Gå til innhold

kesam, rømme, cottageceese, magert, med og uten vanilje....


Gjest Okinawa

Anbefalte innlegg

Ja det går heilt rundt for meg dette.

??

 

HVa er det som man skal bruke og i stedenfor hva?

 

Er det kesam i steden for rømme?

Men da vanlig kesam, eller mager kesam, hva med sånn med vaniljesmak, hva brukes den til? Er det kesam det også?

 

Og hva med rømme da? Fy fy? lett rømme da???, hva er da rømmekolle eller hva den blir kaldt?

 

Dersom jeg skal ha noe oppi saus, eller middagen, ikke rømme men heller det vi kjøpte fra dere.....??

 

Og cottage cheese.hva er det og hva bruker man det til, og i steden for??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med deg og spørsmålstegn ????? ;)

 

Kesam og mager kesam i stedet for rømme og lett rømme f.eks. Rømmekolle er ekstra lett rømme, også en bra erstatning.

 

Vaniljekesam er kesam med vaniljesmak. Veldig godt til oppkuttet frukt!

 

Cottage cheese er jeg ikke den store eksperten på, men har fått med meg at noen spiser den til f.eks lunsj eller noe, med oppkuttet frukt eller syltetøy i. Den har mye proteiner og lite fett ettersom jeg har fortstått, og ikke så mye kcal. Det skal også finnes en oppskrift på kylllinglasagne her inne hvor cottage cheese blir brukt.

 

Ellers så ville jeg kanskje søkt i forum for å se på tidligere innlegg? Du klikker bare på overskriften Diskusjon og kan dermed søke på alle er spesifikke forum ved bruk av nøkkelord. Som f. eks cottage cheese. Du finner sikkert flere tips der :D.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Man finner mye info om disse produktene på tine sin hjemmeside, tine.no

 

I stedet for rømme i saus og middager, bruker du crème fraîche. Den kommer nå i en ekstra lett utgave som tåler å koke litt, jeg bruker alltid denne. Skal du koke mye, kan du bruke den lette typen - men det er ikke så veldig mager.

 

Kesam brukes f.eks i bakst, man bytter ut deler av smør/margarin og får dermed et mye lettere produkt. Både vanlig og mager kesam er magre produkter, men den magre er selvfølgelig enda lettere.

 

Kesam med vanilje er super å bruke til kaker og desserter der du vanligvis ville brukt is eller pisket krem (brownies, eplekake, osv..)

 

Ekstra lettrømme er mye magrere enn vanlig lettrømme, og kommer kun i lav boks, så noen kaller den vel rømmekolle av den grunn. Den er såpass mager at jeg ikke har noe problem med å bruke den i stedet for saus. Blander inn masse krydder og har et par teskjeer ved siden av fisk eller kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men du sier at kesam kan erstate deler av smør i bakst.

Men hva da med søt gjerdeig, kan man feks kutte ut smør, og bruke kesam i staden? Og feks bruke sukrin i steden for sukker, da blir det vel sunne boller....????

 

Og ja, jeg ELSKER masse spørsmålstegn, og andre prikker........... lol...........

 

Takker for svar.

 

PS: Jeg prøvde å søke men fant ikke direkte svar synes jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

Jeg pleier å bruke mager vaniljekesam i boller og sukrin, det funker veldig bra ;) MEN husk at gjær må ha noe sukker for å "virke", tilsett derfor 1 ss sukker og 1/2 ts salt i tillegg :)

 

Kesam er forresten supert å bruke i muffins :) Min bedre halvdel hadde ingen aning om at jeg serverte han "slankemuffins" til underkant av 50kcal stykke, før jeg sa det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åi, er det mulig å få oppskrift på de muffinsene dine treningsjunkie? Lillebroren min er begynt på GR og jeg har invitert han på middag med dessert. Han lovde meg stjerne i boka om jeg kunne hoste opp litt kake som ikke sprengte alle kalorigrenser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

Ja, klart! :) "Cluet" er å bytte ut smør/olje med kesam mager, bruke kun en eggeplomme (resten hvitter), bytte sukker med sukrin, redusere litt på melet, tilsette himaze, bruke vaniljeessens istedet for vaniljesukker og dersom du lager sjokolademuffins benytter du 100% bakekakao (da trenger du ikke bruke så mye ). . Ellers lønner det seg å bruke silikonformer, da får man høye og fine muffins ;) Lager du gulrotmuffins blir de mye magrere, for da kan du fjerne bakekakao og endel av melet :) Som krem bruker jeg skyr naturell, sukrinmelis, sitronsaft, vaniljeessens og 1 ss brelett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

Et annet triks er å bruke banan eller annen fruktmos som erstatter for smør ,, Eplemos er nydelig i gulrotmuffins f.eks ;) Yoghurt kan også brukes, jeg bruker mye youplait dobbel0% :)

Ønsker du eksakte oppskrifter? jeg har oppskrift med ting som er vanlig å finne i matbutikker, og oppskrifter på kaker/muffins med ting som må bestilles/eller finnes i assorterte forretninger.. hva ønsker du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

Ellers vil jeg anbefale deg å prøve å lage brownies med sorte bønner (google det) Ja, det høres skikkelig næsty ut, men det er faktisk veldig godt! Jeg pleier å smelte litt sukkerfri sjokolade og smøre tynt lag over kaken etterpå og siden pynte med jordbær :) Folk merker ikke at det er slankekake !! :) Sukker byttes også her med sukrin sukker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du oppskrift på gulrot- og sjokoladekake/muffins? da blir jeg deg evig takknemlig. Og jeg tar gjerne i mot oppskrifter som er lagd både ut fra standard butikkutvalg og mer assorterte ting. Da kan jeg mikse og prøve ut. Det var visst flere i familien som hadde hevet seg på GR nå etter jul og da er det kjekt å ha noe å by de på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet brownies med sorte bønner og det høres jo helt genialt ut! Bare det at den ikke innholder hvetemel er supert, kroppen min er ikke så glad i det av en eller annen grunn. Gjett om den skal prøves ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

Sjokoladekake med svarte bønner:

 

Egg 3 stk a 65 gram

Favorittsvarte bønner hermetiske: 240 gram

bakekakao (tørrvare), Freia Regia: 4 ss 10 gram

Kesam Mager, Tine: 2 ss a 15 gram

Brelett 40% fett: 2 porsjon a 5 gram

FavorittSukrin / Erythritol: 10 ss a 15 gram

Bakepulver: 1 ts a 3 gram

 

tilsammen gir dette 788 kcal i hele kaken.

 

(fremgangsmåten kan googles)

 

---------------------------------------------------------------------

TIPS: kokosbollekake: eggehviter, sukrin, vaniljeessens, 1 dl light kokosmelk, gelatin, MØRK sjokolade til å trekke over, kokos(revet) til pynt

fantastisk godt, og nesten bare proteiner! ;)

 

---------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

GULEROTKAKE (JEG BRUKER MUFFINSFORMER; VIPS SÅ BLE DET MUFFINS)

 

egg helt: 1

egg hviter: 3

Sukrin/erythritol: 120 gram

Speltmel: 2 dl a 60 gram

Tine Vaniljekesam Mager: 1 beger a 3 dl

krydder: jeg bruker ingefær, kanel, muskatt

revet gulrot ca 3 dl

bakepulver 1,5 ts

 

Philadelphia Light original: 100 gram

Vaniljekesam Mager: 0,75 beger a 3 dl

Sukrinmelis: 60 gram

2 ss sitronsaft

 

bland alt det våte. bland alt det tørre. riv gulrøttene. bland alt sammen, fordel i muffinsformer (silikonformer er en fordel)

 

hele kaken gir ca 1195kcal (med glasur) jeg pleier å få ca 24 muffins av denne røren, (vanlige muffinsform-str.) = 49,7 kcal pr stk..... man må kanskje regne litt slingringsmonn her for noen får kanskje mer glasur enn andre osv. Dersom du sliter med å få glasuren til å stivne, bruk gelatin!

 

Jeg anbefaler på det sterkeste silikonformer, de gjør at deigen "tåler" å være løs (les: lite mel= lite kcal)..

 

Stay tuned, jeg har masse oppskrifter på lur, det kommer fler når jeg har litt bedre tid! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

i disse muffinsene over kan du gjerne "spe ut" røra med 2 dl fruktmos (jeg koker selv: eple og sukrin.. kok den litt tykk) .. setter en deilig smak og gir myke muffins ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, gjett om det skal bakes i morgen ;) har gått i hele dag og fantasert om brownieskaken med bønner, og er utrolig spent på hvordan det smaker. Bruker du kun sukrin når du baker eller har du testet ut splenda? Gleder meg til du kommer med flere oppskrifter, du er en engel som deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

googlet litt og fant denne, har ikke prøvd den, men den skal definitivt prøves ut :Banan-brownies

3 store bananer

215 g brunt sukker - Kommer til å bruke sukrin og 1/2 ts stevia toffe-smak

1 ts vaniljesukker - vaniljeessens

5 ss kakaopulver

5 ss melk -ekstra lett

3 egg - 1 plomme, fire hviter

75 g hvetemel

75 g havrekli

1 ts bakepulver

(evt. krydder, f.eks. muskat eller kanel)

 

Mos bananene, bland dem med det brune sukkeret og vaniljesukkeret. Rør sammen kakaopulver og melk, bland dette med bananene. Visp eggene lett og rør dem godt sammen med sjokolade-banan-blandingen. Bland mel, havrekli og bakepulver og rør det inn. Hell røren i smurt rund form og stek ved 180 grader i ca. 40 minutter, eller til den er gjennomstekt. Avkjøl kaken i formen i 10 minutter før den tas ut og avkjøles ferdig på rist. Sikt gjerne litt melis over kaken før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

Jeg har prøvd å bake med begge deler, foretrekker sukrin fordi det gir mer autentisk resultat, har mindre kalorier og dessuten synes jeg splenda smaker salt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventet med å bake brownies til i dag siden jeg fikk middagsgjester, enda flere å teste ut kaken på. Og det er bare en ting og si: oh la la :( Serverte den sammen med vaniljekesam og bringebær for de som måtte ønske det. Alle smattet og yummiet, og ingen gjettet at dette var "sunne greier" - kaken kommer definitivt til å bli bakt mange ganger :) En million ganger takk for oppskriften treningsjunkie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventet med å bake brownies til i dag siden jeg fikk middagsgjester' date=' enda flere å teste ut kaken på. Og det er bare en ting og si: oh la la :( Serverte den sammen med vaniljekesam og bringebær for de som måtte ønske det. Alle smattet og yummiet, og ingen gjettet at dette var "sunne greier" - kaken kommer definitivt til å bli bakt mange ganger :) En million ganger takk for oppskriften treningsjunkie![/quote']

Er det banan brownisen du har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, browniesen med svarte bønner. Et ting som kan være verdt å ta med seg om du baker den, se bak på boksen med bønner før du kjøper :( Jeg hadde det travelt og rasket bare med meg en boks det stod hermetiske svarte bønner på. Da jeg senere leste varedeklarasjonen bakpå stod det løkpulver som en av ingrediensene. Skylte de etter alle kunstens regler, men var spent på om det ga bismak i kaken - noe det heldigvis ikke gjorde. Jeg har i alle fall lært noe til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...