Gå til innhold

Vil gå ned 40-60kg, trenger gode råd..


Gjest Yvonnie

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er da ei jente på snart 26år, og vil gå ned 40-60kg ca. Grunnen til det store "gapet" er fordi jeg har ikke vært under 100kg siden jeg gikk på grunnskolen. Dette er veldig vanskelig for meg, og jeg håper jeg skal klare dette. Men jeg vil trenge MASSE råd, veiledning og god støtte. Kan også si at jeg sliter veldig med trøstespising..

 

Det jeg lurte på er evt hva slags kurs er det å anbefale? Hva skal jeg holde meg unna? Hvordan fungerer denne siden? osv..

 

-yvonnie-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mokanika

hei :)

 

jeg sitter her i samme sko som deg å jeg har prøvd ei uke nå, å ingen endring i vekten, enda da har jeg kuttet ut brød, spiser mye mindre å begynt å gått turer...

blir frustrert når det ikke skjer noe i vektnedgang :(

 

jeg også ønsker tips, råd å veiledning...

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å finne ut av hvor mye kcal. ca. du vil ligge på per dag, og begynn å veie alt du spiser, og legg det inn her inne. Kanskje du vil oppdage at du spiser altfor lite, eller at du spiser mer enn du tror. Legg deg også opp et lite treningsopplegg, start rolig slik at du ikke mister motet fordi det blir for tung til å begynne med.

 

Jeg er, som deg, veldig til å trøstespise. Jeg merker imidlertid at jeg ikke har så stort behov for det nå lengre som jeg hadde før jeg startet slankingen. Kan godt hende det har noe med at jeg føler meg bedre nå enn før :)

Anbefaler også sterkt trening, det gjør noe med både tanker og energi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Anbefaler deg å begynne på kurs, og da enten ordinært eller maxi.

Det å gå ned 40 kilo på egenhånd er vanskelig. Ett kurs vil hjelpe deg til å forstå hva du kan spise og hvor mye. Så kan du evt fortsette alene etter kurset.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kojen2012

Jeg skal gå ned ca de 50 kg (fra min højeste vekt til ønsket vekt) og har nok søkt råd og vejledning i noen månder og gikk ned 10 på ca 8-9 uker men de kom på igjen pga manglende motivasjon osv. Men jeg har fått noen gode råd på veien som jeg nå gir videre til deg og som jeg håper du kan bruke.

 

 

- ta alltid med deg noe sundt og godt i små bokser/poser hvor du så vet hvor mange kalorier hver boks/pose inneholder når du skal noen plass, slik at man ikke for eksempel havner på mcdonalds eller et gatekjøkken eller hva nå man er "svak" for.

 

- drikk ikke kalori holdig drikke (brus, juice, alkehol)

 

- drikk mye vann

 

- la det maks gå 4 timer mellom hver måltid

 

- la frokost, lunjs og middag være dine 3 hovedmåltider, innimellom de måltider så spiser du, da frukt og andre godsaker (ikke godteri)

 

- vei alt du spiser.

 

- ha 1 dag i uka hvor det er lov å skeie ut litt ut over det normale.

 

Med tanke på trening så er Jillian Michaels treningsdvder 30 day shred og Ripped in 30 god. Der kommer det noen gode råd på veien også. Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens..

Nå har det snart gått en uke siden jeg startet på min livsendring.

 

Siden mandag har jeg holdt meg til 1000kcal til 1400kcal - litt forskjellig fra dag til dag. Vanskelig å få til å klaffe med 1600 kcal, men det kommer seg. Har også sklidd for langt, og spist godteri eller noe søtsaker, men prøver å tenke som så at dette er første uke. For skal jeg få dårlig samvittighet for hver gang jeg gjør en bommert så kommer motivasjonen min til å gå rett til h******. Jeg prøver å spise annenhver time nå til og begynne med.. Jeg går til og fra jobb som tilsammen tilsier 1 time rolig gange. Har ikke vært ute å gått hver dag, da jeg sliter med senebetennelse under foten + dårlig kondisjon.

 

Motivasjonen er enda på topp, men av og til kommer det tanker om at dette vil jeg aldri klare og hvorfor jeg i det hele tatt gidder. Skal til legen på mandag, tenkte å snakke med ham om dette. Høre om det er noen tilbud her jeg bor ang trening og slikt.

 

Vil gjerne ha tilbakemelding om det er noe dere tror jeg gjør feil eller ikke osv..

 

-yvonnie-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Anbefaler deg å begynne på kurs, og da enten ordinært eller maxi.

Det å gå ned 40 kilo på egenhånd er vanskelig. Ett kurs vil hjelpe deg til å forstå hva du kan spise og hvor mye. Så kan du evt fortsette alene etter kurset.

Lykke til!

 

Jeg har veldig dårlig økonomi, så jeg har ikke råd til å ta kurs. Dessuten er det ingen kurs her jeg bor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :)

 

jeg sitter her i samme sko som deg å jeg har prøvd ei uke nå, å ingen endring i vekten, enda da har jeg kuttet ut brød, spiser mye mindre å begynt å gått turer...

blir frustrert når det ikke skjer noe i vektnedgang :(

 

jeg også ønsker tips, råd å veiledning...

 

klem

 

Vil nok ikkje skje så fort, det er vel forskjellig fra person til person. Ville gitt det en mnd å se.. Om du ikke har gått ned noe da, tror jeg du må se på hvor mye du spiser i forhold til trening kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frubolla

Hei igjen folkens..

Nå har det snart gått en uke siden jeg startet på min livsendring.

 

Siden mandag har jeg holdt meg til 1000kcal til 1400kcal - litt forskjellig fra dag til dag. Vanskelig å få til å klaffe med 1600 kcal, men det kommer seg. Har også sklidd for langt, og spist godteri eller noe søtsaker, men prøver å tenke som så at dette er første uke. For skal jeg få dårlig samvittighet for hver gang jeg gjør en bommert så kommer motivasjonen min til å gå rett til h******. Jeg prøver å spise annenhver time nå til og begynne med.. Jeg går til og fra jobb som tilsammen tilsier 1 time rolig gange. Har ikke vært ute å gått hver dag, da jeg sliter med senebetennelse under foten + dårlig kondisjon.

 

Motivasjonen er enda på topp, men av og til kommer det tanker om at dette vil jeg aldri klare og hvorfor jeg i det hele tatt gidder. Skal til legen på mandag, tenkte å snakke med ham om dette. Høre om det er noen tilbud her jeg bor ang trening og slikt.

 

Vil gjerne ha tilbakemelding om det er noe dere tror jeg gjør feil eller ikke osv..

 

-yvonnie-

hei..

 

jeg går på kurs og har gått ned 25 kg....

Du må nok få i deg ca 1900kcal om dagen i snitt!!!!

hadde vært lettere hvis du hadde opplyst om vekta di..men jeg skal ned 25kg til..så da er jo jeg på 50kg ned....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonnie

hei..

 

jeg går på kurs og har gått ned 25 kg....

Du må nok få i deg ca 1900kcal om dagen i snitt!!!!

hadde vært lettere hvis du hadde opplyst om vekta di..men jeg skal ned 25kg til..så da er jo jeg på 50kg ned....

 

Hvorfor er det lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonnie

Hei!

Jeg vil gå veien sammen med deg! Jeg veier faktisk 40 kilo for mye og det har vært 50! Jeg har gått mange Grethe Roede kurs, maxikurs 2 ganger, litt andre kurs og så siste årene har jeg gått 5 sammenhengende kurs. Etter at jeg slutta har jeg gått opp igjen og no har jeg lagt om igjen og gått ned 10 kilo. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser før og de kommer tilbake om jeg ligger på 1300 kcal. På kurs fikk jeg beskjed om å ligge på 1900 kcal, men med å legge om kosten til Grethe Roedekosthold hadde jeg problemer med å spise så mye. Så for meg er det et spørsmål om å ikke få spiseforstyrrelser, dvs jaget etter å skal slanke seg tar overhånd, og rett å slett sitte der med en ærlig følelse jeg skal ikke slanke meg, jeg skal legge om kosten fordi jeg kjenner de positive endringene dette gjør med kroppen og at jeg trener fordi jeg liker å være ute og ikke fordi jeg skal ha ett trimpoeng hver dag.

 

Merket og det var 12 ganger værre med anstrengt økonomi enn uten, men dette satt bare i hjernen. Jeg har bestandig vært overvektig og det har tatt tid å fordøye all den tid man har stått alene i skolegården på ungdomsskolen. Jeg har brukt endel tid på bearbeide dette.

 

Her er ting jeg har måttet jobbe med oppi hjernen:

 

1) Jeg skal IKKE slanke meg, jeg skal legge om kostholdet!

2) Jeg skal ikke trene fordi jeg skal ha ett trimpoeng per dag, men for å få frisk luft, bedre psykisk helse og kledelige roser i kinnene som står i stil med smilet mitt slik at jeg kan sjarmere mine omgivelser!

3) Jeg skal kjenne på kroppen min hva det nye kostholdet gjør med kroppen min!

 

 

Hva har jeg så gjort:

1) Jeg har kuttet ut brødskive nesten helt

2) Jeg har kjøpt med kjøkkenvekt og veier all maten

3) Jeg er av og til over i Sverige og handler 10 kg kyllingbrystfilet singlefrosset, kokt skinke i 400g pakninger (26 kr per pakke på Konsum), Philadepia light (sparer 10 kr per boks) , m.m da disse er billigere der. Skal man handle kyllingfilet på Rema 1000 blir man jo nesten ruinert i forhold! Hermetikk handler jeg på Europris, samt ris.

4) Smaksforsterkere i kjøleskapet er løk, hvitløk, hermetiske tomater, mais, champinjong, samt krydder.

5) Jeg holder på å gå på veggene av å sitte i sofaen. Jeg er ikke interesert i å se på TV, jeg hater jogge og jeg har sluttet på helsestudio fordi jeg ikke likte holdningene til de som jobbet der. Så jeg går tur med hundene mine, går på ski om vinteren, sykler meg en tur og liker friluftsliv veldig godt!

6) Holder meg til råd gitt på kursene jeg har gått.

 

Jeg har vært veldig priviligert hjemmefra og jeg er ikke vokst opp med lørdagsgodt og snop, så jeg har aldri hatt behov for å ha sjokolade, potetgull og brus i hus. Tantungene mine klager når de er på besøk, men de er veldig glad i himmelsk lapskaus med vaniljekesam til dessert!

 

Det kan også hjelpe å starte blogg å få motivasjon og tilbakemeldinger der.

 

Takk for tips! men det er farsken ikke lett å endre tankengangen.. det er noe som tar tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marsvin

Hei Yvonnie!

 

Jeg ser du har fått en del gode tips allerede, men tenkte å stikke innom med mine erfaringer. Jeg har kanskje en litt avslappet holdning til hva man skal gjøre, men det er noe jeg bevisst har valgt for min egen del. Jeg vil ikke gå konstant med dårlig samvittighet, men heller glede meg over fremgangen.

 

Jeg gikk ned fra 113 kg til 78 kg på ca et år, og synes ikke jeg ofret så mye egentlig. Riktignok kan jeg ikke helt fortelle hvordan denne vektreduksjonen ender ennå, for jeg oppdaget plutselig at jeg var gravid. Så jeg har for tiden et opphold, men etter at lillemann kommer i juli så blir det mer fokus på vekta igjen..

 

Jeg er og blir en sofagris. Og jeg har ikke gått på Roede-kurs. Likevel greide jeg det:)

 

Det jeg gjorde i starten, var å spise rundt 1300 kcal i hverdagene. (3 måltider, 2 mellommåltider) Noen hundre kcal ekstra i helgekos, så hadde jeg noe å se fram til:) Jeg registrerte alt jeg spiste innpå her, gjerne på forhånd for å se hvor mye jeg kunne spise. På den måten kunne jeg se hvor mye f.eks et wienerbrød kostet i kaloriregnskapet. Så var det bare å vurdere da, om den kortvarige nytelsen var verdt det. Som oftest er svaret nei, skremmende næringsinnhold når man ser det på trykk.. Og hvis man tenker over det på forhånd, er det lettere å være flink:) Men av og til så "sprakk" jeg og koste meg med utskeielsen. Ferdig med det. Det er fullt mulig å fortsette med Roede-metoden etter dette:) Det er ikke den ene sprekken som ødelegger, det er når du gir opp problemene oppstår:)

3 muligheter: Du må trimme bort de ekstra kaloriene, du må spare inn kaloriene et annet sted, eller du lar det være..

 

Det krever kanskje litt ekstra å skulle gjøre dette selv med tanke på måltidsplanlegging og sånt, men det er litt "learning by doing". Etter hvert blir det innarbeidet til gode vaner, og du slipper å tenke så mye på det:)

 

Lag deg belønninger for delmål. Hva dette skal være, vet du best selv. Største belønningen for meg var etterhvert som jeg måtte kjøpe nye klær. Pleide faktisk å kjøpe noen plagg for små, så jeg kunne krympe inn i dem. Fantastisk følelse, å bare smette inn i en bukse du vet har vært alt for trang tidligere:)

 

Trim.. Vel, jeg prøvde å få gått noen lufteturer i løpet av uka. Etterhvert syklet jeg til jobben, selv om det ikke tar mange minuttene.. All aktivitet er bra aktivitet:) Hoppet og spratt litt til dvden "30 day shred" i perioder, den får opp pulsen altså:)

 

Men det aller viktigste du gjør, er å få med hodet på endringen. Dette er ikke en slankekur, du velger å leve sunnere. Selvsagt er det mer intenst nå mens vektreduksjonen pågår, men du lærer gode knep for å være sunn resten av livet også. Etterhvert smaker ikke all den usunne maten like godt heller, og da blir det enda enklere å være flink til å ta gode valg..

 

Fremgangen på vekta er selvsagt større jo flinkere du er med mat og aktivitet, men det viktigste er å ta det i et tempo DU greier å gjennomføre over tid.

 

Dette ble kanskje et litt rotete innlegg, vi skylder på gravid-hormoner og at jeg faktisk er på jobb nå;)

Men masse lykke til i allefall, dette greier du fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonnie

Hei Yvonnie!

 

Jeg ser du har fått en del gode tips allerede, men tenkte å stikke innom med mine erfaringer. Jeg har kanskje en litt avslappet holdning til hva man skal gjøre, men det er noe jeg bevisst har valgt for min egen del. Jeg vil ikke gå konstant med dårlig samvittighet, men heller glede meg over fremgangen.

 

Jeg gikk ned fra 113 kg til 78 kg på ca et år, og synes ikke jeg ofret så mye egentlig. Riktignok kan jeg ikke helt fortelle hvordan denne vektreduksjonen ender ennå, for jeg oppdaget plutselig at jeg var gravid. Så jeg har for tiden et opphold, men etter at lillemann kommer i juli så blir det mer fokus på vekta igjen..

 

Jeg er og blir en sofagris. Og jeg har ikke gått på Roede-kurs. Likevel greide jeg det:)

 

Det jeg gjorde i starten, var å spise rundt 1300 kcal i hverdagene. (3 måltider, 2 mellommåltider) Noen hundre kcal ekstra i helgekos, så hadde jeg noe å se fram til:) Jeg registrerte alt jeg spiste innpå her, gjerne på forhånd for å se hvor mye jeg kunne spise. På den måten kunne jeg se hvor mye f.eks et wienerbrød kostet i kaloriregnskapet. Så var det bare å vurdere da, om den kortvarige nytelsen var verdt det. Som oftest er svaret nei, skremmende næringsinnhold når man ser det på trykk.. Og hvis man tenker over det på forhånd, er det lettere å være flink:) Men av og til så "sprakk" jeg og koste meg med utskeielsen. Ferdig med det. Det er fullt mulig å fortsette med Roede-metoden etter dette:) Det er ikke den ene sprekken som ødelegger, det er når du gir opp problemene oppstår:)

3 muligheter: Du må trimme bort de ekstra kaloriene, du må spare inn kaloriene et annet sted, eller du lar det være..

 

Det krever kanskje litt ekstra å skulle gjøre dette selv med tanke på måltidsplanlegging og sånt, men det er litt "learning by doing". Etter hvert blir det innarbeidet til gode vaner, og du slipper å tenke så mye på det:)

 

Lag deg belønninger for delmål. Hva dette skal være, vet du best selv. Største belønningen for meg var etterhvert som jeg måtte kjøpe nye klær. Pleide faktisk å kjøpe noen plagg for små, så jeg kunne krympe inn i dem. Fantastisk følelse, å bare smette inn i en bukse du vet har vært alt for trang tidligere:)

 

Trim.. Vel, jeg prøvde å få gått noen lufteturer i løpet av uka. Etterhvert syklet jeg til jobben, selv om det ikke tar mange minuttene.. All aktivitet er bra aktivitet:) Hoppet og spratt litt til dvden "30 day shred" i perioder, den får opp pulsen altså:)

 

Men det aller viktigste du gjør, er å få med hodet på endringen. Dette er ikke en slankekur, du velger å leve sunnere. Selvsagt er det mer intenst nå mens vektreduksjonen pågår, men du lærer gode knep for å være sunn resten av livet også. Etterhvert smaker ikke all den usunne maten like godt heller, og da blir det enda enklere å være flink til å ta gode valg..

 

Fremgangen på vekta er selvsagt større jo flinkere du er med mat og aktivitet, men det viktigste er å ta det i et tempo DU greier å gjennomføre over tid.

 

Dette ble kanskje et litt rotete innlegg, vi skylder på gravid-hormoner og at jeg faktisk er på jobb nå;)

Men masse lykke til i allefall, dette greier du fint:)

 

Takk for svar, det er litt sånn jeg tenker også :) Kjekt å vite at det er flere som tenker litt likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonnie

Akkurat nå føler jeg meg veldig bedriten.. Tankene surrer om at dette vil aldri i verden gå.. har en liten down moment nå..

Spist altfor mye i dag.. tror jeg kjederspiser.. ikke bra.. hva skal en gjøre når en har lyst på noe godt?? og ingenting metter den hungeren? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turjente

Akkurat nå føler jeg meg veldig bedriten.. Tankene surrer om at dette vil aldri i verden gå.. har en liten down moment nå..

Spist altfor mye i dag.. tror jeg kjederspiser.. ikke bra.. hva skal en gjøre når en har lyst på noe godt?? og ingenting metter den hungeren? :(

 

Jeg har kjøpt meg gulerøtter som jeg har renset og skåret opp i staver, sammen med stangselleri og kålrot som jeg har lagt i en skål med vann i kjøleskapet. Så har jeg kjøpt dipkrydder og rørt inn i en naturell yougurtboks som jeg dipper grannsakene i. En annen ting jeg koser meg med er oppskåret banan med 1-2 eller 3 høvelige spisesjeer mager vaniljekesam oppå. Det er utrolig godt. Og jeg har fått beskjed på kurs om å holde med på 1900 kcal per dag fordi jeg veide såpass mye for mye. Det dro også unna mye av suget av å sette til livs 12 knekkebrød pluss middag per dag. Popcorn er heller ikke det verste å putte i munnen mens man ser film, bedre enn sjokolade og potetgull i hvertfall :-)

Spiser man for lite fikk i hvertfall jeg ett sug, og da fikk jeg beskjed om å øke mengden mat per dag. Jeg oppdaget at jeg kunne øke mengden mat , dette minsket suget og likevel gikk jeg ned en kilo i uka. Dette var for meg en merkelig oppdagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turjente

Jeg har kjøpt meg gulerøtter som jeg har renset og skåret opp i staver, sammen med stangselleri og kålrot som jeg har lagt i en skål med vann i kjøleskapet. Så har jeg kjøpt dipkrydder og rørt inn i en naturell yougurtboks som jeg dipper grannsakene i. En annen ting jeg koser meg med er oppskåret banan med 1-2 eller 3 høvelige spisesjeer mager vaniljekesam oppå. Det er utrolig godt. Og jeg har fått beskjed på kurs om å holde med på 1900 kcal per dag fordi jeg veide såpass mye for mye. Det dro også unna mye av suget av å sette til livs 12 knekkebrød pluss middag per dag. Popcorn er heller ikke det verste å putte i munnen mens man ser film, bedre enn sjokolade og potetgull i hvertfall :-)

Spiser man for lite fikk i hvertfall jeg ett sug, og da fikk jeg beskjed om å øke mengden mat per dag. Jeg oppdaget at jeg kunne øke mengden mat , dette minsket suget og likevel gikk jeg ned en kilo i uka. Dette var for meg en merkelig oppdagelse.

Og du er faktisk ferdig med en tiendedel av prosessen din! Ganske mye det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonnie

Jeg har kjøpt meg gulerøtter som jeg har renset og skåret opp i staver, sammen med stangselleri og kålrot som jeg har lagt i en skål med vann i kjøleskapet. Så har jeg kjøpt dipkrydder og rørt inn i en naturell yougurtboks som jeg dipper grannsakene i. En annen ting jeg koser meg med er oppskåret banan med 1-2 eller 3 høvelige spisesjeer mager vaniljekesam oppå. Det er utrolig godt. Og jeg har fått beskjed på kurs om å holde med på 1900 kcal per dag fordi jeg veide såpass mye for mye. Det dro også unna mye av suget av å sette til livs 12 knekkebrød pluss middag per dag. Popcorn er heller ikke det verste å putte i munnen mens man ser film, bedre enn sjokolade og potetgull i hvertfall :-)

Spiser man for lite fikk i hvertfall jeg ett sug, og da fikk jeg beskjed om å øke mengden mat per dag. Jeg oppdaget at jeg kunne øke mengden mat , dette minsket suget og likevel gikk jeg ned en kilo i uka. Dette var for meg en merkelig oppdagelse.

 

Mulig jeg spiser for lite, men tankene om søtsaker ekke lett å motstå når en har vært "vant med" å bare putte i munnen.. Sjokoholiker, er det noe som heter det?? :P hehe nei uff.. Ny uke og nye muligheter i morgen!! Jeg prøver igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turjente

Hei Yvonnie!

 

Jeg ser du har fått en del gode tips allerede, men tenkte å stikke innom med mine erfaringer. Jeg har kanskje en litt avslappet holdning til hva man skal gjøre, men det er noe jeg bevisst har valgt for min egen del. Jeg vil ikke gå konstant med dårlig samvittighet, men heller glede meg over fremgangen.

 

Jeg gikk ned fra 113 kg til 78 kg på ca et år, og synes ikke jeg ofret så mye egentlig. Riktignok kan jeg ikke helt fortelle hvordan denne vektreduksjonen ender ennå, for jeg oppdaget plutselig at jeg var gravid. Så jeg har for tiden et opphold, men etter at lillemann kommer i juli så blir det mer fokus på vekta igjen..

 

Jeg er og blir en sofagris. Og jeg har ikke gått på Roede-kurs. Likevel greide jeg det:)

 

Det jeg gjorde i starten, var å spise rundt 1300 kcal i hverdagene. (3 måltider, 2 mellommåltider) Noen hundre kcal ekstra i helgekos, så hadde jeg noe å se fram til:) Jeg registrerte alt jeg spiste innpå her, gjerne på forhånd for å se hvor mye jeg kunne spise. På den måten kunne jeg se hvor mye f.eks et wienerbrød kostet i kaloriregnskapet. Så var det bare å vurdere da, om den kortvarige nytelsen var verdt det. Som oftest er svaret nei, skremmende næringsinnhold når man ser det på trykk.. Og hvis man tenker over det på forhånd, er det lettere å være flink:) Men av og til så "sprakk" jeg og koste meg med utskeielsen. Ferdig med det. Det er fullt mulig å fortsette med Roede-metoden etter dette:) Det er ikke den ene sprekken som ødelegger, det er når du gir opp problemene oppstår:)

3 muligheter: Du må trimme bort de ekstra kaloriene, du må spare inn kaloriene et annet sted, eller du lar det være..

 

Det krever kanskje litt ekstra å skulle gjøre dette selv med tanke på måltidsplanlegging og sånt, men det er litt "learning by doing". Etter hvert blir det innarbeidet til gode vaner, og du slipper å tenke så mye på det:)

 

Lag deg belønninger for delmål. Hva dette skal være, vet du best selv. Største belønningen for meg var etterhvert som jeg måtte kjøpe nye klær. Pleide faktisk å kjøpe noen plagg for små, så jeg kunne krympe inn i dem. Fantastisk følelse, å bare smette inn i en bukse du vet har vært alt for trang tidligere:)

 

Trim.. Vel, jeg prøvde å få gått noen lufteturer i løpet av uka. Etterhvert syklet jeg til jobben, selv om det ikke tar mange minuttene.. All aktivitet er bra aktivitet:) Hoppet og spratt litt til dvden "30 day shred" i perioder, den får opp pulsen altså:)

 

Men det aller viktigste du gjør, er å få med hodet på endringen. Dette er ikke en slankekur, du velger å leve sunnere. Selvsagt er det mer intenst nå mens vektreduksjonen pågår, men du lærer gode knep for å være sunn resten av livet også. Etterhvert smaker ikke all den usunne maten like godt heller, og da blir det enda enklere å være flink til å ta gode valg..

 

Fremgangen på vekta er selvsagt større jo flinkere du er med mat og aktivitet, men det viktigste er å ta det i et tempo DU greier å gjennomføre over tid.

 

Dette ble kanskje et litt rotete innlegg, vi skylder på gravid-hormoner og at jeg faktisk er på jobb nå;)

Men masse lykke til i allefall, dette greier du fint:)

 

Dette synes jeg var et veldig flott innlegg! Spesielt den rolige tilnærmingen i hodet rundt det å gå ned i vekt. Kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her var det mange gode tips! Meldte meg inn her i dag, og har 45-50kg å gå ned. Har ett mål om å endre livsstil, og vil klare å ha gått ned + holde på den sunne livsstilen etterpå, og tenker ganske langsiktig. Satser på å ha gått ned disse kiloene om 2 år, og så klare å holde det ved like!

 

Jeg lurer på hvordan man regner ut hvor mange cal man trenger i forhold til vekt? Ser det helt automatisk (?) anbefaler 1600 cal daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turjente

Her var det mange gode tips! Meldte meg inn her i dag, og har 45-50kg å gå ned. Har ett mål om å endre livsstil, og vil klare å ha gått ned + holde på den sunne livsstilen etterpå, og tenker ganske langsiktig. Satser på å ha gått ned disse kiloene om 2 år, og så klare å holde det ved like!

 

Jeg lurer på hvordan man regner ut hvor mange cal man trenger i forhold til vekt? Ser det helt automatisk (?) anbefaler 1600 cal daglig.

 

Hei, Jeg skal se om jeg finner formelen i en gammel Grethe Roede bok så ser man hvordan jeg som er svært overvektig trenger mer kcal enn ei snerten snelle på 65 kilo. Skal rote litt så skal jeg se hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...