Gå til innhold

Mat for småbarnsfamilier


Gjest joyzie
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg skal endre matvanene (!) men i listen over fancy middagsmatretter her så ser jeg mest ting som bare vil bli utgangspunktet for en grisefest med lite spising.

 

men jeg er sikker på at det er andre som har fått det til,

 

så jeg ønsker meg tips til sunne middagsretter (for mor på slankern) som også 2,5åringen vil spise :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AngeLine

Hei hei!

 

Jeg er en mor til 3 hvor den eldste er 5 år, så jeg kjenner godt til problemstillingen. Min erfaring er at ting med karbonadedeig ofte er en stor hit, og man kan lage det meste bare i "sunnere" variant. Fiskekaker, fiskepinner med fullkorns pasta og kokte grønsaker får jeg lett i mine 3.

 

her er noen favoritter:

 

Lines pita:

 

4 pers.

 

4 fullkornspita

400 g karbonadedeig

1 pose pizzafyll m tomat og løk (evt mexicana -kjempegodt)

isbergsalat

tomat

agurk

maiskorn

(kan ha litt lett- dressing eller ekstra lett rømme/ kesam på salaten)

revet lettere norvegia

 

varm pitabrødene, stek karbonadedeig og ha på pizzafyll. legg salat/ agurk tomat osv, topp med karbonadedeig og revet ost. Kjempegodt!

 

-Barilla bologneseglass og fullkorns pasta er også veldig lettvindt og godt!

 

-Så kan man lage pizzabunn med sammalthvete istedet for hvetemel, da får man en litt mer fiberrik pizza. (og barna smaker neppe forskjell)

 

-Lag kjøttkaker av karbonadedeig, Server med poteter, kokte gulrøtter og kjøttkakesaus på pose. Klassiker.

 

Det var iallefall noen tips. Som er ganske barnevennlige :D

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg ønsker også gjerne tips :-)

 

Kyllinglasagne

Risotto med sopp og karbonadedeig

Kjøttkaker

Skinke og makaronigrateng

Kjøttsaus pizzaiola

Fiskegrateng

Laketortilla

 

Alle disse oppskriftene går ned hos oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flettemette1

Kyllinglasagne

Risotto med sopp og karbonadedeig

Kjøttkaker

Skinke og makaronigrateng

Kjøttsaus pizzaiola

Fiskegrateng

Laketortilla

 

Alle disse oppskriftene går ned hos oss. :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flettemette1

Jeg skulle til å si at jeg så en oppskrift i Lev Bra bladet som kom ut nå sist, der var det oppskrift på spreke fiskekaker.

Dvs. fiskekakene var kjøpt i butikken og kuttet opp med masse spennende tilbehør (div grønnsaker).

 

Det synes i hvert fall jeg så ut som en veldig familievennlig middagsrett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Gjest Sundshine

Oppkuttede grønnsaker og div. salatgrønnsaker er nesten alltid en sikker vinner. Jeg har store barn, men de setter pris på bl.a. minitomater, agurk i skiver eller terninger, minimais osv. Da kan alle plukke det de liker, og mor kan spise mer av det grønne hun helst skal spise mest av. Sender gjerne tipset videre til alle - det kan også spises underveis før alle maten er kommet på bordet hvis noen er veeeldig sulten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig en rett jeg lagde lenge før jeg var på Roede-kjøret. Men du kan nok lage en slik rett litt modifisert etter Roede-oppskriftene:

 

7ba171b80b4711e2a8d122000a1c0290_7.jpg

 

Kyllingkjøttboller kan du enten kjøpe, eller lage selv. Bruk fullkornpasta, og kanskje aller helst lag din egen pastasaus fremfor å kjøpe ferdigprodukt. Roede har en "Fullkornspasta med kjøttsaus", lag samme saus som det er der!

 

Dette må vel bli en slager :)

 

Samme konsept kan brukes gjennom pølsebiter istedet for kjøttboller også. Finn en mager pølsetype..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...