Gå til innhold

Mat som metter godt, men har lite kalorier


anneberit

Anbefalte innlegg

Grøt, grønnsaker, ting med melk, grove produkter..

Trikset her er jo grovt, spis ting med mye fiber, kroppen kan ikke fordøye fiber, så det gjør det mett (lenge).

 

Det er uansett bra med fiber, det er både et slags "rensemiddel" for tarmen, pluss at jeg er ganske sikker på (uten at jeg vil bli sitert på det=p) at kroppen bruker noen ekstra kalorier på å få fiber igjennom kroppen.

 

Anyways, det er også et supertriks å styrte nedpå noen dl med vann før du spiser, det fyller opp godt i magen og gir deg metthetsfølelse fortere. Det hjelper deg også å vente de 20 minuttene det tar før metthetssignalet faktisk setter i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frukt86

Proteiner metter godt, og lenge. Velg magre produkter, som kyllingfilet, reker og kanskje tunfisk? Kyllingfilet og reker kan man kjøpe frossent til en billig penge (jeg er student og må tenke økonomi).

 

Ellers er det bare å lesse på med grønnsaker! En pakke frossen bukettblanding på Rema koster 12 kr, inneholder 500 gr av gule og oransje gulrøtter, sukkererter, blomkål og brokkoli (og 25 kcal per 100 gr). Jeg bruker helt fint en halv sånn pakke i én middag - du kan jo bruke mer.

 

Supper kan man spise MYE av før man kommer opp i kalorier. Lag blomkål og brokkolisuppe med masse blomkål og brokkoli oppi. Det metter! Hjemmelagd tomatsuppe av boks med tomater, kanskje en del løk, og kanskje du har nok kcal til litt fullkornspasta og et egg også? Løksuppe er kcalfattig (uten ost og brød).

 

Som variasjon kan en f.eks. lage kålrotstappe av kålrot, gulrot og buljong (ikke fett eller melk), eller blomkålpuré (da har jeg i litt skummet melk).

 

Du sparer inn fettet som du kanskje bruker på å steke mye mat ved å enten dampe det eller bake det i folie i stekovnen (da selvfølgelig uten fett).

 

Ellers er det et godt tips som Katza sier, å drikke vann både før, under og etter. Og spis sakte, om du har mulighet.

 

Håper du fikk noen (nye) idéer..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelatte

Her en mine tips: havregrynsgrøt kokt på vann, rør inn cottage cheese (jeg bruker 100 g). Kanel og syltetøy istedet for smørøye. Metter godt og lenge.

 

Middagsmat: lapskausblanding kokes i buljong. Tilsett pølser av kylling og kalkun, annet magert kjøtt. Jeg liker flatbrød til.

 

Chili sin carne (kartong fra GoGreen), tilsett hermetiske kikerter som er godt skylt i kaldt vann, og varm opp. Serveres med en klatt rømmekolle og brød eller ris om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest SaraeM

Jeg elsker å lage grønnsaksuppe. Det er utrolig lett og har lite kallorier!

Du koker bare opp 5 dl vann med en buljongtærning, kutter opp de grønnsakene du vil ha i små biter og lar det hele stå og putre på lav varme til grønnsakene er så mye som du liker de. Syns det er perfekt ettersom det er lett å varriere ved å bruke andre grønnsaker og man selv kan velge hvor mye kallorier det skal inneholde ved å regulere grønnsakene som man putter oppi :)

 

Jeg pleier å bruke en stor gulrot, en del kålrot, masse stangselleri, litt hvitløk, og blomkål/brokkoli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...