Gå til innhold

Mine grublerier på vegen mot et lettere liv....


Gjest Mamsen- SJ
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Mamsen- SJ

Har ikke skrevet så mye på min egen tråd den siste uka.... Men det betyr ikke at jeg ikke har noen grublerier altså!!!

 

Er innom nå for å rapportere veieresultatet denne uka :-)

 

- 1,1 kg. Nå har det vært to veldig gode uker, så jeg er veldig fornøyd med meg selv.

Er motivert til å jobbe på videre. Og det er 0,5 kg bedre enn målet mitt denne uka!!

 

Keep up the good work everybody!!

 

 

Ha en flott Onsdag der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Jeg har endret menyen min nå!!

Den siste uka har jeg gått fra meny 3 til meny 2. Det utgjør ca 300 kcal forskjell, men jeg spiser nærmere 1700 kcal pr dag og klarer kostholdscore på 10!! Det virker som om det fungerer så langt i hvertfall.

Jeg har hatt litt uregelmessig trimming i det siste, da det er mye ekstra som skjer på kveldene, i form av møter etc.

Så jeg tenkte jeg heller får spise litt flere kcalorier de dagene jeg trener mye.

Det vil jo vise seg hvordan dette utarter seg framover nå da!! :-)

 

Jeg har ellers en periode der jeg har såååå lyst på potetgull og smågodt!!!!

Jeg har så langt i prosessen ikke hatt dette suget. Lurer på om det har sammenheng med at jeg spiser litt mindre enn tidligere, eller om det er prosessen i seg selv. Kroppen har vært uten dette sukkeret og fettet så lenge nå at den begynner å "rope" etter å få det??

Spiller egentlig ingen rolle hva som er årsaken, det viktigste er jo selvfølgelig at jeg klarer å stå imot suget :-) jeg har som sagt ikke spist så mye slikt siden tidlig i August, og tenker at jeg på lørdag skal kjøpe meg en pose med noen få biter smågodt i!! Og de skal nyyyyytes :-):-):-) så får vi se om jeg går på en smell etter det eller om jeg blir fornøyd med noen få biter :-)

 

 

Ha en fin kveld der ute!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Hei Zizzi!! Så flink du var som motsto fristelsene!!!

Jeg kjenner det innimellom når det står fram masse foran meg ihvertfaill!!

 

Jeg kjøpte meg en pose smågodt ja! Fordi jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle. Jeg har sjelden brukt frimerkene mine, og bestemte meg for at denne gangen skulle jeg gjøre det på smågodt!!

 

Plukka 10 biter ( ikke av de største) i en pose, og endte opp på ca 65g....

Men når disse var spist, kjente jeg ikke sug mot noe mere :-) DET er framskritt det!!! :-) fornøyd med at jeg kontrollerer godisen, og at det ikke er godisen som kontrollerer meg!!

 

 

Ha en flott søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Åh! Så herlig å kjenne på den følelsen av at litt er nok! Få stilnet behovet litt uten å gå helt i søtfella!

 

Selv ligger jeg på en meny 3 enda, gruer meg som bare det til jeg skal ned på meny 2. Synes jeg trenger den maten jeg spiser nå. Er redd jeg skal bli kjempesulten og gå for dumme valg, men jeg tenker at dersom jeg forbereder meg selv på det så vil det nok gå bra.

 

Ha en flott ny uke =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Ja StinePetrine, det kjennes bra!!!!

Jeg kontrollerer ;-) det har ikke jeg kunnet si om godis tidligere i hvertfall!

suget jeg har kjent noen dager før helgen har også roet seg litt etter "utskeielsen" så det er bra!!

 

I morgen er det veiedag igjen...

Er spent på om godisen i helgen påvirker noe....

Og.... Jeg har siden Fredag ikke vært flink til å registrere mat! Litt sånn for å teste meg selv! Så forhåpningene om noe stort vekttap, er ikke tilstede! :-)

 

Starter å registrere igjen idag, så får vi se til neste uke! I tillegg holder jeg nok endel vann, siden det er starten på DEN uka nå! Mn det får jeg som regel igjen påfølgende uke med ekstra hjelp på vekttapet da ;-)

 

Ja, ja... spent er jeg!

 

Ha en flott dag der ute!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Hurra!!

 

Jeg har faktisk gått ned denne gangen også :-) -0,5 kg

Er kjempefornøyd med det faktisk!

 

 

Kort tur innom bare.

 

Ha en flott høstdag alle der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Huff, nå har jeg hatt noen tunge dager!!

 

Spiser på "rutine" men teller ikke og veier ikke... Spiser ikke nok grønnsaker og frukt heller. Er nok på rundt 1600 kcal om jeg skal gjette, for vekten går sakte men sikkert nedover, så jeg skal ikke klage altså. Men TRIM blir det dårlig med. Skyldes nok at kroppen er slapp og dau for tiden. Har ikke så mye energi....

Lurer på om høstsyndromet har slått til for fullt her jeg... Har nemlig en tendens til å bli litt slapp og giddalaus når høsten kommer og mørket siger på... Kommer meg ikke ut i mørket for å gå tur og sykkelen på stuegulvet er LITE inspirerende...:-( håper jeg får snudd den dårlige trenden snart! Og... i morgen vil det vise seg på vekten!!

 

Litt utblåsning fra meg i dag!

håper det går bra med dere andre her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Takk StinePetrine og Krusmynte for tilbakemeldingene deres.

Mat går Ok! Siden jeg jobber i barnehage, og vi spiser sammen med barna får jeg regelmessige måltider. Jeg vet hva jeg kan spise til brødmåltidene så de blir ikke problemet...

Jeg er ikke så flink på å planlegge middager for tiden. Så det blir litt ymse. Har nok kommet til et punkt der jeg er litt matlei. (Har alltid hatt sånne perioder, da jeg er en brødperson og glatt kan hoppe over middagsmaten...)

Ønsker meg tips på enkle retter som også er barnevennlige da jeg er opptatt av at min 5 åring skal spise det samme som meg. Det er ikke slik at han merker at jeg slanker meg. Dette er en livsstilsendring som skal vare og vi må derfor spise den samme maten :-)

 

Treningen er fortsatt ikke lett!!

Jeg synes ikke sykkelen er så spennende. Det er liksom den muligheten jeg har.... Nå er jeg heldigvis ganske aktiv i hverdagen da. Jeg sitter ikke akkurat rolig på rumpa hele dagen i jobben ;-) jeg har gått med skritteller på jobb, og 6000- 8000 skritt i løpet av en dag er ikke unormalt...

Har et håp om at sykkelen blir mer brukt i nær framtid. Vet jeg trenger trimmen for å fortsette utviklingen og få god vektnedgang!

Jeg er ikke der at motivasjonen til å gå ned i vekt er borte. Jeg strever litt med å være strukturert, og vet at det i lengden ikke vil fungere. I helgen blir jeg alene hjemme, men er opptatt med div gjøremål. Håper på å få kommet meg ut på to gåturer likevel, siden jeg er hjemme på dagtid og ikke må ut i mørket... :-o

 

Skal til legen min i morgen, og rapporterer også vektnedgang til henne. Det gjør at jeg må skjerpe meg til neste time. Kanskje så løsner litt etter legitimen?? Det er i hvertfall lov å håpe!

 

Det var mitt hjertesukk for i dag!!

 

Motto for tiden: Det kan fort gå bra.....;-)

 

Ønsker alle en god fredag, og helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg har ikke barn og vet ikke så mye om hva unger liker og vet jo heller ikke hvordan matbudsjettet ditt er, men her er ihvertfall noe av det jeg lager:

 

Hjemmelagde karbonader! Det har jeg fått litt dilla på. Man tager en pakke karbonadedeig, tilsetter krydder etter smak (jeg bruker f.eks. hvitløk, chili og diverse krydderblandinger jeg har stående, men man kan like gjerne bruke f.eks. en pose tacokrydder) og en liten t-skje potetmel, blander godt og lager karbonader i passende størrelser. Selv lager jeg to store av 400 gram karbonadedeig, men det kan vel bli litt i største laget for barn. :) Det er enkelt å lage masse og fryse ned, så sparer du tid en annen dag. Jeg spiser disse med masse grønt på enten en grov skive eller Polarbrød Extreme istedenfor burgerbrød, gjerne med en dæsj barbequesaus for litt ekstra smak. På samme måten kan du f.eks. lage kjøttboller som du kan servere i tomatsaus med pasta til. Man kan sikkert like gjerne bruke f.eks. kyllingkjøttdeig uten at jeg har prøvd det selv.

 

Pitapizza er også godt, det finner du oppskrift på oppskriftsidene her. Det går evt an å bruke tortilla også, da kan jo alle velge eget fyll og din kan tilpasses med fyllmengden i forhold til hvor mye kalorier du skal ha. Kanskje ikke hverdagsmat, men godt f.eks. en fredags eller lørdagskveld.

 

Jeg vet ikke hvordan dere er på spicy, men jeg oppdaget en kryddermiks i pose med hvitløk og kafir lime (pleier stå med wok-sauser og sånt i butikken) som brukes litt som tacokrydder - dvs man steker kjøtt og grønnsaker, slenger på krydderposen og vann og lar det koke inn. Jeg har brukt dette til kyllingfilet med blomkål, brokkoli og gulrot, servert med nudler. Jeg bruker generelt mye wok hvor de nevnte grønnsakene går igjen. Men i blakke perioder bruker jeg gjerne grillpølsene til Prior istedenfor kyllingfilet - de er jo ganske rimelig i innkjøp. Kutter grønnsakene i passe størrelser, pølsene likeså, woker alt og har gjerne litt mais i også hvis jeg har det, samt diverse krydder og slenger tilslutt oppi kokt ris. Har gjerne chilisaus på siden.

 

Det var noen ideer fra meg, kanskje noen andre har noen gode ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Tusen takk Krusmynte!

 

Karbonadedeig bruker vi ikke så mye, så det kan være et alternativ framover ja. Pitapizza nekter jr å få servert. Har gått i det en stund til fredagskos! ( vi har kos på fredag i stedet for lørdag, da lillegutten min kan få være oppe litt lenger på kvelden og vi slapper av litt med tv å spill etc.)

 

Jeg liker spicy :-) jr er litt dårligere på det.

Vi har prøvd noen av suppene jeg har funnet her inne, men de synes han ikke er så gode. I dag er jeg alene og skal prøve ut gulrot og ingefærsuppa :-)

Ellers blir det mye work ja, både med kylling og svin... Jeg får ikke variert så mye på grønnsaker, men prøver ulike krydder/ sausblandinger.... Men også her er det litt stopp, og vi har gått litt lei....

Skjønner hvor jeg har forbedringspotensialet, og erkjenner at det er ift middagsmåltidet motivasjonen er sviktende og ikke for prosessen i sin helhet!!!

 

Mye handler om planlegging kjenner jeg. Bestemme hva vi skal ha til middag og gjøre innkjøp, slik at det meste er i hus... Gjerne forberede litt kvelden i forveien også!!

 

Karbonadedeig og hamburgere skal prøves! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Det er vanskelig å komme på nye ting. Jeg ble egentlig veldig glad da jeg oppdaget at jeg liker den Fisk i en fei med pesto fra Findus for jeg er ikke så glad i fisk. Men den smaker mest pesto... ;) Og ble glad fordi da har jeg et annet raskt alternativ til wok! Jeg slenger den jo da i mikroen. 4 minutter eller hva det er, helt genialt. Så koker jeg pasta en stund, slenger oppi grønnsaker etter halve koketiden og så er alt ferdig samtidig. Middag på så lang tid det tar å koke pasta kan man like! Dvs sist brukte jeg sånn byggris og det funket greit det og.

Dersom jr ikke er så glad i spicy kan du jo kanskje ta av litt mat til ham før du krydrer litt ekstra selv? Eller krydre litt ekstra når det kommer på tallerknen din. Evt krydre, ta av til deg og så mildne hans litt med litt matfløte. Er jo ikke alltid så mye som skal til.

Hvis du går inn på f.eks. matprat.no finnes det jo et hav av oppskrifter, også en del med rask mat. Dersom man planlegger litt både middager og innkjøp går det jo an å lage en ukesmeny f.eks. Ikke at jeg noensinne har gjort det selv, selv om også jeg er litt stuck i gamle vaner hva middagsretter angår.

 

Jeg fant en grei oppskrift tror det var på matprat en gang. Man steker karbonadedeig, tar i currypaste og en liten boks kokosmelk. Thats it. Jeg synes jo det var litt stusselig, så jeg slenger jo oppi masse grønnsaker og sånt også og spiser med ris. Jeg fant også en oppskrift her inne - strimle kyllingbryst og steke sammen med grønnsaker (jeg bruker blomkål, brokkoli og gulrot - favorittene mine :)), ta på currypaste og vann og la det koke inn, server i tortilla. Supert alternativ til helgekosemiddag istedenfor taco eller pizza. :)

 

Men ja. Planlegging. Og når du har planlagt kan du jo sende meg kopi av middagsplanen din så slipper jeg... *fnis* Tuller selvsagt. Selv er jeg bare glad for at jeg har fått lønning så jeg slipper å leve på bare kalkunpølser og det skapet ellers har å by på fremover. Sånn er det når man har slanket seg og må ut og ha nye klær til jobbarrangement! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Veiedag igjen!! Ikke den beste uka, men jeg har gått ned 0,4 kg, så det går fortsatt nedover. Har fortsatt ikke kommet meg over trimkneika. Det går trått på det området. Tildels mangelfulle måltider også på slutten av uka! Så det får ta sin del av skylda.

Er i gang med middag for de to neste dagene nå, så det er i hvertfall på plass :-)

Og jeg er igang med å registrere mat igjen. Ikveld SKAL jeg sykle også!!

 

Ha en flott kveld!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Oi, oi....

Så har enda en uke gått. I dag var det veiedag igjen.

Jeg har sannelig gått ned akkurat 1 kg siden sist. Vekten viser nå 103 kg. 11 kg siden jeg ble medlem her og 16 kg totalt!!

Idag har en gammel dongeribukse str 46 kommet ut fra skapet. Litt trang, men den gikk fint igjen! GØY!! Og motiverende.

Denne uka har jeg også kommet meg opp på sykkelen igjen :-) hjelper på vekten det også...

Så nå satser jeg på at de 3,1 kg til neste delmål er nådd innen jul!!

 

 

Ha en flott kveld!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Da ble det 0,5 kg ned denne uka!!

Målet mitt om å havne under 100 til jul nærmer seg med små skritt!

Denne helgen skal jeg innkassere belønningen for delmål 1!!! Jeg skal på venninnebesøk der jeg bodde før! Gleder meg skikkelig!!! Utskeielser blir det garantert! Men skal forsøke å holde meg til kcaloriinntak og får jeg til en gåtur eller to skal jeg være fornøyd!!!

I tillegg har jeg bursdag i helgen og mor har gitt meg penger i gave så jeg kan kjøpe meg nye klær!! Hun er lei av å se meg gå rundt i slafsete olabukserkansje??? " sagging" er noe jeg har begynt med i det siste!!!! Hehehe....

 

Jobben kaller!!

 

Ha en flott dag der ute!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen på¨forskudd :)

 

Så gøy å se at målet er innen rekkevidde :) du er kjempeflink! Jeg hadde egentlig også håpet på å komme under 100 før jul, men pga litt sykdom har vektnedgangen ikkje vært fullt så jevn de siste 2 mnd, så det nye målet er under 105 før jul. Dette skal vi klare, begge to :)

 

Gøy å få kjøpt litt nye klær også :) jeg kjenner til sagginga her også, hehe :P men fant igjen noen av klærne mine fra før det store vekthoppet som nå sitter som et skudd.

 

Venninnehelg hørtes kjempekoselig ut :) En helg vil ikkje ha et stort utslag i det lange løp, så jeg tror du trygt kan kose deg, men samtidig ha måtehold i bakhodet :) Og gåturer er jo perfekt for venninneskravling og det er koselig å kunne gå rundt mimre litt i området du bodde før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

For det første - gratulerer med flott nedgang! Og ikke minst - gratulerer med dagen på forskudd!!!

 

Sagging, ja - husker en gang tidligere da jeg gikk ned i vekt. Ventet i det lengste med å kjøpe nye bukser og tok på belte som ble strammet mer og mer mens buksen var den samme. Den gangen var buksemoten litt løsere enn den er nå, så man kunne slippe unna med det en stund. Plutselig en dag kom det fra en venninne at "Tove, nå MÅ du kjøpe deg en ny bukse snart - det ser ut som du har pung!!!" *ler* Hun hadde jo helt rett, det så faktisk sånn ut når jeg satt fordi buksen var blitt så vid fremme i skrittet. :)Og ja, jeg kjøpte ny bukse ikke lenge etter...

 

Håper du får en fin helg med venninnebesøk og bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest Mamsen- SJ

Hei og hå!!

 

NÅ er det lenge siden jeg har vært innom. Det betyr ikke at jeg ikke jobber og går ned i vekt altså. Det er bare at jeg har så masse ting å drive med og da blir tiden foran skjerm og på nettet nedprioritert!!

 

Rapporterer om at vekten idag viser 99,2 kg. Det vil si en total vektnedgang på 19,6 kg!! Og et viktig delmål er også nådd!! Jeg skulle nemlig under 100 før jul!! Og det er nådd med grei margin!

 

Kort tur innom bare idag! Og ønsker alle en fin adventstid!!

 

 

Mamsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...