Gå til innhold

Mine grublerier på vegen mot et lettere liv....


Gjest Mamsen- SJ
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Mamsen- SJ

Jeg velger å starte en ny tråd....

Er vel ikke helt ny her lenger! ( som min forrige tråd indikerte....)

Men trenger et sted for å skrive av meg det jeg opplever underveis på vegen mot et lettere meg!!

 

Det er hyggelig hvis noen leser og deler erfaringer med meg underveis!

 

Jeg startet for fullt for noen uker siden. Og nå får jeg kommentarer fra andre om at jeg må ha blitt smalere. Og jeg måtte fram med symaskina og sy inn tur buksa mi i dag før jeg gikk meg en tur i øsende regnvær.... Siden 1. Mars i år har jeg gått ned 9 kg. Meldte meg på Grete Roede vektklubb i juli ( før ferien) og startet for fullt i august når jeg kom fra ferie. Og siden juli har jeg gått ned 6 kg! Er fornøyd med jobben så langt. Og er kjempe motivert for å jobbe videre.

 

Jeg blir kjempe inspirert av det jeg leser her inne!

 

 

Ha en inspirerende uke!

 

 

Mine mål er:

 

* 7 TP

* kostscore på 10 minst 3 av dagene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Ukene går så alt for fort!! Og dette er en stress-uke! Jeg glemte til og med veiingen i dag!!!

Det må jeg ta i morgen tidlig. :-)

Jeg har akkurat kommet innføra 1t 20 minutter lang gåturer sammen med sønnen min og min mor. Jeg er så imponert over 5 åringen min altså. Det ble 6 km på han i dag. :-) uten sutring og mas!!!

 

Ellers har jeg fått en gledelig nyhet av legen min idag! Jeg skal kutte ut blodtrykksmedisinen!! Hurra. Skal jobbe litt med stressmestring da.... Er også en stor årsak til at jeg ligger høyt. Ellers er -9 kg siden mars + mer trim en stor årsak til at medisinene er borte!! :-)

 

Veierapport kommer i morgen!

 

 

 

Ha en super kveld!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Veierapport uke 36: - 0,7 kg!!

 

 

 

Fornøyd med det altså!!

T går sakte, men sikkert nedover. Og dette er noe jeg lett kan leve med.

Jeg har rulla litt med måltidene i starten av uka her, og håper jeg kommer meg på tur igjen resten av uka og fram mot veiedag neste onsdag! Håper å krysse 109 kg grensa da :-) altså ned 0,9 kg... Da trenger jeg ei GOD uke for å si det sånn.... ;-)

 

 

Ha en super dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Veierapport uke 36: - 0,7 kg!!

 

 

 

Fornøyd med det altså!!

T går sakte, men sikkert nedover. Og dette er noe jeg lett kan leve med.

Jeg har rulla litt med måltidene i starten av uka her, og håper jeg kommer meg på tur igjen resten av uka og fram mot veiedag neste onsdag! Håper å krysse 109 kg grensa da :-) altså ned 0,9 kg... Da trenger jeg ei GOD uke for å si det sånn.... ;-)

 

 

Ha en super dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Takk for det Krusmynte!!

 

 

Jeg driver og tenker masse om dagen.....

Er usikker på Menyen min. Jeg får stort sett mer enn 7 på TP hver uke og er derfor anbefalt meny 3 som er 1900 kcal pr dag!

Det eneste er at jeg føler det er for mye. Måltidene blir for store.... ( jeg har fordelt 1900 kcal på 6 måltider) jeg føler jeg blir alt for mett. Jeg jobber i barnehage og spiser sammen med barna der! Og har et mellommåltid i pausa mi... Føler ikke jeg klarer å presse inn enda et måltid der! Ikke rekker jeg å bli sulten mellom måltidene heller. De fleste gangene (bortsett fra frokost) føler jeg at jeg spiser fordi klokka sier at det har gått 3-4 timer!

 

Så nå lurer jeg på om det er noen av dere som har erfaring med å gå ned til meny 2 ( 1600 kcal) selv om anbefalingen er høyere??

 

Eller vil kroppen min sette på bremsene da??? Slik at nedgangen vil bremse??

 

Håper noen har tid til å dele noen erfaringer fra lignende opplevelser!!

 

Jeg går ned i snitt 0,5 kg i uka, så det er ikke det at jeg ikke går ned. Men jeg føler faktisk at jeg sprenger ut magesekken...

 

 

Ha en fin fredag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Har hatt ei god uke med 16,9 TP.

 

Mye takket være tre turer i fjellet. Jeg har begynt å gå med staver. Får armene mer med og tempoet øker lite grann. Dermed forbrenner jeg mer.

 

I dag ble det 10 km lang tur. Dog sammen med en 7åring, 5 åring og faktisk en 3 åring!!

De gikk hele vegen uten syting og klaging. Jeg er helt imponert. Tempoet ble ikke så høyt som om jeg gikk alene, men turen på 4 timer ble registrert som 3 km/t og varighet 2 timer!! Sola varmet og jeg gikk i kort bukse og t-skjorte hele dagen. Helt fantastisk til å være september.

 

Neste uke er målet mitt 9 TP.

 

Har hentet meg inn ift kosthold også. Hatt 10 i score de siste 4 dagene! Veldig fornøyd med det. Håper det syns på vekta på Onsdag!!

 

 

 

Lykke til med ny uke til dere alle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken meny får du om du ikke registrerer trimpoeng - er det fortsatt meny 3? Og har du trimpoeng hver dag eller er du litt mer sånn som meg som trener og får mange trimpoeng en dag og ingen den neste? For hvis sistnevnte er tilfellet kan du kanskje redusere til meny 2 men spise litt ekstra kalorier de dagene du trener?

Og hva spiser du? Det er ikke sikkert du trenger å spise så mye mer, men heller spise litt annerledes. Det måtte jeg gjøre. Jeg klarte ikke å spise så mange Ryvita-knekkebrød jeg måtte ha for å få nok kalorier, og gikk over på havreknekke som har litt mer kalorier i seg. Gikk vel fra 5 til 3 knekkebrød. Brød funker enda bedre for meg, for da kan jeg skjære to litt tjukkere skiver. Det er litt psykologisk i det også - jeg føler egentlig at jeg får mer mat om jeg fordeler de grammene med brød jeg skal ha på tre skiver fremfor to - selv om vekten er den samme ser det mer ut og ergo lurer jeg magen min... *ler* Hvis du spiser mye lettprodukter kan du kanskje vurdere å bytte disse ut i vanlige produkter, f.eks. vanlig Norvegia fremfor lett, tilsvarende med leverpostei osv. På den måten øker du kaloriinntaket uten å øke matmengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Takk for alltid konstruktive tilbakemeldinger fra deg Krusmynte!!

 

Jeg spiser stort sett Ingers Rugbrød som jeg baker selv! Det er et brød som metter, og som ikke føles "tørt" selv om det er grovt.

Jeg spiser heller ikke mange magre produkter siden jeg da alltid kommer lavt på totalt fettinnhold i løpet av en dag.

Jeg kan bytte ut brød og spise knekkebrød i stede. Føler meg kanskje mindre stappa da! 3 Havreknekke blir lettere ja! Spiser også kvoten av frukt og grønnsaker hver dag (disse tar jeg mellom måltidene)

Jeg spiser også en nutrilettbar på 220 kcal hver dag for å fylle på de siste kcaloriene. Da ender jeg på ca 1800 kcal pr dag.

Melkekvoten blir som regel en biola mild til frokosten + en yoghurt 0,1 % med 20 gram Axa blåbær til mellommåltid.( Jeg liker ikke melk i sin vanlige form. Har ikke drukket det siden jeg var 14...)

 

Når det gjelder trening så trener jeg ikke hver dag i løpet av uka, men de fleste. Det blir en 20- 30 minutter på sykkelen på stuegulvet eller 20 minutter styrke her hjemme! Det er ikke veldig hard trening! I helgene blir det lengre gåturer i rolig tempo sammen med sønnen min. Jeg tenker at det ikke er hard trening jeg bedriver... Men kroppen vil kanskje sette på spareblusset likevel??? Jeg får meny 2 som forslag hvis jeg ikke registrerer Trimpoeng.

 

Huff dette ble mye...

 

Men det gjør godt å skrive det, så håper jeg at jeg klarer å konkludere :-)

 

Det som er deilig med dette er at jeg ikke kjenner søtsug da :-)

Jeg klarer fint å la være å spise sjokolade, smågodt og potetgull!!

 

 

Ja, ja det var kveldens grublerier!

 

Ha en fin kveld der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Ingers rugbrød blir litt tungt? Selv er jeg ikke så begeistret for rugbrød for jeg synes det legger seg litt som en klump i magen. Og det blir liksom liggende der leeeenge, og så går jeg fra å føle at jeg har fryktelig full mage til å bli kjempesulten omtrent på minuttet hvis jeg går for lenge. Du kan jo prøve å bytte det ut med noe annet til et par måltider eller i noen dager og se om du kanskje ikke føler deg like mett - om det så er knekkebrød, kornblanding, annen type brød eller lignende.

Jeg tror ikke det er noe krise om du legger deg i øvre halvdel av meny 2. Menyene har jo et slingringsrom på noen kalorier pluss/minus i forhold til det anbefalte. Så hvis du legger deg på et sted mellom 1600 og 1900 så vil jeg tro det skal gå greit. Tror du må enda litt lengre ned i kaloritall eller trene mer ekstremt for å gå over på dette spareblusset. Men - dette er jo bare mine ukvalifiserte meninger - kan jo hende jeg tar feil. Så om du ikke går på kurs og kan få gode råd og tips fra kursleder kan du jo gjerne prøve deg litt frem. Kroppene våre reagerer jo så forskjellig på ting - både i form av sultfølelse og hvordan den reagerer på kaloriunderskuddet. Så noe fasitsvar finnes vel neppe.

Har hørt mange påpeke at de synes de spiser hele tiden og aldri rekker bli sulten når de går på GR, selv har jeg alltid vært stikk motsatt. Men jeg har også alltid spist 4 til dels store måltider, og når de måltidene plutselig skal bli mindre så merkes det godt til tross for frukt og mellommåltider innimellom. Men forstår godt at de som gjerne har hoppet over frokost og bare spist en svær lunsj og en enda større middag synes det er mye å skulle spise 5 ganger om dagen + frukt! Og så er det jo merkelig at vi lirer av oss at "klarer ikke få i meg nok kalorier". Det er jo ganske så snodig, siden vi jaggu santen har klart å få i oss nok til å bli så store at vi i det hele tatt har meldt oss på GR... *ler* Skal visst ikke være lett dette her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

I dag byttet jeg rugbrødet med knekkebrød til det ene måltidet. Jeg har de siste to dagene landet på ca 1750 kcal og det har funket bra. Da har jeg ligget i nedre sjikt på meny 3. Ser at jeg med fordel kan lure inn litt mer fett i kosten. Får ikke full score der, selv om jeg ikke spiser magre påleggsvarianter. Så i dag begynte jeg med noe jeg ikke har gjort på leeeenge; tok smør på brødskivene. :-)

 

Jeg må også le litt av utsagnene våre Krusmynte! Tenk det, vi får ikke i oss nok kcalorier!! :-):-):-) det belyser i hvertfall for meg at det var snop og ukritisk inntak av sjokolade, potetgull og smågodt som var den største årsaken for min del. Jeg har også blitt flinkere til å lage maten fra bunnen av. før ble det mye poser og halvferdige alternativer.... mye stivelse og skjult sukker der!

Fordelen nå er at blodsukkeret er så stabilt, at jeg ikke har sug etter snop. I tillegg er motivasjonen min så høy akkurat nå, at jeg ikke føler det som noe offer å ikke spise det på noen uker. Jeg skal på hyttetur med en venninne om 3 uker og tenker at jeg skal være "avholdende" på snop til da!!

Jeg tenker også at dette ikke er en "slankekur" men en omlegging av dårlig livsstil, og det er utopi å tro at jeg ikke skal spise snop innimellom. Tror fallhøyden blir større når man ikke unner seg ting underveis. Håper det gjør at jeg lettere holder vekten nede i etterkant!

 

 

Veiedag i morgen, og jeg har vært så fristet til å snikveie meg! Men den gang ei. Håper jeg i hvertfall har gått ned.

 

Ha en flott dag,

Jeg skal hive meg på sykkelen som står på stuegulvet og roper på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Hurra!!

Denne uka ble det ned 1,0 kg!!

 

8,9 kg igjen til første viktige mål! Nemlig komme under 100 kg!!

 

 

Jeg skal glad og fornøyd med meg selv strax levere sønnen i barnehage og komme meg på jobb!!!

 

 

Ha en flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Ja det er helt utrulig deilig Krusmynte!!

Da får man igjen for jobben man har gjort :-) og det er lettere og fortsette i samme duren!!

 

Håper jeg klarer å holde samme innsats videre de neste ukene også!!

 

 

Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

I morgen er det veiedag igjen!

Er utrolig spent på resultatet. Ble litt mye tull på slutten av uka. Dro på hytta. Ble uteaktiviteter og tyttebærtur, så har vært i Ok bevegelse, men det ble for lite mat. Spiste ca 3 måltider pr dag.... Mn spiste riktig mat da.... Og ikke snop!!! :-) har hentet meg inn igjen I går og i dag ift måltider. Trimtur begge dagene også, så da håper jeg at jeg har klart 0,5 kg denne gangen! :-)

 

 

Mer i morgen!!! :-)

 

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du dæven så flink du er, både med kosthold og trim :) og det gir åpenbart resultater også. Keep up the good work!

Jeg ble veldig motivert av deg, etter å ha lest hele tråden. Vi ligger relativt likt vektmessig så det skal bli gøy å følge deg videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Takk for motiverende tilbakemelding vs2013!!!!

 

 

En kort vektrapport før tidligvakt på jobben kaller....

 

- 0,5 kg :-) er kjempefornøyd med tanke på at det er DEN uka i mnd i tillegg til litt få måltider i helgen!!

 

 

Jeg trår til på ny vektuke! Håper på litt mer neste uke!! -0,8

Og 10TP uke 38!!

 

Ha en flott dag der ute!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

I dag har jeg gjort noe jeg ikke pleier å gjøre veldig ofte....

 

Jeg måtte snikveie meg! Og for en tabbe.... Vekten viste 106,8 kg (1,5 kg mindre enn på Onsdag)

Nå får jeg skyhøye forventninger for onsdag og veiedag!! Og skuffelsen kommer til å ta meg hvis jeg ikke går ned enda mer eller at vekten faktisk går opp til onsdag!!

 

Håpet mitt er at jeg hadde DEN uka i forrige uke. Og erfaringen min er at jeg holder litt vann da.... Og at dette slipper nå....

 

Huff... Jeg blir litt irritert på meg selv!

 

 

 

Jaja.... God helg alle der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg flire litt - tenk å være skuffet over nedgang på snikveiingen! Men jeg skjønner jo veldig godt hva du mener med dette med forventninger. Kanskje nettopp de forventningene kan holde deg litt i ørene så du klarer å holde fokus i helgen og resten av dagene frem mot onsdagen? Ihvertfall må du passe på så du ikke hviler på laubærene.

Lykke til frem mot ny veiing, og riktig god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest letteremeg

Tror ikke snikveiing er så uvanlig :)/>

Har også gått på en sånn i dag - kan jo gå på en smell onsdag, men tror kanskje det bare motiverer meg enda mer til å være flink i helgen.

Håper du ikke blir skuffet på veiedagen, men at du har holdt unna eller til og med gått ned enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempebra resultat da, gratulerer!! Jeg vet ikke om det er din badevekt du veier deg på på onsdag, det kan forekomme endringer fra en vekt til en annen. Uansett er resultatet veldig bra :-) Ønsker deg en gledelig helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Hehe.... Jeg er jo ikke skuffa over resultatet!!

Tvert i mot!!!

jeg er kjempe fornøyd hvis resultatet holder seg! Trenger ikke en gang å gå ned mer for å bli happy!! :-)

Så misforstå meg rett!! ;-)

 

Jeg har startet helgen med 1time og 20 minutter lang tur med staver! Forbrenner noen kcalorier på den turen! :-) utskeielser i matfronten er jeg ikke redd for. Jeg føler jeg har stålkontroll der nå. Ikke har jeg lyst på godis heller.... Så rart det høres ut siden det har vært min store last her i livet!! Jeg skal gjøre mitt ja for at vekten skal holde seg til onsdag!! Det nærmer seg venninne tur også. Da blir det hytte på fjellet og gåturer, så ønsket mitt om å komme under 100 KG til jul håper jeg absolutt er en realitet! :-)

 

 

Jeg har lånt den største tantesnuppa i kveld, så nå blir det kos på mamsen og lillegutt og tantesnupp!!!

Stearinlysene er tent og vi skal rigge oss til med en bok i sofakroken!!

 

 

God fredag folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Zizzy.... Så kommentaren din nå...

 

Jo det er min vekt jeg veier meg på!! :-) jeg går ikke på kurs, er gullmedlem her Inne og "veileder" meg selv! Har klart 42 kg på egen hånd før, så har bestemt meg å klare det igjen og HOLDE meg der denne gangen! :-)

Ellers hadde nok ulike vekter gitt så store sprang i vektresultater ja!!

 

Krysser fingrene for at det holder seg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Nærmer seg veiedag med stormskritt!!

 

Har hatt to turer i marka i løpet av helgen. Vært flink med mat og holdt meg unna snop i helgen også! :-) lørdagskosen min er en 0,5 flaske cola zero. Spiser også rundstykker og ikke hjembakt brød;-) Håper i hvertfall resultatet fra snikveiingen på fredag holder seg!! :-) da blir dette den uka med størst vektnedgang siden jeg starta for fullt 14.juli :-) og ønsket mitt om å komme under 100 til jul er absolutt innen rekkevidde!

 

Jeg har også en samtale med fastlegen min i November. Sist samtale hadde jeg gått ned 8 kg totalt. i November håper jeg å si at jeg har gått ned 16 kg) Og hvis resultatet denne uka holder seg har jeg minus 12 kg på vekta totalt siden April.... ( 7 siden 14. Juli)

 

Startvekt i April var 118,8 kg!!

 

Nå får jeg kommentarer fra enkelte om at det syns godt. Og det er en god motivasjon for å fortsette jobben!

 

Ha en god kveld der ute!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Yes!!!

 

I dag viste vekten 107,1 kg! Det ble 1,2 kg ned fra forrige Onsdag. Det er jeg kjempe fornøyd med! Min beste uke så langt. Nå er det bare å fortsette.

 

Blir litt tull til helgen, så jeg setter målet mitt på 0,6 kg ned denne gangen!! Sånn at jeg lander på 106,5 kg :-)

 

Jeg våkna til -2 Grader og skyfri himmel idag. Avdelingen min skal forhåpentlig vis være med på elgjakt i dag! I hvertfall flåingen hvis de skyter elg.... Så vi krysser fingrene for at vi får en flott tur!! :-)

Får uansett trimma litt i arbeidstiden i dag ;-)

 

Ha en flott dag folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...