Gå til innhold

står fast og skjønner ingen ting


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger litt hjelp fra dere erfarne, og som kanskje har vert i samme situasjon.

Jeg ønsker å gå ned 5kg. Det er ikke mye og burde vær helt mulig! Jeg har lest ett sted at man ikke bør ha et matinntak på under 1000kcal pr dag, men jeg har nå lagt på 500-1000 i 3 uker. i tillegg har jeg hver dag også trent fra 300-1000kcal pr dag alt etter hvor mye jeg har spist. jeg varierer med styrke, utholdenhet, intervall og rolige økter. Men vekta rikker seg ikke, derimot har jeg prestert å gå opp de dagene jeg har lagt på 1000kcal istedenfor 500. skikkelig irriterende. Mitt anbefalte kaloriinntak er på 1700kcal pr dag, og da med kun lav aktivitet. i teorien skal jeg holde vekta stabil ved å ligge på 1700kcal, og i tillegg kunne spise for det jeg trener utover dette, men nå hadde jeg gått veldig opp, og det gir ikke mening. jeg kan ikke ligge å rule på 700kcal pr dag veldig mye lengre. det er ganske vanskelig å få til. det er ikke mye mat, og kan ikke være bra for kroppen, særlig ikke med såppas mye og enkelte ganger ganske hard trening.

 

Kostholdet mitt består av grønnsaker(mye wok), bær , kesam og noe hjemmelaget speltbrød med makrell i tomat, kyllingfilet og laksefilet. Ingen sauser, dressinger eller bruk av olje. Skulle tro dette var sundt og bra for vektreduksjon? Jeg registrerer hvert eneste gram, og spiser ingenting av sjokolade eller andre søtsaker utenom.

 

Hva kan jeg gjøre annerledes, og hva gjør feil? Teorien om at hvis du spiser mindre kalorier enn du bruker, funker jo ikke i praksis!! Det er utrolig frustrerende når jeg har vert så flink så lenge.

 

Kan noen hjelpe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 82silje

SPIS MER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

får helt vondt når jeg ser hvor lite du spiser!!! du høres jo ut til å trene en del også - jeg antar at kroppen din tenker "hjelp, hva skjer? - nå bruker hun masse energi, men gir ingenting input" - og resultatet er at kroppen knuger til seg hver eneste lille kcal og kutter ut all forbrenning.. og altså går du ikke ned i vekt!

 

hvis GR sin "formel" sier du skal spise 1700 kcal så må du det - og da er det beregnet at du skal gå ned i vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPIS MER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

får helt vondt når jeg ser hvor lite du spiser!!! du høres jo ut til å trene en del også - jeg antar at kroppen din tenker "hjelp, hva skjer? - nå bruker hun masse energi, men gir ingenting input" - og resultatet er at kroppen knuger til seg hver eneste lille kcal og kutter ut all forbrenning.. og altså går du ikke ned i vekt!

 

hvis GR sin "formel" sier du skal spise 1700 kcal så må du det - og da er det beregnet at du skal gå ned i vekt!

 

men jeg skjønner ikke det, for tidligere lå jeg på 1700kcal per dag,og så trente jeg det jeg ville gå i minus. men ble ikke akkurat tynn av det heller. så tenker jeg at før eller siden må jo kroppen gi seg og bare gå ned i vekt. den kan jo ikke spare for alltid, hvis den ikke får noe å spare på...?? først lå jeg på 500-700kcal pr dag en stund. så ble jeg kjempestressa når jeg gikk opp til 1000kcal pr dag (hel krise egentlig), men når jeg da går opp i vekt når jeg øker med kcal inntakte tør jeg jo ikke det. først gikk jeg ned 3kg, og nå har jeg gått opp 1,2 igjen. skikkelig stusslig på 3 uker!

 

jeg skjønner at kroppen kan gå i "sparing" hvis man spiser lite og ikke beveger seg, men når jeg trener såppas som jeg gjør blir den jo tvunget til å bruke og forbrenne noe vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Enig med 82Silje - Spis mer! Etter å ha gått i hele 3 uker på så lite mat er det nok på tide å øke på igjen. Prøv med 1200 med en grei fordeling protein/fett/karbohydrater. Det kan hende du vil gå litt opp igjen i begynnelsen, men når kroppen skjønner at den får mat igjen og begynner å forbrenne dette samt fettet istedenfor å klumholde på alt den får, skal du nok se at vekten begynner å gå nedover igjen. Men - tålmodighet er en dyd - det er ikke gjort over natten, og du bør gi det en stund før du ser resultater.

En annen ting er at det ser ut til at du trener ganske mye. Du skriver bl.a. styrke, og det fremkommer ikke hvor mye styrke du trener. For å si det sånn - etter at jeg begynte å trene ganske tung styrke med PT så går jeg ikke noe mer ned i vekt i uken enn jeg gjorde før jeg begynte med dette - fordi jeg bygger muskler. Men jeg går mer og fortere inn i cm. Og større muskler forbrenner jo mer, så på lang sikt blir det jo supert resultater av det hele. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...