Gå til innhold

Ned i vekt - med ME


Gjest Myrt
 Share

Anbefalte innlegg

Med ME (kronisk uttmattelses- og trøtthetssyndrom) som følgesvenn, byr vektnedgang på visse utfordringer. Da trening og lange gåturer er uaktuelt som følge av sykdommen per dags dato er det kun kostholdet jeg kan gjøre noe med for å gå ned de kiloene jeg har lagt på meg som følge av stillesittingen pga sykdommen. Før jeg ble syk, gikk jeg ned kun ved endring av kosthold - men da var kroppen inntakt ifht forbrenning og slikt. Det ser ikke ut som den er helt slik nå.

 

Er det noen som har erfaringer med ME eller andre sykdommer som gjør at dere ikke får brukt kroppen i fysisk aktivitet, men som kun har endret kostholdet og likevel gått ned?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minsin33

Med ME (kronisk uttmattelses- og trøtthetssyndrom) som følgesvenn, byr vektnedgang på visse utfordringer. Da trening og lange gåturer er uaktuelt som følge av sykdommen per dags dato er det kun kostholdet jeg kan gjøre noe med for å gå ned de kiloene jeg har lagt på meg som følge av stillesittingen pga sykdommen. Før jeg ble syk, gikk jeg ned kun ved endring av kosthold - men da var kroppen inntakt ifht forbrenning og slikt. Det ser ikke ut som den er helt slik nå.

 

Er det noen som har erfaringer med ME eller andre sykdommer som gjør at dere ikke får brukt kroppen i fysisk aktivitet, men som kun har endret kostholdet og likevel gått ned?

 

:)

 

hei :)

 

jeg har dessverre ikke kunnskap om hvordan dette funker i forhold til me men jeg ville jo tro du hadde krav på "noe"... kostholdsveileder på blå resept eller noe... spørr fastlegen din. det er sikkert mange matvarer som booster forbrenninga og motsatt :) lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lenemoren

Med ME (kronisk uttmattelses- og trøtthetssyndrom) som følgesvenn, byr vektnedgang på visse utfordringer. Da trening og lange gåturer er uaktuelt som følge av sykdommen per dags dato er det kun kostholdet jeg kan gjøre noe med for å gå ned de kiloene jeg har lagt på meg som følge av stillesittingen pga sykdommen. Før jeg ble syk, gikk jeg ned kun ved endring av kosthold - men da var kroppen inntakt ifht forbrenning og slikt. Det ser ikke ut som den er helt slik nå.

 

Er det noen som har erfaringer med ME eller andre sykdommer som gjør at dere ikke får brukt kroppen i fysisk aktivitet, men som kun har endret kostholdet og likevel gått ned?

 

:)

 

Jeg har samme problemet som deg. Er ME-syk men er ikke på mitt verste for tiden, men hard trening og lange turer er jo utelukket. Har meldt meg på et kurs som heter stram opp for tåler lett trening, men spørsmålet er jo hvordan denne treningen er da... Kanskje litt optimistisk her. Jeg opplever at jeg har fryktelig dårlig forbrenning og så har jeg et stooort problem i forhold til sukkeravhengighet- det er min største utfordring..

Fikk jo ikke svart på spørsmålet ditt her da og har jo ikke noen tips å komme med, men kanskje vi kan tipse hverandre underveis??

Har to jeg kjenner fra ME-miljøet på nettet som har tatt Grete Roede-kurs og som fint har klart å gå ned mye.

Jeg ønsker å gå ned en rundt 17 kg :o

En smule optimistisk kanskje?? Vi får se!!

 

Masse lykke til til deg iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå fint! Vær ekstra obs på det kroppen forteller deg og ta jevnlige blodprøver for å holde oversikt over opptak og verdier. Det siste du vil er å få enda mindre energi pga mangel. Hvis du er medlem av Menin har de tilbud om gratis ernæringsfysiolog og gjennomgang av kosthold og jeg synes å huske at veiledning kan gis over telefon.

 

Ha alltid produkter i hus du kan bruke som kriseløsning om tiltenkt butikktur ikke likevel ble aktuelt eller du av en eller annen grunn blir liggende noen dager og ikke orker tilberede noe.

 

Du vil nok før eller siden nå et punkt der du ikke kan slanke bort det du vil ha vekk, men at det rett og slett må strammes opp med trening. Den tid den sorg dog. Jeg har tatt av 30 kg uten noen form for trening.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lenemoren

Det skal gå fint! Vær ekstra obs på det kroppen forteller deg og ta jevnlige blodprøver for å holde oversikt over opptak og verdier. Det siste du vil er å få enda mindre energi pga mangel. Hvis du er medlem av Menin har de tilbud om gratis ernæringsfysiolog og gjennomgang av kosthold og jeg synes å huske at veiledning kan gis over telefon.

 

Ha alltid produkter i hus du kan bruke som kriseløsning om tiltenkt butikktur ikke likevel ble aktuelt eller du av en eller annen grunn blir liggende noen dager og ikke orker tilberede noe.

 

Du vil nok før eller siden nå et punkt der du ikke kan slanke bort det du vil ha vekk, men at det rett og slett må strammes opp med trening. Den tid den sorg dog. Jeg har tatt av 30 kg uten noen form for trening.

 

Lykke til!

 

Det er jo fantastisk SerenDipity!!! Da er du helten min :D Og ikke minst så sier det jo noe om at det absolutt går an!!

 

Men hvilket menyalternativ har du lagt på da??

 

Jeg føler jo at å ligge på 1600 kcal per dag vil faktisk kunne resultere i at jeg går opp i vekt for jeg føler jo at forbrenningen min er langt under pari...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, lene! Jeg la meg rett på 1300 kcal, men det kan jo være en idé for deg å starte på 1600 og så la vektnedgangen vise om det er sunnest og tilstrekkelig å holde seg der. Vi som ikke trener oss ned i vekt har nok ekstra bra av å ta av langsomt slik at huden rekker å tilpasse seg. Sånne problemstillinger virker kanskje ikke så viktig i starten når man helst vil ha mange kg av, men jeg er veldig glad jeg slapp løse hudfolder som slankeresultat. Slapp hud er nok i seg selv, liksom. :huh:;)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en dårlig periode, så har ikke vært her inne og sett svarene deres. Takk for gode innspill!

 

Det jeg sliter mest med for tida er at jeg sjelden er sulten pga alle bivirkningene sykdommen gir meg. Og når jeg først er sulten spiser jeg det som frister, og det er gjerne ikke alltid så sunt. Så et matinntak fordelt på fem-seks måltider om dagen virker nesten uoverkommerlig. Men det er vel bare å ta seg i skinnet og tvinge det i seg.

 

Jeg har vel rundt 25 kg å ta av for å komme dit jeg trives best, men jeg skal si meg særdeles fornøyd om 15 av de forsvinner. Og jeg vil satse på en sakte nedgang, nettopp pga huden som SerenDipity nevner.

 

Jeg trenger vel et realt spark bak og en god dose motivasjon og inspirasjon til hvordan jeg kan lage en god meny for emg selv, som jeg klarer å følge selv om jeg i en periode blir sengeliggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Moro å høre hvor flinke dere har vært på egenhånd. Bare å tenkt på å gå ned i vekt når en har en kronisk sykdom, som også går ut over psyken er flott.

 

Jeg vil her fortelle min historie, som kanskje kan være til hjelp.

 

Jeg fikk diagnosen Fibromyalgi for 3 år siden, etter mange år med utmattelse og verking i hele kroppen. ME og Fibromyalgi, går litt hånd i hånd. Etter enda mer utreding fikk jeg diagnosen ME, også. Da hadde jeg ligget mer eller mindre i 2 år, men klarte å komme meg på min halve stilling, men sov ellers. Dette er jo ikke noe liv. Pga piller og sovesyke, la jeg på meg 30 kg på kort tid, for 5-6 år siden. Det var jo psyken i starten.

Men da de endelig fikk stadfestet Fibromyalgi og ME, ble jeg søkt til Rehabilisering for ME pasienter. Plutseilg var jeg normal og ikke "bare" syk i hode. "Ta deg sammen sykdom"

For jeg sa og jeg sier at hadde kroppen fungert hadde jeg vært frisk, i hode, også. Når en ikke er syk men allikevel er syk, så gir en opp, mer og mer...

Men for 2 år siden fikk jeg komme til Rehab, for ME. De første ukene var mitt program og komme meg ned til måltidene, og en times samtale hver dag, ellers lå jeg på rommet med svarte gardinger. Fikk mat etter hva jeg trengte. Bare å tygge ei brødskive var slitsomt i starten.

Det var noen tøffe uke, men samtidlig merket jeg at energien begynte å komme tilbake.

Så noen dager klarte jeg å gå en tur på 5-10 min.

Men noen dager var jeg tilbake der jeg startet, uten energi.

Andre måned klarte jeg å komme med til måltidene, hver dag, og går en tur på 15 min en dag og bassengtrening. Ikke begge delene. Enten eller.

Det var et tidskrevende arbeid.

Tredje måned kom hesten på bane. Da ble det Gå 20 min 3 dager i uka, vanngym 2 ganer i uka og hest 2 ganger i uka.

Energien og feberen kom og gikk, så ikke hver dag jeg orke noe, men det gikk bedre og bedre. Å når jeg førstes kom i gang med en av aktivitetene kom energien, men jeg har alltid likt å trent. Å den dagen jeg kunne dans, litt, igjen, ja, det var lykke på jord. Samme var det da jeg kunne ri litt i skogen. Ikke vært i skogen på lang tid og sitte på en hesterygg og komme langt inni skogen, på fjellet... herlig.

I løpet av de 6 månedene jeg var der, hadde jeg økt, mitt aktivitetsnivå enormt.

Gikk nå en time uten å måtte legge meg etterpå.

Red en time når jeg var i skogen, fjellet.

Vanngym var på 45 min 2 ganger i uke, fin styrketrening det, i varmt vann. Herlig. Særlig for fibromyalgien.

Danset noen timer en gang i uka.

 

Da jeg kom hjem startet jeg på GR-kurs og i løpet av kort tid hadde jeg gått ned 10 kg. Men så roet det seg litt. Jeg lå på 16-1900 kcal om dagen.

Siden jeg startet opp, for 1,5 år siden, har jeg gått ned 17,5 kg.

 

Jeg har hele livet vært en person som har stått på, trent og hold meg slank. Så takker være den balasten er jeg avhening av å trene, gå turer, lea meg.

Men jeg har fortsatt dager og kanskje en uke innimellom som jeg ikke klarer anent enn mine avtaler. Men blir aldri mer enn 2 dager i senga, om gangen.

 

Så i dag klarer jeg 3 timers tur, på gode dager. Danse ca 3-4 timer.

 

Jeg har ikke kommet meg ut i arbeidslivet, igjen. Så min jobb er å holde avtalene og trene litt hver dag, i forhold til energien.

Men som sagt, noen dager når jeg går ut, er jeg ganske tom for energi, men merker at den kommer etterhvert som jeg går. Mens andre dager hadde jeg nok hatt bedre av å holde meg hjemme, men da blir det en kort tur.

 

Så dere her ute. Det finnes hjelp. Snakk med legen deres å få han til å søke dere inn på rehab for ME.

Der får en undervisning i sykdommen, også, og treffe sine likesinnede..

En blir bygget opp psyksik og fysisk. Men det er litt "Ta seg sammen" fortsatt for meg, på dårlige dager, for jeg vil ikke bli liggende, igjen.

Starte på nytt med den prosessen jeg startet med etter senga, mer eller mindre i to år, vil jeg aldri tilbake til.

 

Det har vært en tøff reise, men det er verdt det. å nå håper jeg snart at jeg er i arbeidslivet, i 50 % i hvertfall, for en av arbeidsoppgavene er å holde meg aktiv, også. Trener fortsatt med fysioterapaut, går til samtaler.

 

Jeg har, også, hatt 2 tur tilbake til Rehab, oppfølging, etter langoppholdet. Det er motiveringskurs. God å slippe å tenkt på mat, innimellom. Jeg er singel, så lager jeg ikke mat, blir det ikke mat ;)

 

Lykke til med opptrening og vektnedgang.

For meg ble forkuset på opptrening først, så vektnedgang etterpå. Men i løpet av 6 månder på rehab, trodde alle jeg hadde gått ned masse i vekt. Men det var bare 5 kg, men musklene kom jo tilbak, og jeg ble faster og finere i kroppen.

Så Myrt og dere andre, husk å ta tiden til hjelp.

Å spør om hjelp...

 

Nok en gang lykke til på veien.

 

Jeg har selv igjen 5-6 kg som jeg har tenkt å klare til sommeren... håpe håpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende og motiverende svar, Tjorven45!

Det viser jo at det ikke er umulig selv med to så alvorlige sykdommer.

 

Selv sliter jeg minimalt med psyken ifht sykdommen, for meg er sykdommen i kroppen og ikke i hodet. Den kom som følge av en heftig virusinfeksjon og med den kom også alle kiloene. Riktignok har jeg aldri vært sylslank, men jeg var i et godt sig med nesten-trivselsvekt rett før jeg ble syk for 5 år siden. Jeg er også så heldig at jeg har et godt nettverk med bl.a. et par gode venninner som også har en ME-diagnose der vi psyker hverandre opp. Men de sliter ikke med ødelagt forbrenning og overvekt.

 

Hva gjelder henvisning fra fastlegen min til forskjellige ting, så er det fint lite han gjør for meg. Han er en Dr.Ingenting. Spesialisten min derimot er fantastisk. Jeg skal ringe sosionomen min som jobber tett med speisalisten og høre om jeg kan ha krav på noe.

 

Jeg blir imponert over alt du orker på dine gode dager - og matt, siden det meste jeg orker på gode dager er en halvtimes tur i matbutikken, og da henger jeg over handlevogna. Men jeg ønsker å komme ned i vekt igjen, og håper at det kan være min "port" til et friskere jeg, og med tid og stunder bli frisk nok til å komme tilbake i arbeidslivet i redusert stilling. Jeg er bare i slutten av tyveårene, og jeg vil bare komme igang med en vektreduksjon og få tilbake kroppen min.

 

Så alle tips taes i mot med stor takk.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har også Me, og har gått på nettkurs til Grethe Roede siden slutten av januar 2012. Til dags dato har jeg tatt av 10 kg, og har 8 kg igjen.

For meg har det vært viktig å ha veileder, som har hjulpet meg med å kontrollere vektnedgangen kun ved å spise variert og riktig. Veileder kjenner til sykdommen, og gir god motivasjon.

Hun vet at når det å dusje, og å kle på seg er aktivitet nok, må fokuset settes ved riktig sammensatt kost.

Jeg begynte rett på menyen med 1300 kalorier, og passer på at det daglige kostholdsskoret ikke ligger under 9.

Jeg går ned ca 800 gram i uken.

 

Håper det går bra for deg!

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerregn, så flott at det går så bra for deg kun med endring av kostholdet. Det er liksom ikke så mye annet å gjøre når de daglige gjøremålene som dusj og å gå fra senga til sofaen er ille nok.

 

Har du en veileder som kjenner til sykdommen på annet hold enn gjennom deg? Klarer hun å motivere deg så godt at du synes det er verdt pengene du betaler? Hvilket kurs går du? Standarkurset på nett? Får du noe støtte økonomisk?

 

Jeg ble litt ekstra motivert av det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Myrt.

Jeg vet ikke om veilederen kjenner til Me fra annet hold enn det jeg har fortalt henne. Jeg går på standarkurset til Grethe Roede, og er nå på mitt 2.kurs, med samme veileder. Hun heter Fride, en flott dame.

Registreringsskjemaet for daglig kaloriinntak når en går på kurs er også grundigere enn gratisversjonen, og i og med at hele vektnedgangen må skje via riktig kosthold, kunne jeg ikke ha klart meg uten dette skjemaet. Da kommer det opp en oversikt over riktig ballangse av fett, karbohydrater osv. i løpet av en dag.

De ukene vekten går tregt ned, eller for å ikke å snakke om uken da vekten gikk opp, var det godt å få oppmuntring og veiledning fra kursholder. Så, ja, for meg er det verd pengene.

 

Et lite tips som hjelper meg:

Når vi lager middag, lager vi ofte for mye, eller lager dobbel porsjon med vilje. For å gjøre utregning av kalorier lettere, bruker vi mye oppskrifter fra Grethe Roede. De er veldig gode! Alle rester fryses ned, på forhånd veier vi maten, skriver på hva retten heter og kalorier for porsjonen. Så de dagene mann og barn ikke spiser hjemme, kan jeg ta ut av fryseren deilig middag. Lurt også på dårlige dager, hvor matlaging tar for mye krefter. Alt fiks ferdig.

 

Lykke til med vektnedgangen. Vi får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Moro og høre hvordan andre har kommet seg frem til dagens fine resultater.

Jeg hatt to dårlige dager nå, og da kommer tankene på "HVa som er meningen med dette livet" For det er jo ikke no mening å ligge i senga hele dagen. Vi er jo lagd for å jobbe og trene. Treffe venner. Orker ikke engang og finne en kjæreste. Vil jo ha en som er aktiv, men så er jeg det ikke selv og da kan jeg jo ikke ha en aktiv og slank en??

 

De dagene jeg kommer meg ut på en tur, orker jeg jeg ikke treffe venner. Eller handle eller noe annet. Så de dagene jeg har avtale med de jeg snakker med blir det heller ikke noe trening eller venner. Så det er ganske ensomt å ha disse sykdommene.

Mistet noen venner på de siste 5 årene. For jeg kan jo ikke planlegge noe. For når dagen kommer så orker jeg, kanskje, ikke. Så skuffer jeg dem, igjen og igjen har gjort. Noen dager orker jeg ikke snakke i telefonen, og dette er jo vanskelig å skjønne for andre.

Har selv ei venninne med ME og ei 2 med fibromyalgi, men vi er jo aldri opplagt samtidlig.... så det blir at jeg bare må når de er opplagt, for ikke å isolere meg helt.

Så dette går på psyken for meg.

 

Før jeg ble ble liggenede for 4-5 år siden, trodde venner og de jeg traff at jeg hadde ADHD, så det er litt av en overgang. Jeg var treningsnarkoman og arbeidsnarkoman og hjalp venner og var alenemor.

 

Jeg går til ernæringsfysiolog 2 ganger i uka. Hun vil ikke at jeg skal gå på for lite mat, for sykdommen tar veldig mye energi.

De dagene jeg ikke har energi spiser jeg mer, merker jeg, fordi jeg tror at jeg skal få mer energi, da. Men det er bare tull og det vet jeg. Siste måned har jeg gått opp 2 kg så jeg må skjerpe meg.

 

Lage middag for flere dager var lurt, og fryse ned. Jeg woker bestandig så det er jo veldig enkelt å lage mat. Men merker at jeg er ganske lei de grønnsakene jeg har bruke i hele vinter nå. Blir ikke så mye variasjon på det området, heller.

 

Dere må ha en fin dag videre og så snakkes vi, håper jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerregn:

Jeg ser absolutt fordelene du nevner ved å ha en motivator i veilederen din. Det å kunne bli pushet og oppmuntret på dager som er tøffe. Jeg føler kanskje at våre tøffe dager er enda litt tøffere enn de som ikke har denne sykdommen, og det er det ikke så mange som forstår. Så en planlagt vektnedgang i kombinasjon med en sykdom som tapper en helt for krefter er gjerne ikke ideelt. Men jeg ser at det må til for meg for at jeg skal trives med meg selv igjen.

 

Supert tips om å lage for mye mat! Det skal jeg gjøre og ha liggende i fryseren de dagene samboeren jobber sent eller jeg er dårlig og ikke har så mye matlyst. Bare matosen fra matlagingen gjør meg gjerne dårlig så det blir begrenset med matlaging om mannen ikke er hjemme i de dårlige periodene.

 

Tjorven45:

Så trist å lese at du har mistet flere venner gjennom denne tiden. Når man ikke får vært sosial og ikke få planlagt, vet man virkelig hvem som er ens venner. Det er til tider en ensom sykdom, det å ha ME. Jeg er så heldig at jeg har flere venninner som kommer hjem til meg på sparket, selv om jeg har en dårlig dag. Da kommer de innom med en bedre og sunn lunch eller de tar med råvarer og lager mat her hjemme. De kan svippe innom butikken og kjøpe med seg mine favoritter uten at jeg sier noe, og de steller kattene osv. De er gull verdt, og selv om de vet at jeg ikke kan stille opp på samme måte som de, gjør det tydeligvis ingenting for de. Så jeg vet hvem mine ekte venner er, og de motiverer meg til å komme meg opp av sengen om morningen. Det er sjelden vi drar utenfor huset mitt når vi er sosiale, rett og slett fordi jeg blir ødelagt i flere dager etter feks en handletur til byen. Men noen ganger trosser jeg alle advarselbjellene i hodet og drar avgårde bare for å komme meg vekk. Det er verdt det, selv om det er vondt dagene etterpå.

 

Men trening blir det ingenting av, jeg orker faktisk ikke å være dårlig både før, under og etter feks en tur i fjellet, selv om det til slutt kanskje gjør meg godt. Ikke så veldig sosialt, siden mannen liker å være fysisk aktivt. Men han skal ordne en liten sykkelrulle til meg og sette sykkelen min på den slik at den kan stå på gjesterommet i sommer, så jeg om ikke annet kan få bevegd beina mine og ikke mister enda mer muskelmasse.

 

Får du støtte til ernæringsfysiologen siden du har disse kroniske sykdommene? Jeg ringte sosionomen min i stad, men hun har visst ferie en uke til.

 

 

Jeg har veldig lyst til å melde meg på et nettkurs, og har sagt til mannen at han har bare å følge med meg om jeg først skal betale så mye. Det svir litt, å betale så mye. Men igjen, det er gjerne ikke så mye om man ser den ønskede gevinsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvilket internettkurs jeg burde melde meg på med tanke på at jeg ikke kan trene noe. Sendte en mail til GR ang bl.a dette, men fikk bare tilbake om at et internettkurs kunne være noe for meg - ikke noe mer spesfisert enn det. :huh:

 

Forslag?

 

Edit: Det må vel kanskje bli Standarkurset, siden det er kurs uavhengig av hvor mange kg man ønsker å gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lenemoren

Jeg er nå i min 2.uke med kurs, men jeg er jo for tiden såpass bra at jeg kan gå på kurs sammen med andre.

Og jeg gikk ned 2 kg!!! Første uken, det var litt av en pangstart.

 

Jeg har gått tur 3 gg i uken for det klarer jeg nå, men utover det så har det vært 0 trening.

Og jeg har lagt på rundt 1400-1500 kcal per dag og har spist 4 måltider for dagen.

Og det er det som er viktig har kurslederen påpekt gang på gang, for det holder forbrenningen ved like gjennom dagen.

 

Det er standardkurset jeg tar selv om jeg skal ned en del, så standardkurs på nett bør vel passe for deg skulle jeg tro??

 

Jeg kjenner virkelig nå at dette kan jeg klare :)

Så håper du finner et kurs som du føler egner seg for deg og med en dyktig og motiverende kursleder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott start du har fått på kurset :) Og at du orker å gå tur tre ganger i uken, det er jo utrolig bra! Heia deg!

 

Jeg meldte meg på i går, Standarkurset over nett, med start første uka i mai. Gleder meg til å komme i gang, selv om det "bare" er over nett. Prøver å komme inn i en spiserutine frem til da, det er ikke så lett når man gjerne ikke psiser mer enn 1-2 måltider om dagen pga manglende matlyst.

 

Men jeg gleder meg, håper det vil være med på å stimulere matlyst og forbrenning og at kiloen forsvinner sakte, men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lenemoren

Jeg sliter veldig med matlyst om morgenen og sitter nå og litt tvinger i meg noen knekkebrød med pålegg og litt grønnsaker...

 

Jeg har tydeligvis gjort noe riktig siden jeg har hatt en god vektnedgang og tenker at den største forskjellen jeg gjør nå (utenom å redusere på sukkeret)det er å spise regelmessig hver 3. time.

 

Men det går kanskje lettere med en smoothie eller yogurt med litt musli i f.eks??

 

Måltidserstattere går jo sikkert an å bruke innimellom som disse barene som smaker sjokolade (de er jo snopegode ;) )

 

Det viktigste blir å spise ofte og å holde seg innenfor kaloriene og selvfølgelig få i seg nok av div.næringsstoffer, vitaminer og mineraler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du er så flink, og det motiverer!

 

Jeg er ny her... Skal starte på nettkurs til uke, med en kursleder som heter Eirin... (noen som vet om hun er flink?). Jeg ønsker å legge av meg 27kg totalt og jeg har også ME. Så dette med trening og nok aktivitet er jo en utfordring - på dårlige dager ikke mulig. Jeg prøver å gå daglig tur (vi har hund), og tilpasser lengde etter formen. Jeg er flink med mange måltider, men er ofte for sulten og plages av "søthunger"...

I fjor la jeg av meg 20kg og jeg står på venteliste for mageoperasjon til høsten, men ønsker nå å gi kroppen en siste sjanse til å gå ned uten operasjon! Håper jeg lykkes.

Jeg håper å gå ned 8kg i løpet av det første (nett)kurset. Tror dere det kan være realistisk?

Fint om vi som sliter med å ha nok energi kan støtte hverandre litt.

Mye interessant lesing det dere har skrevet :) ! Jeg har tro på mange måltider. Lurer litt på hvor mye kcal jeg burde spise. Kanskje et sted mellom 1300 og 1600?

Det får jeg vel høre når Eirin kommer på banen... Har ikke hatt kontakt med henne enda.

 

Ønsker dere masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kellika :)

 

Jeg er gjerne med og motiverer, det er litt lettere når man er flere som vet hva sykdommen går i og hvor tunge dagene kan bli.

 

Begynner ikke på nettkurs før neste mandag, men jeg havnet på 1300 kcal utifra målene jeg har lagt inn. Spennende å se hva kurslederen sier ifht vekt, sykdom osv.

 

Jeg begynte for et par uker siden å endre kostholdet for å gjøre overgangen til kurset litt enklere, og har siden da gått ned 3,3 kilo - og det uten noe som helst fysisk aktivitet.

 

Lykke til, heier på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Der fant jeg tråden vår igjen! Lenge side sist jeg skrev ser jeg. Jeg er bare en snartur innom, for å si at det er mulig, jeg har nådd målet mitt, og har nå startet på hold vekten kurs. Jeg tok av tilsammen litt over 20 kg på 8 månder, og det er jeg svært fornøyd med, husbunden, med ME og ingen trening overhode. Det nytter!

Håper det går bra for dere andre også. Jeg heier på dere!

Stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei Sommerregn.

 

Så moro å lese at du fikk til dette på så kort tid.

Håper du klarer å holde vekta der nede, også, nå da.

 

Jeg sto stille i hele vinter fordi jeg ikke orke noe.

 

Men i juli og frem til Oktober var jeg i bedre form og klarer å gå ned 6 kg.

Nå blir det, igjen, mindre trening, men har igjen noen få kilo, så håper jeg

klarer disse kiloene.

Men har klart å gå ned 23,5 kg.

Så nå blir målet å aldri gå over 68 kg.

 

Lykke til videre, du, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...