Gå til innhold

Trenger tips : Stangnering etter 1 kg?


Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til hvordan man kan fortsette å gå ned? brukte de 2 første ukene på å gå ned 1 kg.

gjekk ned ytterligere eit halv kg de neste 3 ukene men etter 6 uker har jeg fortsatt berre gått ned 1,1 kg.

Blir litt oppgitt. Har holdt menyen min (3 1900 kcal) og trent alle trimpoengene mine hver uke (17,5 trimpoeng)med unntak av påskehelgen. Jeg er sulten hele tiden og synest det er rart at jeg ikke går mer ned?

 

spiser knekkebrød til frukost med bare kjøttpålegg, samme til lunsj, og til middag er det enten fisk, kylling eller karbonadedeig med ris/poteter + grønnsaker.

har 1 eple til mellommåltid og skyr yoghurt. stiger nesten aldri over 1900 kval per dag.

 

Jeg er 170 cm og vegde 68,5 kg ved kursstart og er nå etter 6 uker 67,4 kg.

 

Noen tips til hva jeg kan gjøre annerledes eller hva jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nimloth, hadde kursholderen noe forklaring på dette? Gikk andre kursdeltagere mye ned på 1900 kkal/dagen?

 

Du kan selv regne ut ditt energibehov i hvile. Det finnes div.formler for å regne ut hvor mye man trenger om dagen (Mifflins er mitt beste tips, bruk google for å ta tak i formelen.) Jeg vil tippe ditt behov vil ligge på 1300-1500 i hvile, avhengig av alder og type jobb. Fremdeles: når du får inn 1900 kkal og forbruker 400 kkal på 2 TP om dagen (det er jo ca. det du skriver du gjør), blir det fremdeles 1500 kkal som er ca. det som skal til for å opprettholde kroppens energibehov gjennom dagen. For å gå ned i vekt jevnt og trutt gjennom uken, vil man behøve minst 500 kkal i underskudd HVER DAG. Da vil man miste ca. 50 g fett om dagen. Du ser nå at enten kan det være lurt for deg å ikke overgå 1400 kkal i matinntak, evt. trene MYE mer enn det du allerede gjør. Hva som er best kan ikke jeg svare deg, alle vi gjør våre uavhengige valg på veien til ønskevekten.

 

Kan ikke svare deg angående sultfølelsen. Menyen din ser optimal ut. Det er nok en myte at hele slankeprosessen kan foregå helt uten sult, selv med verdens beste meny. Sulten vil nok komme i perioder. Visst blir man mye mindre sulten uten sukker og ved jevn tilførsel av mat. Men det psykiske - altså hvordan du vil kunne motstå øyeblikkelige impulser til å gå og hente deg noe på tallerken - vil avgjøre hvor raskt du vil oppnå din drømmevekt. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for svar :)

Jeg har ingen kursholder, men bruker nettet her på sånn gull - versjon som man betaler 299 for i 2 måneder.

 

I følge matkalkulatoren her på greteroede.no har jeg hvileskifte på 1420 kcal og energibehov på 2390, og dermed skulle jeg gå på meny 3 1900 kcal. Må eg då ete som du seier 1400 kcal for å gå ned i vekt? Jeg trodde jeg skulle spise 1900 kcal, og likevel gå ned i vekt?

 

Hei Nimloth, hadde kursholderen noe forklaring på dette? Gikk andre kursdeltagere mye ned på 1900 kkal/dagen?

 

Du kan selv regne ut ditt energibehov i hvile. Det finnes div.formler for å regne ut hvor mye man trenger om dagen (Mifflins er mitt beste tips, bruk google for å ta tak i formelen.) Jeg vil tippe ditt behov vil ligge på 1300-1500 i hvile, avhengig av alder og type jobb. Fremdeles: når du får inn 1900 kkal og forbruker 400 kkal på 2 TP om dagen (det er jo ca. det du skriver du gjør), blir det fremdeles 1500 kkal som er ca. det som skal til for å opprettholde kroppens energibehov gjennom dagen. For å gå ned i vekt jevnt og trutt gjennom uken, vil man behøve minst 500 kkal i underskudd HVER DAG. Da vil man miste ca. 50 g fett om dagen. Du ser nå at enten kan det være lurt for deg å ikke overgå 1400 kkal i matinntak, evt. trene MYE mer enn det du allerede gjør. Hva som er best kan ikke jeg svare deg, alle vi gjør våre uavhengige valg på veien til ønskevekten.

 

Kan ikke svare deg angående sultfølelsen. Menyen din ser optimal ut. Det er nok en myte at hele slankeprosessen kan foregå helt uten sult, selv med verdens beste meny. Sulten vil nok komme i perioder. Visst blir man mye mindre sulten uten sukker og ved jevn tilførsel av mat. Men det psykiske - altså hvordan du vil kunne motstå øyeblikkelige impulser til å gå og hente deg noe på tallerken - vil avgjøre hvor raskt du vil oppnå din drømmevekt. Lykke til :)/>

  • Dårlig innlegg 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for svar :)/>

Jeg har ingen kursholder, men bruker nettet her på sånn gull - versjon som man betaler 299 for i 2 måneder.

 

I følge matkalkulatoren her på greteroede.no har jeg hvileskifte på 1420 kcal og energibehov på 2390, og dermed skulle jeg gå på meny 3 1900 kcal. Må eg då ete som du seier 1400 kcal for å gå ned i vekt? Jeg trodde jeg skulle spise 1900 kcal, og likevel gå ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nimloth.

 

Jeg er omtrent som deg, 68 kg og 170 cm. Spiser jeg over 1600 kcal om dagen går jeg ikke ned i vekt, så jeg er enig med 58kg: du må nok redusere kaliriintaket ditt for å gå ned i vekt. Etter hvert som jeg blir eldre forbrenner kroppen mindre, så nå bør jeg nok ned på 1400 kcal om dagen for å gå ned. (Nå om dagen går jeg ikke ned i vekt fordi jeg spiser for mye, rett og slett :(!!)

Vil tro det bør ligge mellom 1500 og 1600 kcal per dag, dvs meny 2. Selv trimmer jeg forholdsvis mye, normalt mellom 10 og 20 trimpoeng i uken. Noen uker blir det litt mindre, men da enten pga sykdom eller hektiske jobbdager.

 

Drikk vann, spis små måltider ofte (del opp dagens inntak slik at du spiser hver 3.-4. time), spis sakte, - og ha tolmodighet. Velg magrere mat, så kan du spise mer. Unngå f eks fete oster. Og bruk vekt på maten din, så du ikke lurer deg selv, - og registrer det på GR-sidene, som du alt gjør.

I prinsippet er det to ting du skal holde deg unna: fett og sukker.

 

Lykke til! :)

 

ala :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Nimloth,

Støtter ala her. Det er nok mange her som kan vise til samme erfaring - til og med 1600 kkal kan i praksis bli for mye. Alle har individuelle forskjeller. Husk at kaloriberegninger er kun et hjelpemiddel.Og det er fort gjort å feilberegne aktivitetsnivå i formler (bare stusser på hvorfor det ble 1900 kkal på deg, mulig du tastet for høy aktivitetsfaktor). Som all teori må det understøttes av praksis. Hvis praksisen viser deg at du på 6 uker gjør alt riktig og ikke går ned - da funker ikke programmet FOR DEG. Det må endringer til :)/>/>/> Ofte må man nedjustere hele veien, for jo mer man klarer å gå ned i vekt, jo mindre blir kaloribehovet :)/>/>/> Masse lykke til! :)/>/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...