Gå til innhold

Gode og sunne vaner for livet!


Gjest brca

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en jente på 20 år som har noen ekstremt dårlige vaner! Jeg kan finne på å spise godteri hver dag, og bare sitte i sofaen og ikke gjøre en ting, hele dagen. Så derfor skal jeg nå ta tak i meg selv, og endre mine dårlige vaner til sunne vaner, som jeg skal prøve å holde resten av livet! Grunnet disse dårlige valgene jeg tar hver dag, så har jeg gått opp over ti kilo på et år!! og de skal nå bort for godt!

 

Tenkte det var motiverende å legge inn en tråd her for å holde gløden oppe! Det inspirerer meg å lese hvordan andre står på og har fremgang!

 

Bare følg med, dette skal jeg klare! Bare å henge seg på for de som har lyst! Målet mitt er å ha gått ned disse kiloene innen sommerferien 2011! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kokosbolla

Hei,

jeg kjenner meg veldig igjen, er 21 nå og gjorde akkurat det samme, eller det vil si... jeg spiste ikke bare godteri, men chips, boller en sjokoladeplate osv. uten at det var godt engang!

Nå har jeg holdt på med denne endringen litt over ett år og kan fortsatt ta meg selv i å fråtse!

Men jeg er bevisst på det og det blir sjeldnere og sjednere, kanskje vært litt mye i det siste, jeg skylder på eksamen og noen andre ting som tynger.

 

Men jeg har ihvertfall gått ned 23 kg og skal fortsatt ned 7, har ikke satt noe mål om når de skal være av, det får ta den tiden det trenger ;)

 

Jeg liker veldig godt å snoke rundt på forumet her, så jeg gleder meg til å følge med på din nedgang. Masse lykke til, dette skal gå så bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Så bra at du har klart å gå ned i vekt! ;) og fortsatt er bevisst på hva du får i deg. Det er ikke lett når man hele tiden har et sug om å spise noe, eller vil kose seg. Mat har blitt veldig viktig for meg når jeg skal kose meg, og det skal jeg endre.

 

Bra å se at andre har klart å endre disse dårlige vanene, og har klart å gå ned i vekt! Inspirerende! Da blir jeg kjempe motivert!

 

Du må ha lykke til videre du også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gode start på dagen begynte med en tur med lille hunden min (en god vane å gå en liten tur før frokost), dermed ble det en sunn frokost bestående av to havreknekkebrød med kremost og leverpostei (burde hatt paprika eller noe annet på, men det hadde jeg ikke), og et glass med appelsinjuice. Nam!

 

Jeg vil prøve å legge inn så mye frukt og grønt jeg kan i hvert måltid, slik at det blir en god vane! Godt er det også, og det ser veldig friskt ut! ;)

 

Planene for resten av dagen er å lese til eksamen, og trene litt. Blir litt kjedelig å sitte å lese hele tiden! Og trening må også bli en del av mine nye gode vaner!

 

Ha en super dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn! Dagen har gått veldig bra til nå, tror det er den første dagen jeg ikke har løpt rundt og gjennomsøkt alle hyller og skuffer etter noe å spise! :D det er virkelig framgang!

 

Lunsjen ble en Go'morgen yoghurt med musli, er veldig svak for yoghurt! + blå druer! Nam nam.. litt senere spiste jeg to grove brødskiver med speilegg!

 

Nå skal jeg snart bort, og tror det vil bli servert kake ;) æsj, da må jeg bare ha. Men har et mål om maks to stk, det er i hvertfall en stor forbedring fra da jeg vanligvis spiser fire - fem.. så motet er oppe!

 

Har faktisk trent ca en time i dag også. Det ble 30 min jogging, og 30 min styrketrening. Er så utrolig deilig etterpå! Elsker det!

 

På fredag er det veiedag. Vet det kan være dumt å ha det på den dagen, men jeg tror faktisk det vil være veldig motiverende (hvis jeg har gått ned), og kanskje jeg klarer å begrense matinntaket i helgene! Da er jeg helt gal, og kan spise fra morgen til kveld! Huff.. Men dagen i dag har gått superbra til nå, syns jeg, og hvis jeg er flink i morgen og har en grei vekt på fredag så klarer jeg kanskje helgen uten å overspise totalt. Kose meg skal jeg uansett, men kan jeg klare å begrense godteriinntaket til en dag? og bare på kvelden? Det er mitt mål for helgen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg spist dette:

1, 5 pølse med lompe og stekt løk.

En desserttallerken med litt is, en liten kjeks og et lite stykke brownies + tre glass med solo. Ble dessverre litt, men jeg har ikke tenkt til å la det gå innpå meg. Nå skal jeg fortsette slik som dagen startet i dag. I morgen er det ingen grunn for å ikke klare å holde seg unna søtsaker! Så det blir nok en utfordring, men jeg har virkelig tro på meg selv at jeg skal klare dette.

 

Men likevel syns jeg dette var en bra dag! Vanligvis ville jeg ikke trent hvis jeg visste jeg skulle bli servert kaker, men det gjorde jeg i dag! En time i dag er ikke verst! Og det er utrolig deilig!

 

Så lykke til til meg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg spist dette:

 

Frokost: En skål med et beger naturlig lett yoghurt + musli oppi og en halv banan.

Mellommåltid: Et eple.

Lunsj: En grov brødskive med speilegg av to egg + et glass appelsinjuice.

Mellommåltid: To kiwi

 

Syns at dette ser veldig bra ut egentlig! Og skal trene kondisjon og styrke i dag også! Helst en time, så jeg får se hva jeg får til i mellom eksamenslesingen.

 

Er veldig fornøyd med at fråtsingen min har gitt seg litt, og jeg skal klare å fortsette denne veien. I morgen skal jeg veie meg, så det blir spennende. (Har ikke veid meg på lenge, da jeg ikke eier vekt selv). Skal få veid meg hver uke helst! Har vært litt dårlig på det må jeg si. Men nå skal det jammen gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av dagen i dag har gått til lesing, og trening. Fikk trent en halv time med jogging, og en halv time med styrketrening! Fornøyd med det!

 

Til middag i dag ble det risgrøt. Er ikke så ofte jeg spiser det, og det var nam nam. Til kvelds ble det et eple og en liten bixitbar eller hva det heter. ;)

 

Er utrolig fornøyd med dagen i dag! Deilig å ikke løpe rundt helt gæren etter noe å spise på. Og selv om jeg er alene hjemme, og jeg leser, så har det ikke blitt noe utenom måltidene. Så nå er jeg vedlig stolt av meg selv!

 

Ha en fin kveld! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så stolt av meg selv! Er første fredagen på sikkert et år hvor jeg ikke har stappet i meg masse potetgull, sjokolade og godteri!! Det eneste jeg har kost meg med så langt i kveld er noen glass med pepsi max, og litt rød vin. Og selv om det både er kake og brownies på bordet, så har jeg ikke tatt et stykke! Utrolig, og det føles kjempe deilig!

 

I dag har jeg spist dette:

Frokost: Samme som i går

Mellom: En kiwi og to mandariner

Lunsj: To rundstykker med egg og et halvt med bringebærsyltetøy

Middag: Pizza, fire små stykker

Kvelds: En mandarin + litt pepsi max + litt rødvin

 

Og veiingen blir det i morgen og ikke i dag, for tenker det er best å veie seg på morgenen, og ikke på kvelden.

 

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag veide jeg meg, og vekta stoppet på 75,5 kg! ;) Det er ikke så ille!

 

Første delmålet mitt er å gå ned 2 kg innen 1.januar. Det skal jeg klare, for nå er jeg supermotivert! Deilig å være det etter ett år med null motivasjon og vekta hengene over seg 24 timer i døgnet..

 

Men nå er jeg klar, og viljen er på topp! Og selv om det er lørdag, og jeg pleier å starte dagen med potetgull, så startet den i dag med to grove brødskiver med banan! Nam nam:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg spist dette:

 

Frokost: 1 grovbrød + 1 loffskive med leverpostei

Mellom: 1 yoghurt natulig lett med aprikos

Lunsj: 1 liten skål med Axa Musli Blåbær m/melk

Middag: (Har ikke spist enda, men blir to pølser med lompe! Ikke bra, men men ;))

Kvelds: (Skal i bursdag) blir nok noen kakestykker

 

og jeg får ikke trent i dag, siden jeg må lese lese og lese til eksamen..

 

Ha en fin søndag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er kjempe fint å høre at du virkelig har tenkt å endre livsstilen din, og at du er motivert for det :D Motivasjon og viljestyrke er svært viktig! Mange bestemmer seg for å endre livsstilen sin, men når fristelsene er der klarer de det ikke likevel.

 

Kjenner meg virkelig igjen i det du sier med fråtsing.. Før jeg begynte på grete roede kurs spiste jeg godteri hver eneste dag, og trente maks to ganger i måneden. Denne livsstilen endte med +10 kilo, desverre. Nå har jeg gått 4 uker på kurs og har gått ned 3,5 kilo, og har fulgt planen til punkt og prikke (med et unntak ;) ). Håper jeg klarer å fortsette med dette, og at vanene ikke kommer tilbake når kurset er over.

 

Det jeg kanskje vil tipse deg om er at du nok burde spise enda mer enn det du gjør for øyeblikket, for å få forbrenningen opp. Hvis forbrenningen din er lav vil ikke kroppen forbrenne fett like effektivt. Nå vet jeg hvor høy du er, og hvor mye du veier da, men trur du trenger litt mer kalorier! Prøv å tenk at du skal ha i deg 6 brødskiver totalt i løpet av en dag, og ta gjerne en brødskive til mellommåltid og en til kvelds istedet for frukt elller yoghurt. Når det gjelder middag er huskeregelen:

- 1/3 kjøtt (ca.150 g)

- 1/3 potet/ris/pasta (150 g)

- 1/3 grønnsaker.

Dette er selvsagt vanskelig om du f.eks spiser pizza, men i utgangspunktet trenger du alle tre delene i en middag. Husk også å drikk masse vann, da dette er bra for vektreduksjon!

 

Ønsker deg masse lykke til med vektreduksjonen og livsstilendringen! Hold fast på motivasjonen, den er det viktigste for å klare å gjennomføre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Matprat123! ;)

 

Så bra du har klart å gå ned 3,5 kilo på fire uker! Det er ikke lett å snu livsstilen sin, spesielt ikke når man er vant til å spise når man vil og hva man vil hele tiden. Du må ikke tenke at du ikke klarer å holde de gode vanene etter kurset, for det tror jeg du klarer! Tenk etter hvor bra du føler deg, og hvis du har lyst på noe godt, så er mitt tips å komme seg så fort vekk fra maten, og gå seg en liten tur. For etter 5 minutter er godterisuget borte! Tenk etter om det faktisk er verdt det. Og jeg vet du kommer til å lykkes! Så stå på! :D Du motiverer meg!

 

Men ang maten, så har du sikkert rett. Vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal legge opp måltidene. Prøver å spise rundt 1600 kcal hver dag, og helst ikke så mye over det. Men det er ikke lett, spesielt ikke når man spiser pizza som du nevnte, og du hiver innpå fire stykker og tror det ikke er så mye kalorier. Og noen ganger spiser jeg alt for lite. Jeg må finne en balanse, og se hva som passer for meg:)

 

Takk for motivasjon! og lykke til videre! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag sov jeg lenge, for en gangs skyld. Spiste frokost (kl 11) som besto av to grove brødskiver med leverpostei (elsker leverpostei) + et glass juice ;) Til lunsj (kl 14) ble det en go morgen yoghurt. Spiste bare den, fordi jeg skal spise middag rundt kl fire. Så blir nok to brødskiver til kvelds også i dag.

 

Jeg har også trent en time i dag! Det er så deilig, og jeg blir så motivert! :D Jogget ute i 30 minutter, og avsluttet med 30 minutter styrketrening inne :( Føler meg så bra etter jeg har trent!

 

Skal fullføre denne uken like bra som forrige uke. Føler jeg har kommet skikkelig i gang igjen. I går ble det litt småspising på kvelden, og jeg var litt umotivert. Fikk ikke trent i går heller så det hjalp ikke på motivasjonen. Men i dag trente jeg tidlig på dagen, og da får jeg motivasjonen skikkelig i gang igjen!

 

Denne dagen skal bli dødsbra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått trent pilates i 60 minutter. Er med på mosjonsutfordringen i desember, og målet mitt er å trene minst fire ganger i uka. Så denne uka gjenstår det tre treningsøkter, og fire dager, så det ser bra ut.

 

I dag har jeg spist:

Frokost: To grove brødskiver med to bløtkokte egg! Nam

Mellom: To kiwi

Lunsj: En skål med Axa musli med blåbær

 

Vet ikke hva det blir til middag enda, men skal prøve å bare spise en posjon, og spise kveldsmat i kveld.

 

I morgen er det veiedag, da jeg også er med på "Slankekrigen". Så jeg håper jeg har gått ned litt fra forrige uke. Det blir spennende å se! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 1 kg fra forrige uke! Nå viste vekta 74,5 kg! Så jeg håper på at jeg klarer mitt første delmål, som er å ligge på 73 kg før januar. Det bør jeg klare!

 

 

Tror ikke det blir noen trening i dag, da jeg er blitt litt småforkjølet, men jeg får se hvordan jeg føler meg! Skal i hvertfall klare å få trent tre ganger til denne uka, og fortsette slik jeg gjør nå. Det er så deilig at innsatsen jeg har lagt i dette den siste uka viste seg som positiv på vekta. Det er lenge siden jeg veide rundt 74 kg. Så nå håper jeg på at det bare fortsetter å gå nedover! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, i dag bare måtte jeg ha noe godt, så da ble det litt potetgull, sjokolade og brus. Men fytti rakkern så mett og j***lig jeg føler meg nå! ;P det er jo egentlig ikke noen vits å skeie ut! Jeg føler meg så stor og mett at jeg nesten er litt kvalm, nå orker jeg ikke se på sjokoladen en gang, og brusen er for lengst byttet ut med kaldt vann! Det er seriøst best av alt. Og jeg merker nå, at etter en uke hvor jeg har trent, spist helt greit, og ikke overspist hver eneste dag, så føler jeg meg bedre, jeg tør å gå med trangere klær (på onsdag gikk jeg med olabukse, noe jeg ikke har gått med på et halvt år!), og jeg blir mye fortere mett! Det er utrolig deilig, og det er ikke noen krise om jeg ikke får stappet i meg like mye som jeg vil.

 

Nei, dette er jammen noe som har gått inn på meg, og det er så deilig å ha masse motivasjon til trening og kosthold. Trengte denne utskeielsen her, men fortsetter like bra i morgen med trening og bra kosthold. Hvorfor skal jeg stappe i meg og føle meg elendig, i stedet for å være mer bevisst og spise med måte og føle meg bra?

 

Nei, det var godt å få spist litt mer av det jeg ville, men så snill skal jeg ikke være ofte. Hvis jeg må ha noe, skal det bli maks en gang i uka, og det skal være en mening bak det. Og det skal ikke få noen innvirkninger på min vektnedgang! Jeg elsker å se at det går fremover - eller nedover da! Jeg føler meg så mye bedre, får mer energi og jeg blir glad! Har ikke vist meg i en ettersittende genser i hele år! men nå tør jeg, selv om jeg bare har gått ned én kilo!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå venter jeg bare på at uka skal starte, og skal ta den med storm! Ble litt småspising i helgen, men jeg merker at jeg blir mye fortere mett enn før, og jeg har ikke lyst på så mye søtt. Så nå starter jeg for friskt i morgen med mye trening igjen (har blitt litt lite da jeg har vært forkjølet) og sunn mat! Det er så deilig å vite at jeg klarer å spise sunt, og at jeg ikke trenger godteri hver dag! Det er så herlig og motiverende!

 

Så nå håper jeg bare på at jeg har gått ned litt i vekt fra forrige uke, og fortsatt spise sunt og godt! Målet for denne uka er å spise mer grønnsaker! For det er jeg utrolig dårlig på, og det skal bli en god vane!!

 

Nå skal jeg nyte kvelden ferdig, og kose meg før hverdagen er i gang igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg begynner å miste treningslysten nå i det kalde desember! Ikke bra!! Blir ingen trening i dag, men i morgen skal jeg få gjort det!! Med dette har jeg også blitt litt dårligere med kostholdet mitt, så tror jeg ikke har gått ned noe særlig til i morgen, heller gått opp.. huff..

 

vanskelig å holde motet oppe, og si nei til dessert og slike ting.. Æsj! Men dette er en utfordring som jeg må takle, og en av sikker mange flere.. så i dag har det gått greit med spisingen, men har drukket litt mye pepsi max. Må prøve å tenke gode vaner.. sunne vaner!! Kom igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jentungen

Jeg likte tråden din! kan jeg slenge meg på? Jeg er 22 år og har vel egentlig alltid syns at jeg er litt for stor.. Ble med i vektklubben da jeg var 18 og gikk på GR kurs senere samme år.. vekten har gått litt opp og ned siden da, men det siste året har den stagnert på rundt 77 kg. Per dags dato veier mine 172 cm, 76,8 kg! Mitt mål er 70 kg, selv om det "BARE" er 6,8 kg er vanskelig nok å bli kvitt.. Men det hjelper å bli motivert av andre å kunne klage litt når det ikke går like bar som man skulle ønske..

Ser frem til å følge fremgangen din å dele min egen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen! Så hyggelig at du vil slenge deg på. Da kan vi motivere hverandre på veien nedover. Det er ikke lett å gå ned i vekt, og som du sier, "BARE" 6,8 kilo til målet er langt om man ikke er helt motivert eller viljen er med. Men jeg vet du kan klare det! :) det gjelder bare å finne den rette måten å gjøre det på, og holde seg til de gode vanene.

 

Som jeg skrev i forrige innlegg, så har jeg vært skikkelig dårlig til å spise sunt og trene denne uka, men likevel hadde jeg gått ned 300 gram i dag fra forrige torsdag. Det er jo egentlig ikke så mye, men jeg ble skikkelig glad og overrasket da jeg så at jeg ikke hadde gått opp etter en dårlig uke! Så det lønner seg å ikke gi opp for fort. Nå er jeg klar for å gi alt igjen, og veldig bra at vi kan motivere hverandre! For det hjelper virkelig:)

 

Blir spennende å se fremgangen vår fremover. Som du kanskje har lest, så veier jeg meg hver torsdag morgen fordi jeg er med i "slankekrigen" under forumet "motiver meg". Så jeg håper bare jeg får fortsette videre etter et mindre vekttap denne uka!

 

 

Så dette skal vi klare sammen jentungen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jentungen

Jeg syns det hjelper å føre inn alt hva jeg spiser å trener for da er det så lett å se hvorfor man går ned evt ikke går ned.. Spiste sjokolade i går, ble litt sjokka over hvor mye kcal det egentlig er i sjokolade! jeg vet det jo egentlig, men det var likevel et lite slag i trynet.. heldigvis for meg hadde jeg ikke spist like mye som jeg skulle, slik at totalt kcal inntak ikke oversked grensen min på 1900 kcal per dag. Det er jo det det handler om å innta mindre enn man forbrenner og øke forbernningen med trening :) Hadde en liten treningsøkt i går, men sitter for tiden og leser til eksamen så det er vanskelig å prioritere trening..

Mitt første delmål er egentlig å holde vekten til over nyttår

Mitt andre delmål er å komme under 75kg

Tredje delmål er 72 kg, da har jeg normal BMI

Sluttmål er 70 kg!

- det kan hende jeg er fornøyd på 72 eller ønsker å gå ned til 68, for meg er ikke det jeg veier så viktig bare jeg er fornøyd med kroppen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er best å føre inn alt av mat og trening, men jeg er ikke så flink til å føre inn alt hele dagen, så det må jeg bli bedre på. Og det er mye kalorier man egentlig vet om, men som sjokkerer veldig når du legger det inn, sånn som sjokolade, og det er derfor man burde legge det inn som du skriver :)

 

Men jeg leser til eksamen jeg også, så blir ikke så mye trening som jeg skulle ønske :) men sånn er det nå, så får bli bedre etter jeg er ferdig!

 

Og jeg er helt enig med deg ang vekten, jeg skal ikke ned ti kilo bare fordi jeg skal ned ti kilo, men jeg vet når jeg føler meg vel og fin, så jeg skal finne min idealvekt og holde meg der med sunne vaner i hverdagene. det er mitt mål :)

 

Men jeg heier på deg! Og meg! I dag har jeg vært litt slapp med kostholdet. Glemmer å spise regelmessig, så plutselig blir jeg kjempe sulten, og spiser masse! Så det er ikke bra, men jeg jobber med det :)

 

Ha en fin og sunn kveld videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jentungen

Jeg dro hjem til mine foreldre i dag, da jeg skal jobbe nattevakt i natt. Har forsåvidt spist sunt, bortsett fra mammas sjokoladeboller! ikke min mammas, men de boksene som barn/ungdommer selger for å dra på klasseturer ol. Det er min absolutte favoritt og da den sto og lyste mot meg på kjøkendisken klarte jeg ikke å dy meg.. det ble 3 stk! Boksen hadde irriterende nok ingen næringstabell, bare ingredienser så jeg førte det inn som kokkosboller (satser på at det går for det samme) så nå ligger jeg akkurat på så mange kcal som jeg bør innta FØR jeg skal på nattevakt.. 07.15 er jeg ferdig, så jeg må spise noe i løpet av natten. Er det lov å registrere det som frokost i morgen kanskje? det blir jo strengt tatt i morgen når det er etter midnatt + at jeg går å legger meg når jeg kommer hjem og ikkje spiser virkelig frokost før i 13-14 tiden i morgen. Så får jeg heller stå over lunsj :) da gjenstår det bare å ikke begynne å lete etter sjokolade og annet snacks i løpet av natten å holde meg til matpakken min og pepsi max..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du klarte deg gjennom natten uten å småspise:) Det må være vanskelig å holde styr på matinntaket når du jobber nattevakt, men det virker som du hadde det under kontroll fra starten:) Og jeg tror det blir riktig å føre det som frokost i dag, det var jo tross alt tidlig på morgenen i dag:p hehe..

 

Og jeg er også utrolig glad i de sjokoladebollene! De + mye annet var grunnen til min vektoppgang, så huff huff. Men du klarte deg i hverfall med 3, jeg kunne finne på å spise rundt 6-7 + mye mye mer av andre ting for bare et år siden, så det er en av mine verste fiender...

 

I dag har jeg spist 2 grove brødskiver med skinke og ost til frokost. Det er lenge siden jeg har spist det, og tenkte jeg kunne unne meg det på fredag. Så da blir det lunsj rundt kl tolv i dag, og middag kl fire;)

 

Målet mitt i dag er å ikke miste kontrollen i kveld. Jeg må tenke gode vaner! Så det skal jeg klare å holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...