat med han treneren, og han sa at jeg hadde et veldig godt utgangspunkt til å komme i meget bra form! Da ble jeg glad :-) Kjekt at noen ser at man gir jernet på trening og gir litt anerkjennelse!! Hurra - jeg er klar for en ny trening i dag!

 

(Ikke fullt så positivt: Ukens nederlag. Var syk i forrige uke, og gikk overraskende mye ned, 0.8 kg. Denne uken har jeg vært kjempeflink på kurset og ivrig på treningen, men det ser ut som om jeg hittil har gått opp i underkant av 0.5 kg! super-killer for motivasjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...