Gå til innhold

Sunn sjokolade/Helsekost


Gjest smurfeguri

Anbefalte innlegg

Gjest smurfeguri

Jeg forsøker å følge Grete Roede-rådene på egen hånd, men støter på en del "problemer" jeg gjerne skulle hatt svar på.

 

Jeg er veldig glad i sjokolade, men forsøker nå å kutte ned og bytte den ut med sunnere varianter. Jeg har derfor vært innom helsekosten i dag og kjøpte "Mulu"-sjokolade, en stor boks med gojibær og en sjokolademiks fra"økosjokolade" til smelting og laging hjemme. Jeg finner derimot ingen kalorioversikt for disse produktene, og lurer på om noen vet hvor sunt dette egentlig er?

 

Er det noen sjokolader som er sunnere enn andre, eller finnes det god helsekostmat som kan spises når man har behov for søtt?

 

Hilsen sjokoladeelsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri klart å finne noen kaloriinnhold på de sjokoladene, men mistenker at de nok inneholder nesten like mange kalorier som vanlig sjokolade. Helsegevinsten ligger vel i at det ikke er så mye sukker og prosesserte ting, heller i lavere kaloriinnhold (tipper jeg, er ikke på noen måte noe ekspert på dette! ;)

 

Hvis du bor i Oslo, kan jeg anbefale kokosbollene fra Den Lille Kokosbollefabrikken, de er lavkalori og veldig gode. Man kan fint fryse dem også (er nesten best rett ut fra fryseren!), anbefales på det sterkeste! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smurfeguri

Takk Anci! Jeg bor dessverre ikke i Oslo, men skal da klare å få noen til å kjøpe med seg disse bollene til meg ;)

 

Jeg har googlet litt selv, og ser jo at mørk sjokolade stort sett ikke har lavere kaloriinnhold enn vanlig sjokolade. Gojibærene har også en del kalorier, men vanskelig å vite nøyaktig syntes jeg, nå som jeg teller og følger GR-metoden.

 

Takk igjen for tips, kokosboller er jo bare kjempegodt, så nå håper jeg noen skal innover en tur snart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frukt86

Hei!

Jeg kjenner ikke til akkurat sjokolade kjøpt på helsekost, men jeg husker jeg så på sånn diabetes-sjokolade en gang, og den inneholdt akkurat like mange kcal som vanlig sjokolade. Tror slik sjokolade er et "bedre" alternativ i den forstand at kanskje kakaobønnene er økologisk dyrket, osv. Jeg er altså enig med anci.

 

Jeg er også enig i at kokosboller fra den lille kokosbollefabrikken er lurt ;) Har bare spist der én gang (de bollene var goooode! Jeg ELSKER fluffy kokosboller!), og har hørt i ettertid at de vanlige (ikke de som er fylt med alt mulig rart) kokosbollene inneholder 48 kcal pr stykk (står på hjemmesiden). De har visst redusert kraftig på sukkeret i forhold til hva som er vanlig. Høres ut som et lurt alternativ om en er fysen på noe søtt.

 

Dessverre tror ikke jeg at jeg kan ha noen i fryseren; da hadde nok alle funnet vei ned i magen min på en gang.

 

Ellers syns jeg cottage cheese + litt syltetøy kan dekke et generelt søtbehov. Har hørt at folk på lavkarbo blander cottage cheese med vaniljekesam + litt lettsyltetøy og kaller det riskrem. Har ikke prøvd dette. Men har aldri funnet et erstatter for sjokolade, altså. Det er min favoritt også. Lettere for meg å unngå det helt, enn å spise bare litt.. :)

 

Btw, så en oppskrift her inne da de hadde fryst ned én stor, overmoden banan, tatt den i blenderen med 1 ss kakao + 1 ss vaniljekesam --> veldig god sjokoladeis (visstnok). Hørtes godt ut, men har ikke prøvd det ennå. Kan være et lurt alternativ til kjøpeis på sommerstid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulu: http://www.mylog.no/database/nutrition/viewproduct.jsf?id=7313

 

Gojibær: http://www.caredirect.no/soyou-organic-goji

 

Økosjokolade: http://www.okosjokolade.no/om-kakao/naeringsinnhold.html

 

Du finner næringsinnhold på det aller meste hvis du bare leter litt med google=p

Men det meste av helsekost-snacks er for allergikere, kaloriinholdet er som oftest det samme eller høyere.

 

Så vidt jeg vet er f.eks mulu-sjokolade bare uten melk.. Økologiske ting er jo ikke sunnere i den forstand at det inneholder mindre kalorier, men man bruker bare naturlig gjødsel i dyrkeprosessen og ikke sprøytemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smurfeguri

Jeg googlet som sagt litt selv, og fant ut en del, og forstår, dessverre, at helsekost ikke er noe bedre enn vanlig sjokolade for oss som teller kalorier, men det letter kanskje litt på samvittigheten når man likevel skal ha sin lille ukentlige sprekk ;) (Forhåpentligvis).

 

Jeg skal virkelig forsøke disse kokosbollene, må få noen til å kjøpe de med hjem :D

 

Er det ellers noen som har noen tips til noe som kan dempe søtsuget når det står på som verst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet som sagt litt selv' date=' og fant ut en del, og forstår, dessverre, at helsekost ikke er noe bedre enn vanlig sjokolade for oss som teller kalorier, men det letter kanskje litt på samvittigheten når man likevel skal ha sin lille ukentlige sprekk ;) (Forhåpentligvis).

 

Jeg skal virkelig forsøke disse kokosbollene, må få noen til å kjøpe de med hjem :D

 

Er det ellers noen som har noen tips til noe som kan dempe søtsuget når det står på som verst?[/quote']

 

Det eneste som egentlig funka for meg var å kutte godteri og sukkerholdige ting tvert.. Spiste ikke godteri på et år (slutta å drikke brus da jeg vet tolv, så det hjalp jo litt på sukkerkuttet..) og nå har jeg ikke egentlig søtsug lenger.

Søte ting skaper liksom bare mer søtsug, på samme måte som salt. Å spise søte erstatninger hjelper der og da, men godtesyken kommer da gjerne tilbake med forsterkninger=p

Du burde prøve å bare drikke vann eller tygge en tyggis og bestemme deg for at du skal gå deg en tur til søtsuget gir seg. Så får du litt mosjon i samme slengen.

Eller sette deg ned å sy/tegne/male/ noe som får tankene over på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...