Gå til innhold

Trenger råd!


Gjest Katrine1987
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Katrine1987

Jeg er en jente på 24 år, 175 cm høy og veier nå 65 kg.Veid 60 kg lenge, men gikk opp 5 kg på no time, uten noen endringer i kostholdet! HVA skjedde.. Spiste til og med MYE mindre usunnheter i den perioden jeg gikk opp.. Begynte med matregistrering her i går, og da kom jeg på 898 kcal.. Og forbrant 456 av de på en spinningtime.. Idag har jeg fått i meg 705 kcal, og nå er klokka 18 og eneste måltidet jeg har igjen er kveldsmat... Tydelig at jeg spiser altfor lite, men jeg er redd at hvis jeg spiser de 1600 kcal jeg er anbefalt at jeg aldri kommer til å gå ned i vekt :/ Har et litt anstrengt forhold til mat i utgangspunktet, og vet ikke helt hva jeg skal spise til enhver tid som liksom er GREIT..

 

Katrine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, du spiser for lite. Men skjønner godt at det virker avskrekkende å skulle nesten fordoble inntaket!

Hva med å øke det gradvis? Legg på 100-200 kalorier i noen dager, se hvordan det kjennes på kroppen, og så kan du øke videre om det virker greit.

 

BMI'en din (som ikke er noe nøyaktig verktøy!!!) er forøvrig i nedre skala av hva som er normalvektig, så du trenger ikke gå ned i vekt. Men skjønner jo at det sikkert var et lite sjokk å gå opp 5kg på kort tid uten å skjønne hvordan det skjedde ;)

 

Har du vurdert kurs? Evt kostholdveiledning et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg er en jente på 24 år, 175 cm høy og veier nå 65 kg.Veid 60 kg lenge, men gikk opp 5 kg på no time, uten noen endringer i kostholdet! HVA skjedde.. Spiste til og med MYE mindre usunnheter i den perioden jeg gikk opp.. Begynte med matregistrering her i går, og da kom jeg på 898 kcal.. Og forbrant 456 av de på en spinningtime.. Idag har jeg fått i meg 705 kcal, og nå er klokka 18 og eneste måltidet jeg har igjen er kveldsmat... Tydelig at jeg spiser altfor lite, men jeg er redd at hvis jeg spiser de 1600 kcal jeg er anbefalt at jeg aldri kommer til å gå ned i vekt :/ Har et litt anstrengt forhold til mat i utgangspunktet, og vet ikke helt hva jeg skal spise til enhver tid som liksom er GREIT..

 

Katrine.

 

Hei Katrine!

 

Du kan spise litt avokado eller noen nøtter. Da får du fort opp kcal-tallet uten å måtte spise store menger. De er også hjertevennligevalg! :)

Men viktig å spise alle måltidene, hvis du har litt anstrengt forhold til mat, spist måltidene i litt mindre størrelse. Hva med å legge til en smoothie? :)

 

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 24 år, 175 cm høy og veier nå 65 kg.Veid 60 kg lenge, men gikk opp 5 kg på no time, uten noen endringer i kostholdet! HVA skjedde.. Spiste til og med MYE mindre usunnheter i den perioden jeg gikk opp.. Begynte med matregistrering her i går, og da kom jeg på 898 kcal.. Og forbrant 456 av de på en spinningtime.. Idag har jeg fått i meg 705 kcal, og nå er klokka 18 og eneste måltidet jeg har igjen er kveldsmat... Tydelig at jeg spiser altfor lite, men jeg er redd at hvis jeg spiser de 1600 kcal jeg er anbefalt at jeg aldri kommer til å gå ned i vekt :/ Har et litt anstrengt forhold til mat i utgangspunktet, og vet ikke helt hva jeg skal spise til enhver tid som liksom er GREIT..

 

Katrine.

 

Din vekt er helt perfekt! Hvis du har anstrengt forhold til mat og spiser så lite/trener så mye så er det ikke Grete Roede du trenger men ROS (Råd Om Spiseforstyrrelser) Jeg håper du surfer innom sidene deres og leser litt der for det du holder på med nå er ikke bra for deg :)

Jeg kjenner folk som har hatt bulemi (friske nå), megarexi (frisk nå) og anorexi (syk nå) og kjenner endel til dette. Det er forøvrig helt normalt at kvinner kan gå opp i vekt i denne alderen og i overgangsalderen uten at de spiser noe mer/anderledes fordi forbrenningen endrer seg/faller naturlig på disse tidspunktene. Menn opplever det samme men bare en gang rund ca.30 årsalderen. Dette har med hormoner å gjøre og er helt naturlig. (ps. jeg er utdannet fysiolog)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest flettemette1

Jeg er en jente på 24 år, 175 cm høy og veier nå 65 kg.Veid 60 kg lenge, men gikk opp 5 kg på no time, uten noen endringer i kostholdet! HVA skjedde.. Spiste til og med MYE mindre usunnheter i den perioden jeg gikk opp.. Begynte med matregistrering her i går, og da kom jeg på 898 kcal.. Og forbrant 456 av de på en spinningtime.. Idag har jeg fått i meg 705 kcal, og nå er klokka 18 og eneste måltidet jeg har igjen er kveldsmat... Tydelig at jeg spiser altfor lite, men jeg er redd at hvis jeg spiser de 1600 kcal jeg er anbefalt at jeg aldri kommer til å gå ned i vekt :/ Har et litt anstrengt forhold til mat i utgangspunktet, og vet ikke helt hva jeg skal spise til enhver tid som liksom er GREIT..

 

Katrine.

 

Du bør spise 1600 kcal som du skal. Kan du ikke bare gjøre det i noen uker (gi deg selv 3 uker og se hva som skjer??? ) :)

Jeg spiser 1600 kcal daglig og har gått ned 8 kg nå, startvekten min var litt over 70 kg.

Jeg spiser slik:

Frokost: 2 skiver, tilsammen 60 gram. Smør 3-4 gram. Pålegg 20-30 gram (hva som helst egentlig, Lettere Jarlsberg, Servelat go og mager, kokt skinke, leverpostei go og mager fra Gilde): jeg topper alle skivene mine med grønnsaker, enten agurkskiver, paprika eller salatblad.

Det samme til lunch, kl 1130

Jeg tar en frukt kl 10.00

Til lunchen tar jeg en oppskjært gulrot i tillegg til brødskivene mine.

 

Mellommåltid kl 1400: en brødskive 30 gr, smør 3 gr, pålegg 10-15 gram og grønnsaker. En liten frukt.

 

Jeg drikker kaffe med lettmelk om morgenen, ellers te (usøtet eller med en sukett).

 

Middag: jeg spiser det vi har til middag og veier alt, 150 gr poteter eller 100 gr pasta/ris. 150 gr kjøtt eller fisk. Grønnsaker igjen.

 

 

Kveldsmat, jeg spiser gjerne 2 Ryvita rug med et par gram smør og gjerne ost på kveldstid. Glass med melk (1,5 dl) eller appelsinjuice.

 

Jeg synes det går greit. Jeg tror du bare må si til deg selv at ok, jeg prøver dette og ser hvordan det går i 2-3 uker. Får du ikke noe resultater etter 2-3 uker så får du heller prøve noe annet.

 

JEg trener ikke så innmari mye akkurat nå men jeg går til og fra jobben hver dag. Det fungerer for meg.

 

En annen ting jeg vil anbefale alle som holder på med grete roede er å ikke lese masse slankeartikler og heller unngå temaet. Følg hva grete roede kurslederen sier og drit i resten. Det synes jeg har vært befriende og deilig.

Jeg synes det er ganske lett egentlig nå etter å ha holdt på siden slutten av september.

 

Lykke til og god jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei Katrine!

 

Ut i fra det du skriver lurer jeg på om du kanskje har lagt på deg så raskt fordi du lenge har spist for lite? Da har du satt kroppen på sparebluss, og det blir lett å legge på seg ved å spise feil en stund.

 

Dette har sammenheng med at kroppen er innstilt på å tåle sultperioder. Det gjør den ved å sette ned hvilestoffskiftet. Du klarer heller ikke ta deg slik ut når du trener som du gjør hvis du får i deg nok næring.

 

Selv ble jeg satt på 1300 kcal da jeg gikk på kurs for 6-7 år siden av en kursleder som ikke skjønte hva jeg trengte. Det resulterte i at jeg gikk veldig sakte ned. Da jeg la på til 1700 kcal i frustrasjon, med tanke på at jeg iallfall skulle klare å holde vekta, gikk jeg mye raskere nedover. Det viste seg at jeg måtte spise langt mer enn det for å holde vekta stabil med mye trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...