Gå til innhold

Problemer med å bli gravid etter vektnedgang


Konradia

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er det noen av dere som vet noe om, eller har erfaring med problemer med å bli gravid etter vektnedgang??

 

Jeg gikk ned 15 kilo med GR i høst (frem til jul) og nå ved årsskiftet mista jeg tilsynelatende plutselig mensen(!) Jeg har nå BMI på 22, så skulle ikke tro jeg har slanka meg helseløs heller.. Det er skikkelig frustrerende, for grunnen til at jeg ville gå ned i vekt var for å gjøre kroppen sunn og sterk før graviditet slik at jeg hadde det beste å tilby et lite barn, hvis dere skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg aldri hørt om. Synes det høres rart ut at vektnedgangen skal ha noen betydning for dette, spesielt siden du er på normal BMI.

Har du tatt kontakt med legen for å få det sjekket ut?

Vet at stress og lite søvn kan ha en påvirkning på dette (for jeg har mistet mensen pga dette mest sannsynlig....)

Evt kan det være noen helt andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress, ja. Har tenkt tanken for har også hørt om at det kan gjør at mensen uteblir, men skjønner virkelig ikke at jeg har hatt så mye mer å gjøre/tenke på i det siste enn det jeg pleier, så er bare veldig mekelig det her... Men har nå ordnet legetime til uka, så krysser fingrene for at doktoren kan gjøre meg litt klokere..!

 

Var det forresten noe konkret man kunne gjøre dersom man mister mensen pga stress..? Anna enn å prøve å stresse ned, selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Heisann!

 

Det er en del som faktisk mister mensen av trening selv om de er normalvektige. Trener du mye nå? Mener ikke at du skal slutte, men kanskje trappe ned litt en stund og se om det ordner seg? Har dette bare kommet ut av intet, eller har du nylig sluttet på p-piller og så ikke fått mens etter det? I så fall regner man med at 6 mnd er innen normalen, men push på legen din til å sette i gang mølla med utredning etter 3 mnd siden p-pille slutt siden dere har tenkt til å få barn (noen leger prøver å utsette det i 1 år...). Hvis du ikke nylig har sluttet med piller kan du få legen din til å måle hormonnivåene dine.

 

Ofte skyldes frafall av mens hos unge kvinner PCOS - Polycystisk ovariesyndrom. Det typiske her er imidlertid at man blir MER fertil hvis man går ned i vekt. Ang stress, siden du ønsker barn kan nok stresset rett og slett være at du har lyst på barn og ikke har fått mens -> ingen mens ingen barn. Ergo: hvis du får undersøkt litt og det ikke er noe galt med deg så går sikkert også stresset bort :)

 

Håper det var til litt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, det er godt å høre andres umiddelbare tanker også.

 

Slutta på pilla i august og fikk tilsynelatende normal syklus og mens med en gang, inntil det bare stoppa opp i slutten av desember. Da var jeg også ferdig med å gå ned i vekt og begynte å øke/stabilisere kaloriinntaket. Siden jeg begynt på GR i september har jeg trent 4 ganger i uka og det gjør jeg fortsatt. Har overhodet ikke slått meg at jeg kanskje trener litt mye, for hadde et ganske inaktivt liv før GR, så kanskje jeg bør kutte en økt...i hvert fall en periode for å se.

 

Nå ser jeg virkelig frem til å få forklart situasjonen til doktoren i hvert fall! Og ja, tror nok det er enda lettere å slappe av hvis jeg vet at det ikke er noe galt med meg. Grugleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Jeg føler meg ganske overbevist om at dette har noe med treningen å gjøre - ingen grunn til at du plutselig skal ha fått en sykdomdom som hindrer mensen din. I hvertfall ikke hvis mens var regelmessig i høst (går ut ifra det når du ikke sier noe om det). Men du - du er ikke gravid da :)? Sats på 2 ganger i uken en stund, det kan jo også hende at du har gått ned litt for mye - kanskje kroppen din vil ha deg et par kg tyngere?

 

(ps - jeg er mer eller mindre lege)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doktoren min var enig med deg, Camillok:) Trodde nok det skyltes økt trening og vektnedgang og alt det der. Selv om jeg ikke er mager og undervektig, så har det på sett og vis skjedd revolusjonære endringer i kroppen min...På godt og vondt tydeligvis! Men han tappet godt med blod for å undersøke nærmere for sikkerhets skyld:)

 

Du er/blir en flink lege;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...