Gå til innhold

Gravid som vil begrense vektoppgangen


Bigwoman

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 27 år som venter mitt andre barn i starten av juli 2012, får endelig termin om en uke på UL. Er nå 17 fullgåtte uker, og veier for mye. Jeg fikk virkelig øynenene opp for problemet da jeg tok glukosebelastning og fikk 7,1 på 2-timersblodsukkeret. Det er innenfor grensen, men likevel, har noia for å få svangerskapsdiabetes og et stort barn.

Mitt første barn var 4,2 kg og 53 cm 9 dager på overtid, og da gikk jeg opp totalt 22 kg.

 

Jeg har hittil gått opp 1 kg og er fornøyd med det!

 

Jeg har funnet en tabell som jeg skal forsøke å holde meg til. Denne kalkulatoren regnet ut min anbefalte vektoppgang ut i fra hvor overvektig jeg er:

 

Før gravid: 96 kg

Uke 16: 98,06 kg

Uke 17: 97 kg (+1kg)

Uke 18: 98,57 kg

Uke 20: 99,25 kg

Uke 22: 99,94 kg

Uke 24: 100,62 kg

Uke 26: 101,30 kg

Uke 28: 101,99 kg

Uke 30: 102,50 kg

Uke 32: 103,02 kg

Uke 34: 103,53 kg

Uke 36: 104,04 kg

Uke 38: 104,56 kg

Uke 40: 105,07 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Hei på deg, jeg har termin slutten av juli/først på august, uke 13 nå. Mitt 3 barn. Er i midten av 30 åra.

Jeg gikk ned ca 15 kilo før jeg ble gravid,men har gått opp ca 3 kilo nå i jula. Har veldig god appetitt for tiden, og lå på 1900 kalorier før jeg ble gravid, og har som mål å ligge rundt 2000 kalorier nå, men blir gjerne mer. Trener en del fortsatt og føler meg i god form. Men har vært mye mer trett, og sovet mer, vært litt uvel, men ikke kastet opp.

Er 101 kilo nå, så vil jo passe meg så jeg ikke går opp for mye. Bmi på 33. 12 kilo mer, enn starten av mitt første svangerskap.

Håper vi kan følge hverandre litt.

Hvor fant du denne tabellen for vektoppgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kidspot.com.au/weightgain/pregnancyweightgain.asp

 

Her kan du legge inn vekt og høyde i meter :)

Jeg var 11 kg tyngre nå enn da jeg ble gravid med førstemann, så der er vi ganske like.

 

Denne uka har hittil ikke vært så veldig bra. Jeg er veldig trøtt om dagene, fra jeg står opp til jeg legger meg. Skjønner ikke dette helt, siden jeg har vært full av energi de sist 5-6 ukene. Er 18 uker på torsdag. En på jobben hadde med seg kake i dag, så da ble det to kakestykker :P Den var nydelig!

 

Jeg har lurt litt på om det kan være sukkeret jeg reagerer på? Blir man trøtt av svingninger i blodsukkeret? Noen som veit? Utenom de to kakestykkene, spiser jeg stort sett tre skiver med pålegg på jobb, 2 frukter og middag er normal mengde. Spiser også stort sett skiver til kvelds med frukt eller yoghurt. Spiser ikke noe godterier for tiden, siden jeg ikke har hatt det suget i dette svangerskapet.

 

Skal på ultralyd på fredag sammen med samboeren, og det ser jeg frem til! :D Titt tei, lille huleboer ;)

 

Gikk på vekta på søndag morgen og da viste vekta 96,5 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg med her, jeg, om det er greit? :)

 

Jeg er 25+5 i dag, 28 år, og har så langt gått opp ca 8 kg. Mye, synes jeg, men tar med i betraktningen at vi var på en to-ukers ferie i november der det nok kom på et par-tre feriekilo, pluss jula, som kom akkurat da kvalmen forsvant... Og ikke minst det faktum at det hjalp på kvalmen å småspise denne gangen, i motsetning til i første svangerskap. Jeg kastet opp stort sett daglig til rundt uke 20, men det var likevel lindrende på den evige kvalmen å spise... Relativt sett føles det likevel voldsomt med såpass mye opp allerede, for i forrige svangerskap gikk jeg opp totalt 13 kg, og da var nok bortimot halvparten vann. Ser dog ut som jeg fortsatt er innenfor "maximum"-grensen i tabellen det var link til her, puh.

 

Jeg hadde BMI på 28-29 før jeg ble gravid denne gangen - veier meg ikke så ofte siden vekten har vært nokså stabil der lenge, så jeg er ikke sikker på nøyaktig vekt. Har nå bikket 100 kg og liker det IKKE. Så nå er det skjerpings videre. Det blir dessverre lite mosjon på meg, for bekkenet har streiket. Og første halvdel utgikk trening pga denne evinnelige kvalmen og spyingen. Men jeg gjør yoga (det hjelper på bekkenet), og prøver å få til 3-4 økter i uka. Rolig gravidyoga, riktignok, men det er det jeg får til om dagen.

 

Ja, også er jeg ex-spiseforstyrret, så jeg må være litt forsiktig så ikke hodet mitt overtar styringen og det bærer utfor den veien. Har slitt litt med de tingene etter at jenta vår ble født, da jeg fikk en alvorlig fødselsdepresjon som rotet til de første par årene med henne.

 

Stort barn sist, forøvrig, men iflg legene på sykehuset var det mest sannsynlig genetisk betinget. Hun var 4,6 kg og ca 55 cm, født 11 dager over UL-termin, 16 dager over menstermin. Ble dog anbefalt å ta glukosebelastning denne gangen, så det blir vel om et par uker.

 

Har som mål å ligge på ca 2000 kcal, jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i gjengen! :) Kjekt at vi blir flere!

 

Idag har vært en god matdag for meg. Har problemer med å få i meg nok kalorier, noe som ikke er normalt for meg å være. Var kjempesulten til middag i dag (vi hadde ovnsbakt laks), men jeg klarte bare å spise 1,5 potet, 4 buketter med brokkoli og 100 g laks cirka. Da hadde jeg ikke spist på 4 timer! Måtte ta meg en banan nå (2,5 time siden middag), så det virker som at magen ikke rommer så mye. Spiser mye appelsiner og grønne epler for tiden. Sistnevnte spiser jeg nesten ikke til vanlig, men nå går det ned på høykant. Ellers så har sambo fått et søtsug uten like, han som aldri spiser sjokolade, hiver innpå noen biter hver kveld (han er dog tynn og legger aldri på seg!). Lurer på om det er han som har fått søtsuget denne gangen her? Praktisk! ;)

 

Kvelds i går ble tacosalat med kyllingkjøttdeig, med tacoskjell til. Yummy! :)

 

Har vært hjemme med småen på snart 2 år og det går i ett hele dagen. Han er litt mer interessert i å gå når vi er ute, så det blir litt trakking rundt om kring i en 2-årings tempo. Som vil si turbofart i korte perioder, og rusling hånd i hånd i lengre perioder. Koselig! :) Håper han takler bra å få en liten konkurrent om noen måneder!

 

Hvordan har det gått med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Hei igjen! Har gått sånn passe denne uka for meg, blitt mye kaker og søtsaker i forbindelse med bursdagsfeiring over flere dager. kaker er en stor svakhet.

Men har fått noen gode trimøkter på treningsstudio med spinning, og kjenner at formen er brukbar. Fått sove bedre på natta og følt meg mer uthvilt. Er uke 14 nå straks, og er ikke så kjempesulten som jeg har vært de siste ukene. Dette svangerskapet har hittil gått over all forventning, men er jo tidlig ennå da. Godt å slippe kvalme og oppkast i hvertfall, som jeg har vært mye plaget med i tidligere svangerskap.

Går det bra med resten av dere og? Vekta står nå på stedet hvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uken har gått bra i matveien, men det har ikke blitt like mange turer på meg.

Vekta viser foreløbig 97,6 kg, så det betyr totalt 1,6 kg opp i uke 20. Jeg håper å gå opp maks ti kg, og det skal vel gå om jeg skjerper meg maks!! Mere trimming må til.

 

Jeg har nesten 2 kg å gå på i forhold til tabellen, så det får være bra :)

 

Det er deilig å være halvveis og ha masse energi! Føler meg supereffektiv på jobb, og det er deilig. I tillegg klarer jeg å ikke være helt pest om ettermiddagene. Håper denne følelsen vedvarer i mange uker fremover. Husker at det begynte å bli tungt mot slutten sist.. Jobbet fullt helt mot slutten og de siste 2 ukene før permisjon sov jeg nesten hele døgnet utenom jobb :( Det kan jeg ikke gjøre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Victoria82

Jeg er ei jente på 27 år som venter mitt andre barn i starten av juli 2012, får endelig termin om en uke på UL. Er nå 17 fullgåtte uker, og veier for mye. Jeg fikk virkelig øynenene opp for problemet da jeg tok glukosebelastning og fikk 7,1 på 2-timersblodsukkeret. Det er innenfor grensen, men likevel, har noia for å få svangerskapsdiabetes og et stort barn.

Mitt første barn var 4,2 kg og 53 cm 9 dager på overtid, og da gikk jeg opp totalt 22 kg.

 

Jeg har hittil gått opp 1 kg og er fornøyd med det!

 

Jeg har funnet en tabell som jeg skal forsøke å holde meg til. Denne kalkulatoren regnet ut min anbefalte vektoppgang ut i fra hvor overvektig jeg er:

 

Før gravid: 96 kg

Uke 16: 98,06 kg

Uke 17: 97 kg (+1kg)

Uke 18: 98,57 kg

Uke 20: 99,25 kg

Uke 22: 99,94 kg

Uke 24: 100,62 kg

Uke 26: 101,30 kg

Uke 28: 101,99 kg

Uke 30: 102,50 kg

Uke 32: 103,02 kg

Uke 34: 103,53 kg

Uke 36: 104,04 kg

Uke 38: 104,56 kg

Uke 40: 105,07 kg

Hei bare lurte på hvor du fant denne utregningen :) Kunne tenke meg å gjøre det samme for å følge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

:rolleyes: HEISANN! Nå er jeg kommet til uke 19, ultralyd neste uke blir spennende. føler meg i godform ennå. Blitt lite trening siste måneden, konstant småforkjølet/ tett i nesen. Har vel med svangerskapet å gjøre.

Har gått sånn passe bra i matveien og, legger inn og registrerer, men er lite streng med meg selv. Fort opp i 2500 kcal daglig. Ja, ja har gått opp ca 1,5 kg siden første svangerskapskontroll, så det er jeg fornøyd med. Vekta hos jordmor er mye snillere enn den heime:) Kjenner at magen har vokst og at jeg blir fortere andpusten nå. Gleder meg over lysere dager og bart føre igjen, fint å ut å gå igjen, og i dag er det SOL! God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei damer! Jeg har hatt det veldig travelt den siste tiden, så har ikke vært helt fokusert på vekt og slikt, men vekten har heldigvis holdt seg på min side.

 

Før gravid: 96 kg

Uke 16: 98,06 kg

Uke 17: 97 kg (+1kg)

Uke 18: 98,57 kg

Uke 20: 99,25 kg

Uke 22: 99,94 kg

Uke 24: 100,62 kg

Uke 26: 101,30 kg

Uke 28: 101,99 kg

Uke 28+5: 98,5 kg (+2,5 kg)

Uke 30: 102,50 kg

Uke 32: 103,02 kg

Uke 34: 103,53 kg

Uke 36: 104,04 kg

Uke 38: 104,56 kg

Uke 40: 105,07 kg

 

Har siste to ukene slitt med halsbrann som ligger og ulmer nede i magen og litt opp i spiserøret. Kjennes ut som jeg er sulten og kvalm hele tiden. Det har vært mer utfordrende å ikke trykke i seg sjokkis når jeg går slik. Håper jeg klare å holde meg unna påskegodtet.

Var på glukosebelastning (rutine med BMI over 27) denne uken, og fikk helt topp målinger. Fastende blodsukker på 4,6 og etter to timer var det 6,0. Veldig fornøyd! :)

Ellers er det veldig mye bevegelse i magen for tiden. Det buler ut når han sparker til. Neste kontroll hos jordmor er ikke før jeg er i uke 31, men tiden går nok fort fram til da! :)

 

Her er linken til hvor jeg fant beregningen, Victoria82:

 

http://www.kidspot.c...yweightgain.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...