Gå til innhold

Svirre sin


Gjest Svirre

Anbefalte innlegg

Jeg endte opp med maling og tapetsering istedenfor. Finværsdagene forsvinner, men det gjør jammen fridagene også. Og det er veldig deilig å få litt framdrift her hjemme også.

 

I dag starta jeg dagen med en spinningtime. Det var ganske hardt, men nå har jeg sånn herlig god-følelse i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg litt på at jeg nærmer meg den vanskeligste tida i måneden, samtidig som jeg skal tilbakestille meg fra feriemodus til hverdagsfokus. Nå er det tilbake til havregrøt-frokost og å skrive inn alt i dagboka. Jeg må huske å kjøpe nye batterier til kjøkkenvekta, for denne slumpinga fungerer ikke.

 

Men jeg har i alle fall ikke gått opp i høstferien, og det var det som var målet. Det var veldig godt med ei slik pauseuke, etter at jeg har vært veldig streng med meg sjøl ganske lenge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å motivere meg til å holde på de gode kostholdsvanene jeg hadde funnet fram til nå. Jeg har jo gått ned omtrent 6 kg, siden begynnelsen av august, så jeg ser jo at det fungerer når jeg klarer å holde fokus. Men jeg er trøttere, det er mørkere og kaldere og jeg merker at orken til å trene er svakere og lysten på litt ekstra kosemat er mye sterkere. Tidligere har jeg kompensert med sukker, når høsten har kommet, men nå er det ikke et alternativ. Jeg vet ikke hvor jeg skal hente energi til å holde ut dagene og arbeidsoppgavene mine fra, samtidig som jeg skal spise mat med lite energi og lite kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går klarte jeg å holde meg oppe gjennom arbeidsdagen uten å gå over kaloriinntaket. Likevel, jeg hadde ikke noe særlig krefter etter at jeg kom hjem fra jobb, så jeg fikk ikke trent. Det ville jo hjulpet om kroppen kunne samarbeidet litt med meg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sjuk de siste dagene, så jeg får ikke trent. Og jeg merker at det er jeg som er mest motivert for å lage sunn mat fra bunnen av her i huset, så når det er andre som står for matlaginga, blir ikke næringsinnholdet som det skal. Men det får bare være.

 

Likevel har jeg gått ned 1 hel kilo siden sist! Veldig deilig å endelig se en endring på vekta. Og nå er BMIen min "bare" fedme kl. 1, ikke klasse 2. Og det er jo veldig fint, bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er fortsatt sjuk og har ikke fått trent på nesten fire uker nå. Kjenner jeg begynner å bli ganske lei. Heldigvis går det bedre, så jeg håper jeg snart er meg sjøl igjen. Vekta viste 109,4 i går, så det går rette veien, heldigvis, selv om jeg ikke trener. Og det er i det minste oppløftende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Utrolig bra med nytt ti-tall og nytt delmål oppnådd, gratulerer:)

 

Men ikke moro å være syk så lenge, da, selv om vekta i det minste går rette veien. Ønsker deg masse god bedring og håper du er i gang igjen om ikke for lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå er jeg lei etter seks ukers sykdom. Vekta svinger mellom 109,5-110,5. Jeg får ikke trent, knapt nok beveget meg. Og jeg merker jo at det at kroppen kjennes slapp og kjip er med på å gjøre noe med sjølfølelsen. Først tenkte jeg at jeg skulle ta tak i meg selv, når jeg blir frisk, men nå har jeg skjønt at jeg ikke blir frisk sånn helt med det første. Det kan visstnok ta oppmot et år før jeg er i stand til å trene ordentlig igjen.

 

Så nå har jeg justert målene og skal begynne på ny. Jeg skal fortsette å holde meg under 1700 kcal til dagen. Nå som jeg er er fullstendig inaktiv er det ekstra viktig å ikke spise ekstra. Målet mitt nå blir 0,5 kilo i uka fram til påske, altså 100 kg. mandag etter palmesøndag. Det er lengre tid til 100-kiloen enn planlagt, men med mindre aktivitet, må jeg vel innse at det er viktig å være realistisk. Og en rolig nedgang, kun med fokus på kosthold må da være bedre enn ingen nedgang. Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei svirre, det var ikke noe moro å høre at du fortsatt er syk. Masse cyber-sympati oversendes herved...

 

Men, det er utrolig tøft av deg å akseptere at det er sånn nå, og så endre kurs i stedet for å gå i dvale:) Jeg er imponert!

Og utrolig bra at du dukker opp her igjen:)

SELVFØLGELIG kan du klare dette! Jeg snakker av både min egen og andres erfaring av det jeg har lest her inne: Det aller viktigste for å gå ned i vekt, er kontroll på maten. Trening hjelper til en viss grad, men maten er og blir det viktigste.

 

Jeg er jo en person som trener mye, og bruker trening for å kompensere for litt ujevnt inntak og enkelte utskeielser. Det jeg likevel ser, er at det hjelper ikke hvor mye jeg trener dersom inntaket er for høyt. Da går jeg ikke ned uansett, selv om jeg i teorien har et energiunderskudd. De periodene jeg går ned jevnt og trutt, er når jeg har et jevnt lavt inntak.

 

Så med fokus på maten, og kanskje være litt ekstra streng på ikke å skeie ekstremt mye ut i helgene, kan du komme veldig langt! Som du sier, det går kanskje ikke like fort som det ellers kunne gjort - men det er da jo bedre enn å gi helt opp og kanskje gå opp igjen.

Og at du så langt har hatt nærmest stillstand mens du har vært syk, uten å gå opp, er jo veldig bra.

 

Ønsker deg fortsatt god bedring, selv om det vil ta tid. Men heng med oss frem mot jul, tenk at det allerede er desember i morgen.. hjelp! Vi trenger all fokus og motivasjon vi kan mønstre i tida fremover, det er helt sikkert;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord! Du har rett i det med at maten er viktig. Jeg har sett litt på treningsmønsteret mitt tidligere, og dersom jeg trener ca 3000 kcal i uka når jeg er fysisk aktiv, tilsvarer dette 400 kcal pr. dag. Dersom jeg da tenker at jeg reduserer inntaket med 200 kcal pr. dag, i forhold til før og trekker fra teninga, vil jeg jo være på riktig kurs, men med litt saktere nedgang.

 

Det verste er jo som du sier - å ikke har mulighet til å kompensere for utskeielser lenger. Men det får bare være. Jeg skal stoppe autotrekket på treningssenteret også. Det er ikke vits å betale 400 kroner måneden, når jeg bare sitter her.

 

Adventen blir spennende ja. Jeg er litt piggere enn jeg har vært, så nå orker jeg endel besøk, og jeg ser jo at folk har en tendens til å ta med seg sjokolade eller lignende, når de kommer innom. Jeg har bestemt meg for at jeg skal klare å ha fokus på hva jeg spiser fram til lillejulaften, så skal jeg kose meg fra 23.desember til 1. januar, med juletradisjoner og god mat, og fra 1. januar er det fullt fokus igjen. Der skal det være druer og mandariner på bordet sammen med småkakene, hele tida. I og med at jeg ikke får trent bort ei pepperkake eller to, er det ekstra viktig, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...