Gå til innhold

En tråd for oppmuntrende og motiverende skravling


Gjest Svirre

Anbefalte innlegg

Jeg synes det blir litt lite aktivitet i noen av forumene. Selv skal jeg ned 35 kilo, og synes 30-40 kg. forumet er ganske stillestående. Jeg ønsker meg en tråd hvor vi kan oppmuntre og motivere hverandre, snakke litt om hvordan dagene går og sånn.

 

Dersom det er flere som vil delta i en slik tråd, er dere velkomne til å henge dere på. Jeg poster den her, ikke i noen av vektklassene, slik at det skal være rom for alle.

 

Selv kjenner jeg at jeg er veldig motivert for å gjøre det ordentlig nå. Jeg har vært medlem her ganske lenge, fordi jeg burde gå ned i vekt. Men nå kjenner jeg at motivasjonen sitter dypere. Jeg har gått ned nesten to kilo på to uker, etter å ha brukt sommeren på å legge om kostholdet. Jeg har kuttet ned på karbohydrater, økt fibermengden og gått ned til 1500 kcal pr. dag. I tillegg har jeg nesten sluttet å spise rødt kjøtt og godteri, og sluttet helt å drikke brus. Det ser foreløpig ut til å gi resultater. Det som mangler for min del, er treninga. Jeg synes det er vanskelig å komme inn i gode rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Så bra du er godt i gang! Noen liker å legge om kostholdet først, og begynne med trening etterpå. Andre omvendt og atter andre begge deler samtidig. Det er ikke så farlig hva man velger, bare man begynner! For man FÅR et bedre liv med et lettere liv :D .

 

1500 kalorier, er ikke det litt lite for deg? Man må få nok kalorier til å orke en aktiv hverdag, som jo er nødvendig for å unngå feil mat osv osv. Man må ut av den onde sirkelen og inn i den gode! Mer overskudd, mer trening, sunnere mat, mer overskudd osv.

 

Lange turer er ikke trening, det er ditt pusterom og påfyll i hverdagen! Nyt det, slik du nyter deilig, sunn mat! Finn nytelsen i de gode valgene, så kommer resultatene av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Hei, jeg har begynt på nytt igjen nå med et sunnere kosthold og vektreduksjon. Har ikke endelig mål klart ennå. Ser vi er ganske like.

Start ca 01.8: 117 kg BMI 39

14.8: 115,6

Delmål:110 kg ca. 15.9

Første hovedmål: Under 100 ca 01.12.11

Så jeg trenger motivasjon! Holder meg stort sett til 1600 kalorier, går ganske greit når jeg kan registrere hva jeg spiser. Hadde en skikkelig utskeielsesdag i går med 2180 kalorier, 3 små kakestykker på bursdag + 1 pose nøtter 70 gram på kvelden. 24 frimerker er brukt denne uka! Ingen flere nå!

Har kjøpt inn masse lett pålegg og knekkebrød, og bruker en del urter til pynt, + mye cherrytomater og sukkererter, som er kjempegode nå.

Trimmer en del på treningsstudio og gåturer, ca 10 trimpoeng i uka, men hatt litt ryggproblemer noen dager nå, og hatt mindre aktivitet, så blir spennende å se på søndag. Vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, filiokus. 1500 var litt lite, så jeg har gått opp til 1700. Men jeg går rundt og er fryktelig sulten, lenge før kaloriene mine er oppspist, så jeg er litt usikker på om det er for lite fortsatt. Jeg får fortsette med fokus på trening, heller...

 

Blir man mer sulten når man har mensen? Jeg har vært utrolig sulten denne uka, selv om de tidligere ukene gikk veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Det beste er å spise faste måltider på faste klokkeslett. Da innstiller kroppen seg og forventer mat når klokka er der. Hvis man blir sulten før måltidet, kan det være godt å tenke "Det kjennes godt å være litt sulten. Det gir meg en følese av kontroll! Jeg drikker et stort glass vann, sakte, og venter til måltidet". Begynne så å gjøre noe du liker, så glemmer du at du har lyst på mat.

 

Det skal visst være en kalkulator her inne beregner hvor mange kalorier man trenger, ut fra vekt/høyde/trening, men jeg vet ikke hvor.. Men 1700 høres jo greit ut? Jeg tror jeg ligger på 1700-1900 omtrent.

 

Vær obs på at light-produkter ikke nødvendigvis er lett mat! Det betyr bare at det er lettere enn en tilsvarende produkt. Skinkepålegg f.eks. er lett mat, men kan ikke kalles lettprodukt fordi det alltid har vært lite fett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må jobbe med matrutinene. Jeg så litt mer på det i går, og jeg spiser frokost 6.30 og lunsjen på jobb er 11.30. Det er jo ikke rart jeg blir sulten i mellom, når det går fem timer. Det samme gjelder mellom lunsj og middag, for vi spiser sjelden middag før kl. 19.00. Så nå skal jeg prøve å ta de kaloriene som hører til kveldsmaten og flytte fram og se om det hjelper. Jeg er jo sjelden sulten etter middag.

 

Dette med lettprodukter er jeg veldig forsiktig med. Det er jo ofte mer sukker og natriumglutamat i lettprodukter, fordi de blir litt tamme uten fett. Og det at det er mindre fett i lettmajones, for eksempel, betyr jo at det framdeles er 40% fett... Så du har helt rett i det at det er bedre å velge mager skinke som i utgangspunktet er mager, enn for eksempel lettsalami, med mye fett.

 

Jeg har gått ned 600 gram siden forrige lørdag. Jeg skal flytte veiedag fra lørdag til mandag, men jeg var så nysgjerrig nå at jeg måtte bare sjekke. Det er jo litt morsomt, når det går framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Start ca 01.8: 117 kg BMI 39

14.8: 115,6

21.8: 114.1 :-)

Delmål:110 kg ca. 15.9

Første hovedmål: Under 100 ca 01.12.11

 

Godt fornøyd med denne uka da, klart å holde meg på 1600 kalorier, men ble bare 5,1 trimpoeng ut av korte gåturer. Akutte ryggsplager denne uka og gått til behandling for dette.

 

Jeg og blir ekstra sulten før mensen. Men hjelper å ha stabilt blodsukker.

Har bestilt Sukrin fra Funksjonell mat, for å gjøre det enklere. Kan brukes til alt, og påvirker ikke blodsukker, ingen kalorier heller. Så gleder meg til å prøve i baking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Svirre, ikke rart du ble sulten mellom måltidene! Et lite mellommåltid kan være løsningen. Man må heller ikke fordele kaloriene slik det er anbefalt her, bare dagsrasjonen holdes. Selv spiser jeg mer frokost enn 220 kalorier, men mindre til kvelds. Med sen middag trenger man jo ikke mer mat etterpå.

 

Første steg er å finne ut hva man gjør NÅ, andre steg å endre det som må endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er med!

Målet mitt er ned 10 kg. ( 68 kg med muskler ;-))

 

Har gått 2 Grete R kurs, 1 Libra og et Emmy kurs... ( stønn..) Fra første kurs til dagen i dag har jeg gått opp 10 kg..!

Nå har jeg fått to små barn i mellomtiden da :-)

De er større nå, derfor har jeg endelig fått litt fokus på meg selv og egen helse igjen.

Jeg ønsker å komme i form, få mer energi og ja - bli meg selv igen.

 

Zombietilstanden med våkennetter pga spebarn over flere år...er jeg endelig ferdig med! Yess!

Nå er jeg mer klar enn noen gang!

Starter på kurs neste mandag og gleder meg! :-)

 

Hvem er dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svirre' date=' ikke rart du ble sulten mellom måltidene! Et lite mellommåltid kan være løsningen. Man må heller ikke fordele kaloriene slik det er anbefalt her, bare dagsrasjonen holdes. Selv spiser jeg mer frokost enn 220 kalorier, men mindre til kvelds. Med sen middag trenger man jo ikke mer mat etterpå.

 

Første steg er å finne ut hva man gjør NÅ, andre steg å endre det som må endres.[/quote']

 

Jeg har hatt en mye bedre arbeidsdag i dag, etter å ha flytta kveldsmatkaloriene fram. Også har jeg byttet ut salatlunsjen med knekkebrød og makrell i tomat. Det var mye mer mettende. Nå er det fortsatt halvannen time til det blir middag, her, og jeg er på ingen måte utsulta, som jeg har vært de tidligere dagene. Så det var nok riktig å trikse litt med måltidene. Det er jo som du sier, jeg trenger ikke mer mat etter middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Ezme, så flott at du er motivert og i gang med å etablere en ny livsstil! Vi er nok flere som trenger en oppstramming etter svangerskap :)

 

Jeg nyter fremdeles spebarnstida, men det er ikke lenge før treningen får trangere kår. Derfor er det godt å komme igang og legge grunnlaget før jobbstart og travlere dager.

 

Hva slags trening satser du på? Du ser hva jeg trener under tråden min, ligger på ned 20-30 kg. (Mer enn dine 10, men så har jeg ett barn mer også..) :o Mat er vel og bra, men trening må til!

 

Svirre, så bra du finner ut hva som fungerer! Jeg klarer heller ikke å leve på salat, men salat kan være godt sammen med annen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo om å finne ut hva som fungerer, ja. Jeg prøver meg fortsatt litt fram, men merker at jeg begynner å komme inn i gode vaner, hvor jeg spiser meg mett for riktig mengde kalorier. Det viktigste er jo at jeg har klart å kutte ut småspising og overspising, noe som jeg var fæl til tidligere. Jeg er litt spent på helga, for jeg skal på en hyttetur, hvor jeg av erfaring vet at det bugner over av godteri og brus og chips. Jeg kjøper med meg litt frukt og nøtter, slik at det er sunne alternativ, men jeg er spent på hvordan viljestyrken holder. Jeg har jo klart å ikke spise særlig mye sukker og sukkersuget har også gitt seg, de siste to ukene. Men jeg er veldig spent på hvordan det blir når fristelsene står i åpne skåler rett foran meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Da er det lurt å forberede seg! Bruk litt tid på forhånd og "se" film med deg selv, som smilende sier nei takk til godtebollen. Som ivrig samtalepartner sender potetgullet videre. Som (etter en lang stund) tar een liten bit og koser deg med den, før du nyter en god kopp kaffe/te.

 

Jo flere ganger du ser for deg at du gjør riktige valg, jo lettere blir det å gjøre det i praksis!

 

Et annet triks kan være, når du har tatt din lille, tiltenkte posjon og kost deg med den, at du ser for deg småkryp, mark, fluer, edderkopper, alt ekkelt du kan, oppi godteskålene. Da er det lettere å la dem stå!

 

 

- KOS - det er mennesker, hyggelig samtale, lange turer, en god bok, en deilig kopp te.

 

Hva er kos for deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Start ca 01.8: 117 kg BMI 39

14.8: 115,6

21.8: 114.1 :-)

27.8; 112.4

Delmål:110 kg ca. 15.9

Første hovedmål: Under 100 ca 01.12.11

 

Jippi 1,7 kilo ned denne uka! Det går da rette veien. Kun rolige gåturer, så får håpe det ikke er for mye muskeltap, ryggen er fortsatt ikke god.

Hvordan har det gått på hyttetur i helga? Skikkelig trivelig helg uansett da, man får nå rørt seg mye på hytta også.

 

Ezme, hyggelig at du er i gang da! Er i 30 åra, og har to kjekke halvvoksne gutter jeg. En herlig kjæreste og hund og katt.

Filiokus, mange kloke ord av deg, flink til å motivere du. Kos: Mennesker samlet rundt et bord, er det første som slår meg. hyggelig samtale, god mat i passe mengde, kortspill med barna, tur og kos med hunden, sitte i armkroken til kjæresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

- KOS - det er mennesker' date=' hyggelig samtale, lange turer, en god bok, en deilig kopp te.

 

Hva er kos for deg? :)[/quote']

 

Dette er en viktig del av det som er kos for meg også!

 

Det gikk veldig fint i helga, og jeg merker at jeg har ikke lyst på den usunne maten på samme måte som før. Jeg ble uvel av brus, og klarte ikke drikke en hel boks en gang, jeg som hadde store problemer med å kutte ut colaen tidligere i sommer. Og alt det fine brødet, som tidligere var en del av hverdagskosten, gjør at jeg blir oppblåst i magen og uvel. Det er godt å merke at kroppen sier i fra om at den er fornøyd med de endringene jeg har gjort og at det er riktig.

 

Veiedag i dag og ned 1,8 kg. fra forrige uke! Jeg er superfornøyd. Nå nærmer jeg meg 5 kg. totalt siden februar. De første 2 har jeg svinget opp og ned hele våren, mens de siste 3 har jeg gått mye mer målretta ned, de siste 5-6 ukene. Det er veldig fint å kjenne at jeg endelig er på rett vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start ca 01.8: 117 kg BMI 39

14.8: 115' date='6

21.8: 114.1 :-)

27.8; 112.4

Delmål:110 kg ca. 15.9

Første hovedmål: Under 100 ca 01.12.11

 

Jippi 1,7 kilo ned denne uka! Det går da rette veien. Kun rolige gåturer, så får håpe det ikke er for mye muskeltap, ryggen er fortsatt ikke god.

Hvordan har det gått på hyttetur i helga? Skikkelig trivelig helg uansett da, man får nå rørt seg mye på hytta også. [/quote']

 

Så flink du har vært!

 

Jeg ser av rapporten din at vi er veldig jevne, både i forhold til hvor vi starta og hvor langt vi har kommet. Vi har noenlunde samme målene framover også - jeg har satt under 110 til høstferien (1. oktober) og under 100 til jul. Det blir spennende å følge deg.

 

Ja, helga var veldig trivelig, men på grunn av dårlig vær ble det ganske stillesittende. Heldigvis merka jeg at jeg hadde mindre lyst på godteri og sånt, og det var en veldig fin oppdagelse. Jeg var ute og gikk en tur i regnet. Jeg kjente det var godt å bevege meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Moro å se konkrete resultater, ikke sant? Dere er superflinke! Bevissthet om hvilke valg man tar, vil gi varig vektnedgang. Det blir spennende å følges ad framover! Så fort som tida flyr er det ikke lenge til jul, og da ser vi mye flottere ut, klare for hyggelige juleselskaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Kjempebra resultat av dere også! Bare å holde fokus framover nå! Vi er nå et godt stykke på vei til første delmål.

Du Svirre er veldig jevnt med meg, så kanskje vi begge nådd 110 om ca 14 dager, satser på det. Bra det gikk så flott på hyttetur.

 

Godt å få støtte i dette forumet i allefall! Lykke til denne uka alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Jippi! Ned 1,2 kg

 

Start ca 01.8: 117 kg BMI 39

14.8: 115,6

21.8: 114.1

27.8: 112.4

05.09.: 111,2

Delmål:110 kg ca. 15.9

Første hovedmål: Under 100 ca 01.12.11

 

Går det bra med dere og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Littslankere36 (jeg har visst oversett posten din), men vi kan absolutt slå følge nedover.

 

Jeg har stått på stedet hvil denne uka, men det er egentlig ikke så rart, i og med at jeg gikk ned så mye forrige uke. Så jeg var forberedt på det.

 

I dag har jeg prøvd ut en ny lettvint middag: den gode gamle fiskekaker med potet og kålerabistappe, bare uten potet. Dersom man lager hjemmelaga kålerabistappe med ekstra lett melk, er det 150 kcal i 400 gram. Og det er MYE mat. Det å doble grønsaksmengden og droppe potetene er jo med på å moderere kcal-nivået i ganske mange middagsretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Det med kålrabistappe hørtes lurt ut, det er jo kjempegodt.

Blomkål kokt i lettmelk går og an, moses. Kan vel bruke overskytende kalorier til noe annet :)

Spareforening i morgen, blir vel mye godt. Så får ta en lett middag da.

tror kanskje jeg har tapt litt muskelmasse, når jeg har vært rolig og gått ned fort. Så prøver å spise 1800-1900 kalorier i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kålrabistappe hørtes lurt ut' date=' det er jo kjempegodt.

Blomkål kokt i lettmelk går og an, moses. Kan vel bruke overskytende kalorier til noe annet :)

Spareforening i morgen, blir vel mye godt. Så får ta en lett middag da.

tror kanskje jeg har tapt litt muskelmasse, når jeg har vært rolig og gått ned fort. Så prøver å spise 1800-1900 kalorier i hvertfall.[/quote']

 

Ja. Tidligere har jeg slitt litt med å redusere pasta-potet-ris-mengden i middager, og fortsatt bli mett. Men man må jo "bare" øke grønnsaksmengden tilsvarende. I går spiste jeg kyllingfilet med 60 gram ukokt fullkornspasta og 400 gram gulrot, blomkål og brokkoli til middag. Det virker absurd å forsyne seg med så mye grønnsaker, men det er jo det som skal til for å spise seg mett på 4-500 kcal.

 

Åh, i dag er jeg skikkelig, deilig støl, etter treninga i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Ja er litt spent på veing i morgen, tror kanskje jeg har gått opp eller stått på stedet hvil. (har snikveiet meg litt) Har kommet i gang med en del trening igjen, 1 dag med spinning og 3 gangeturer på 1 time. Da spiser jeg litt mer om kvelden merker jeg. Har kommet over 2000 kalorier 3 dager denne uka, spareforening ble det 2300, fant jeg ut etterpå! Så kom jeg hjem til varme vafler kvelden etter, etter 1 times gåtur, og åt 2 hele plater. Enkelte ting er verre å motstå enn andre.

Har føltes litt tyngre å motivere seg så mye denne uka, men skjerpet meg når jeg så jeg hadde gått opp 1,5 kg på torsdag, siden forrige veing på mandag.

Åt kålrot-/gulrotstappe med litt lettmelk og buljong oppi, til kylling i dag, og det var nydelig, så fikk barna chipsen sin, og alle var fornøyd.

God helg da!

gått bra med deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Start ca 01.8: 117 kg BMI 39

14.8: 115,6

21.8: 114.1

27.8: 112.4

05.09.: 111,2

11.9: 111.6

Delmål:110 kg ca. 15.9

Første hovedmål: Under 100 ca 01.12.11

 

Opp 0,4. Ikke så ille som fryktet kanskje. Skjerpings neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...