Gå til innhold

Svirre sin


Gjest Svirre

Anbefalte innlegg

Jeg har vært her ganske lenge uten å ha min egen dagboktråd, men nå kjenner jeg at jeg savner det litt. Håper flere av dere kikker innom og hilser på, innimellom.

 

Svirre, 29 år gammel jente med mål om å gå gjennom 30-åra med en mer normal BMI enn det jeg gjorde i tenåra og 20-åra. For her har det gått mye opp og ned, men nå har jeg tatt tak og endrer livsstil. Mindre sofasliting, mer trening, mindre metta fett og raske karber og mer fiber og frukt og grønt.

 

Det går i bølger, men over det hele føler jeg jeg har vært på rett vei siden august nå og jeg nærmer meg en total nedgang på 5 kilo. Det er en god start, men jeg vil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo svirre! Så bra med egen tråd! Det kan anbefales:)

Jeg begynte her inne i fjor høst, og holdt da til på fellestråder frem til jul. Men så falt alle av, bortsett fra meg. Og det føltes litt ensomt å være den eneste på noe som engang var en stor gjeng.

 

Så jeg begynte nyåret med egen tråd. Og der har jeg jammen skrevet utrolig mye mer enn jeg noengang hadde sett for meg;) Det er liksom lov å "koste på seg" lange utgreiinger om både det ene og det andre når man er på egen tråd og ikke plager andre;) (Litt sånn kardemomme-loven, hehe.)

 

Men samtidig er det jo veldig kjekt når andre stikker innom og sier hei. Vi trenger jo alle oppbacking i denne lange prosessen vår!

 

Ha en fin, sunn og aktiv helg - det er min plan! Jeg har etter at ting har stått veldig stille veldig lenge innsett at helgene er den største utfordringen.. Puh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også merka at disse fellestrådene har en tendens til å gå i oppløsning. De er veldig inspirerende, når man har aktivitet der. Men så etterhvert ender man opp med å snakke med seg sjøl, og da blir man fort lei.

 

Helga er definitivt min største utfordring også. I går endte jeg opp med 1041 kcal over dagsrasjonen, og det er ikke bra. Det blei pizza til lunsj/middag og mye godteri på kvelden. Jeg har tenkt meg ut i skogen nå i dag, og prøve å få forbrent noen av disse kaloriene i alle fall. Jeg sliter med å holde fingrene fra fatet, når det står fristelser på bordet. Må bli flinkere til å planlegge å ha frukt og nøtter og sånn tilgjengelig som alternativ til godteri og chips.

 

Jeg er spent på veiinga i morgen. Jeg har vært litt opp og ned mellom 112,7-112,0 de siste fire mandagene. Denne uka har jeg vært veldig flink, bortsett fra utskeielsen i går. Det blir spennende å se om jeg har gått ned noe nå, eller ikke. Jeg skal i alle fall holde meg unna fristelsene i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble sein frokost/lunsj i dag, så jeg innså etterhvert at jeg kom til å hoppe over et måltid. Jeg valget å kose meg med en pose pistasjnøtter, siden det tross alt er helg. Men nå ble jeg litt usikker på hvorvidt jeg skal registrere 150 gram (1 pose) pistasjnøtter som 150 gram? Jeg har jo ikke spist skallet...

 

Nå står sushirisen på benken og jeg skal lage sushi med salmalaks. Det er noe av det beste jeg kan få, så jeg gleder meg til middag. Jeg prøver å finne litt sunne alternativ til den tidligere kosematen (som stort sett er for kaloririk til at jeg spiser det lengre), og sushi er en vinner. Må nok bli litt flinkere til å teste ut oppskrifter og sånn, slik at det blir litt variasjon. Men det er jo veldig godt med sushi da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg helt umettelig... Jeg har spist 700 sunne kcal mer enn budsjettet tilsier (i hovedsak fisk og nøtter), og er fortsatt sulten. Har prøvd alle gode råd, men magen hyler etter mer. Det er lenge siden jeg har hatt en sånn dag, og jeg vet at de kommer innimellom, men det er så kjipt når det står på.

 

I morgen er planen enda mer fiber (snart kommer jeg til å leve på havregryn og linfrø, tror jeg...) og proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt stort smil og masse pågangsmot!

 

I dag dro jeg rett på spinning etter jobb. Jeg merker at det er vanskeligere å finne treningstider, når jeg må være på jobb 07.45 hver dag. Før, da jeg var mer fleksibel på morgenene var det mye lettere å få trent, for da kunne jeg trene i 7-8-tida og dra på jobb etterpå. Nå må jeg få det inn på andre tidspunkt, og det er ofte vanskelig med tanke på middag og jobb og sånn. Men i dag rakk jeg akkurat timen kl. 17.00 og drog og handla og lagde middag etterpå. Det fungerte overraskende fint.

 

Nå sitter jeg på sofaen under pleddet mitt og er nydusja og sliten i kroppen. Man slapper av med mye bedre samvittighet, når man har brukt kroppen. Jeg må bli flinkere til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen, verden.

 

Vekta er tom for batteri her, så jeg har slumpa litt med frokosten. Jeg har vært pinlig nøyaktig med alt jeg har spist siden begynnelsen av august, så det er nesten litt rart å slumpe. Jeg er redd det ble litt mye solsikkekjerner i morgenblandingen min, men det får bare være.

 

Nå sitter jeg og studerer programmet for treningssenteret. Det er en spinningtime kl.19.00, som jeg vurderer samtidig som jeg vurderer å prøve zumba. Men jeg er litt usikker når det gjelder zumba, litt redd jeg bare skal kjenne meg klønete. Jeg vurdere også å prøve meg på litt løping ute, kanskje med motbakker. I så fall må jeg nesten ta meg tid til å skaffe meg et par nye løpesko til utebruk, slik at jeg ikke ødelegger inneskoene. Jeg får kjenne litt etter i løpet av dagen. Jeg kjenner at beina mine har lyst på noe annet enn sykling, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg stolt over meg sjøl. Kollegaen min satte meg av ved butikken, og til tross for at jeg var kjempesulten, klarte jeg svinge unna både bolleavdelingen og smågodtet. Smågodtet holdt riktignok hardt. Men jeg skulle jo rett hjem og lage middag. Så jeg spaserte de 20 min.hjem med den sunne maten min. Da jeg kom hjem oppdaga jeg at jeg ikke hadde nøkler... Mannen min var på jobb, og skulle ikke komme hjem før i kveld, så jeg tok tbanen til Majorstua for å hente nøkler der. På vei til banen var jeg så sulten at jeg begynte å drømme om boller og pølser på Narvesen. Da jeg kom til tbanen, komdet akkurat en bane, så jeg rakk ikke gå innom. Så møtte jeg mannen min som skulle på MacDonalds og slå seg løs, siden han var aleine. Jeg måtte sånn på do at jeg ble med og endte opp med å bestille... ...en grilled chicken salad med bon aqua! Jeg er ordentlig stolt nå!

 

Før jeg fikk salaten min, måtte jeg si til meg sjøl at jeg kan klare under 110 før høstferien, hvis jeg motstår. Det er litt rart, for hadde jeg blitt på rundt 112, denne uka også, ville det delmålet vært utenfor rekkevidde. Da ville det vært vanskeligere å stå over på maccern også, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en ny dag. Nå prøver jeg å planlegge dagen og se om jeg får det til å gå opp med litt trening. Jeg jobber til 16 og skal på et kurs fra 17.30-19.00 (hver onsdag). Dersom jeg går på spinning 19.45, er jeg hjemme omtrent 21. Det er kanskje litt seint å lage middag da..? En lett vegetarmiddag blir kanskje løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke noen trening i går, likevel. Men i dag må jeg trene, for nå i natt har jeg ligget med kramper i beina og våkna flere ganger.

 

Nå er det bare to arbeidsdager igjen før høstferien! Det skal virkelig bli godt med et avbrekk i hverdagen, nå. Jeg har jo satt første delmål til høstferien, under 110 kg. Og jeg er på god vei, men jeg er veldig spent på hva vekta faktisk viser på mandag. Selv om jeg er veldig nærme, er det noe med det å faktisk nå målet og klare det, som er ekstra tilfredsstillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går gikk jeg forresten hele dagen med ei strømpebukse som seig, under skjørtet. Nå har jeg gnagsår mellom låra. Jeg gleder meg enormt mye til jeg slipper dette problemet... Tenk så fint det må være å ha lår som ikke gnisser mot hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste arbeidsdag før høstferien, nå! Kjenner det skal bli godt med noen fridager og litt ekstra tid til å trene og sånn.

 

Fredagsveiinga viser 110,8. Jeg er litt skuffa, for jeg har følt meg veldig flink, denne uka. Jeg fikk i meg 100 kcal for mye i går, i og med et stopp på bensinstasjonen på alt for tom mange, kom jeg til å spise ei pølse, men jeg henta meg inn igjen med å redusere middagsmengden. Jeg ble utrolig oppblåst og dårlig av denne ene pølsa, så det kan jo hende det også påvirker vekta. Det er jo på en måte godt at jeg reagerer såpass kraftig på en så liten utskeielse. Jeg håper jeg husker det, neste gang jeg fyller bensin på vei hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøver jeg virkelig å motivere meg til å komme meg ut en tur. Jeg trenger egentlig nye joggesko til utebruk, og ser det er tilbud på XXL, så jeg lurer på om jeg skal dra dit og handle og så gå en tur i skogen med nye sko. Men jeg er så tung i kroppen, og vil mest bare ligge på sofaen og slappe av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kjøpt nye sko, men har ikke prøvd dem ut ennå. De hadde tilbud på stepmaskin også, så nå har jeg litt mer hjemmetreningsmulighet. Håper det hjelper de ukene som det blir for travelt til å trene andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp 0,5 kilo, etter ei helg med ganske lav viljestyrke, både i forhold til rødvin og sjokolade. Ikke uventa, men god grunn til å ta seg sammen!

 

Søndag spiste jeg masse dårlig mat. Jeg tror jeg trenger noen nye, sunne matretter å variere mellom. Nå har jeg spist omtrent det samme i 7 uker, og jeg gikk jo nedover, men nå trenger jeg noe å variere med. Særlig til frokost og lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned igjen 700 gram fra mandag til tirsdag! Kjenner jeg er ganske letta nå (bokstavelig talt, hihi.) Det betyr vel sannsynligvis at oppgangen er rester av ekstra væske i kroppen etter alkoholinntaket på lørdagskvelden.

 

Det er helt fantastisk vær ute, så jeg lurer på om jeg skal få inn en utetreningsøkt i løpet av dagen. Men først må jeg male et par vegger og rydde litt i heimen, så får jeg se hva jeg rekker etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke på din tråd og' date=' for det flotte, detaljerte svaret jeg fikk av deg. Det var helt supert :-)[/quote']

 

Bare kjekt å kunne være til hjelp.

 

I dag har jeg planlagt å skeie ut med høstens store høydepunkt: Fårikålmiddag!

 

Jeg har gjort godt forarbeid, og gått 3,5 km oppoverbakke (og ned igjen til parkeringsplassen), så dersom jeg for en gangs skyld gir meg selv lov til å spise opp treningskaloriene mine, tror jeg jeg skal komme greit utav det. Jeg planlegger å spise mye kål og lite potet, bare for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinn og stappmett, etter en deilig fårikålmiddag! Jeg er litt spent på hvordan kroppen reagerer, i og med at det er flere måneder siden sist jeg spiste rødt kjøtt, og jeg nå spiste hauger og lass... Jeg kjenner at magen er full på en annen måte enn vanlig, i alle fall. Og så gleder jeg meg litt over å kjenne at den metthetsfølelsen jeg "trengte" for å føle meg mett i "gamle dager", nå er litt ubehagelig. Jeg har vent kroppen til å bli mett på en annen måte, og det er egentlig ganske all right å kjenne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Fårikål er jo bare så godt!! Vi hadde det for et par uker siden, da var det første gangen på mange år. Det ble "noe" mer kjøtt enn de tilmålte 150 g, helt klart:D

Jeg tror det må bli en runde til før sesongen er over, namnam:)

 

Det med ny type metthetsfølelse har jeg også merket. Når jeg før spiste meg stappmett, tenkte jeg ikke så mye over det. Det gjorde ikke vondt, i hvert fall. Men nå er det helt annerledes. Sånn som i går, hvor det ble både skoleboller og vafler til kvelds. Jeg merket det ikke da jeg spiste (øynene større enn magen, muuuuligens), men da jeg skulle legge meg, var jeg så mett at det gjorde vondt i magen. Forferdelig ubehagelig!

Men samtidig så blir jeg litt glad, som du sier. Glad for kroppen langsomt tilpasser seg endringene, og ikke lenger takler overspising i like stor grad. Det er sjeldent mellom hver gang nå til dags. Når jeg tenker etter, tror jeg egentlig at jeg spiste meg overmett mange ganger i uka tidligere.

Så det går da fremover, dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig så blir jeg litt glad' date=' som du sier. Glad for kroppen langsomt tilpasser seg endringene, og ikke lenger takler overspising i like stor grad. Det er sjeldent mellom hver gang nå til dags. Når jeg tenker etter, tror jeg egentlig at jeg spiste meg overmett mange ganger i uka tidligere.

Så det går da fremover, dette her![/quote']

 

Jeg tenker at det er veldig positivt, ikke bare at det er så sjelden mellom hver gang jeg overspiser, men også at det er enda mer positivt at det er såpass ubehagelig. Det er ikke bare fordi jeg teller kalorier, at jeg stopper når jeg er passe mett (som oftes), lenger, men også fordi kroppen har vent seg til å klare seg med mindre mat.

 

Når jeg legger inn i dagboka, ser jeg at jeg spiste ca. 300 kcal over dagsrasjonen i går (inkludert vin og dessert). I og med at jeg hadde ei ganske god treningsøkt tidligere på dagen, synes jeg det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært litt høstferiestemning her, men litt ekstra mat og sånn. Jeg har skeia ut med litt mer brødmat og pålegg som ost og salami, som jeg egentlig har slutta å spise. Etter 7 uker med veldig strengt fokus, var jeg veldig matlei i begynnelsen av uka, men nå er jeg veldig fornøyd med at jeg har klart å spise litt feit mat, uten at det har blitt for mye. Jeg har holdt vekta siden tirsdag, og er fornøyd med det, i og med at jeg har tillatt meg å spise litt mindre sunt denne uka. Neste uke derimot, da er det tilbake til fiberrik mat og grønnsaker.

 

Det er nydelig vær ute, så jeg lurer litt på om jeg skal få til en skogstur til i dag. Det er mye som må gjøres hjemme også, så jeg er litt usikker på om jeg får tid til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg stemmer for skogstur!! Finværsdagene må nytes mens de er her:)

Det er ikke mange dager igjen før det blir mørkt og trist og vått, og husarbeidet går jo ikke sin vei;)

 

Og jeg er helt med på planen din: Neste uke er jeg tilbake med fullt fokus. Tror jeg har trengt en mental høstferie i hodet mitt denne uka. Mandag er en god plan:)

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...