Gå til innhold

Hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg har nå gått ned 10 kg og planen er 10 kg til før min datters konfirmasjon 1. juni.... og desverre er ikke det så veldig lenge til. Jeg har brukt 5 mnd på de første 10 kg og det er på en måte bra, men jeg har ikke gått ned så veldig mye siden januar. Står veldig stille. jeg skal spise 1900 kcal pr dag, og føler at det er veldig mye. Jeg er veldig fysisk aktiv og trener 4-5 ganger pr uke. I påsken, har jeg vært veldig streng med meg selv og ikke tillatt "kos", samtidig har jeg gått 1-2 timer på ski hver dag. Og når jeg veide meg når jeg kom hjem hadde jeg gått opp i vekt!!! Da blir jeg frustrert. Noen som har noen gode tips????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hei! Så bra jobbet at du har gått ned 10 kg!

Går du på kurs? I så fall kan kursleder hjelpe deg med å se på energiberegningen på nytt.

 

Hvis du ikke går på kurs, kan vi hjelpe deg med energiberegningen her inne, men da må jeg vite litt mer om deg :)

Alder, kjønn, høyde, vekt i dag, type arbeid/hverdag (stillesittende eller ikke).

Hva trener du og hvor lenge holder du på, når du trener så ofte som 4-5 ganger pr uke (som er knallbra, forresten :D )

 

Den vanligste menyen å ligge på, er meny 2 på 1600 kcal om dagen. Og jeg skjønner at du synes 1900 er mye. Men vanskelig å si noe om konkret for deg, uten at jeg vet mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Så fint du kan hjelpe. Jeg går ikke på kurs, men har gjort det for 10 år siden, og gikk ned 23 kg. Da skulle jeg også ligge å 1150 kcal pr dag. Derfor også så stor forundring når jeg nå skal ligge på 1900. Jeg er 40 år, 175 cm høy,97 kg, kvinne, har stillesittende jobb. Er på spinning 2-3 dager i uken, hard time minst 60 min og noen ganger lenger. I tillegg jogger jeg de andre dagene. Trener 5 dager i uken. Joggeturen er ca 40 minutter. i tillegg har jeg 2 styrkeøkter i uka på ca 15 min hver!. I følge disse sidene når jeg legger inn trimpoeng og det andre de trenger vipper jeg mellom å skal spise 1900 og 2200 kcal pr dag. Skrekkelig myee!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Mitt tips til deg er at du i 2 uker går ned til 1600, og samtidig ser på hva du spiser. Kanskje du spiser for lite fett, og for mye karbohydrater. Mange ganger kan det hjelpe å se på sammensetningen av maten like mye som bare kaloriene. Det er blant annet viktig å få i seg nok kalsium. Forskning viser at det har betydning for forbrenning.

 

Har ingen fasitløsning, men siden du står fast og trener så mye ville jeg sett på sammensetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Flott, kanskje jeg skal prøver det og se hvordan det går. Hva tenker du om at jeg spiser for lite fett, hvordan "fett" skal jeg evt spis?. Jeg spiser ikke så mye lettprodukter, tar heller mindre av det "vanlige". Karbohydrater kan det kanskje bli litt for mye av, så kan prøve å kutte ned på det. Takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hei igjen! Jeg har også hørt fra andre jeg kjenner som gikk kurs for mange år siden, at man den gangen lå på et veldig lavt kcal-inntak. Dette har Grete Roede gått vekk i fra i dag. Retningslinjene i dag er man for å gå ned 0.5 - 1 kg pr uke, skal ligge på et inntak ca 500 til 800 kcal under det daglige behovet. (Og man skal aldri ligge lavere enn 1000 kcal under behovet.)

Akkurat hvor man bør ligge, er individuelt. Noen går ned fint med 500 kcal i underskudd hver dag, andre må ha et større underskudd for å få fart på sakene.

Det er også vanskelig å si akkurat hvor mye den enkelte forbrenner på trening, fordi det varierer fra person til person og avhenger av så mye. Så det kan jo være at den treningen du registrerer, viser et større forbruk enn hva kroppen din faktisk har. Mange små unøyaktigheter her og der kan i sum gjøre at det er riktigere for deg å ligge på meny 2/ 1600 kcal enn meny 3.

Jeg har prøvd å regne ut ditt daglige enrgiforbruk, og jeg havner i området 25-2600. Så jeg er enig med metchen, jeg tror ikke det for lavt deg å prøve 1600 kcal daglig et par uker og se hvordan det går.

 

En annen ting jeg ser at flere ikke tenker så mye på, er at man ofte har et høyere inntak i helgen enn på hverdagene. Og dette vil jo dra det daglige snittet for hele uken opp, dersom man har helg både fredag, lørdag og søndag. Men du sier at du har vært veldig streng med deg selv og ikke tillatt noe kos, så da regner jeg ikke med at akkurat dette her er grunnen til at du ikke går ned i vekt :)

 

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Hei

Flott, kanskje jeg skal prøver det og se hvordan det går. Hva tenker du om at jeg spiser for lite fett, hvordan "fett" skal jeg evt spis?. Jeg spiser ikke så mye lettprodukter, tar heller mindre av det "vanlige". Karbohydrater kan det kanskje bli litt for mye av, så kan prøve å kutte ned på det. Takk for gode tips!

 

Jeg fyller ut hva jeg spiser hver dag, og ser ofte at jeg faktisk har for lite inntak av fettstoffer. Noe fett skal man ha i seg, spesielt sunt fett fra fet fisk, olivenolje, rapsolje osv. Jeg har hele tiden fulgt inndelingene for et karbohydratredusert kosthold, og prøver å holde meg innenfor de fordelingene som er anbefalt i kostholdscoren. Tror det er lurt. Ninjastar har kanskje også rett i forhold til kaloriforbrenninga. Vi har forskjellig forbrenning. Selv må jeg trene mye for å forbrenne nok. Jeg skulle også ifølge menyutregninga spist mer, men dersom jeg gjør det går jeg ikke ned i vekt så jeg har valgt å ligge 200 kalorier under det som jeg har blitt anbefalt. Samtidig ser jeg at det skal ikke mye ekstra til i helga før det blir for mange kalorier på lørdag og søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen - og tusen takk for veldig utfyllende svar :). 1900 kcal er veldig mye og jeg sliter veldig med å få i meg alt. jeg er veldig nøye med å veie alt i løpet av uken for da har jeg full kontorll. Men det føles så feil at man spiser til man blir "uvell". Da tenker jeg at jeg prøver meg med 1600 kcal de neste to ukene og ser hvordan det går!. Man hører jo alltid at man skal spise mer når man trener mye... men det skal jo være måte på også. Noe av denne omleggingen av livstilen min er også at jeg skal bli glad i å trene - og det er jeg blitt de site 5 mnd. Og det føles godt, både for kroppen og humøret. Så nå ønsker jeg bare at vekta vil følge med! Planen min er 10 kg frem til sommeren og (hadde vært fint) og nok 10 kg til til vinterferien 2014. Da hadde jeg vært overlykkelig!!! Takk igjen for at dere er så snille og svarer meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...