Gå til innhold

Endelig i mål og klar for å holde vekten!


Gjest MarteiFarta

Anbefalte innlegg

Gjest MarteiFarta

Jeg er iallefall nesten klar for å holde vekten...

Jeg begynte i august -09 med min nye livsstil og er nå 8 måneder senere 25kg lettere, med andre ord har jeg lagt fra meg 50 smørpakker :-)

Har gått fra 87kg til 62.1kg og er superfornøyd med det! Målet er egentlig 60kg, men begynner på Hold- vekten internettkurs neste uke, så jeg flytter like godt inn her nå og prøver å få av de resterende 2kg i løpet av de neste ukene:-)

 

Det er visst nå den virkelige jobben begynner, så jeg kommer til å trenge råd og støtte her inne, så jeg blir kjempe glad for all tilbakemelding og respons jeg får!

 

Hilsen MarteIfarta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente72

Jeg starter også på hold-vekten på mandag. Har gått på 2 kurs nå, kommet meg ned 6 kilo.. Hadde 7-8 som mål (53kg). Men bedre å holde seg her enn ikke komme ned i det hele tatt... Er litt lei for øyeblikket, ikke motivert dessverre, og det kan absolutt være godt å ha noen å snakke med - som er i samme situasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Blir spennende med nytt opplegg samtidig for oss da!

Skal du også gå på internettkurs?

6kg ned er bra i forhold til at 7-8kg var målet:-) kanskje du klarer å lure av deg de siste 1-2kg sånn som jeg håper på å gjøre!

 

Jeg leste første kursbrev i dag, kurslederen skrev blant annet at en kan registrere matinntaket i begynnelsen hver gang en øker kaloriinntaket for å trene øyemålet, men deretter ikke registrere. Jeg er seriøst blitt avhengig av å registrere det jeg spiser, så det blir skikkelig uvant å slutte å skrive inn alt! Men det blir nok sikkert deilig å ikke være så opphengt i det på den måten også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

I dag fikk jeg Hold-vekten kursboken, så jeg har lest den fra perm til perm. Jeg klarer ikke helt å venne meg til at jeg er i mål... det er vel fordi jeg egentlig tenkte meg ned til 60 og nå ligger på 62... Men jeg vet ikke om jeg er motivert til å prøve å få av de to kiloene, er så vanvittig klar for å begynne med hold-vekten opplegget, så får se hva jeg bestemmer meg for. Hadde egentlig tenkt at trivselsbeltet mitt skal være på 60-62, det er vel ikke urealistisk selv om jeg ikke har vært nedi 60 enda?

 

Jeg gleder meg virkelig til dette opplegget! Hører at det ikke alltid er lett å holde vekten, men jeg har så lyst å klare det, og skal klare det!

 

Ha en fortsatt god helg dere her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også begynne på nett-kurs ja.. Jeg er også veldig spent på dette med registreringa, veit itte helt om jeg vil klare legge tilside vekta..(den er så trygg å ha der liksom..). Får ta det sakte men sikkert:-)

Jeg har allerede startet litt med hold-vekten-opplegg, går ganske greit foreløpig. Mitt problem for øyeblikket er MOTIVASJONEN, hvor er den blitt av. Også en ting til, er blitt så veldig snikete på GODIS igjen.. Hmm, det er vanskeligt!

Det er godt vi er flere i samme båt, kan vi hjelpe hverandre på vanskelige dager:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Nå har jeg akkurat trent, det er en så god følelse å være sliten og utmattet i kroppen etter å ha trent! Og akkurat da bugner det av positiv energi og lyst til å spise sunt!

 

Bente72, jeg har delvis latt være å vie maten denne uken, veldig uvant, tenkte også jeg ikke skulle registrere maten, men har ikke helt klart å slippe kontrollen enda. Får ta det sakte, men sikkert som du sier:-) Min motivasjon er også litt sviktende til tider. Er så fornøyd med der jeg har komt og har så lyst å spise godteri siden jeg nesten er i mål! Jeg sier til meg selv at dette er en livsstilsendring og at jeg ikke skal gå tilbake til mitt gamle kosthold, men det er jammen meg noen lurende tanker som vil lure meg i "fråtse"- fellen. Men dette skal vi klare!!

 

Jeg ligger på rundt 1500kcal daglig nå, så tenker å være litt nøye på å komme opp i 1600kcal fra og med i morgen. Deretter se det an på vekten neste uke om jeg skal øke ytterligere 100kcal eller drøye det en uke.

Har ikke helt bestemt meg for hvilke måltider jeg skal øke på, men tror det blir 100kcal mer til lunsj i første omgang og kanskje øke middagsmengden og kvelds, så får jeg se om det er flere måltider jeg må øke eller om vekten holder seg stabil.

 

I morgen er det veiedag, har egentlig pleid å veie meg mandager, men kursrapporten skal inn på torsdager, så da bytter jeg like godt dag. Har et lite håp om å ha gått ned noen hundre gram, så jeg venter i spenning:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det spennende å se om jeg klarer Holde Vekt. Hatt første veiing nå i dag, heldigvis med positivt resultat. Minus 600 g fra forrige uke:-)))

________________

 

Startvekt, 5.nov -09 60,0 kg

Vekt i dag 15.april -10 54,4 kg

Trivselbelte: 55-53 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Så bra Bente72! Hvor høy er du? Virker herlig å ha en vekt på 50-tallet, men det er neppe realistisk for meg, er 168 høy og har en tung beinbygning.

 

Jeg veide meg også i dag og har gått ned 600g siden mandagsveiingen! Så nå veier jeg 61.1kg. Da regner jeg med at trivselsbeltet jeg har satt meg på 60-62kg er ok. Jeg er spent på tilbakemelding fra kursleder og lurer på hva hun har å si :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra!

Da er vi godt i farta da, MarteiFarta:-)).

Jeg er 1.63 høy. Har heller ikke hørt noe fra kursleder, men det blir veldig spennende:-).

Er så lei trening jeg, hva slags trening holder du på med? Jeg trener bare styrke hjemme på sturgulvet jeg, åsså går jeg meg noen turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Da var første brev fra kursleder komt:-)

Jeg har bestemt meg for å jobbe av meg det siste kiloet i ukene som kommer og øke inntaket når jeg har nådd 60-tallet. Så til neste kursrapport om en måned, satser jeg på å kunne for fullt begynne med HV- opplegget.

 

Jeg trener på et treningssenter rett i nærheten av der jeg bor. Prøver å trene litt kombinert styrketrening på apparater og kondistrening. Jeg er også glad i å gå tur innimellom, så hender jeg skipper trening og heller går meg en tur når det er fint vær.

Det kan jo til tider bli litt ensformig med de samme styrkeøvelsene, men jeg kommer liksom ikke utenom å måtte gjøre det iblant...

 

Nå er det helg og utfordringene står i kø slik som de pleier.

Jeg skal i bursdagsbesøk i morgen og da blir det nok av kaker. Jeg får være måteholden og behersket, så går det forhåpentligvis fint. Men jeg er jo en sånn som gjerne vil kose meg på fredagskvelden også, så får se hva jeg finner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk åsså mitt første brev fra kursleder på fredag. Skal åsså prøve ta av siste 1,5 kg denne første mnd, ned til 53....Da blir det ned igjen på 1450 kcal ei tid.

Fredag'n og gårdag'n gikk helt fint, fram til ungene begynte spandere av godene sine. Da ble en bit fort til flere..håper det går bra - i dag er det godtefri igjen:-)

Nå er jeg oppe og har fått i meg havregrøten, det var godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

I går var jeg i bursdagsselskap til min nevø. Det var sååå mange fristende kaker der! Jeg spiste med måte og synes jeg var flink, men kaloriene kom sikkert opp i 800kcal eller noe sånt. Skal ikke så mye kake til for at kaloriene begynner å rulle. Før denne nye livsstilen min hadde jeg sikkert spist dobbelt så mye kake som det jeg gjorde i går, så det er ikke rart jeg har lagt på meg de siste årene.

 

I dag får vi middagsbesøk og vi skal servere indisk tikka masala. Til dessert blir det litt dream is og frukt, så den desserten blir ikke så værst når jeg bruker melkekvoten og frukt- kvoten.

 

Jeg har fått flere kommentarer på at jeg har gått ned så mye og ser så slank og bra ut, det er så moro å høre! Jeg har lekt med tanken om jeg skal bevege meg litt lenger nedover mot 57 eller noe, men min mann synes det holder nå og at jeg antakelig ikke blir finere hvis jeg tar av mer, det er jo litt kjekt å høre:-) Kanskje det er frykten om at jeg skal få innover-pupper hvis jeg går mer ned som skremmer han? Hehe.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Jeg har gått rundt og vært sulten i dag! Har fordelt måltidene jevnt utover i dag og spist frukt innimellom og komt opp i 1600kcal, men har ikke vært særlig mett. Veldig slitsom følelse det. Håper sånn at jeg har gått ned litt til veiingen på torsdag sånn at jeg kan begynne å øke inntaket, for nå kjennes det ut som at kroppen begynner å bli lei av å stadig få mindre mat enn den trenger.

 

Jeg må bare holde ut og spise mye salat i tillegg til måltidene i morgen for å forhåpentligvis føle meg mettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer! Er det plass til en til i denne tråden? Jeg har akkurat nådd målet mitt, og lurer virkelig på hva jeg skal finne på nå....så hadde vært kjekt med noen å holde fokus sammen med en stund.

 

Jeg har gått ned 11 kg siden 1 januar, målet var 10,5, men føler likevel at jeg skulle vært ned en kg eller to til, men kanskje føles det bedre om jeg får strammet opp litt...må lese litt og se hvor mye jeg bør spise nå da, har ligget på 1300 kcal siden januar nå, så å øke inntaket vil sikkert føles litt feil, hvor mye øker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Du er hjertelig velkommen til denne tråden! :-)

 

Jeg har lagt på meny2 når jeg har gått ned, så jeg har hatt et inntak på ca.1500kcal daglig. Har regnet ut på energikalkulatoren at jeg skal ligge på et inntak på rundt 1900kcal når jeg ikke skal ned i vekt. Kommer jo an på hvor mye jeg trener og sånt også, så må nesten se når jeg har komt såpass opp i kalorier om vekten stabiliserer seg.

 

Jeg har ikke begynt å øke enda, tenkte egentlig å bli kvitt et siste kilo, men jeg merker jeg er lei, så tror jeg begynner å øke i morgen. Det anbefales å øke med 200kcal daglig den første måneden, jeg er litt redd for å gå opp i vekt når jeg begynner med det, så jeg tenker å øke med 100kcal daglig de to neste ukene og deretter 100kcal til i to uker etter det. Regner med jeg fortsetter sånn til vekten stabiliserer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

I går hadde jeg veiedag og hadde gått ned 400g. Har trent mye den siste uken, så hadde håpet jeg skulle gå ned mer, men ned er ned. Har bestemt meg for å øke matinntaket nå, synes det blir spennende! :-)

 

Nå er det helg igjen og nye utfordringer med maten. Har så lyst å skeie skikkelig ut som i "gode" gamle dager, men må prøve å beherske meg! Vil jo ikke slakke på kravene og legge på meg sånn som før.

Det er vel ikke så mye som skal til nå i begynnelsen for å legge på seg når en øker maten, så nå gjelder det å holde seg fokusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende Marte, jeg har ikke begynt å øke inntaket enda, jeg er jo mett som det er nå, så vet ikke helt...tenkjte også å ta av en siste kg, bare for å ha litt å gå på kanskje, mens jeg lukter litt på det å øke inntaket igjen...er redd jeg legger på meg igjen da, men det ser man jo raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Helgen er over for denne gang og godt er det:-)

På lørdag ble det skikkelig utskeiing! jeg og min kjære spiste middag på gresk restaurant, pomme frites og kylling. Da fikk virkelig kaloriene bein å gå på! Når jeg registrerte middagen inne her, ble det værre enn jeg hadde trodd! Ca.750kcal kun for middagen og jeg ble så vidt mett! Jaja, slik ble det nå den gangen. Kjenner at det blir lenge til neste gang jeg skal ha pomme frites, det er rett og slett ikke verdt det.

 

I går ble det en mager dag for å kompensere for lørdagen og i dag er det tilbake til hverdagen igjen Jeg skal spise 1650kcal i dag (en økning på 100kcal). Det er en barriere i hodet mitt som ikke vil øke inntaket. Jeg har klart meg så fint sånn jeg har hatt det de siste 8mnd, og synes det er litt skummelt å skulle øke inntaket. Har vanvittig lite lyst til å gå opp igjen i vekt! Men det er jo bare å vente å se hva som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

I dag bestemte jeg meg for ikke å veie og registrere maten. Litt uvant, så jeg har gått rundt som en vandrende kalkulator og telt sammen hvor mye jeg tror jeg har spist i dag. Tror det har komt opp i rundt 1600kcal.

Kan fort bli til at jeg spiser både for mye og for lite, så jeg må nok fram med vekten å kontrollveie med jevne mellomrom.

 

I dag har jeg gått tur i 1t og 40min, så jeg har god samvittighet i forhold til trim i dag:-)

Blir kanskje en tur i morgen også i det nydelige været!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

jeg har gått ned 100g den siste uka. Er kjempe glad for at det har gått greit å holde vekten denne uka, det er den første uka jeg har vært innstilt på å ikke gå lenger ned, så ser på det som en bonus med -100g :-)

Jeg har hatt et par dager uten veiing og registrering av mat, det har faktisk vært litt godt! Tenkte allikevel at jeg skal registrere maten noen dager nå for å forsikre meg om at jeg spiser nok nå når jeg skal øke litt.

 

Håper denne uken går like bra vektmessig som uken som har vært:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har imponerende god styring på sakene! Og det var hyggelig å høre om nedgang sånn på tampen og. Øker du med 100 kalorier i uka? Jeg følger med på deg, vet du, for å greie å finne en fornuftig strategi for å holde vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Så hyggelig med en hilsen!

Planen har vært å øke med 100kcal uken som har vært, men siden jeg ikke har registrert alle dagene, så er jeg ikke helt sikker på om jeg har komt opp i det antallet kalorier jeg skal hver dag. Tenker derfor å holde meg til den samme økningen kommende uke og så øke ytterligere 100kcal f.o.m neste torsdag.

 

Merker det er lett for at jeg tenker at jeg skal "spare" litt kalorier slik at jeg ligger på like mange kalorier som når jeg skulle gå ned i vekt, men vet at det er viktig at jeg øker inntaket slik at ikke forbrenningen synker ved at jeg spiser for lite, så jeg må jobbe litt mer for å komme opp i riktig mengde mat denne uken.

 

Ellers er det helg igjen og jeg har spist en del godteri i kveld, landet på 1770kcal til sammen i dag og det er mer enn nok... Blir nok litt godis i morgen også, men må prøve å være litt forsiktig.

 

God helg til dere som leser her! Det er lov å kose seg litt med mat i helgen, men vi må ikke la maten ta overhånd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Godis ble det på lørdag også!

Jeg bruker litt mer kalorier på kosemat i helgene enn det grete roede anbefaler, men jeg synes det kan bli litt knapt med de øremerkede kose-kaloriene, så jeg tillater meg litt mer. Tror det er på den måten jeg kan leve med kostholdsendringene jeg har gjort.

I det store og det hele lever jeg myyyye sunnere nå enn for et år siden!

 

Jeg jobber fremdeles med å komme opp i kalori-økningen jeg skal. Fra torsdag til søndag har jeg lagt på 1615kcal i snitt hver dag, det er litt for lite. Jeg er ofte litt "redd" for at det ikke skal være nok kalorier igjen til kvelden for da blir jeg ofte litt fysen, så da sparer jeg litt i løpet av dagen og får innimellom litt kalorier som ikke blir "brukt". Jeg er så veldig B-menneske, så dager som denne hvor jeg stod opp kl.12, gjør at det blir litt vanskelig å få spist alt jeg skal i løpet av en dag.

 

I helger blir det fort noen unntakstilstander, så nå når hverdagen kommer igjen skal jeg prøve å få laget meg en god rutine på hvor jeg putter inn de ekstra kaloriene mine. Tenker at fordelingen skal bli noe sånt:

 

1680kcal fordelt på:

Frokost: 220kcal.

Lunsj: 220kcal

Mellommåltid: 220kcal

Middag: 400kcal

Kvelds: 220kcal

 

Frukt innimellom: 200kcal

Melk: 200kcal.

 

Når dette er innarbeidet regner jeg med å øke middagen med 100kcal.

Jeg lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det med kosemerker. Jeg liker å spare disse til helgene, men skal jeg da ligge 100kcal under mitt daglige energiforbruk i ukedagene?

Det blir vel sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri greid å holde meg til kosemerkene. De har greid å dekke søtsuget mitt, men jeg må ha litt vin...

 

Prøver du egentlig å gå litt mer ned i vekt fortsatt? Er det derfor du ikke riktig tør spise nok, eller greier du ikke å spise mer? Jeg hoppet rett opp på 1700, da jeg regner med at forbrenninga ikke har sunket under det. Og hvis jeg greier å holde meg til planen mens jeg er på besøk til mamma (og det skal godt gjøres med kun øyemål og det som fins i huset der) blir jeg ikke forbauset over en liten nedgang.

 

Jeg gleder meg til å spise mer, og håper det gir meg mer energi! Men det er skumle greier. Og så blir det sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

avk, planen er egentlig at jeg nå skal holde vekten, men det er noe baki hodet mitt som nøler litt og vil litt lenger ned i vekt så derfor driver nok den delen av meg som vil lenger ned i vekt å motarbeider den delen av meg som sier at nå er det nok.

Det jeg egentlig bør er vel å bestemme meg heltfor noe og gå for det.

Jeg følte meg mye sulten inntil for 1 uke siden,da lå jeg på et inntak på rundt 1500kcal, så jeg har faktisk økt med 100kcal den siste uken når jeg tenker meg om, selv om planen var å øke litt mer. Har ikke hatt den samme sultfølelsen de siste dagene, men har ingen problemer med å skulle spise mer heller:-)

Har du lagt på et inntak på 1700kcal lenge? Lykke til med besøket hos din mor! Er ikke alltid lett å holde et sunt kosthold og regelmessig måltidsrytme i sånne situasjoner, men en må bare satse på at de gode vanene en har fått seg følger med en selv om en kommer utav den vante situasjonen.

 

Det er litt viktig at jeg får til denne økningen nå. I slutten av måneden skal jeg på venninne-tur til syden og har som mål å ha komt meg opp i "normal" mengde kalorier til da:-) Jeg gleder meg til å gå med lette sommerkjoler og ny bikini og for en gangs skyld være litt fornøyd med kroppen min! Kan ikke huske sist jeg var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...