Gå til innhold

Nå er jeg i gang


Gjest 58kg
 Share

Anbefalte innlegg

Nå er jeg I gang igjen! I fjor var jeg flink og slanket bort 17 kg fra 76(all time high!!!) ned til 59,2. Vekten gikk raskt opp til 61 og stod stille fra juli 2012 til februar 2013 på 61 kg. Hele året jogget jeg!!! Og så begynte jeg med kveldspisingen igjen på tampen av vinteren :(/> herregud så dumt av meg! :angry:/> Og på 4 uker har jeg gått opp 4 kg. I dag veide jeg meg - hele 64,9 kg(veier meg hver dag). Var helt på gråten. Nå er det på tide at jeg tar meg skikkelig sammen!

Kan dessverre ikke jogge, har blitt kjempesyk i påsken og ligger i senga og bare helt utroig slapp. Hva er alternativene uten trim?

Men så bestemte jeg meg for å prøve noe jeg aldri har prøvd før. I forrige uke så jeg et program på svensk TV2 om faste som virkelig inspirerte meg. De gikk skikkelig vitenskapelig til verks og viste at helsen og blodprofilen forbedres veldig raskt ved å la kroppen faste ( sulte! Det er snakk om en skikkelig sultekur!) 2 dager i uken. I dag bestemte jeg meg for å faste, siden jeg uansett ligger i senga som død slakt. Hvis det er sant at kroppen begynner å bekjempe sykdommer mye mer effektivt på sultekur, da er det nettopp det jeg behøver!!! Har alltid vært skeptisk til sultekurer men dette TV-programmet har snudd alt på hodet for meg. Da er jeg i gang! Gjennom hele dagen har jeg drukket kun kafe latte og te med melk, ingen mat. Det gikk utrolig mye bedre en ventet. Jeg føler meg overhodet ikke sulten. Men kanskje fordi jeg er så fryktelig snørrete. I morgen blir det noe mer føde, i form av proteinpulver. Og mye varmt drikke. :)/> Er positiv - jeg vet jeg klarer alt!!! :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten i dag viste 63,1 kg. Minus 1,8 kg på en dag med faste! Jeg er helt sjokkert og plutselig har humøret endret seg fra 0(i går på vekta) til 10 ( i dag på vekta). Er utrolig optimistisk. Mitt mål er 58 til 17.mai og nå vet jeg at jeg klarer dette. Midjen er 76 men jeg skal ned til 70 :)/>/>/>/>/>/>/> første kakebit blir 17.mai og ikke før. Det har jeg opplyst samboeren min om, han fikk totalforbud mot å kjøpe sjokolade og kaker helt fram til 17.mai. Dette heter "i gode og onde dager" og nå er jeg totalt avhengig av at han ikke får noe søtt i hus.

Formen er ikke bedre, fremdeles fryktelig svak og forkjølet og hver gang jeg nyser er lyden så høy at jeg tror alle naboene skvetter. I dag er siste fastedag - på menyen er kaffe latte i lange baner, masse te og litt proteinpulver. I morgen blir det vanlige matvarer. Det som er interessant at jeg ikke føler sult. Dette regnet jeg ikke med, begynner å få skikkelig tro på at det går an å skru av sulteknappen på denne måten. Egentlig er jeg et matvrak, helt utrolig at jeg ikke veier et tonn... Det er nok for meg å åpne en pakke kjeks - og fortære innholdet på mindre enn 5 minutter... Eller åpne et glass med syltetøy og spise alt sammen. Jeg må ha utrolig høy forbrenning... Når jeg skjerper meg så raser kiloene av ...Nå vil jeg bli kvitt denne matavhengigheten min på en måte som jeg ikke har prøvd før - og få kontroll pluss masse helsegevinster :)/>/>

Tok meg tid til å finne dette utrolige programmet og hva det heter - det er en dokumentar lagd i 2012 av BBC som heter "Horizon: Eat, Fast and Live Longer". Som sagt, har denne forandret mitt syn på mat og kropp, og nå tester jeg opplegget på meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en jublende Morgen - vekten viser 61,9, dvs 3 kg ned på to dagers faste, og formen er mye bedre! Mistet 1 cm rundt midjen og 2 cm rundt hoftene. Hele i går kveld måtte jeg virkelig motarbeide sultfølelsen, Drakk så mye vann og te at jeg følte meg som en vanntank. Men det gikk greit. Sov som en baby.

Men frokosten i dag - det var rare greier. Jeg gledet meg skikkelig til å innta et solid måltid men alt smakte utrolig rart, særlig det bløtkokte egget. Med en gang jeg åpnet egget, kom det en rar lukt. Måtte be samboeren om å både lukte og smake på egget før jeg turte å spise selv. Sånne nye erfaringer er litt morsomt, syns jeg, derfor skriver jeg dem ned.

 

I dag er jeg på 1500 kkal som er min BMR. Siden jeg ikke kan trene denne uka pga. forkjølelsen, bør jeg ikke overskride BMRen. Må også være forsiktig med salt. Da blir det fin vektnedgang! :)/>/>/>

 

Dagens kostplan ca 1500 kkal

 

Frokost 370 kkal

havregrøt kokt på vann og lettmelk, litt rosiner, 1 ts lønnesirup, litt salt 200 kkal

1 bløtkokt egg 80 kkal

1/2 brødskive grov 40 kkal

1 liten kaffe latte 50 kkal

1 stort glass Vann

 

Lunsj - 313 kkal

12 cherrytomater 40 kkal

100g kokte hvite bønner 78 kkal

Salatblader 200g 30kkal

Dressing av vann, sitronsaft og 2 ss lettmajones 125 kkal

1/2 grov brødskive 40 kkal

Salt

 2 glass vann

 

 Mellommåltid 144 kkal

1 dl friske blåbær 31 kkal

1/2 beger vaniljekesam 113 kkal

 

Middag 486 kkal

Grønnsakssuppe egen oppskrift 200 kkal

2 grove brødskiver 160 kkal

Margarin 20 g 126 kkal

Kosttilskudd

2 glass vann

 

Mellommåltid 4 rugsprø og te med melk

 150 kkal 

 

Vann, vann, vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er: "fasting?????? :o "

 

Spiser du ikke mat en hel dag?

Er det to sammenhengende dager du ikke spiser, og over hvor lang tid faster du? 2 uker, 1 mnd, 2 mnd?

 

Misunner deg vektnedgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er: "fasting?????? :o/>/>/>/> "

 

Spiser du ikke mat en hel dag?

Er det to sammenhengende dager du ikke spiser, og over hvor lang tid faster du? 2 uker, 1 mnd, 2 mnd?

 

Misunner deg vektnedgangen.

 

hei Våryr, hyggelig med kommentar:)) takk:)) jeg prøver nå en livsstil (det er ikke diett men heller livsstil er ment for resten av livet) som går på å faste 2 Sammenhengende dager i uken (kalorisk restriksjon 500 kkal, jeg valgte å begynne med kun kaloriholdig drikke for å drepe sultfølelsen og det virket for meg) og spise hva du vil 5 ganger i uken (uten restriksjon). Vektnedgangen skal kun være en liten del av fordelene med dette. Min hovedmotivasjon er å Få bedre helse, redusere kreftrisiko og forsinke aldringsprosessen. Hvis du er interessert i detaljer, kan du se BBC dokumentaren som jeg nevner tidligere i tråden min - der fikk jeg hele inspirasjonen. Det finnes mye "der ute" som er kvasivitenskap men dette programmet er noe annet. Du finner hele filmen på youtube:) Jeg vil finne ut om det er noe for meg. Så denne tråden er ment som "eget" eksperiment. Foreløpig en pangstart!:D/>/>/>

 

I dag er vekten min 62,2 - 300 g opp, men jeg forventet dette. Resultatet etter 2 dagers faste on en normal dag på 1500 kkal fremdeles er vanvittig for meg - 2,7 kg på 3 dager og nå spiser jeg normalt i neste 4 dager. Gleder meg allerede til neste onsdag!:)/>/>/> :)/>/>/>

 

Ha en strålende dag:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en registrering i dag: vekten står stille på 62,2. Spiste omtrent samme måltider i går som dagen før, men kuttet ut ett mellommåltid pga.manglende sultfølelse. Det ble ca.1500 kkal. Føler meg fremdeles syk og snørrete. Måtte kutte ut nesesprayen, ellers blir jeg aldri kvitt tett nese. I morgen jobb, noe jeg overhodet ikke ser fram til.

 

Ønsker en fin dag til alle slankere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens registrering: vekt 62,0, minus 200 g siden i går. Midjemål allerede 73 :blink: Pga. uforutsette hendelser i går ble det dessverre ingen lunsj, så jeg havhet på kun 1200 kkal totalt. Formen er bedre og bedre, planlegger jogging til helgen. Tar med meg en megastor hjemmelaget salat til jobben - skal kose meg skikkelig i lunsjpausen med brød til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens registrering: vekt 61,9, 100 g ned siden i går. Ble ca.1500 kkal. Ble skikkelig oppblåst etter en indisk middag hjemme, kjøpte en ukjent krydderblanding og en liten teskje var nok til at hele currien ble for sterk. Ikke bra. Og favorittblandingen min var utsolgt :(

 

Gleder meg til fastedagene i morgen og på torsdag. Nå har vekten stått stille i 5 dager uten noen form for fysisk aktivitet. Egentlig er det greit, fordi jeg lærer å notere hva som skjer med kroppen på dette regimet og hvor mye kkal som skal til for å gå ned og for å stå stille. Nå ser jeg fram til å "knuse" 61-merket på lørdagsveiingen. Slik er det med oss mennesker: vi elsker raske resultater! :P/>/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å neiii! Dagens vekt 62,8 kg, nesten en kilo opp! Regner med tanten på besøk om en dag eller to, alltid går vekten opp et par kilo like før. Slikt er deprimerende. Gleder med stort til overgangsalderen!!! :P

Havnet på 1900 kkal i går, noterer alt omhyggelig i matvareprogram så jeg overspiste ikke. tenkte jeg skulle tanke i meg litt ekstra kalorier før fasten. En kjempegod og stor salat på jobben med 2 store skiver dansk rugbrød, og en treretters hjemme gjorde nok sitt... Uten trim. Det kribler i beina og jeg vil ut og jogge snart, men det er nok helt utelukket før fredagen, først gjennomføre fasten.

 

Ønsker en strålende dag til alle! Vekk med kiloene til sommeren!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens registrering: 61,7. Store svinginger! 2.fastedag i dag. Går uten store vanskeligheter, akkurat som ved normal slanking. Merker mest til sultfølelsen mellom kl.13-16 på ettermiddagen, og da er det ekstra godt med en liten middag hjemme. Syns jeg har blitt superflink til å ikke falle for fristelser om kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens registrering 61,6. 500 g opp. Ligger 0,6 kg etter delmålet. Kan ikke si jeg veldig fornøyd men det er nok den kommende mensen som roter dette fullstendig til. Veldig ømme bryster! Kjenner at det er mye vann i kroppen. På den andre siden, er midjen allerede 71,5 på innpust. Selv om jeg ikke skjønner hvordan mye vann kan resultere i en sånn fabelaktig krymping, så er det bare å registrere de positive fakta :)/>/> Hoftene er 1 cm ned, 96. Var veldig flink i går, 1300 kkal og en joggetur, Pluss gikk 4 timer i byen og handlet. så netto skulle være under 1000 kkal. :)/>/> :)/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens registrering 62,2 kg. Forstår svært lite av hva som egentlig skjer med vekten. Så mye opp og ned driver meg gal. I går var det lite mat, kun 1300 kkal og en joggetur i tillegg. Kjenner at jeg ikke klarer å spise mer, appetitten er ikke som før. Det er bra!!! Veldig "økologisk", hehe:) søtsaker smaker ekkelt, skulle smake på kjærestens kakebit som vi kjøpte på et loppemarked i går, smakte helt gørr. Hurra, jeg er "stofffri"""!!!!! Avvent fra et narkotisk stoff som heter sukker!

 

Venter fortsatt på mensen. Håper at snart "slusene åpner seg" og kroppsvæsken blir mer stabil.

 

Jeg må flytte fastedagene til mandag og tirsdag, dagene som jeg har kveldskurs etter jobb. Passer best at disse dagene sammenfaller med fasten og er frie for fysisk aktivitet. Da blir det endring fra i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ojjjj!! 62,7 på vekta og full krise. 1900 kkal ser ut som altfor mye mat. Opplegget fungerer ikke for meg slik den er "servert". Hjelper lite med en jogggetur. Mensen er ikke der heller. Biter sammen tennene. OK, nå vet jeg at selv med fasten kan jeg ikke spise så mye jeg vil, bare maten er sunn og fri for sukker. Må uansett være forsiktig med kaloriinntak. Også mest økologisk sånn! :)/>

 

I dag og i morgen er fastedager (500 kkal) og fra onsdagen prøver jeg å holde meg til max. 1200 kkal. Gikk i fjor ned 17 kg på 1000-1200 kkal sunn mat og fysisk aktivitet, så dette kan jeg!!

 

Nytt håp. :P/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens registrering 61,9. Tanten har endelig kommet, lettelse og ro her. Fasten går som en drøm, deilig å ikke tenke på mat og få servert middag hjemme :) samboeren sørger for alt og støtter meg kjempebra :) Holder meg opptatt med jobb og kreative fritidsaktiviteter slik at det blir minst mulig plass i hjernen min til mat og slanking. Nå føler jeg en slags "flyt" og at det går av seg selv. Da er "innkjøringsperioden" over, tenker jeg. Føles veldig bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens registrering 61,3. Ned 0,6 kg. Fasten gikk som en drøm på 500 kkal dagen. Var deilig å være treningsfri og bli kvitt verket i låra og i leggene. Klar for joggetur i dag :) Neste fem dager er 1200 kkal pluss en halvtimes lett fysisk aktivitet (jogging). Delmålet på lørdag er 60, blir fornøyd bare jeg klatrer ned på 60-tallet. 3,3 kg og 4 uker til målet 58 - dette klarer jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen opp - 61,8. Alltid opp etter fasten. Og kunne vært flinkere med kaloriene i går - det ble til slutt 1500 pga. den store middagen med desserten (bær og vanljekesam). Fikk hold på joggeturen fordi jeg spiste så mye til middag, ikke bra. Må være forsiktig og ikke overskride 1200 om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin dag i går, 1200 kkal og en joggetur - alt som planlagt. Fin resultat i dag -300g, altså 61,5. Denne vekten holdt jeg ganske bra siden juli i fjor (bortsett fra februar-mars i år da jeg skled fullstendig ut igjen). Kan ikke vente å endelig forlate 61-merket til fordel for femtitallet! Må gjøre en ekstra innsats nå. :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superfin dag i går, 1200 kkal og en joggetur. Holdt programmet til punkt og prikke. Indag 61,0 på vekta, stor nedgang. Har oppjustert målene, fremdeles god tid til å klare 58 til 17.mai. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens registrering 61,1 - kroppen kjemper imot. Veldig fin dag i går igjen, alt etter planen, 1200 kkal og en joggetur. Fra i morgen to fastedager, må endelig bryte gjennom denne 61- veggen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LykkeligSomLiten

Hei!

 

Nå har jeg fulgt med tråden din daglig for å se hvordan det går med fasten, og jeg må jo si at dette ser svært lovende ut. Jeg letet fram dokumentaren du nevnte og så den i går kveld.

 

Bestemte meg for å prøve det jeg også, og i dag er jeg i gang :) For å spørre, hva spiser du og når, de dagene du har faste? På dokumentaren var det snakk om 4-500kcal dagen. Hva burde jeg bruke de på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nå har jeg fulgt med tråden din daglig for å se hvordan det går med fasten, og jeg må jo si at dette ser svært lovende ut. Jeg letet fram dokumentaren du nevnte og så den i går kveld.

 

Bestemte meg for å prøve det jeg også, og i dag er jeg i gang :)/>/>/>/> For å spørre, hva spiser du og når, de dagene du har faste? På dokumentaren var det snakk om 4-500kcal dagen. Hva burde jeg bruke de på?

 

Hei LykkeligSomLiten, så kult at du vil henge deg på :)/>/>/> Vekten svingte veldig i begynnelsen, men det går mer stabilt nå, måtte redusere på kaloriene. Der ser du sikkert fra loggen min :)/>/>/>

 

Når jeg er på faste, står jeg opp og drikker en stor kopp kaffe latte. Kommer på jobb og drikker mye roibooste med melk og vann (roiboos er veldig mild i smak, inneholder ikke kaffein og jeg synes den smaker veldig mye bedre enn urteteer og vanlig svart te) . Det blir kanskje 3-4 store kopper roibooste i løpet av arbeidsdagen, pluss noen glass vann. Når jeg kommer hjem, spiser jeg middag sammen med kjæresten. Spiser alt (vi lager all mat fra bunnen av, den er som regel god og sunn, kjøper aldri ferdigmat, Fjordland eller junk).Men passer veldig på porsjonsstørrelsen, middagen skal inneholde toppen 400 kkal, siden jeg har brukt 100-150 kkal på melk i teen og kaffen. Tar også kosttilskudd sammen med middagen min på fastedagene. Jeg trener ikke på fastedagene, har ikke tid fordi jeg er på kurs både mandag og tirsdag til veldig sent på kvelden. Tror ikke trene og faste er riktig kombinasjon, hele poenget er at kroppen skal få ro. Drikker også litt roiboos og vann om kvelden. Foreløpig fungerer dette veldig bra, jeg synes det er deilig å slippe å tenke på mat og planlegge. Blir selvsagt litt sulten på jobben mellom 13-16 men forsøker å holde meg opptatt, alltid ha masse å gjøre og drikke te med melk. Og så vet jeg at jeg blir god og mett når jeg spiser middag. Det hjelper.

 

Det blir spennende å følge med på resultatene dine :)/>/>/> jeg ble i alle fall veldig hektet på dette:)

 

Masse lykke til!:)/>/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens registrering 61,3. En lunsj på kafe i går (stor deilig salat og brød med smør og en tykk skive fransk brie) vises tydelig på vekta i dag. Selv om det ble bare 300 kkal ekstra og 1500 kkal totalt i løpet av dagen. Ja, 61- vekta elsker meg og vil ikke "skilles". Men jeg har andre planer, hehehe :)/> Den gode nyheten er at i dag og i morgen er fastedagene. "Operasjon Houdini" er i gang, og på onsdag ser jeg nok 60-tallet! :)/> :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens registrering 60,8. 100 g ned. Fikk store øyne av midjemålet - 69 :blink: hofter 96 (kjæresten kommenterte en del på dette, hehehe). Utrolig motiverende!! Ganske eksklusivt for min alder å ha slike mål... Men det finnes fortsatt en liten "muffintopp" og den SKAL vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...