Gå til innhold

kesam, rømme, cottageceese, magert, med og uten vanilje....


Gjest Okinawa

Anbefalte innlegg

Gjest trenignsjunkie

Ingredienser:

- Formfett-spray/bakepapir

- 240g sorte bønner, drenert

- 1,6 dl usøtet kakaopulver (100% kakaopulver duger fint, du trenger bare 1 dl)

- 1 ss espressopulver

- 1,8 dl egg substitutt eller 3 egg (jeg bruker en plomme fire hvitter)

- 0,4 dl vann

- 2 ss ekstra-lett rømme (jeg bruker mager kesam vanilje)

- 1 ss usaltet smør, smeltet (bruk brelett)

- 12 ss kunstig søtningsmiddel i pulverform eller vanlig sukker (jeg bruker sukrin)

- 10 dråper vaniljeessens (eventuelt mer)

 

Fremgangsmåte:

 

1. Forvarm ovnen til 175 grader.

 

2. Hell av vannet av bønnene. Bland bønner, kakaopulver, espressopulver og egg i en bolle, og bland det hele godt med en stavmikser. Sørg for at bønnene blir ordentlig most.

 

3. Tilsett vann, rømme, smør, søtningsmiddel og vanilje. Bland med miksmaster til alt er godt mikset, et par minutter.

 

4. Spray godt med formfett på en ca 20x20 cm ildfast form eller annen kakeform. Hell røra over.

Stekes i ca 30 minutter. Rotér formen halvveis i steketiden for jevn steking. Bruk gjerne en tannpirker i midten av kaken for å se om den er ferdig, det skal sitte fast litt myk røre.

 

5. La browniesene avkjøles helt i formen på ei rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bønner på en vanlig Spar-butikk, så at de hadde både på nærbutikken og Ica også. Regner med de har på internasjonale matvarebutikker hvis du har noen i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fremgangsmåte, og opplysninger, men altså de bønnene, hvor står de henne da?

Er det sammen med bake ting, som mel og slikt?

Eller sammen med kaffebønner etc?

Dumt spm jeg vet, men...................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant de på ica, er i små pappkartonger. De står med hermetikken.

 

Jeg prøvde å bake brownisen med splenda, og det kan virkelig ikke anbefales! Det ble en fryktelig ettersmak av søtningsmiddelet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

svarte bønner står sammen med andre hermetiske (og forsåvidt også tørkede bønner)... Hvis du ikke finner så er det vel bare å spørre i butikken, så slipper du lete :(

 

hehe.. nettopp derfor jeg ikke bruker splenda, det er ekkelt! :) hehe.. tror man må bruke dobbelt så mye kakao om man baker med splenda, for å døyve ettersmaken ;p prøv med sukrin du, så skal du se det blir godt! husk vaniljeessensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

..står i ovnen nå og det lukter nydelig. og deigen smakte godt så dette lover bra.

laget halv oppskrift men noen forandringer:

1 egg, og 1 hvite

soyamelk for melk

og mandelmel istedenfor mel

530 kcal totalt!

skal rapportere om hvordan den ble:-)

 

kjempegod!! hadde den i ovnen i 20-25 min, istedenfor 40..den ble kanskje litt tørr?

hadde den i en brødform så den ble ca "langpannesjokoladekake-høyde", istedenfor brownieshøyde, men det var helt ok, jeg skjærte opp stykker, og deretter på langs slik at det virket som om det var mer mat på tallerkenen min enn hva det egentlig var.

laget en glasur som passet til halvparten av kaken (egentlig hele toppen siden jeg delte jo den halve kaken opp i halve stykker igjen...) av 1 stor ss mager kesam + 1 ts confecta bakekakao og en del dråper stevia english toffee..20 kcal totalt el.

 

forresten er det vel mer passende å kalle dette en banansjokoladekake, syns ikke det var så mye "brownies" over den, da må man evt steke den enda kortere, og/eller kanskje redusere på melet som skal oppi. prøver det ut neste gang.

ha en fin søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..var ikke så imponerende. syns ikke den var noe god jeg, men det kan jo ha noe med at jeg brukte hvite bønner og ikke sorte. var desperat etter å prøve ut oppskriften og måtte bare ta de bønnene som tilsvarer i størst grad sorte bønner.

 

bør jeg prøve oppskriften på nytt med de sorte bønnene jeg har kjøpt??? smaker det virkelig brownies?!?!

(kan evt prøve ut med halv oppskrift, jeg hater å kaste mat.)

 

 

desserten for i dag er en NYDELIG sjokolademousse. et melkeglass = 130kcal.

og vi snakker gode ingr her: 1/4 avokado, 2 ss (holder sikkert med 1-1,5ss) confecta 100% bakekakao og litt sukrinmelis oppi foodprosessoren.

Kan nytes med en gang, eller gjøre som meg å ta den i frysen, så blir den litt drøyere å spise senere i kveld. prøvesmakte den med en gang med litt soyamelk som jeg pisket med melkeskummer, det var fantastisk.

 

kjekt å bruke uvanlige ingr i desserter, hadde aldri sett for meg avokado som hovedingr i en sjokolademousse, og heller ikke bønner i brownies da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...