Gå til innhold

Ny her...


Gjest Mamsen- SJ
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Mamsen- SJ

Hei!!

 

Jeg er nytt medlem her i Roede klubben, og ser jo at flere her inne sliter med det samme som meg. Jeg har ikke så mange og støtte meg til i hverdagen, da jeg bor alene med min sønn på 5 år. Håper det finnes noen her som kan gi meg den psykiske støtten og som forstår frustrasjonene mine. Forøvrig er jeg en jojo- slanker.... Og håper det skal bli en slutt på det nå!!

Jeg gikk ned 42 kg for 6 år siden, men nå har alle kg sneket seg på igjen!!

 

Så....jeg har en kjempe utfordring foran meg. Jeg må ned Minst 46 kg denne gangen....

Vekta står nå på 112,5.... :-(

 

Min utfordring er trim. Jeg er avhengig av å ha med sønnen min på aktiviteter pga at jeg ikke har barnevakt så mye på kvelden. Jeg jobber 100 % så ettermiddagene er korte, og det er mye som skal puttes inn i de timene. Blir takknemmelig for gode treningstips!!

 

 

 

Ha en flott søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hei, og velkommen her på forumet! Det er litt stille her om dagene grunnet ferietid, men det kommer seg forhåpentligvis om noen uker. :)

 

Du vil nok finne mange her inne som kjenner seg igjen og har litt av de samme utfordringene som deg. Selv har jeg gått ned over 40 kg og har noen til å gå ned innen jeg er fornøyd, da vil jeg ha gått ned totalt ca. 45 regner jeg med.

 

Mitt første råd er å prøve å finne et kosthold og trimopplegg som du kan leve med også i fremtiden. Det hjelper ikke å mobilisere barnevakthjelp nå for deretter å gå tilbake til et mer passivt liv når du er ferdig med vektnedgangen - tenk heller livsstilsendring enn slanking!

Jeg har dessverre ikke noen gode råd vedr trening da jeg selv ikke er kjent med problematikken din, utover at all aktivitet er god aktivitet, og det gjelder dere begge. Dra ham med deg på sykkelturer, gåturer, skiturer, i svømmehallen. Klatrer han i trær er det ingen ting i veien for at du kan gjøre det samme. :) Skal han i bursdag e.l. kan du kanskje benytte anledningen til å ta trimturer på egenhånd. Kan du sykle til barnehage/jobb? Dersom du har disiplin nok til det er det mange gode trenings DVD'er som kan benyttes hjemme på stuegulvet etter leggetid. Selv klarer jeg ikke å holde på med sånt hjemme, men vet om mange som gjør det. :) Enkelte treningssentre har jo også barnepass, vet ikke om du har noe sånt i nærheten? Det er jo gjerne et kostnadsspørsmål også... Håper noen som har unger og opplever samme problemstillingene kanskje kan komme med mer konkrete forslag. :)

 

Når det gjelder mat så pass på å spise nok og ikke minst variert. Teoretisk skal man klare å gå ned i vekt bare ved å legge om kostholdet - selv har jeg gått ned antagelig litt over halvparten av mitt totale vekttap på den måten. Trene begynte jeg ikke med før i høst, men det er jo ikke å stikke under en stol at kroppen har endret seg mye fortere og på en helt annen måte etter at jeg begynte å trene systematisk. Men jeg trener bare to ganger i uken nettopp fordi det vet jeg at jeg kan leve med også i fortsettelsen når jeg er ferdig med nedgangen.

 

Uansett - lykke til med prosjektet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

 

Du har allerede en gang gått ned veldig mye, du KAN! :)

 

Hva angår mosjon så er jeg alene med barna mye med en mann som reiser i jobben.

Jeg går turer, følger dem på stranda, samt bruker trim DVD på kvelden. Ellers er jo alt du gjør fysisk aktivitet, så gjør mer rett og slett så får du litt nesten gratis ;)

 

Vi er forresten nokså likt i løypa så det skal bli hyggelig å følge deg på veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Takk for hyggelige svar!

 

Selvdisiplinen er så absolutt ikke tilstede har jeg funnet ut etter 3 dager på hytta!! Jeg har Skeid ut med snop hver eneste dag! Det er nemlig min svakhet. Jeg sliter også med å spise nok. Får ikke 5 måltider pr dag. Totalt kcaloriinntak overstiger ikke anbefalt dagsinntak, selv med godis!! Bevegelse blir det jo på hytta så den er grei!! Vekta har stått stille denne uka, og heldigvis ikke gått oppover... Men det blir jo helt feil i sammensetningen i det jeg spiser. Nå har jeg kommet meg hjem, og her er ikke godis tilgjengelig i skapet. Så da blir det lettere å la være! Så nå håper jeg på noen gode dager med fokus på måltidsplanlegging og porsjonsstørrelser... Så kommer jeg kanskje et skritt lengre!!

 

Jeg har ikke mistet gnisten, men har fått erfare at hverdagsrutinene er bedre å takle enn ferie. Jeg er snart ferdig med den første uka, og har 3 uker igjen... Håper jeg klarer meg bedre neste uke i hvertfall! Nå kommer sola hit også over helgen, og da blir det lettere å komme seg ut enn i 9 grader, regn og vind... Skulle tro høsten var her....

 

Ønsker dere alle lykke til dagene som kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

I dag er jeg rett fornøyd!! Har vært på to gåturer sammen med sønnen min på 5 år. Han sykler og jeg går... Får opp pulsen når jeg prøver å holde følge med sykkelen:-) jeg har også oppdaget at jeg plutselig er anbefalt meny 2... I starten sto det meny 3 og jeg har slitt med å få i meg nok mat! Med meny 2 kan jeg klare å komme tettere opp til anbefalt kcaloriinntak pr dag.

 

Det nærmer seg hotellopphold om noen dager, og det kan by på utfordringer. Motiverer meg på å ta gode valg fra frokostbuffet... Og ikke minst restaurantmiddager... Jeg har forøvrig pakket nutrilettbarer i sekken for å ha til mellommåltid og nødløsninger i stedet for at jeg pakker innfor sjokolade og alt annet jeg ikke skal...

 

Håper planen min vil fungere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med hotellferien :) oftest så går det an å gjøre smarte valg også på buffet :)

 

Kjenner meg så altfor godt igjen i spisemønsteret ditt. Det er selve årsaken til min egen overvekt. Det som er alfa omega for meg er å spise lite/ofte/balansert. Som du sikkert vet bidrar det til ett jevnt blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Mamsen- SJ

Hohoi!

 

Da er ferieringen over... Det vil si.. Jeg har ferie denne uka, men skal være hjemme. Får mer rutine og struktur på spisingen da! :-) jeg syns jeg har vært flink til å ta gode valg mens jeg var på ferie. Men det ble for få måltider. Dermed ble det for mye tull innimellom. Nå har jeg også vært en drøy uke på hytta. Der har det gått litt bedre med måltider, men det ble desto mer vin og annet godt drikke og også litt snop.

 

Skal veie meg på onsdag, men foretok en smugtitt i ettermiddag når jeg kom hjem. Jeg har en liten nedgang, og håper at to supre døgn fram til veiing også bidrar til at det blir noen gram til. Kjenner at jeg nå kan komme skikkelig igang. Blir mindre farting og mer stabilitet og rutiner på hverdagenigjen!

 

Motivasjonen er fortsatt tilstede. Så jeg er overbevist på at jeg SKAL klare det denne gangen!

 

 

Ha en super uke der ute! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

I dag har jeg lagd meg dagsmeny som skal henges opp på kjøkkenet!!

 

Der har jeg skrevet ned hva jeg kan spise til de ulike måltidene.

Porsjonsbegrensning er en stor utfordring for meg. Er flink til å lure meg selv med hva som er "passe" mengde mat.

Jeg har også kjøpt vita hjertego minibaguetter og rundstykker som base for brødmåltidene mine. For å variere har jeg også bakt ingers rugbrød. 2 tynne brødskiver blir ca 65 g så da er jeg innenfor kvoten ift meny forslaget mitt.

 

Håper denne planen hjelper meg igang med et normalt kosthold som setter igang nedgangen litt bedre nå etter ferien!!

 

Jeg sliter med å få lurt inn et lite mellommåltid i løpet av dagen.

Jeg er heller ikke vant til å spise kveldsmat, men det har gått greit å få på plass!!

Ikke drikker jeg melk, så jeg tenker at mellommåltidet mitt burde være et beger med lettyoghurt for å få i meg kalsium. Spiser endel ost, både fast og smørbare på brødskiva da... :-)

 

Tenkte å bruke denne tråden jeg startet som et sted jeg kan få samlet tankene mine om det jeg driver med. Det blir liksom en kontrakt jeg har gjort med meg selv! Når det er fortalt til flere blir det på en måte mer gyldig, og forplikter meg til å fortsette å jobbe!!

 

Jeg gir i hvertfall ikke opp!!

 

I morgen er det veiing! :-) er veldig spent!! :-)

 

 

Ha en flott kveld!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Høres ut som om du har lagt en god plan for hverdagen nå når den er tilbake for fullt. Porsjonsbegrensning kan være vanskelig, ja, men jeg har lært meg å lage f.eks. middag i porsjoner. Oftest lager jeg bare en porsjon, men hvis jeg vet at jeg skal noe dagen etter som gjør at jeg vil lage det lettere for meg selv lager jeg gjerne to. Grunnen er at hvis jeg setter grytene på bordet er det altfor lett å forsyne seg to ganger.... Nå er jo jeg alene så da er det ikke noe problem, alternativet hvis man lager til flere er å legge opp på tallerkenen sin og når det er borte så er det borte.... Samme med andre måltider - mål opp brød etc. og smør på, pakk alt vekk og så setter du deg ned og spiser. Kan jo godt hende at du allerede gjør det på denne måten også, men hvis ikke er det forhåpentligvis greie tips.

 

Lykke til med veiing i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Jeg lurer egentlig på om det er smart å veie på morgenen eller på kvelden??

 

Hva tenker dere???

 

Jeg har stått på vekten i dag. Og jeg er kjempefornøyd. - 1,2 kg i løpet av de to ukene uten matregistrering og feriereiser!!

Det har vært en kamp, men jeg kjenner jeg er i en god flyt nå.

 

Jeg har begynt med noen enkle styrkeøvelser på stuegulvet. Økten tar 20 minutter, så målet blir 3 ganger i uka, altså en time til sammen! Jeg har ikke mulighet til å gå på treningssenter for å trene, så da må jeg lure innen økter her og der hjemme!

 

 

 

 

Krusmynte: takk for tips om porsjonskontroll! Jeg skal ta med meg rådene dine:-)

 

Idag blir det husarbeid som får prioritet! Så skal jeg og lillegutten min ut å gå i marka. :-)

 

Ha en superduper dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Så lenge jeg ikke går på kurs på kveldstid veier jeg meg alltid om morgenen, synes det er mye lettere å ha like forhold om morgenen. Så jeg står opp, går på do og deretter på vekten. Det skal sies at jeg gjerne dusjer og sånt innimellom, men veier meg før jeg kler på meg og før jeg spiser/drikker.

Når jeg har gått på kurs på kveldstid, så har jeg prøvd å sørge for at forholdene er noen lunde de samme - alltid spise middag først, ha på litt samme typen klær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Jeg veier også på morgenen, så da fortsetter jeg med det! :-)

 

Jeg sliter med å nå anbefalt kcalori inntak pr dag!! Mangler 500- 600 kcalorier...

Ikke føler jeg meg sulten heller! Synes jeg spiser nok ift metthetsfølelsen!

Har jo lagd meg en fin plan, men den holder ikke.... :-( må til en justering gitt!!

 

Fikser det også jeg!!

 

 

Dessuten; har jeg gravd meg igjennom masse ting og tang i uteboden min... Og der innerst, bakerst i boden "fant" jeg ergomeyersykkelin min. Den har jeg nå tatt ut og plassert på stuegulvet! Så nå er det INGEN unnskyldning lenger!

 

I dag ble det forøvrig 2 timer lang trasketur i fjellet sammen med lillegutten min :-)

 

 

Fornøyd med meg selv idag :-)

 

 

Ha en flotters ettermiddag alle der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

I dag tok jeg en ny vri på kostholdsplanen.

 

Jeg registrerte hva jeg tenkte å spise til alle måltider på forhånd slik at jeg fikk oversikt over totalbildet før jeg spiste!

Det funka for meg. Det er første gangen jeg har klart å komme opp i 1600 kcal på en dag!! Jeg har følt meg stappet i hele dag forøvrig....

 

Totalt trimpoeng denne uka så langt er også passert 11, og ennå har ikke helgen kommet ;-)!!! så kjenner jeg er i en god flyt nå. Kjennes greit å få noen dager til før det er første dag på jobb etter ferien på mandag!

 

Sykla to dager på rad, og for en rumpe som ikke er vant med sykling kjennes det, for å si det sånn!!! :-)

 

 

Heier på alle dere der ute som jobber på og er kjempeflinke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Så deilig at du har funnet en rutine som passer for deg! Det er alfa og omega for meg. Det er en tilvenningssak i starten ja, mye mat som skal ned. Men jeg har nå kommet dit at kroppen er sulten etter tre timer, da er den vant til at det snart kommer met, hehe.

 

Lykke til med resten av uken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Oi,oi...

 

Jeg har sjekka menyen min. Eller det vil si, jeg har vært mye mer aktiv enn det jeg la inn i profilen, så når jeg justerte ift det reelle aktivitetsnivået, Skal jeg nå til meny 3!!! Jeg som sliter med å klare 1600 kcal, skal plutselig ha 300 til...

Det gjenstår å se om jeg klarer å være like aktiv når jeg begynner i jobb igjen!

 

Jeg føler meg mett. Har ikke søtsug (takk og lov for det), og klarer å holde meg unna fristelser!

 

I Helgen skal jeg i barnedåp. Jeg har bedt om å få lage noe av maten til koldtbord. Litt med tanke på at det blir noe mat jeg vet hva er, slik at jeg har kontroll på inntak da også :-) så får vi se om jeg går berserk i kakebordet!!

 

 

Ønsker alle dere flinkiser en riktig god helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

I dag har jeg vært i dåp.

Jeg har tatt i når det gjelder spising. Er stappmett, så nå har jeg tvinga meg gjennom 20 minutter med styrkeøvelser + 25 minutter på ergometersykkelen...

Det ble servert koldtbord, så mye av det jeg spiste var grønt. (Tomat,agurk, paprika etc...) og kylling. Men også litt spekeskinke og viltpølse spiste jeg.

3 kakestykker ble det også på toppen av det hele. ( ikke veldig store vel og merke....)

 

Jeg har lagt inn det meste på registrering og jeg har ikke fått i meg så veldig mange kcalorier mer enn de 1900 jeg skal ha... Men alt er fordelt på kun 2 måltider, og derfor føler jeg meg stappa...

 

 

 

Men ukens høydepkt for meg er at jeg landa på 22,7 trimpoeng!!

Blir lenge til jeg kommer opp den mengden igjen da jeg begynner på jobb etter ferien i morgen!!

Målet mitt er minimum 7 trimpoeng i uka. Men helst ønsker jeg 10 for å være helt fornøyd!!

 

Mål uke 33:

* 10 trimpoeng

* ingen utskeielser

 

 

Ønsker alle som er innom en god uke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

22,7 trimpoeng er jo helt sinnsykt!!! Blir alltid superimponert når jeg ser at folk har hatt det, tror jeg har hatt noe sånt som 17 på det meste. Ikke at det er dårlig, altså, skjønner bare ikke helt hvordan folk har tid til sånt. :) Men som du sier er det jo litt vanskeligere når hverdagen med full jobb kommer tilbake. Men 7-10 er også veldig bra, for min del er det viktig å legge seg på et nivå jeg kan opprettholde også når jeg er ferdig med nedgangen.

Håper du får en fin arbeidsuke og at det ikke var altfor tungt å komme i gang igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Huff!!

 

Dagen i går var skikkelig på trynet!!

 

Jeg var dødsliten når jeg kom hjem fra jobb. Sovna på sofaen, og gikk rett derfra og til sengen og sovna der. Våkna med et brak, da nabogutten og noen kompiser sto og ropte kl 02.30 i natt....og siden har jeg vært mer eller mindre våken...

 

Ikke fikk jeg trena, og det siste måltidet sovna jeg i fra. Ingen god kostholdscore for å si det sånn.

 

Har passa bedre på i dag da :-)

 

I morgen er det veiing. Føler meg veldig stappa etter barnedåpen, og med for lite mat ift aktivitetsnivået forrige uke har jeg ingen forhåpning om noen stor vektnedgang...

Det vil fort vise seg i morgen!!

 

 

Krusmynte: et par lange gåturer med staver gjorde skikkelig innhogg på TP forrige uke!!

Men det fikk jeg til pga at jeg var hjemme uten barn på dagtid.

 

 

Ha en super ettermiddag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Det var som jeg trodde!!

 

Vekten står på stedet hvil.

Men takket være målbåndet kan jeg notere 8 cm mindre rundt omkring på kroppen! Så da er jeg fornøyd.

Håper nedgangen vil vise seg på vekta neste uke!

 

Nå er jeg klar for trimtur med staver. 3 km inn i fjellet og hjem igjen!! :-)

 

 

Ha en flott kveld. Heier på dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Det er ikke alltid vekten spiller på lag nei, men da er det veldig godt å se at centimeterne krymper! Jeg kunne egentlig tenke med å veie meg og måle cm opptil 10 ganger daglig (oki, kanskje ikke så mye, men ofte!!), og har nå innfunnet meg med at centimeter måles ca en gang i måneden, da tar jeg også et undertøysbilde forfra og fra siden for å se forandringene. Jeg synes det er gøy å se store tap, så cm-måling en gang i måneden passer meg fint. Den badevekten jeg skulle satt opp på loftet for å ikke tyvveie meg står derimot i skapet og roper på meg innimellom, så den må opp på loftet så fort som mulig! En gang i uken på kurset holder, lett å bli litt for fiksert på tallet som vises!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Jeg synes at jeg har kommet godt igjennom den første uken på jobb etter ferien.

De siste dagene har jeg oppnådd kostholdscore på 10.... Lå på 7 og 8 de første dagene i uka...

Håper jeg klarer å fortsette den trenden.

Jeg sliter litt med hyppigheten ift måltidene når det blir helg. Det skal skje så mye, og plutselig har det gått for mange timer uten mat!

DA kjenner jeg sjokolade- sug da... Har vent meg til å ha en nutrilettbar i veska og den har redda meg mange ganger :-)

 

Ligger godt an på TP denne uka også. 17-19 et sted antar jeg det blir til slutt !!!! Så det er ikke så vanskelig som jeg trodde, selv om jeg begynte på jobb. Har en 6km tur jeg går på oppgruset sti innover i fjellet. Bruker staver og det gir utslag på 4,4 TP når jeg går ca 4km/t... Jeg har fått til 2 turer denne uka :-) turen tar 1t og 20 minutter når jeg går alene.

 

Ønsker dere alle en aktiv helg!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Da har en uke til gått. Første uka på jobb etter ferie, og jeg var veldig spent på hvordan måltidene ville gå, og om jeg fikk trimmet nok.

 

Jeg fikk 18,9 TP denne uka! Målet var 7-10 TP, så jeg er meeeeget fornøyd med resultatet.

Etter en litt treg start ift. Mat har jeg de siste dagene havnet på10 i kostholdscore. Gjennomsnittet for uka ble 8... Så da skal jeg ikke klage på det heller.

Håper dette vil gi utslag på vekta snart. Veiingen blir først på onsdag. Er fristet til en sniktitt, men vet med meg selv at det ikke er lurt!

 

Mål uke 34:

 

* være like flink som de siste dagene ift mat

* trimpoeng: 10

* 40 årsdag lørdag: spise og drikke det jeg har lyst på, men tenke på mengden!!!!

 

 

Jeg skal som det kommer fram av målene mine på 40 årsdag.

Jeg tenker at slike selskaper kommer innimellom. Jeg skal ikke avstå fra det som serveres, fordi det vil bli vanskelig i lengden, og jeg tenker at da vil jeg fort gå på en smell! Så derfor tar jeg det jeg vil på lørdag, og holder tilbake på fredag, selv om jeg tenker det blir sosialt da også siden jeg skal bo hos jubilantene, sammen med flere, fra fredag til lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Denne uken har i hvertfall vekten rørt på seg. Jeg hadde håpet på mer, men nedgang er nedgang :-)

 

Jeg skal fyke på jobb. Litt stress i forbindelse med oppstart kan kanskje påvirke vekten?? Jeg har også min månedlige, og det VET jeg har gjort at jeg holder på vann tidligere!!

 

Så: - 0,5 kg denne uken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...