Gå til innhold

Ned i vekt - med ME


Gjest Myrt
 Share

Anbefalte innlegg

Med ME (kronisk uttmattelses- og trøtthetssyndrom) som følgesvenn, byr vektnedgang på visse utfordringer. Da trening og lange gåturer er uaktuelt som følge av sykdommen per dags dato er det kun kostholdet jeg kan gjøre noe med for å gå ned de kiloene jeg har lagt på meg som følge av stillesittingen pga sykdommen. Før jeg ble syk, gikk jeg ned kun ved endring av kosthold - men da var kroppen inntakt ifht forbrenning og slikt. Det ser ikke ut som den er helt slik nå.

 

Er det noen som har erfaringer med ME eller andre sykdommer som gjør at dere ikke får brukt kroppen i fysisk aktivitet, men som kun har endret kostholdet og likevel gått ned?

 

:)

 

Hei:) Jeg har ME og startet på kurs rett etter jul, gikk ned 22 kg og er fremedels overvektig. Men det går bra selv om du ikke får trent:) Den største utfordringen min var å få i meg nok mat av den riktige sorten... Dette har sklidd litt ut, da jeg har vært syk en periode igjen, og da er det som du sikkert vet ikke lett å få i seg alle kaloriene du skal ha så jeg har lagt på meg en kilo igjen, men har begynt å registrere alt jeg spiser igjen nå. På¨gode dager gikk jeg en liten tur på max en halv kilometer, mer klarer jeg ikke før jeg stuper og blir liggende, men det hjelper allikevel:)

Jeg er sikker på at du klarer det, bare husk å få i deg NOK mat:)

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle :)

Jeg gikk mitt første GR-kurs i mai, og har siden april gått ned nesten 15 kilo utelukkende ved kostholdsendring og kcal-telling. Jeg har ca 13 kg igjen til jeg når målet.mitt, men føler jeg er på vei tross ME'n som hemmer meg i hverdagen.

 

Så det er mulig å gå ned ja, selv uten trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle :)

Jeg gikk mitt første GR-kurs i mai, og har siden april gått ned nesten 15 kilo utelukkende ved kostholdsendring og kcal-telling. Jeg har ca 13 kg igjen til jeg når målet.mitt, men føler jeg er på vei tross ME'n som hemmer meg i hverdagen.

 

Så det er mulig å gå ned ja, selv uten trening :)

 

Hei Myrt og alle andre:)

 

Så flink du har vært! Jeg har belønnet meg selv hver uke jeg har gått ned, merker jo at humøret stiger og faktisk ikke like sliten. Bar opp noen handleposer som veide omtrent 10 kilo, og det var TUNGT.... tenkte at dobbelt så mye har jeg gått å båret på i flere år. Målet mitt er 89 kilo så det er ikke mange igjen nå, bare jeg får en "god" periode så jeg får veid og notert, det er vel utofordingen min på de dårlige dagene.

 

Lykke til videre Myrt og dere andre, flinke er vi -en klapp på skulderen til oss for bedre helse:) og så fine som vi blir:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ME og FM. FM gjør at jeg bør trene for å holde muskler og ledd smidigare,mens ME gjør at jeg helst bør ligge på litt roligere hverdagsaktiviteter. Jeg har funnet ut at det er bedre å være så og si smertefri,så jeg har valgt å bruke energien min på trening. Ja,jeg ser stjerner og er kvalm,å helt tom etterpå,men merkelig nok kjenner jeg at jeg kommer meg fortere hver gang. Det er viktig å lytte til kroppen,men man må presse seg litt også,for den friske delen av oss trenger utfordringer og vedlikehold.

Etter 2 år i senga begynte jeg med aktivitetstilpassa trening. Jeg startet med å gå 1 km fordelt på HELE uka,så det var ikke mange meterne jeg skylle gå i starten;-) etterhert som formen ble bedre,satte legen min nye mål for meg.

Når det gjelder mat så var jeg helt ute å kjørte. Var aldri sulten,å de gangene jeg skulle lage meg ei skive orket jeg ikke ta ett valg om hva jeg skulle ha på skiva engang. Da fikk jeg beskjed av legen å begynne med en pulverkurer. Jeg brukte herbalife,å vekta gikk oppover og oppover;-) men åpenhet var å få kroppen inn i en god mat rytme,å det var mindre slitsomt å drikke enn å spise.

Jeg bytta ut ett og ett måltid,å fikk endelig kjenne på sult igjen,som gjor det lettere å spise.

Å legge seg og stå opp til samme tid var også viktig. Har fortsatt klokka på ringing til 7.30 i helgene jeg.

 

Nå trener jeg 2-3 ganger i uka Zumba og styrke. Storkoser meg,men er fryktelig sliten etterpå. Spiser 6-7 ganger om dagen,å har gått ned 11 kg selv. Nå har jeg meldt meg på nettkurs,å er spendt på om litt mer riktig sammensatt mat kan hjelpe meg ned noen kg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...