Gå til innhold

Over halvveis, men mange kilo igjen..


Gjest marsvin
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 months later...

Heisann damer! (og evt herrer?)

 

Hvordan går det med dere? Ser et par kjente navn her, andre har forsvunnet.. Hvor ble det av Rosagrisen og Bolledama for eksempel?

 

Nå er det lenge siden jeg har oppdatert her, er helt annen hverdag for meg enn i fjor høst.

Fortsatt gravid, fortsatt rimelig kontroll på vekta. Men er langt mer avslappet enn da jeg bare hadde meg selv å tenke på.

 

Jeg synes det er vanskeligst å få til dette med drikke. Maten er grei nok, prøver å spise sunt og variert. Men det er fryktelig vanskelig å finne noe som er greit å drikke i mengder..

Jeg er en fun light og kaffe-jente, men kaffe skal man jo ikke drikke mye av. Og jeg prøver å begrense kunstig søtning, men sukker skal man jo heller ikke fråtse i. Hva gjenstår egentlig da, bortsett fra vann? Det er vel og bra med sunn fornuft, men man kan sannelig bli forvirret av alle kostholdsråd for gravide:)

 

Vekten gikk ned 1,5 kg de første ukene, siden jeg mistet alt som heter matlyst.. Gikk vel opp igjen til ca startvekt rundt uke 12-13. For en måned siden var vi på ferie i London, og *poff* så kom det 1,5 bonuskg. (Kan liksom ikke slanke dem bort heller..) Veide vel 81,9 sist uke, altså 3,7 kg over startvekt. Prøver å holde litt oversikt over vekten, samtidig som jeg ikke vil bli hysterisk. Men kjenner at jeg virkelig ikke liker å se at vekta går oppover igjen:)

 

Målene framover:

- Å holde fokus på sunt kosthold i svangerskapet, uten å la det ta overhånd.

- Bryllup 1. desember, der jeg gjerne vil se bra ut i brudekjolen. Satser på godt hold-in-undertøy og å amme bort noen kilo fram til da;)

- Når minien går over til fast føde, fortsetter jakten på målvekten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Og der var det på tide å komme tilbake til "over 40". Strengt tatt burde jeg nok vært i en annen gruppe, men det var nå en gang her jeg startet for 2,5 år siden..

 

Jeg har hatt 1,5 år "fri" fra slankingen, siden jeg plutselig oppdaget at jeg var gravid. Svangerskapet gikk bra, riktignok en sykehusinnleggelse på slutten som endte i igangsatt fødsel en mnd før tiden.. Men det endte godt, og vi fikk en nydelig liten gutt i juni.

Vi giftet oss også nå i desember, var ikke helt den vekta jeg hadde planlagt - men syntes egentlig jeg så bra ut likevel. Men ser i ettertid at det ikke var et sjakktrekk å spise alle de kakerestene etterpå, etterfulgt av en jul uten noe slags selvkontroll..

 

Motivasjonen for å holde fokus på kosthold og aktivitet forsvant helt etter fødselen, men nå har pappapermen startet. Så i 10 uker framover skal jeg være på jobb - noe som var en fin unnskyldning for å komme i gang igjen. Jeg har nemlig innsett at mitt store problem er kjedsomhet. Det går helt fint å holde fokus når jeg jobber, men når jeg går hjemme blir det småspising. Og ikke alltid gulerøtter;-) Nå er det igjen sunt kosthold som gjelder, riktignok litt rolig start. Satser på å greie å bytte ut brødskivene til frokost med knekkebrød neste uke, denne uka er det Husmann kun til lunsj.. Spiser (noen enheter for mye) frukt og Bixit-barer som mellommåltid. Og har gjeninnført porsjonskontroll til middag..

 

Har gått til jobben 3 dager, litt spent på om jeg greier å gjennomføre det neste uke. Jeg kan virkelig ikke fordra vinterkulda, og nå er det meldt rundt 10 minus..

 

Er ikke helt klar for å avsløre "ny-vekta" mi, da den er mye høyere enn den burde vært. (Men heldigvis langt fra startvekten - slettes ikke motivert til å ta 40 kg nå altså!)

Trenger bare et par dager til for å manne meg opp til å se den på trykk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Grattis med både småfolk og bryllup! Ikke rent lite som har skjedd i pausen din tydeligvis... :) Og velkommen tilbake skal du være - det er nok lettere å komme inn i de gode vanene når man er på jobb enn hjemme, ja - ihvertfall merker jeg det selv i ferier og sånt at kostholdsmessig er hverdagene lettert å takle... Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med både småfolk og bryllup! Ikke rent lite som har skjedd i pausen din tydeligvis... :)/>/>/> Og velkommen tilbake skal du være - det er nok lettere å komme inn i de gode vanene når man er på jobb enn hjemme, ja - ihvertfall merker jeg det selv i ferier og sånt at kostholdsmessig er hverdagene lettert å takle... Lykke til med prosjektet!

 

Heisann :)

 

Nei du vet, skal man først ta pause i kostholdsendringen sin, så bør man jo ha en god grunn ;) Nå er det på tide å komme i gang igjen, kroppen er tyngre enn før svangerskapet og hodet begynner å nærme seg "nå er det så ille likevel, så jeg unner meg dette også..". Liker IKKE!

 

Uka som var ga en nedgang på 0,3 kg, egentlig et greit resultat i forhold til innsatsen. Denne uka blir enda bedre!

 

Men hvordan motiverer man seg til å gå til og fra jobben i -17 grader? Treningsstudio er ærlig talt ikke aktuelt for tiden, da jeg ikke ofrer et minutt ekstra borte fra lillemann på ettermiddagene. Så da blir det med 20 minutter rask gange hver vei, til og fra jobb. Får heller pøse på med trilleturer og 30 days shred fra påske, når jeg skal være hjemme igjen. Og blir det bare litt mildere igjen, kan vi jo trille en tur på ettermiddagene framover.

 

Hvor blir det av mirakelkuren da, der man får max vektreduksjon for minst mulig innsats??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens tur på vekta viste -1.1!! Det er 1.4 kg på 2 uker, god motivasjon videre med så bra start. Har ikke vært så flink som jeg kunne vært, men gir meg selv godkjent likevel. Resultatet er jeg tross alt fornøyd med, bare innsatsviljen som svikter litt av og til. Får jobbe litt med å få på plass hodet, har funnet meg noen mål å jobbe mot. Og flotte belønninger :)

 

Uka som kommer har følgende forbedringer: litt mer fysisk aktivitet, litt strengere middagsporsjoner, med mer grønnsaker! Mindre usunn helgekos - jula er ferdig nå vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hvordan dagsformen kan svinge fra dag til dag. I dag har jeg en sånn dag. Du vet, der hodet bare lever sin egen verden, og det du har minst lyst til, er å være sunn og fornuftig. Det skal sies at jeg egentlig ikke har skeiet ut særlig, men drakk en liten mocca-choco fra kaffemaskinen nettopp. Etter x antall kaffekopper (og like mange dobesøk) i dag, trengte jeg noe med annen smak. Det var ikke en gang særlig godt.. (Altså: enklere å holde seg unna neste gang!) Og jeg skal nok greie å unngå de store fristelsene resten av dagen også.

 

Men jeg kan ikke fordra de dagene da dette faktisk er en kamp mellom viljestyrken og lysten! Det er ikke en gang noe spesielt jeg har lyst på, har bare lyst til å grave meg ned i en haug av usunnheter og elendighet uten at det får ettervirkninger. Dårlig dag sier du? Neida, bare en dårlig natt alene med lillemann. Han som pleier å være så grei å få til å sovne, og sove godt på natten, viste med full styrke at det ikke er bare bare å kombinere småbarnstilværelse med fulltidsstilling. Å, som jeg gleder meg til mannen er tilbake fra jobbsamlingen sin i kveld, og kan fortsette pappapermen!

 

Må vel pønske ut middag før den tid, lurer på hva vi har av sunne ting i kjøleskapet/fryseren? Er det andre enn meg som sliter med å komme på gode, sunne ting som går fort? Altså, at når man skal pønske ut raske middager, så er det de usunne alternativene som dukker opp først? Jeg vet jo at det går raskere å komponere en wok enn å steke en ferdigpizza, og det smaker mye bedre, likevel høres pizzaen enklere ut når jeg tenker på det..

 

Har en boks hjemmelaget kalkunkraft, kanskje jeg bare skal slenge lapskausblanding og litt kjøtt oppi.. Og håpe at litt leketid på gulvet med junior etter å ha hentet han hos mormora får opp humøret mitt igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Er det andre enn meg som sliter med å komme på gode, sunne ting som går fort? Altså, at når man skal pønske ut raske middager, så er det de usunne alternativene som dukker opp først? Jeg vet jo at det går raskere å komponere en wok enn å steke en ferdigpizza, og det smaker mye bedre, likevel høres pizzaen enklere ut når jeg tenker på det..

Oh yes! Dette sliter jeg med daglig. Det blir litt Fjordland innimellom for å si det sånn, fordi det er et bedre alternativ enn pizza o.l. siden det bare er jeg som skal ha mat. Selv om en wok gjerne kan gå like raskt som en pizza så må man jo kutte og koke og steke og i det hele tatt. Pizzaen lager jo seg selv... Så ja - jeg kjenner meg absolutt igjen!

I dag tror jeg nok sjansen for at det blir enten Fjordland eller en wok hos meg er ganske stor - skal rett på trening fra jobb og selv om jeg spiser før treningen kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg vet at jeg ikke orker de helt store kokkeleringene etterpå.

 

Uansett - håper dagen din blir bedre etterhvert! Vi er nok mange som kan relatere til å ha "one of those days" der det ikke nødvendigvis er noe konkret som er feil, men alt er bare æsj.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg ikke er alene:)

 

Dagen ble betydelig bedre etterhvert, men ga litt blaffen i å kontrollere maten.

Hjemmelaget suppe m/kalkunkjøtt og grønnsaker er sunt nok til at jeg tok en ekstra porsjon, for jeg var så sulten. Lillemann gomlet villig i seg "barneversjonen", eneste middagen han har godkjent i sitt 7 mnd lange liv. (første hjemmelagde babymiddag, så får vel ta et hint..)

 

..Og så spiste jeg en dæsj riskrem og bringebærsyltetøy til dessert da, men den var vel på størrelse med en liten spiseskje..

 

Dagen i dag har vært mye bedre, og i kveld blir det helgekos! Biffstrimler med ovnsstekte potetbåter og salat, det blir nammis det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter en god start, har det vært noen dårlige uker i det siste.

Jeg eier ikke motivasjon for tiden, samtidig som jeg ikke er villig til å gi opp heller.

 

Februar er alltid en utfordring, med fullt av bursdager og andre feiringer. Og jeg har nok ikke vært like flink som tidligere til å si nei. Men: Vekta fortsetter å krype nedover, om enn mer i sneglefart enn rakettfart.. 3,1 kg de siste 6 ukene er jo ikke ille. Det er bare at jeg forventer mer;-) Men er jeg villig til å ta de grepene som trengs? Å nei da. Her skal tydeligvis alt skje uten egeninnsats - hørt sånn tull?

 

Det hjelper ikke akkurat at vi har hatt det så kaldt i det siste heller, jeg er definitivt ikke en vinterperson. Trilleturer er uaktuelt i kulda, så lillemann på 8 mnd har hatt mye "husarrest" i vinter. Jeg greier ikke å manne meg opp til å gå til jobben i -15, så der forsvant nok en kilde til aktivitet. Heldigvis begynner sola og varme litt igjen, nok til at jeg faktisk har overskudd og lyst til å gå en tur i finværet!

 

Har en del "gulerøtter" å jobbe meg mot i år; tur til Mallorca i mai, bryllupsgjest hos en god venninne i august og familieferie i Orlando i oktober. Målene er som følger, om enn noe vage:

Mallorca: Håper å kunne være i nærheten av vekta før graviditeten

Bryllupet i august: Da skal jeg se SMASHING ut;-)

Orlando: Så nær trivselsvekta som mulig, forhåpentligvis oppnådd, for da skal det shoppes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest marsvin

Ukas øyeblikk med selvinnsikt:

 

Når man har veiedag på søndag kveld, og vet at kroppen reagerer på mye salt..

Så er det kanskje ikke et sjakktrekk å spise risgrøt og spekemat (om enn i moderate mengder) som sen søndagsmiddag..

 

Har den siste uka kontrollveid omtrent daglig, og vet også fra tidligere at jeg veier ca 500 g mindre på morgenen enn kvelden. Men jeg gikk altså opp hele 1,4 kg fra søndag morgen til søndag kveld. Da jeg sjekket i går kveld, var vekta tilbake der den skulle være.

 

Enn at man får så mye vann i kroppen av salt da! Neste søndag blir det nok salat til middag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Det er store svigninger i løpet av en dag, ja. Selv veier jeg meg uten unntak på morgenen, etter at jeg har vært på do og før jeg har kledd på meg. Grunnen til det er at jeg synes det gir jevnest resultat i det hva man spiser og ikke minst hvilke klær man har på seg teller utvilsomt. Da jeg gikk på vanlig GR-kurs (nå går jeg på nettkurs) og veide meg på ettermiddagen ble jeg etterhvert sikker på at de andre kursdeltakerne trodde at jeg ikke hadde andre klær fordi jeg alltid gikk i det samme hver veiedag! *ler* Så kanskje du skal vurdere å veie deg på morgenkvisten? Eller så kan du jo rett og slett lage søndagen til ukens sunneste dag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marsvin

Det er store svigninger i løpet av en dag, ja. Selv veier jeg meg uten unntak på morgenen, etter at jeg har vært på do og før jeg har kledd på meg. Grunnen til det er at jeg synes det gir jevnest resultat i det hva man spiser og ikke minst hvilke klær man har på seg teller utvilsomt. Da jeg gikk på vanlig GR-kurs (nå går jeg på nettkurs) og veide meg på ettermiddagen ble jeg etterhvert sikker på at de andre kursdeltakerne trodde at jeg ikke hadde andre klær fordi jeg alltid gikk i det samme hver veiedag! *ler* Så kanskje du skal vurdere å veie deg på morgenkvisten? Eller så kan du jo rett og slett lage søndagen til ukens sunneste dag... :)/>

 

Hehe, har like strenge rutiner før ukesveiingen jeg også. (Snikveiinger er bare for "moro", så de tar jeg litt lettere på)

Her er det rett før leggetid, etter siste dobesøket og kun i undertøy. Sokkene må også av *ler* Sånn sett er det vel greit jeg ikke går kurs, er ikke helt klar for å strippe ned til undertøyet i offentligheten ennå!

 

Jeg har tatt et bevisst valg om å veie meg på søndagskvelden, og kommer nok til å fortsette med det. Litt større sjanse for svingninger enn på morgenen, men jeg er skremmende forutsigbar i spisevanene. Kveldsmat hører til sjeldenhetene, jeg er visst A-menneske både når det kommer til søvn og mat..

 

Og da vet jeg jo at jeg veier litt mindre på morgenen, så jeg har liksom den lille halvkiloen i "bonus". Sær ja, jeg vet det! :rolleyes: Jeg vet ikke, men den turen på vekta når helga er over, får meg til å være litt mer bevisst hva jeg spiser iløpet av helga. Evt gi meg litt dårligere samvittighet om jeg spiser fy-mat..

 

I dag skal jeg møte en venninne på TGI Fridays etter jobb, og har finlest menyen for å vite hva jeg har i vente. Fant et par alternativer som ser litt sunnere ut enn resten, men det krevde sannelig gransking! Men det skal bli hyggelig da, godt å være noe annet enn bare mamma en sjelden gang. (Selv om jeg egentlig har litt lyst til å skynde meg hjem for å treffe lillemann før leggetid..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Og da vet jeg jo at jeg veier litt mindre på morgenen, så jeg har liksom den lille halvkiloen i "bonus". Sær ja, jeg vet det! :rolleyes: Jeg vet ikke, men den turen på vekta når helga er over, får meg til å være litt mer bevisst hva jeg spiser iløpet av helga. Evt gi meg litt dårligere samvittighet om jeg spiser fy-mat..

Det er da ikke sært! Vi har alle noen sånne greier. Og hvis veiing søndag holder deg i ørene, så er det helt OK. Det er vel litt derfor jeg har valgt mandag morgen. Fikk jo nesten angst da jeg plutselig fikk tildelt tirsdag av kursleder på forrige kurs... *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest StinePetrine

Hei Marsvin - jeg har lest igjennom tråden din og kjenner meg veldig godt igjen i mye av det du sier. Ser det er noen uker siden du har vært innom, hvordan går det med deg og motivasjonen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Marsvin - jeg har lest igjennom tråden din og kjenner meg veldig godt igjen i mye av det du sier. Ser det er noen uker siden du har vært innom, hvordan går det med deg og motivasjonen din?

 

Hei, så hyggelig å bli etterlyst da! :)

 

Jeg har vært innom og snoket litt i deres tråder med jevne mellomrom, men har liksom ikke tatt meg tid til å skrive..

Jeg vil så gjerne være positiv i innleggene, ikke bare skrive klageinnlegg. Men for tiden har jeg ikke så mye positivt å komme med i forhold til min egen vektreduksjon, så da er det enklere å bare la være.

 

Vet ikke helt hva jeg skal si om motivasjon for tiden, det Herlige Småbarnslivet har innhentet meg igjen, og jeg er ikke flink nok til å prioritere meg selv for tiden. Det positive er at det i alle fall ikke går oppover! Jeg har tydeligvis bedrevet «hold vekta» fremfor «reduser vekta» de siste 2 mnd. Men for all del, det er ikke så verst det heller. Resultatet er vel i samsvar med innsatsen – jeg prøver å begrense meg, men greier ikke helt å være for strikt heller. Det jeg sliter mest med, er regelmessige måltider og det å drikke nok vann. Har jeg ikke kontroll på dette, blir ofte kalori-grensa overskredet. (Og at søtsuget er sterkt på kveldstid hjelper heller ikke, men det prøver jeg å overhøre som best jeg kan)

 

Jeg har for tiden et noe anstrengt forhold til speilet, da jeg fokuserer veldig på det jeg er misfornøyd med fremfor det som faktisk er helt ok.

Så i stedet for å se at figuren i og for seg er fin, om enn litt for frodig, ser jeg bare at magen velter utover. Mange års overvekt, etterfulgt av en graviditet, er nok ikke den beste fremgangsmåten for å få en flat og fin mage. :o Sjokkerende, ikke sant? Så, nå som problemområdet er identifisert, burde det jo være fornuftig å trene for å stramme opp, tenker du kanskje. Men så blir jeg overmannet av den berømte latskapen, og tilbringer heller kveldene i sofakroken.

 

Jeg har fortsatt mål, men innser at det kan hende det tar litt lenger å komme dit enn planlagt. Det er godt mulig vi prøver på en familieforøkelse igjen ganske snart, det vil jo i så fall også utsette prosjektet. Og det er helt greit at det tar tid å komme ned på målvekten, så lenge jeg holder fokus på at jeg skal komme dit.

 

Jeg skal fortsatt i et bryllup i august der jeg vil se knallbra ut, og vi skal fortsatt til Orlando i oktober. Og da vil jeg shoppe masse nye klær, som jeg føler meg fin i. Det liker jeg ikke å gjøre nå, for de fleste buksene jeg hadde før jeg ble gravid er fortsatt for små. Så å kjøpe nye bukser i større str, vil for meg være en stille aksept på at jeg har gått opp i vekt. Topper er greit nok, bruker samme str som tidligere så lenge de ikke er alt for tettsittende over bollemagen..

 

Målvekten var i starten 68 kg, men da jeg gikk ned til 78 var jeg ganske fornøyd. Så jeg har bestemt meg for å ha 78 som første mål, deretter litt løpende vurdering. Kanskje stopper jeg på 73, kanskje lavere. Målet er ikke å bli så tynn som mulig, det er å være sunn og se bra ut. Og det skal vi vel greie, alle som er her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest marsvin

Gratulerer med baby, marsvin!! :D/>

Hvor stor er den lille blitt?

 

..tusen takk, trodde jeg hadde svart på denne tidligere! Lillegutt nærmer seg året nå, bursdag om 2 uker ♥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marsvin

Har vært fraværende i det siste, har hatt mye annet å tenke på.. Vi var på Mallorca en uke, kom hjem på søndag. Ikke fantastisk vær, men veldig godt å være på ferie med den lille familien min.

 

Så de harde fakta:

 

Jeg har vært sliten, uten energi og utrolig sulten de siste ukene, og kombinert med ferie, resulterte det med 1,8 kg opp de siste 3 ukene. :unsure: Og mer vil det nok bli framover, for det ser ut til at vi får et nytt familiemedlem tidlig i januar (om alt går bra). Kroppen min synes visst det er gøy å snike inn en graviditet når fokuset bør være på å få en lettere og sunnere kropp! Men kan jo ikke klage over noe så fantastisk, selv om det godt kunne skjedd på et litt senere tidspunkt.

 

Kommer nok til å snike innom her likevel, må jo se hvordan det går med dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...