Gå til innhold

Treningsstølhet


Gjest Humhum
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har denne uken begynt å få skikkelig orden på treningen min. På mandag trente jeg Yngvar sitt styrkeprogram (hjemme) med knebøy, armhevinger, planken, utfall, ryggstrekk og en balanseøvelse. Jeg hadde tenkt å gjøre det igjen i dag, men jeg er så stiv og støl at jeg klarte ikke å ta en eneste armheving og lårene og rumpa skriker hvis jeg prøver meg på noe.

 

Finnes det noen tips for raskere å bli kvitt gangsperr? Eller må jeg bare ta tiden til hjelp og vente til kroppen blir vant til styrketreningen? For det vil vel ikke være like ille hver gang etter hvert som jeg får trent styrke noen uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Fryd

Det er nok bare å ta tiden til hjelp. Spis proteiner og omega3 rett etter trening, så starter restitusjonsprosessene umiddelbart i stedet for at nedbrytingen fortsetter. Lavintensitet trening, som en rask gåtur, vil sette i gang blodsirkulasjonen og dermed også bidra til en raskere restitusjon.

Stølhet vil komme selv om du er godt trent dersom du bruker andre muskler og andre øvelser enn de du er vant med.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke like støl nå som for 8 mndr siden da jeg først startet opp med styrketrening.

Det er uansett lurt å ha en hviledag mellom styrketrening har jeg og fått vite.

 

At du er veldig støl tyder jo på at du har tatt skikkelig i. Tenk på det at smertene/ømheten er tegn på at du har vært veldig flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...