Gå til innhold

Flere gravide som vil begrense vektoppgangen?


Gjest Frk.Smedstad
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Frk.Smedstad

Hei,

Jeg er snart 7 uker på vei med mitt andre barn, og min store frykt er å gå opp like mye som sist. Veier 30-35 kg for myei utgangspunktet, og vil gjerne begrense skadene. Vurderer om jeg skal bruke dagboken her, og legge inn alt jeg spiser. Og sørge for at jeg spiser sunt liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er snart 7 uker på vei med mitt andre barn, og min store frykt er å gå opp like mye som sist. Veier 30-35 kg for myei utgangspunktet, og vil gjerne begrense skadene. Vurderer om jeg skal bruke dagboken her, og legge inn alt jeg spiser. Og sørge for at jeg spiser sunt liksom.

 

 

Det er nok veldig lurt å bruke dagboken her. Da vet du i hvert fall hvor mye du får i deg av kalorier og det kan være enklere å spise sunt. Det som er ulempen er at det tar så lang tid å skrive inn alt. Men spiser du det samme til frokost hver dag så kan du bare kopiere frokosten fra dagen før. Ellers er det lurt å planlegge neste måltid/neste dag, skriv inn det du har tenkt å spise og spis dette. Det er enklere å skrive det inn på forhånd for da har man en plan liksom. Skriver du inn etterpå så har du kanskje spist for mye.

Om du ikke er vant med fysisk aktivitet så er det uansett lurt å begynne selv om du er blitt gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Frk.Smedstad

Det er nok veldig lurt å bruke dagboken her. Da vet du i hvert fall hvor mye du får i deg av kalorier og det kan være enklere å spise sunt. Det som er ulempen er at det tar så lang tid å skrive inn alt. Men spiser du det samme til frokost hver dag så kan du bare kopiere frokosten fra dagen før. Ellers er det lurt å planlegge neste måltid/neste dag, skriv inn det du har tenkt å spise og spis dette. Det er enklere å skrive det inn på forhånd for da har man en plan liksom. Skriver du inn etterpå så har du kanskje spist for mye.

Om du ikke er vant med fysisk aktivitet så er det uansett lurt å begynne selv om du er blitt gravid.

 

Takk for svar. Har kommet frem til at jeg må bruke dagboken gitt. Ikke fordi jeg spiser for MYE, nei jeg spiser heller for lite. Tenker jeg prøver å holde meg rundt 2000 kcal om dagen.

 

Ang. trening så trente jeg før jeg ble gravid, men har ikke orket pga. svimmelhet og kvalme. Svimmelheten gir seg ikke heller med det første (var slik forrige gang også), og vurderer nå å fryse medlemsskapet mitt på Elixia frem til etter fødsel pga. 30 minutters kjøring dit som jeg ikke tør nå som jeg brått blir svimmel ut av ingenting. Får se.

 

Har lagt inn morgendagens mat nå, så gjelder det bare å holde seg til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt å ikke kjøre når en er veldig svimmel ja. Men ikke stopp all trening. Prøv å få gått deg en rask tur i nærområdet heller. Ser ut som mange stopper helt opp treningen når en blir gravid. Inklusive meg. I sommer ble det alt for mye mat og godterier og lite trening. Kan ikke si jeg trener mye nå etter ferien heller men jeg går mye turer. Ikke alle timene er på plass på treningssenteret hvor jeg går, i hvert fall ikke de jeg har pleid å gå på. De har visst veldig lang sommerferie der. Uansett så har jeg kommet inn i det sunne spisemønsteret mitt igjen og går mye tur. Er forsåvidt fornøyd med det.

 

Har vært lite kvalm og trett i 1. trimester. Etter uke 12 har jeg blitt mer trett. Svimmel er jeg til tider men da setter jeg meg ned. Har lavt BT til vanlig så jeg regner med at det er det.

 

Når har du termin? Jeg har fått en foreløpig termin 14. februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...