Gå til innhold

Mat som metter godt, men har lite kalorier


anneberit

Anbefalte innlegg

Grøt, grønnsaker, ting med melk, grove produkter..

Trikset her er jo grovt, spis ting med mye fiber, kroppen kan ikke fordøye fiber, så det gjør det mett (lenge).

 

Det er uansett bra med fiber, det er både et slags "rensemiddel" for tarmen, pluss at jeg er ganske sikker på (uten at jeg vil bli sitert på det=p) at kroppen bruker noen ekstra kalorier på å få fiber igjennom kroppen.

 

Anyways, det er også et supertriks å styrte nedpå noen dl med vann før du spiser, det fyller opp godt i magen og gir deg metthetsfølelse fortere. Det hjelper deg også å vente de 20 minuttene det tar før metthetssignalet faktisk setter i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frukt86

Proteiner metter godt, og lenge. Velg magre produkter, som kyllingfilet, reker og kanskje tunfisk? Kyllingfilet og reker kan man kjøpe frossent til en billig penge (jeg er student og må tenke økonomi).

 

Ellers er det bare å lesse på med grønnsaker! En pakke frossen bukettblanding på Rema koster 12 kr, inneholder 500 gr av gule og oransje gulrøtter, sukkererter, blomkål og brokkoli (og 25 kcal per 100 gr). Jeg bruker helt fint en halv sånn pakke i én middag - du kan jo bruke mer.

 

Supper kan man spise MYE av før man kommer opp i kalorier. Lag blomkål og brokkolisuppe med masse blomkål og brokkoli oppi. Det metter! Hjemmelagd tomatsuppe av boks med tomater, kanskje en del løk, og kanskje du har nok kcal til litt fullkornspasta og et egg også? Løksuppe er kcalfattig (uten ost og brød).

 

Som variasjon kan en f.eks. lage kålrotstappe av kålrot, gulrot og buljong (ikke fett eller melk), eller blomkålpuré (da har jeg i litt skummet melk).

 

Du sparer inn fettet som du kanskje bruker på å steke mye mat ved å enten dampe det eller bake det i folie i stekovnen (da selvfølgelig uten fett).