Gå til innhold

Lei av aa telle og veie?


Anbefalte innlegg

Jeg er inne i mitt andre internettkurs og synes det gaar ganske tungt. Det jeg fremdeles sliter med er at jeg er utrolig sulten. En annen ting er at jeg blir saa utrolig lei av aa telle kcal og veie maten.. dvs, jeg blir saa besatt av det at det noen ganger virker litt mot sin hensikt. Oj, jeg kan jo ikke spise 2 gulroetter og en eple naa fordi da gaar jeg over menyen/overskredet fruktrasjon/andre ting.

 

Har gaatt ned foer ved aa spise'fornuftig' og mindre porsjoner,og jeg tenkte at jeg kunne spise alt, men ikke saa ofte jeg ville og ikke saa mye jeg ville. Men naa blir jeg litt for opptatt av alle de forskjellige greiene paa GR at jeg nesten blir gal. Selv om jeg vet at det er lurt aa holde styr paa kcal da, jeg har jo en tendens til aa bli litt vel generoes naar noe skal taes paa oeyemaal.

 

Noen andre som har det samme 'problemet'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent problem! Hvis du er sulten hele tiden vil jeg anbefale å kutte alt av karbohydrater en liten periode. Dvs. ingen frukt eller rotgrønnsaker heller, ikke melk (melkesukker) og ikke brød, poteter, pasta og ris. Og så det opplagte, sukker og godterier. Spis grønne grønnsaker og de "magre" som tomat men ikke mais f.eks Kan spise alt av fisk, kjøtt og egg men vær forsiktig med fettet og du blir mer mett samtidig som du går ned i vekt. Hold ut en uke eller helst to og så kan du gradvis innføre grov-grove knekkebrød, skummet melk, yoghurt, grove pasta og ris osv. men hold igjen på godteriene. Bruk sukkerfrie alternativer om du må ha noe godteri. Du må fremdeles veie og måle men ser at du blir mer mett av de samme kaloriene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koala, tusen takk for svar. Jeg har blitt anbefalt aa spise mer protein av kursleder ogsaa, problemet er at jeg ikke er spes glad i proteinrik mat fra kjoett + liker ikke fisk. Jeg er stolt hvis jeg klarer aa spise 150g kjoett, og jeg skal liksom spise 225g. Jeg spiser en del boenner og linser og masse groennsaker. Proevde aa kutte karbo tidlig i foerste kurs, men det hjalp ikke og jeg ble litt deppa av det fordi jeg vet jeg ikke kan opprettholde et slikt kosthold.

 

Jeg lurer paa om det rett og slett er at jeg i saa mange aar har spist enorme porsjoner og det vil ta tid foer kroppen min blir villig til aa spise mindre? Samme hva jeg spiser - groennsaker, frukt, middag etc - saa er lysten tilstede for aa spise masse og bli stappmett. Men det er et stort problem fordi jeg ofte debaterer med meg selv at 'nei, naa maa jeg spise meg mett altsaa, ellers holder jeg ikke ut'!

 

Jeg foeler noen ganger at jeg er den eneste som sliter med dette, mens andre sliter med aa spise nok. Jeg forstaar ikke den. haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eltevelte

hei

 

driver å jobber med å finne ut mer nøyaktig hva som jeg skal ha på en dag, å på å oppnå nok.

 

blir ofte få måltider.

ikke alltid at jeg kjenner meg sulten, å da blir det altfor lite mat på en dag. så har jobbett med det å få inn flere faste måltider, for å venne magen til at det kommer litt , jevnt med mat. og det begynner jeg å merke litt mer nå, at jeg kjenne meg litt sulten etter noen timer nå. bare jeg får imeg den viktige frokosten.

 

 

kanskje det er slik i starten, at du føler du ikke blir mett, men kroppen din er vel vant med å få mye.

så vil det vel ta tid å venne den til, at det kommer mindre ,men jevnere inntak på maten.

 

ønsker deg masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt motsatt, jeg droemmer om frokost naar jeg legger meg om kvelden og spiser egentlig konstant hele dagen for aa holde sulten borte.. men smaa ting utgjoer mange kcal, men gjoer lite for magen og sultfoelesen. Har ikke hoert om noen andre som sliter med sult etter 3 mnd. :blink:

 

Jeg er også sulten mesteparten av tiden. Prøver å spise masse grønnsaker og drikke mye vann, men sulten er der. Var litt bedre når jeg trente regelmessig, men kan dessverre ikke trene pga helseproblemer.

 

Prøver å innfinne meg med at jeg bare kan spise de oppsatte mengdene, og at sulten ikke er noe indikasjon på hva jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... saa jeg er ikke alene! Ikke det at det var 'godt aa hoere' fordi jeg unner ingen det altsaa, men da ser jeg at det ikke bare er meg. Ja, jeg tror du har rett, bare akseptere det aa holde seg innenfor kcal grensa. Jeg spiser groennsaker og frukt hele dagen og drikker vann. Har egentlig behov for mer frukt enn GR gir meg lov til, saa noen dager gjoer jeg det. Bedre enn aa skli ut.

 

Jeg trener heller ikke, hadde god rytme med gaaturer, men naa har det blitt lite og det er prioritering - feil prioritering kanskje.. men mannen min jobber lange dager og jeg maa dra ut etter at han kommer tilbakefra jobb naar barna sover. Men da er det ogsaa middag etc og min eneste sjanse til aa snakke med mannen min. Men kunne jo sviset det inn noen dager i uka om ikke hver dag. Jeg er litt alt eller ingenting. Hvis jeg ikke gjoer det hver dag, saa slutter jeg helt fordi jeg blir lat. Foelte meg bedre da jeg gikk turer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...