Gå til innhold

Endelig i mål og klar for å holde vekten!


Gjest MarteiFarta

Anbefalte innlegg

Jeg startet med 1700 i går. Har alltid spist mindre til frokost enn angitt, og heller spist mer til middag eller kvelds. I dag er første normaldag med frokost opp mot 220, og det er mye mat! Så vidt jeg orket lunsj nå, og jeg kan ikke forstå at jeg noen gang kan bli sulten igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

avk, ble du sulten igjen i dag eller var lunsjen nok for resten av dagen? hehe:-)

 

Jeg har vært god og mett i hele dag! Føler meg litt oppblåst i magen for tiden, men håper ikke jeg har gått opp i vekt på veiingen på torsdag! Før pleide jeg å veie meg på mandager, så i dag var jeg på vekten for å se forskjellen på å ha mandag og torsdag som veiedag. Hadde gått opp 400g på vekta i dag, så håper det kun er normale svingninger :-(

 

Har litt trøbbel med magen for tiden (og det skriver jeg her på nettet, hehe!) Er veldig kjipt. I løpet av den siste uken har jeg vel kun vært på do 1 gang skikkelig. Er ikke det litt lite?

Hver dag spiser jeg kornblanding med linfrø, solsikkekjerner, sesamfrø, havregryn++ Spiser som oftest grove brød. har daglig 1-2 glass biola og velger ofte grovt og masse salat og grønnsaker. Har ikke vært flink å få i meg nok vann, men har blitt flinkere de siste dagene, så synes ikke noe om det her... Får håpe det ordner seg etter hvert.

 

Nok om det.

Ønsker dere som leser dette en riktig god natt!

Nå er våren her og vi går lysere tider i møte:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt endel med samme problem den siste tida (aldri vært det før), og det fins en grense for hvor mye vann og fiber det er fornuftig å trykke inn i en stakkars kropp. Jeg har mer tro på at det er en kombinasjon av stress og en reaksjon på selve slankeprosessen som ligger bak for min del. Håper det ordner seg, og når det gjør det ryker den irriterende siste kiloen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Var på shopping i dag for å finne meg litt sommerklær til sydenturen i slutten av måneden. Var bare så gøy! Istedetfor å kjøpe klær utifra hvilket tøy de har som er i store nok størrelser, så kan jeg faktisk kjøpe klær fordi jeg liker akkurat det plagget! Har så mye større valgmuligheter enn før!

Kjøpte meg ny bikini, og føler meg ganske slank!

 

Har litt mage igjen som jeg helst ville hatt bort, men den er så "slapp" på en måte, så jeg er usikker på om det er fett eller om det er huden som er strukket og ikke vil gå helt inn igjen? Det er ikke godt å si, men tror ikke det nytter å prøve å slanke bort resten. Er uansett fornøyd med innsatsen jeg har gjort og resultatet jeg har fått! :-)

 

avk, du har rett i at det finnes grenser for hvor mye fiber det går ann å stappe i munnen! Jeg har også stresset en del i det siste, så det er jo mulig at det er litt av grunnen til at det går litt tregt i systemet. Satser på det stabiliserer seg litt igjen når jeg har komt meg opp på normalt matinntak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Veier nå 60,5kg og synes det er herlig å ha gått ned bittelitt til selv om jeg har økt inntaket. Planen nå er å øke til 1800kcal daglig, det blir kjekt med enda mer mat:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom vektklubben for første gang på lenge, og ble så glad for å se tråden din. Så flink du er! Tenk, 60,5 kg, det er helt fantastisk! Stum av beundring ;)

 

Klem fra Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Så koslig at du stakk innom her!

Hvordan går det med deg da? Nærmer du deg må eller er du kanskje i mål?

Må bare joine tråden her etter hvert om du vil:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Jepp. slik var min lørdag. Jeg var så sinnsykt godtesyk hele dagen! Godtesuget ga seg ikke etter et kakestykke og litt sjokolade, jeg måtte ha mer, så inntaket i går kom godt over 2000kcal! I dag er det den store reparerings-dagen, så jeg skal ligge litt under 1800kcal for å få et ok gjennomsnitt i løpet av uken, vet ikke om det hjelper, men jeg får se.

Jeg håper sånn at jeg finner meg en gylden middelvei der jeg kan dekke mitt behov for å skeie ut i blant og samtidig være sunn og holde vekten!

Nå for tiden når jeg skeier ut teller kalori- kalkulatoren i hodet hele tiden og registrerer hver minste ting som går inn i munnen, jeg blir jo helt sliten av det!

Hvordan skrur jeg av denne tellingen? Det må vel gå an å skeie ut uten at jeg driver og panisk holder regnskap over det som går inn!

 

Jaja, håper det går seg litt til etter hvert som jeg har klart å holde vekten en stund slik at jeg kan skeie ut uten å få dårlig samvittighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ok med meg. Ikke så flink som deg da, det må sies. Har ikke veid verken meg selv eller maten på lenge nå. Har nok gått litt opp, men ikke så mye tror jeg. Jeg kjøpte meg jo en del klær i vinter når jeg veide litt under 64, og de sitter fortsatt som de skal.

Men nå har jeg begynt å jobbe igjen, og merker at jeg ikke har klart å få med meg vanene helt inn i den nye dagsrytmen. Så det var derfor jeg var inne her på fredag. Tenkte jeg skulle lese gjennom tråden min, og sjekke innom de trådene jeg har fulgt, og få litt inspirasjon. Har planlagt fremover sånn at det blir litt trening hver dag, og så skal jeg fokusere på å få imeg alle måltidene som jeg skal. Tror jeg skal la være å veie meg i første omgangs, syns det er vanskelig å ikke bli helt opphengt i den vekta. Kanskje heller ta litt mål en gang i blant.

 

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver med å klare å balansere utskeielsene. Enten så henger jeg meg helt opp i kaloriene og får kjempedårlig samvittighet, eller så går jeg helt amok og overdriver voldsomt. Det der med måtehold er visst noe jeg må jobbe med...

 

Henger meg gjerne på tråden din, blir veldig inspirert av hvor flink du er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Da har jeg sendt ny kursrapport til Hold- vekten kurslederen min. Vekta viste 60.2 i dag!

Dvs.jeg har gått ned 0.9kg siden jeg sendte kursrapport for ca.en måned siden.

Er kjempe fornøyd med det!

Jeg har vært utrolig fysisk aktiv de siste dagene. Har jobbet med en veldig fysisk krevende jobb ute, så trimming på ettermiddagene har vært helt unødvendig. Godt å være i slik aktivitet!

 

Den kommende måneden lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre med inntaket. Ligger nå på 1800kcal daglig. Vet ikke om jeg skal øke mer eller ligge på det inntaket en stund. Får se hva kursleder skriver og vurdere det utifra det.

 

Anna T, å ta mål en gang iblant istedetfor å veie seg kan være lurt:-) Du får jo en god indikasjon på om du er på riktig vei eller ikke av det. Og en merker jo på klærne om en legger på seg eller ikke.

Hvordan har det gått med deg den siste uken? Får du trimmet litt og spist sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Nå er nok en veiedag overstått og jeg har klart å holde vekten:-) Vekta viste akkurat det samme i dag som forrige torsdag! Nesten litt utrolig med barnedåp, 17.mai og andre utskeiende dager, men dette er jo alle tiders!

 

Da satser jeg på å ligge på 1800kcal daglig og kanskje litt med om lørdagene, så får jeg se hvordan vekten tar det framover:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er utrolig flink altså, kan ikke få sagt hvor imponert jeg er.

 

Jeg har vært ganske flink med maten, men kan helt klart bli flinkere. Og så sliter jeg litt, for jeg vil gjerne jogge, men denne uka har jeg fått voldsom elveblest hver gang jeg har vært ute lenger enn til og fra bilen. Utrolig urettferdig, føler meg litt sabotert nå altså. I går var det så ille at jeg måtte på legevakta, så har ikke turt/orka å jogge idag. Skal prøve igjen i morgen, håper det går bra da.

Men utenom elveblesten må jeg si det er moro å jogge nå, for jeg merker så godt hvor mye lettere det er, og hvor mye fortere det går nå enn før. Kommer meg mye lenger på 1 times tur nå enn før :D

 

Håper du har en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Går det bra med deg, MarteiFarta? Du er jo min flinke guru her inne, så jeg er nysgjerrig på om det går greit å holde vekta.

 

Jeg prøver meg fram, og er på ingen måte på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Hei avk! Hyggelig at du kom og "hilste" på. Har vært litt fraværende her en stund nå. Har bl.a vært i Tyrkia en uke på jentetur, noe som gikk ganske greit... jeg syntes selv at jeg skeiet en del ut, men i forhold til de to venninnene som jeg reiste med, så var jeg kjempe flink! Resultatet på vekta ble iallefall ned etter turen, så da kan jeg ikke klage:-)

 

Jeg har funnet ut at jeg spiser litt for lite fordi jeg har fortsatt å gå sånn smått nedover, så denne uken har jeg lagt inntaket på 1900kcal istedetfor 1800kcal daglig. Er spent på hva vekta i morgen viser, skeiet litt ut i dag. Hadde besøk i kveld og jeg laget en kjempe god (og heller usunn) eplepai. I forhold til mine egne beregninger spiste jeg ok mengde i besøket, men når gjestene hadde dratt og jeg stod alene med oppvasken... ja... hva kan man si... Ble litt til:-/

Jeg merker jeg sliter litt mer med hva jeg spiser nå enn før. Passer som oftest på at kaloriinntaket ikke går over det det skal, men det jeg putter i munnen har innimellom blitt litt usunne kalorier i det siste. Men er bestemt på at så lenge vekta ikke viser oppover, så får det gå for en periode, men med en gang den viser økning, så er det skjerpings altså!

 

Hvordan går det med deg da avk? Klarer du å holde vekta?

 

Nå tror jeg at jeg skal ta meg en gåtur for å "reparere" på eventuelle skader kroppen har tatt av utskeielsen i kveld, så får jeg spent gå på vekta i morgen.

 

Ha en god kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra med meg, Marte. Jeg har jo valgt en helt annen strategi enn deg, der jeg i utgangspunktet ikke teller kalorier, men prøve å føle meg fram til hvor mye jeg kan spise. Og jeg følger med på vekta, med veiing nesten hver dag. Jeg har funnet ut at jeg tåler å spise ganske mye, men at det absolutt fins grenser. Nå bikket jeg helt feil ved siste offisielle veiing, men med bedre kontroll de siste dagene har vekta vist positiv utvikling igjen.

 

Jeg er så imponert over stålkontrollen din! (Men jeg ble litt bekymra da du var borte en stund, tenkte kanskje at du hadde blitt så lei av å ha kontroll at du ga fullstendig f. Men puh! du er tilbake, enda tynnere enn før.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Avk, den strategien du har valgt med å ikke telle kalorier høres ganske deilig ut! Hvordan gjør du det i praksis?

 

Det går litt tid mellom hver gang jeg skriver her inne, men det går ganske greit. iallefall i forhold til vekta.

Gikk opp 100g den siste uken, men tar ikke på vei av den grunn. Regner det som normal svingning.

 

Det har blitt noe søtt hver dag i det siste. Det gjør jo bare at jeg opprettholder søtsuget og det blir vanskelig å "slutte" igjen og kun holde seg til helgene. Så lenge vekta ikke viser oppover vet jeg ikke om jeg kommer til å gjøre så mye med det. Det er selfølgelig ikke sunt å spise noe sjokolade e.l. hver dag, men det er jo så godt! :/

 

Vi reiser på bilferie med et vennepar neste uke. Gleder meg noe voldsomt! Vi drar nedover til de varmere landene i europa og skal reise rundt i 3 uker. Det høres sikkert till nazi ut, men jeg tror jeg kommer til å ta med meg badevekta. Jeg driver og teller kalorier i hodet mitt på godt og vondt og tenker at hvis jeg skal prøve å være litt mer raus med meg selv i ferien og ike telle så febrilsk, så er det best å ta med vekta slik at jeg kan kontrollveie meg innimellom og stramme litt inn/ slå meg løs... Hvis ikke tror jeg nesten det hadde blitt til at jeg hadde vært så redd for å legge på meg at jeg hadde vært for streng med meg selv. Jaja, nok om det.

 

Nå har jeg sittet og glodd i dataen litt for lenge, så på tide å gjøre noe mer med dagen:)

 

Ha en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MarteiFarta

Gjett om jeg gikk med munnen og øya åpne rett ned i en pai i dag! Jepp, det gjorde jeg! Jeg lagde en kjempe god bær- pai med smuldredeig oppå som bestod av smør, sukker og hvetemel. Absolutt usunn! Spiste en del i besøket vi hadde og når gjestene var gått og jeg stod alene med oppvasken på kjøkkenet, gikk det jammen meg ned en god del til! Forspist på pai- topping dro jeg bort på treningssenteret og tok meg en skikkelig økt på elipsemaskinen. 60min i brukbart tempo gjorde at jeg forbrant 670kcal. Da endte jeg opp med å være litt fornøyd med meg selv likevel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest MarteiFarta

Nå har jeg komt hjem fra 3-ukers ferie. Har fartet rundt i europa. Har gått en del i ferien, men kostholdet har selfølgelig vært preget av ute- spising og de kaloriene det fører med seg. Veide meg i dag tidlig og vekta viste opp 700g siden for 3 uker siden:-) Sier meg fornøyd med det! Det var veldig lenge siden sist jeg spiste pga jeg stod opp veldig sent, så det kan hende vekta egentlig ville vist litt mer, men fornøyd uansett!

 

Nå er det fokus igjen og begynne med de gode "hverdagsvanene" igjen:-) Det gleder jeg meg til!

 

God sommer videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest silversook

Så flinke dere er alle sammen! im impressed..:) Marte,for en innsats du har gjort, helt fantastisk!!

dere som har litt erfaring med å holde vekten,jeg får höre med dere om dere har noen råd.. Jeg ligger nemlig vanligvis på et kaloriinntak på 1600-1900 kalorier daglig, og da har jeg mellom 20 og 30 trimpoeng pr. uke..

Da har jeg gått jevnlig ned uke for uke.. För hadde jeg så panikk for å legge på meg at jeg aldri spiste mer enn 1200 kalorier (selvom jeg trente masse) og da gikk jeg ikke ned et eneste gram (sannsynligvis fordi kroppen gikk i streik og trodde det var hungersnöd eller noe), men etter at jeg ökte kaloriene så begynte vekten og gå nedover.. (hadde aldri trodd det var mulig, men jammen meg!)

Problemet nå er at jeg er på ferie og jeg får ikke trent daglig på samme måte som hjemme.. planen var å gå ned til et inntak på rundt 1300kcal pr dag siden det blir så lite trening, men det har jeg ikke klart:( det blir en tur i ny og ne men bare noen "usle" 7-8 trimpoeng i uken.. det er så utrolig mye god mat som serveres hele tiden, og til tross for at jeg har klart å unngå veldig mye av det, så har jeg ikke klart å gå ned til 1300kcal pr.dag, det har blitt mellom 1700-1900 hver dag..:-/ (til og med en dag med over 2000..)

Det finns ikke vekt her så jeg har ingen peilling på hva vekten min ligger på nå..

Tror dere at med det kaloriinntaket og såpass få trimpoeng at jeg går mye opp i vekt under disse ukene? Eller er dette et typisk "hold vekten" inntak? jeg har aldri gått på GR kurs så jeg kan ikke helt "reglene" for dette med å holde vekten.. jeg har ingen forhåpning om å klare å gå NED i vekt i denne ferien men hvis jeg hadde klart å unngå å gå OPP så hadde jeg värt overlykkelig.. burde jeg presse meg ned i rundt 1300 kcal for å klare å holde vekten tror dere? Jeg er 167,5cm og veier 63,5kg (dvs, jeg gjorde hvertfall det da jeg reiste på ferie..) Man skulle jo tro at når jeg har et hvilestoffskifte (forbrenning) på 1400kcal daglig, at jeg ikke burde gå opp i vekt med et inntak på rundt 1800-1900 pr dag?

 

Ser dere har värt så flinke til å holde vekten,så trenger råd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest MarteiFarta

Silversook, beklager at jeg ikke har svart deg tidligere! Har ikke vært så aktiv inne på dette forumet i det siste, som du ser...

Så bra at du har funnet deg en måte som det funker for deg å gå ned i vekt!

jeg regner med du er tilbake fra ferien nå og den problemaikken er litt "løst"? Hvordan endte vekten opp etter ferien? Det er alltid nervepirrende med ferie og ingen badevekt! En føler seg på hemmet på en eller annen måte.

 

Så var det meg da, lenge siden sist jeg skrev innlegg her. Min "hold-vekten" problematikk har forandret seg litt. Jeg har blitt gravid og er nå i min 13.uke:) Fram til nå har vekten holdt seg under 1kg over trivselsvekten min. Veldig fornøyd med det! Framover blir det vanskelig å vite hvor mye jeg går opp i vekt pga.graviditeten og hvor mye jeg går opp pga. dårligere vaner etc. Blir utfordrende! Spesielt når jeg har fått så veldig smaken på ostepop og andre søtsaker i det siste! :) Jaja, må bare gjøre så godt jeg kan! Det er iallefall kjekt at det er en liten inni magen min:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...