Gå til innhold

Litt hjelp fra dere som har erfaring med å telle kalorier, vær så snill? :)


Gjest siljepluss1

Anbefalte innlegg

Gjest siljepluss1

Jeg er gravid og har termin snart. Har tenkt til å begynne å telle kalorier etter en månedstid etter fødsel, skal følge Grete Roede uten å gå på kurs (og ja, jeg skal selvfølgelig ta hensyn til at jeg forhåpentligvis skal amme :).

Jeg har aldri talt kalorier før og har egentlig ikke peiling på kaloriinnhold. Har jo ikke tenkt å telle kalorier for evig, men skal flittig notere meg alt i begynnelsen slik at jeg får en ca. oversikt.

 

Så til spørsmålet mitt:

I f.eks. store gryter/gratenger o.l. skal jeg da regne det totale kaloriinnholdet i hele retten for så å veie opp det jeg spiser av den?

Har f.eks. en gryte jeg er glad i hvor jeg bla. bruker kylling, ris, poteter og grønnsaker oppi en og samme form. Denne varer i ca. to dager i familien og det er så klart ikke bare jeg som spiser den. Skal jeg da beregne hvor mange kalorier det er totalt i gratengen for så å veie opp min porsjon og det vil gi meg CA kaloriinnholdet? For det blir jo ikke helt korrekt når alt er blandet sammen, men burde jo gi et korrekt NOK bilde??

 

Ble sikkert krunglete det her, men vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg :/

 

Håper på svar fra dere med erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke klarer nøyaktig å regne kcal i noen middagsmåltider.. så tenker du deg at du skal dele tallerkenen i 3 like store deler.. Den ene skal inneholde grønnsaker/salat, den andre potet, pasta, ris osv og den tredje skal inneholde kjøtt, fugl, fisk.. det virket som du hadde litt forskjellig oppi denne retten, men ta da maks 1/3 del av tallerkenen..

Så lenge du er flink på andre områder, skader ikke litt for mye kcal noen dager.. men man veier jo maten og bruker den kalkulatoren som er innpå her til vanlig.. så lærer du fort hva ting inneholder.. Les på ALT du kjøper, spiser og til og med ser på i butikken :)

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke så galt ut det, men jeg ville ikke brydd meg om det første halvåret. Tenk mer på å ikke spise så mye kjeks, sjokolade og snacks. Spis et par skiver til frokost, lunsj og kvelds og i tillegg et mellommåltid (yoghurt, knekkebrød el.l.) et par frukter, grønnsaker, 0,5 liter melk, ta tran og vitaminer samt drikke masse vann gjennom dagen. Vet ikke om du har barn fra før men en blir veeeldig sulten av ammingen og viktig å holde inntaket jevnt for å holde forbrenningen oppe. Tenk mer på kvaliteten av det du spiser enn å telle kalorien i starten. Væske er viktig for melkemengden og forbrenningen dessuten er det lett å glemme å spise når den lille krever alt av deg. Lykke til med fødsel og barseltid, det er en unik tid som du bør nyte, ikke kaste bort tiden på å telle kalorier :) (trebarnsmor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...