Gå til innhold

Student mot et slankt liv


Gjest Styx

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en oslostudent på jakt etter et slankere liv. Jeg veier 82 kg og vil gjerne veie 70 kg. Er det mulig?

 

Jeg har notert ned hva jeg har spist og ser at jeg spiser for lite kalorier i løpet av dagen og for mye på kvelden, de kveldene det skjer noe. Altså har jeg spist for lite kalorier hver dag! Og skeiet ut med litt snop på kvelden innimellom... Hva kan jeg gjøre for å få i meg mer kalorier i løpet av dagen? Hvordan kan man spise sunne kalorier? Billig? Er ikke avokado og slikt ganske dyrt?

 

Det er utrolig vanskelig å slanke seg når man har venner som gjerne spiser sjokolade og drikker øl på kveldene. Hvordan skal man klare å takke nei hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HanneHB

Hei

 

Jeg er også student, og har det samme problemet som deg. Det er vanskelig å være sosial og gå ned i vekt samtidlig. I tillegg bor jeg i kollektiv med to gutter og ei jente som kan spise hva de vil fordi de er ganske aktive. De bruker å sitte å friste meg med sjokolade og potetgull på kveldene.

 

Jeg veier ca. 85kg nå (skal ut å kjøpe vekt på i morgen), og vil ned til 75kg i første omgang (kanskje klarer jeg 70 etter hvert). Jeg ble overrasket når jeg skrev ned ca hva jeg spiser på en dag. Det ble jo alt for lite kcal, og det meste jeg spiste var om kvelden. Sliter også med å fylle opp kaloriene og lurer på hvordan jeg kan gjøre det på en sunn og billig måte. Og hvor mye må man fylle opp?

 

Jeg har ikke råd til å bli med på kurs nå, og har tenkt å klare det på egen hånd. Lurer på om det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser jo ut som om vi har litt samme problem.

Når jeg er flink, klarer jeg å ta meg en tekopp og en banan når jeg blir fristet av sjokolade. Det er en deilig mestringsfølelse å beseire sjokoladesuget. Men det er jo håpløst vanskelig.

 

Neste gang jeg handler, skal jeg kjøpe inn en stor pakke egg og masse bananer. Så kan jeg gomle et hardkokt egg eller en banan i løpet av dagen for å fylle på med kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest coconut

Jeg veier ca 70 kg og vil ned til 55-60 (er ikke så høy:P). Har oppdaget samme problemet som dere - spiser altfor lite til hverdags (det er ikke bevisst, men har ofte så mye å gjøre/lite mat), men pøser på med spesielt alkohol og munchies i helgene.. Og jeg har såå lite lyst til å kutte ut alkohol helt, prøver bare å kutte ned - men det blir liksom allikevel helt latterlig mange kalorier..

 

Og ja - hvor mange trimpoeng er idealet igrunn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll opp med kaloririk mat (sunn mat) som ekstra mye pålegg på børdskiva, f.eks peanøttsmør, makrell i tomat, ost osv. Spis nøtter, lag smoothie, spis yoghurt, drikk melk.. Lag noe med olivenolje, det er tungt og innholder sykelige mengder med kalorier.

Spis litt ekstra til middag. Det gjør INGENTING om de fleste kaloriene deres kommer på kvelden. Jeg spiser aldri middag før klokken 10 pga jobben til samboer og det er ikke sjelden at middagen er den absolutt mest kaloririke. Og jeg har gått ned over 7 kilo, opptil en kilo i uka, faktisk.

 

Det er kaloriinnholdet igjennom hele dagen som teller, så lenge man ikke spiser for mye totalt, og spiser med jevne mellomrom så har det ikke noe å si.

(Når kroppen går går lenge uten mat skiller den ut et stresshormonet Cortisol som stimulerer fettlagringen. Dessuten får man lavt blodsukker og dårlig energi av å ikke spise ofte nok)

 

Frukt og grønt er faktisk ikke så dyrt sammenliknet med sjokolade. På rema 1000 får du billige frossen-grønnsaker.

 

GR sier du skal ha minimum 7 trimpoeng pr uke. Selv har jeg 30, men hvor mye du trener avhenger av hvor mye du spiser og omvendt. Poenget er at kroppen skal ligge i minus.

Eks: Uten trening forbrenner kroppen min 1800 kcal på en dag. Spiser jeg 1800 og trener vekk 600 kcal (3 trimpoeng) vil jeg ligge 600 i minus den dagen.

En kilo er ca 7000 kcal, så i teorien må du ligge 1000 i minus hver dag for å gå ned en kilo, men det er ikke anbefalt her inne å kutte så mye.

 

Her kan du regne ut hvor mye du bruker på en dag og hva du kan/bør spise:

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

 

Og til alkohol: selv pleier jeg å blande meg drinker uten alkohol i også bare holde kjeft om det, eller gå å kjøpe lettøl i et vanlig ølgass når vi er ute. Mest fordi da slipper jeg spørsmål og mas, og folk som skal være "snille" å spandere drikke på meg.

Det er vanskelig nok å ikke høre på hodet mitt som gir meg unnskyldninger for å drikke om jeg ikke må høre på alle andre også:) Så det funker for meg i alle fall.

 

Ellers om du først skal drikke så er Hansa ultra et godt alternativ. En six-pack inneholder 7-800 kcal mindre enn en vanlig six-pack fra Hansa. Om du ikke vil være en som drikker kalori og karbo-fattig øl, så er seidel ganske kalorifattig i forhold til vanlig øl.

Om du ikke liker øl kan du blande vodka med sukkerfri red bull. 40% vodka inneholder 222 kcal pr dl, men sukkerfri red bull inneholder 4 kcal eller noe, så blander du det svakt varer det en stund og innholder ikke så alt for mye. (Alkohol er jo aldri bra, men det er bedre enn å drikke daiquiri f.eks. Trenger ikke gjøre vondt værre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest coconut

Takk for kjempebra og informativt svar! Jeg drikker aldri for å bli klikk dritings akkurat, men det er så kjipt å være den eneste som ikke blir i ekstra godt humør. Supert med gode drikke-tips :) Skal begynne å velge ut hvilke kvelder det faktisk er et poeng å drikke, vil gjerne kutte ned for hele helsa (+økonomien) sin skyld!

 

Igjen - tusen takk Katza! Jeg har mye mindre peiling enn jeg trodde.. Og wow - 30 trimpoeng er imponerende! Der fikk jeg noe å jobbe etter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et flott svar!

 

Men oj! I følge den kalkulatoren skal jeg spise enda mer!

Jeg pakket en helt syk matpakke i går med ufattelig mye mat og masse kalorier, og da kom jeg opp mot 1600 kalorier.

 

Hm..

 

Men jeg har funnet ut noen lure ting: first price bananer! Og mandler som man finner i bakeavdelingen! Det er billigere enn nøtter og sånt fra de fancy nøttefabrikkene. Det gir en del kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå talt kalorier i en og en halv uke og begynner å finne løsninger på hvordan jeg skal spise nok sunne kalorier. Matpakkene blir større og mellommåltidene preget av nøtter og bananer.

 

Jeg er spent på hvordan det blir å gå på vekten neste uke.

 

Det begynner å bli vanskelig å beholde inspirasjonen. Hva skal man gjøre for å fortsette å føle mestring? Hvordan skal man holde dette morsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oj! Så vanskelig dette er!

Man kan fint ta en sjokoladebit, men ikke to. Jeg skal spise frukt hele tiden, men så skal alle venninnene spise is. En elev spør om jeg vil ha en pinup fra pakken hun kjøpte og insisterer på at jeg skal ta en. Alle mulighetene. Alle problemene.

 

Det er så vanskelig å kjøpe inn riktig mat. Det blir så kjedelig å spise banan hele tiden!

 

Dessuten er det kjempevanskelig å trene nå som sommeren kommer og hverdagen løses opp. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Så vanskelig dette er!

Man kan fint ta en sjokoladebit' date=' men ikke to. Jeg skal spise frukt hele tiden, men så skal alle venninnene spise is. En elev spør om jeg vil ha en pinup fra pakken hun kjøpte og insisterer på at jeg skal ta en. Alle mulighetene. Alle problemene.

 

Det er så vanskelig å kjøpe inn riktig mat. Det blir så kjedelig å spise banan hele tiden!

 

Dessuten er det kjempevanskelig å trene nå som sommeren kommer og hverdagen løses opp. Noen tips?[/quote']

 

Hehe, jeg tror det beste rådet jeg noen gang kan gi noen er å ikke høre på alt du blir fortalt. ALT funker (selvfølgelig,men visse unntak som.. sjokoladekake-dietten eller noe bullshit=p), lite karbohyhdrater, mye proteiner, mye trening, mye styrke, lite styrke, mye kondisjon, frukt, ikke frukt.. Alle sier så mye, enkelte bannlyser både brød og frukt mens andre lever på det.

Tenk sunn fornuft og gjør det som passer DEG. =)

Og det er mye annet enn banan du kan spise, Obs, Meny og Ica pleier ha morsom frukt, variasjon er alltid bra for du blir ikke dritt lei og all frukt inneholder forskjellige ting. Du kan kjøpe hermetisk frukt (i egen saft), Del Monte er veldig god:)

 

Når folk tvinger på deg sukker kan du bare finne deg en standard unnskyldning om du ikke liker å si "eh.. jeg slanker meg". Dessuten har mange folk vanskelig for å akseptere slankere da "ikke-slankere" bare tenker at du må kose deg litt innimellom.

Jeg sier at jeg vil spise minst mulig sukker fordi jeg har diabetes på begge sider av familien, folk respekterer det. (Ja, jeg har faktisk det, jeg lyver ikke=p)

Sykdom, veddemål, allergier og liknende aksepterer folk, at du ikke har lyst på, er mett eller prøver å spise sunt har folk en tendens til å drite langt i av en eller annen grunn..

 

Og til treninga di:

Jeg er veldig sikker på at til vinteren så kommer du til å tenke at det er vanskelig å trene på vinteren fordi da er det så kaldt:p

Sommer er en KNALL tid å trene på, løp deg en tur, sykle,gå tur i skogen, ta deg en svømmetur på stranda, spill badmington eller noe i hagen, mal huset, klatre i trær, klipp plenen.. MASSE du kan gjøre=) Og når det regner så gjør du bare det du gjør på vinteren, trener til dvd'er, kjører styrketrening eller går på treningssenter.

 

Det som er HERLIG på sommeren er å jogge eller sykle et stykke på kvelden, så man blir skikkelig varm og svett og så hoppe ut i vannet. Det er ingen mennesker på stranda, det er kjølig i lufta så vannet virker ikke grisekaldt og sola har dessuten stekt på det hele dagen.. En kjølig svømmetur er kjempedigg etter en treningsøkt^^ (ekstra trening er det og;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for flott svar :)

Fint det der med unnskyldninger. Tror jeg skal bruke noe sånt som at det er et veddemål eller noe slikt ;) Særlig litt lubne venninner blir jo nesten lei seg når jeg sier at jeg slanker meg og ikke vil ha is. Det er som om deres egen is ikke smaker godt lenger. Og det vil jeg jo ikke!

 

Trening på vinteren er så greit fordi jeg er et rutinemenneske. Jeg liker at jeg hver mandag skal pakke de samme tingene. Så kan jeg gå innom treningssenteret som er på blindern når jeg likevel er der for å lese eller gå på forelesning.

Nå på sommeren er dørstokkmila plutselig et faktum. Jeg bor i hybel og må faktisk reise for å trene. I fjor jogget jeg en del i nærmiljøet og det må jeg selvsagt komme i gang med igjen. Men er det noen koselige ting man kan gjøre sammen med venninner? Annet enn å vandre på tur og prate. Finnes det smarte treningsøkter man kan gjøre i nærmiljøet som ikke innebærer jogging.. Vurderer å kjøpe hoppestrikk igjen ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...