Gå til innhold

skal ned i vekt men veldig glad i søtt


Gjest green322
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest green322

hei har nettopp blitt medlem . skal ned i vekt, jeg liker det meste av sunn mat. men har

 

en usunn vane søte kaker og alt som er søtt. finnes det erstatninger og spise istede

 

får all de søte kakene etc? jeg klarer ikke og slutte med kose meg med

 

det søte. har dere noen gode råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i søtt, men ser det som noe av poenget med å gå på Grete Roede å lære meg å begrense inntaket. Vi kan jo spise alt, men ikke alltid :-) Og så trenger vi jo ikke å tømme godteskåla... Mitt lørdagsgodt i dag er en liiiten Freia melkesjokolade (24 g/135 kcal) og et glass rødvin, og jeg koser meg med det i små skurker og biter. Har selvfølgelig hendt at jeg har gått på en skikkelig smell og spist like mye som før, men nå som jeg har vært flink en stund merker jeg at søtsuget nesten er borte. Prøver å leve så normalt som vanlig, og ta imot når jeg får noe servert, men nøyer meg med et bittelite stykke kake f.eks.

 

Hvis du absolutt MÅ ha et eller annet så finnes det en gele fra Eldorado uten tilsatt sukker, med bare 7 kcal pr. 100 g. En fra Heistad og tror jeg. Kjøpes i liten pose og må lage selv, men går jo an å ha i kjøleskapet. Lett-is er vel heller ikke det verste du kan spise. Liker du salt er Snack a Jack et greit alternativ. Og å kjøpe de små sjokoladene på noen og tyve gram, under 150 kcal totalt i dem alle. Spør kurslederen din om å vise noen alternativer (hvis du går på kurs da?). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nanne70

Som du selv sier - det er en (u)vane :) Først av alt - ikke handle inn kaker, kjeks og annet til daglig. Det er lettere å motstå fristelsene når du ikke har dem tilgjengelig i huset. Prøv å finn sunnere erstatninger dersom du bare MÅ ha noe - frukt, fruktsalat med lett vaniljeyoghurt/vaniljekesam, cottage cheese med lettsyltetøy - mulighetene er mange. Prøv også å få oppmerksomheten over på noe annet når du kjenner at søtsuget kommer - drikk et glass vann, ring til en venninne, gå en tur....

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linnis78

Vet veldig godt hva du mener!! Jer ELSKER alt som er søtt! Spiser helt vanlig sunn mat, men får jeg noe søtt har jeg alltid hatt vanskelig for å stoppe. Det har ført til overvekt og ikke noe godt selvbilde. Nå har jeg imidlertid klart å gå ned 12 kg siste to årene, og SKAL holde det.

 

Slutter meg til de andre, og tipser om heistad sin gele (god sammen med mager vaniljekseam!), frukstalat med vaniljekesam eller yoghurt, smoothie ol. Det hjelper på søtsuget. I tillegg skeier jeg ut med aktins bar når det blir for vanskelig... ;) Den med kokos (hvis du liker det), og en med ren sjokolade og kjeks. De andre syns ikke jeg er gode....

 

Så er det faktisk helt sant at etter en stund uten søtt, og med rutinemessige måltid blir søstuget mye mindre! Stå på og lykke til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest green322

takk får alle gode råd. :)/> skal prøve ut de gode rådene dere ga meg . et råd som jeg har prøvd er å ikke handle inn kaker når jeg er i butikken. dette fungerer bra selv om det ikke

er lett og holde seg unna søtsakene i butikkhyllene. men jeg er fast bestemt på og slanke meg

så dette skal jeg klare. ha en god dag videre alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldorado har også sjokoladepudding og vaniljesaus uten tilsatt sukker, syns de er veldig gode! Vi lager gjerne dessert på lørdager fremfor snop (kan spise større mengde for færre kalorier, og det er mektigere og stagnerer hvertfall mitt søtsug den neste uka) :)

 

Ellers er bær en fantastisk søtsugstilner, og søtsuget blir som nevnt over, mindre og mindre jo lengre du går uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janeway

Jeg er også veldig glad i søtsaker. Min erfaring er at spiser jeg litt, er det veldig vanskelig å la være å spise mer. Mitt råd er derfor i utgangspunktet total avholdenhet. Kutt de tomme karbohydratene helt. Suget etter noe søtt forsvinner overraskende fort. (Noen ganger er det vanskelig å unngå å spise noe, og da er alle råd om magre erstatninger og små porsjoner veldig bra.) jeg hadde f. Eks " slankefri" på 17 mai, og tillot meg å spise det jeg hadde lyst på. 18 mai var derimot helt jævlig, var sulten hele dagen.

 

Poenget er at jo flinkere man er til å kutte de tomme karbohydrater, jo mindre savner man dem, og jo lettere er det å følge kostholdsplanen. Jeg sier ikke at det er lett, men lettere. Og det fikser jo bare den fysiske avhengigheten, ikke den emosjonelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...