Gå til innhold

Ny Her, Trenger gode råd


Gjest Hegth
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg er ny her, og håper at dere kanskje kan hjelpe meg på veien mot lavere vekt.

Synes ting er vanskelig, men jeg kommer sikkert inn i en rutine etter hvert.

Er det noen som har tips og råd i gi meg??

Er ute å går ganske mye.

Men det er det med maten jeg sliter med.

Håper på gode råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har klart å gå ned 13 kilo på egenhånd siden mai/juni, og det er jeg veldig godt fornøyd med. Det startet med at jeg ville inn i bikinien på en respektabel måte før sydenferien, og siden det gikk så fint, har jeg fortsatt mot mitt virkelige mål. Det som er spesielt denne gangen er at jeg ikke egentlig er på slankekur, men heller prøver å legge om kostholdet på en måte jeg skal klare å leve med for resten av livet. Siden jeg ammer er det ikke om å gjøre å spise minst mulig, men å kutte ut de feteste matvarene. I begynnelsen var det fristende å kjøpe både chips og sjokolade når jeg var i butikken, men jeg greide å stå imot, og nå har jeg sjelden store lager av fristende usunn snacks i skapene. Jeg passer heller på å ha gulrøtter, blomkål, og kålrot i huset, i tillegg til yoghurt og en dipmix, sånn at jeg kan lage meg litt kos på kvelden om jeg får "suget". Ellers har jeg alltid frukt i huset, og spesielt noe frukt jeg liker veldig godt. Jeg er ikke kakemons, så der kan jeg godt styre unna, ikke ligger jeg under for sjokolade-laster heller, men hos meg var det saltsnackset som var problemet. Får jeg lyst på chips nå, holder det med de aller minste posene, bare for smakens skyld. Jeg unner meg også EN BIT sjokolade i ny og ne.

Jeg har lært meg en god del om kaloriinnhold i matvarer, leser varedeklarasjonene, og prøver å velge hjertevennlig. Jeg har kresne unger, så jeg må variere maten og innimellom prøve å lage noe de liker også, men av og til lager jeg litt "ego-mat" til meg selv. Jeg synes det er utrolig mange gode og spennende retter i Grete Roede kokebøkene, som jeg har tre stykker av. JA, faktisk er det så gøy å prøve nye retter at det veier opp for at det er ting jeg bør holde meg unna. Men jeg er ikke mer fanatisk enn at jeg kan spise "normalt" i helgene, dvs. da spiser jeg vanlige mengder og oppskrifter på middager, men styrer meg med hensyn til unødvendig digg.

Til daglig bruker jeg ikke smør på skivene, men bruker gjerne Philadelphia light smøreoster, leverpostei (sjekker kaloriinnholdet og fettinnholdet), lettsyltetøy, ekstra lett melk og om jeg vil ha smør på skivene, Soft mini. Jeg går MASSE tur, ofte opptil 2 timer, og trener aerobic en til to ganger i uken. Mn aller beste investering for å komme ned i vekt var å kjøpe meg pulsklokke. Den måler kaloriforbruk, hvor mye av kaloriforbrenningen som er fettforbrenning, du får treningspoeng i form av kuler etter hvert 10'ende minutt du holder pulssonen, pluss mye mer. Jeg burker vanligvis å forbrenne i overkant av 500 kalorier på hver trimøkt jeg har (vi har supre turterreng her).

Jeg legger opp treningsintensitet og hyppighet nå med tanke på at jeg skal tilbake i jobb etter nyttår, da blir det nemlig mindre tid.

 

Lykke til med vektreduksjonen, og IKKE gi deg!!!!! Min bonus er at nå kan jeg finne sååååå mye lekkert i butikkene. Husk, det du før brukte på snacks, kan du f.eks. sette av til et lekkert plagg når du har nådd målet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsikke

Hei Rips!

 

Kan jeg spørre hvilken type pulsklokke du har? Og hva den kostet? Jeg vurderer nemlig kjøp av pulsklokke siden jeg har begynt å jogge en del nå. Hadde vært så mye mer motiverende å følge med på framgang og slikt. Selv om jeg selv merker at formen er bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har klart å gå ned 13 kilo på egenhånd siden mai/juni' date=' og det er jeg veldig godt fornøyd med. Det startet med at jeg ville inn i bikinien på en respektabel måte før sydenferien, og siden det gikk så fint, har jeg fortsatt mot mitt virkelige mål. Det som er spesielt denne gangen er at jeg ikke egentlig er på slankekur, men heller prøver å legge om kostholdet på en måte jeg skal klare å leve med for resten av livet. Siden jeg ammer er det ikke om å gjøre å spise minst mulig, men å kutte ut de feteste matvarene. I begynnelsen var det fristende å kjøpe både chips og sjokolade når jeg var i butikken, men jeg greide å stå imot, og nå har jeg sjelden store lager av fristende usunn snacks i skapene. Jeg passer heller på å ha gulrøtter, blomkål, og kålrot i huset, i tillegg til yoghurt og en dipmix, sånn at jeg kan lage meg litt kos på kvelden om jeg får "suget". Ellers har jeg alltid frukt i huset, og spesielt noe frukt jeg liker veldig godt. Jeg er ikke kakemons, så der kan jeg godt styre unna, ikke ligger jeg under for sjokolade-laster heller, men hos meg var det saltsnackset som var problemet. Får jeg lyst på chips nå, holder det med de aller minste posene, bare for smakens skyld. Jeg unner meg også EN BIT sjokolade i ny og ne.

Jeg har lært meg en god del om kaloriinnhold i matvarer, leser varedeklarasjonene, og prøver å velge hjertevennlig. Jeg har kresne unger, så jeg må variere maten og innimellom prøve å lage noe de liker også, men av og til lager jeg litt "ego-mat" til meg selv. Jeg synes det er utrolig mange gode og spennende retter i Grete Roede kokebøkene, som jeg har tre stykker av. JA, faktisk er det så gøy å prøve nye retter at det veier opp for at det er ting jeg bør holde meg unna. Men jeg er ikke mer fanatisk enn at jeg kan spise "normalt" i helgene, dvs. da spiser jeg vanlige mengder og oppskrifter på middager, men styrer meg med hensyn til unødvendig digg.

Til daglig bruker jeg ikke smør på skivene, men bruker gjerne Philadelphia light smøreoster, leverpostei (sjekker kaloriinnholdet og fettinnholdet), lettsyltetøy, ekstra lett melk og om jeg vil ha smør på skivene, Soft mini. Jeg går MASSE tur, ofte opptil 2 timer, og trener aerobic en til to ganger i uken. Mn aller beste investering for å komme ned i vekt var å kjøpe meg pulsklokke. Den måler kaloriforbruk, hvor mye av kaloriforbrenningen som er fettforbrenning, du får treningspoeng i form av kuler etter hvert 10'ende minutt du holder pulssonen, pluss mye mer. Jeg burker vanligvis å forbrenne i overkant av 500 kalorier på hver trimøkt jeg har (vi har supre turterreng her).

Jeg legger opp treningsintensitet og hyppighet nå med tanke på at jeg skal tilbake i jobb etter nyttår, da blir det nemlig mindre tid.

 

Lykke til med vektreduksjonen, og IKKE gi deg!!!!! Min bonus er at nå kan jeg finne sååååå mye lekkert i butikkene. Husk, det du før brukte på snacks, kan du f.eks. sette av til et lekkert plagg når du har nådd målet ditt.[/quote']

Hei,lurer på hvor mye du spiser daglig?må jo være passe siden du har gått ned så masse på egenhånd.KJEMPEFLINK er du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har klart å gå ned 13 kilo på egenhånd siden mai/juni' date=' og det er jeg veldig godt fornøyd med. Det startet med at jeg ville inn i bikinien på en respektabel måte før sydenferien, og siden det gikk så fint, har jeg fortsatt mot mitt virkelige mål. Det som er spesielt denne gangen er at jeg ikke egentlig er på slankekur, men heller prøver å legge om kostholdet på en måte jeg skal klare å leve med for resten av livet. Siden jeg ammer er det ikke om å gjøre å spise minst mulig, men å kutte ut de feteste matvarene. I begynnelsen var det fristende å kjøpe både chips og sjokolade når jeg var i butikken, men jeg greide å stå imot, og nå har jeg sjelden store lager av fristende usunn snacks i skapene. Jeg passer heller på å ha gulrøtter, blomkål, og kålrot i huset, i tillegg til yoghurt og en dipmix, sånn at jeg kan lage meg litt kos på kvelden om jeg får "suget". Ellers har jeg alltid frukt i huset, og spesielt noe frukt jeg liker veldig godt. Jeg er ikke kakemons, så der kan jeg godt styre unna, ikke ligger jeg under for sjokolade-laster heller, men hos meg var det saltsnackset som var problemet. Får jeg lyst på chips nå, holder det med de aller minste posene, bare for smakens skyld. Jeg unner meg også EN BIT sjokolade i ny og ne.

Jeg har lært meg en god del om kaloriinnhold i matvarer, leser varedeklarasjonene, og prøver å velge hjertevennlig. Jeg har kresne unger, så jeg må variere maten og innimellom prøve å lage noe de liker også, men av og til lager jeg litt "ego-mat" til meg selv. Jeg synes det er utrolig mange gode og spennende retter i Grete Roede kokebøkene, som jeg har tre stykker av. JA, faktisk er det så gøy å prøve nye retter at det veier opp for at det er ting jeg bør holde meg unna. Men jeg er ikke mer fanatisk enn at jeg kan spise "normalt" i helgene, dvs. da spiser jeg vanlige mengder og oppskrifter på middager, men styrer meg med hensyn til unødvendig digg.

Til daglig bruker jeg ikke smør på skivene, men bruker gjerne Philadelphia light smøreoster, leverpostei (sjekker kaloriinnholdet og fettinnholdet), lettsyltetøy, ekstra lett melk og om jeg vil ha smør på skivene, Soft mini. Jeg går MASSE tur, ofte opptil 2 timer, og trener aerobic en til to ganger i uken. Mn aller beste investering for å komme ned i vekt var å kjøpe meg pulsklokke. Den måler kaloriforbruk, hvor mye av kaloriforbrenningen som er fettforbrenning, du får treningspoeng i form av kuler etter hvert 10'ende minutt du holder pulssonen, pluss mye mer. Jeg burker vanligvis å forbrenne i overkant av 500 kalorier på hver trimøkt jeg har (vi har supre turterreng her).

Jeg legger opp treningsintensitet og hyppighet nå med tanke på at jeg skal tilbake i jobb etter nyttår, da blir det nemlig mindre tid.

 

Lykke til med vektreduksjonen, og IKKE gi deg!!!!! Min bonus er at nå kan jeg finne sååååå mye lekkert i butikkene. Husk, det du før brukte på snacks, kan du f.eks. sette av til et lekkert plagg når du har nådd målet ditt.[/quote']

 

 

Utrolig inspirerende innlegg, også må jeg si at jeg synes du er utrolig flink! :) Fikk meg til å tenke litt igjennom hva jeg kan gjøre selv å :) Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rips!

 

Kan jeg spørre hvilken type pulsklokke du har? Og hva den kostet? Jeg vurderer nemlig kjøp av pulsklokke siden jeg har begynt å jogge en del nå. Hadde vært så mye mer motiverende å følge med på framgang og slikt. Selv om jeg selv merker at formen er bedre..

 

Hei!

Jeg har en Polar M 62 (tror jeg, det er den med kodet puls, sånn at du ikke forstyrres av naboens puls f.eks. på spinning). Mener den kostet nærmere 1600 kroner. Har hatt den i 1 1/2 år, og brukt den kjempemasse. Batteriene er ikke skiftet ennå. Det finnes sikkert billigere alternativer, men kvaliteten varierer også. Jeg hadde først en rimeligere klokke av et annet merke, men den holdt ikke. Fikk heldigvis byttet den inn igjen mot den jeg har nå. Med klokken på meg blir jeg motivert til å komme meg ut og gå selv om jeg må gå alene. Men (Sukk), jeg bruker langt mindre kalorier pr tur nå enn for 13 kilo siden, så jeg må gå lenger for å forbrenne samme kalorimengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei' date='lurer på hvor mye du spiser daglig?må jo være passe siden du har gått ned så masse på egenhånd.KJEMPEFLINK er du[/quote']

 

Har regnet ut at jeg spiser sånn ca. 1300 - 1600 kalorier pr. dag. Til frokost spiser jeg fast 2 skiver a 30 gram, med magert pålegg som leverpostei, lette smøreoster, lett hvitost, kalkunpålegg eller lignende. Bruker sjelden smør på skivene. Et godt mellommåltid er cottage cheese med lettsyltetøy. Spiser også kvelds i stedet for å gi etter for snopsuget. Tar meg da gjerne to knekkebrød med lett pålegg og et glass ekstra lett melk eller juice. Har funnet ut at det metter langt mer enn to biter sjokolade, som utgjør omtrent samme kalorimengden. Til middag bruker jeg Grete Roede sine oppskrifter og anbefalte mengder.

Vektreduksjonen har vært på rundt 1/2 til 1 kilo i uka, og det holder for meg. Huden skal ha tid å trekke seg sammen også, så det ikke blir en masse løst skinn som henger, som er faren ved rask vektnedgang. Det er ikke pent det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Min Polar WM41 til kr 1890, forteller at jeg med min vekt 106,5 kg kan innta 2550 kcal pr dag. Jeg må forbrenne 1350 kcal ved aktiviteter pr uke. Etter første uke gikk jeg ned 1,7 kg, da justerte den opp daglig inntak til 2850 kcal og ukentlig trim til 1250, for å holde skjema om å ta av 10,5 kg på 18 uker.

 

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...