Gå til innhold

Hvordan bruke mer grønnsaker og mindre tilbehør


Gjest snigla
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg lever et helt vanlig kosthold . Men ser når jeg registrer maten blir for mye potet - pasta - ris - lasanjeplater - tortillas - pitabrød +++ og alt for lite grønnsaker .

 

Har blitt inspirert når jeg ser på kokken Hellstrøm når han rydder opp hjemme hvor mye grønnsaker han bruker i maten !

 

Så hvordan kan en snu denne trenden med å bruke alt for mye tilbehør og alt for lite grønnsaker ?

 

Trenger mange gode tips !

 

Hva kan bruke av grønnsaker hvor når det gjelder i minske potet - ris - pasra - lasanjeplater - pita - tortillas ?

 

Hvilke grønnsaker brukes til hva ?

 

Jeg vil fortsette med vanlig norsk kosthold , men bruke 3 ganger mer grønnsaker til middagen og mye mindre tilbehør

 

Hvilke grønnsaker vil dere anbefale til laks - torsk - sei - kyllingfilet - koteletter - strimlet svinekjøtt +++

 

Hva med tradisjonelle retter som pizza , lasanje og andre typiske helgeretter ?

 

Tar imot alle tips med stor takk ! ! !

 

Er alltid skeptisk til nye produkter ...

 

Hva smaker egentlig squash og abinner ?

 

Kom gjerne med tips på utradisjonelle grønnsaker som er veldig vært å prøve og selvfølgig på alle det gode gamle grønnsakene ! ! !

 

Gleder meg å bruke masse mer grønnsaker

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever et helt vanlig kosthold . Men ser når jeg registrer maten blir for mye potet - pasta - ris - lasanjeplater - tortillas - pitabrød +++ og alt for lite grønnsaker .

 

Har blitt inspirert når jeg ser på kokken Hellstrøm når han rydder opp hjemme hvor mye grønnsaker han bruker i maten !

 

Så hvordan kan en snu denne trenden med å bruke alt for mye tilbehør og alt for lite grønnsaker ?

 

Trenger mange gode tips !

 

Hva kan bruke av grønnsaker hvor når det gjelder i minske potet - ris - pasra - lasanjeplater - pita - tortillas ?

 

Hvilke grønnsaker brukes til hva ?

 

Jeg vil fortsette med vanlig norsk kosthold , men bruke 3 ganger mer grønnsaker til middagen og mye mindre tilbehør

 

Hvilke grønnsaker vil dere anbefale til laks - torsk - sei - kyllingfilet - koteletter - strimlet svinekjøtt +++

 

Hva med tradisjonelle retter som pizza , lasanje og andre typiske helgeretter ?

 

Tar imot alle tips med stor takk ! ! !

 

Er alltid skeptisk til nye produkter ...

 

Hva smaker egentlig squash og abinner ?

 

Kom gjerne med tips på utradisjonelle grønnsaker som er veldig vært å prøve og selvfølgig på alle det gode gamle grønnsakene ! ! !

 

Gleder meg å bruke masse mer grønnsaker

 

 

Jeg elsker å lage mat, men etter at jeg fikk barn har det blitt mindre tid. Jeg bruker ikke så mye utradisjonelle grønnsaker, så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Men til fisk, kylling og kjøtt kan du gjerne bruke de grønnsakene du selv liker veldig godt. Tilberedning av tradisjonelle grønnsaker er sikkert og mange, men jeg holder meg stort sett til koking eller vanlig salat.

Piff gjerne opp salaten med ristede pinjekjerner og bønner. Veldig godt.

Til helgemiddagen så kan du servere salat ved siden av pizza og lasagne. Oppi lasagnen kan du ha skiver av gulrot, brokkoli og blomkål mellom lagene. Til taco kan du bruke et stort salatblad i stedet for tortilla-lefse og fylle oppi med andre grønnsaker og kjøtt. Prøv å kutt ut osten.

Ellers er det ingenting som er feil å gjøre. Eksperimenter på kjøkkenet med grønnsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

- To tacoskjell til tacoen

 

- Rotmos, litt potet resten kålrot, blomkål, brokkoli, søtpotet

 

- Kålrotstappe laget av kålrot og litt creme fraich lett

 

- Råstekte grønnsaker, lit potet resten søtpotet, gulrot, fennikel, løk og sopp(en time i ovnen på 200 grader sammen med litt olje)

 

De tre siste passer både til fisk, kylling og kjøtt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...