Gå til innhold

Kcal i hjemmelaget pizza - tenker jeg rett?


MarinaC
 Share

Anbefalte innlegg

Lager hjemmelaget pizza omtrent hver fredag, men har bare skrevet det opp som en av pizzaene som ligger her inne. Tenkte å regne ut kcal innholdet i pizzaen jeg brukr å lage, for lager den samme hver fredag.

 

Har da tenkt slik;

 

Deig 585 gr 1 521 kcal

Kjøttdeig 800 gr 1 560 kcal

Pizzafyll 104 gr 56 kcal

Vann 400 gr 0 kcal

Ost 300 gr 1 053 kcal

 

Totalt 2 189 gr 4 190 kcal

 

Tar 4190 kcal og deler med 2189 gr og får da 191 kcal pr 100 gr.

 

Blir dette rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg litt om å kommet fram til at dette blir vel ikke rett.....?

 

For vannet fordamper jo, så vekten i sluttproduktet må jo bli mindre enn når jeg går igang å lager..............så jeg tenker;

 

Kcal som jeg putter inn i pizzaen er jo like mange som når jeg tar pizzaen ut av ovnen? Men vekten på startproduktet og sluttproduktet kan vel variere endel bla pga fordamping - SÅ det rette blir vel å veie pizzaen når den er ferdig stekt og bruke det tallet når jeg skal regne istedet for grunnvekten på alle produktene?

 

Eller......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det kan nok tenkes det. Du får finne ut hva et pizzastykke veier før du steker det:p

Det er veldig stress å regne med ting som forandrer vekt.. Men det er i teorien riktig regnemåte i alle fall=P

 

Du kan jo evnt finne ut hva pizzaen veier etter du har stekt den, så du vet hvor mye vann som forsvinner?

Den får jo ikke noe mer eller mindre kcal som du sier av steking, men det blir jo samme mengde kalorier fordelt på opptil 400 g mindre, så da kan det jo fort bli ganske feil.

Evnt så kan du jo gjøre det VELDIG enkelt og bare ikke regne med vekten på vannet da. Blir veldig circa, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vei hele pizzaen når den er ferdig stekt. Så regner du ut kaloriinnholdet ut fra den vekten på samme måte som du gjorde i første innlegg. Da blir det riktig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest mamsen68

Eller kan man skrive opp alt man har brukt til å lage pizzaen, og dele opp m antall stykker for å få kcl svar??

 

Sammenlagt brukt ind.g i kcl : antall pizza stykker = kcal pr pizza.

Hvis pizzaen er laget i langpanne feks.. og kuttes opp til feks 20 pizza stykker,

 

4190 kcal, som ble regnet totalt, : 20 stk = 209,5 kcal pr. pizza stykke... ??

 

sånn regner jeg ut men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 years later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...