Gå til innhold

Pulsklokke


Gjest Sabine
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lest at en del av dere bruker pulsklokke, men vet ikke helt hvordan den fungerer. Kan noen av dere forklare det helt fra grunnen av, til noen som ikke vet noen ting? Hvordan fungerer den, hvordan bruker dere den, hvordan kommer man i gang, hvilket utbytte har dere av den? Hvilken type har dere?

 

Jeg sliter med å trimme nok, men liker å konkurrere litt med meg selv, så kanskje en slik duppedings kunne ha hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Gjest sykkelglad

www.pulsklokke.no

 

Jeg bruker klokka for å telle kcal, ta tiden, og liker å se på dataene som jeg overfører til pc med jevne mellomrom :)

 

Er veldig motiverende, og målbart.

Jeg bruker Polar, og er veldig fornøyd med de klokkene, men det fins jo andre merker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En litt gammel tråd, men svarer likevel.

 

Har hatt pulsklokke en stund, men ikke vært så motivert til å bruke den. Nå som jeg startet på Roede-kurs i januar, og tenkte å kjøre for fullt, bruker jeg pulsklokke til nesten all aktivitet jeg gjør. Det er morsomt og motiverende å se hvor mye man forbrenner på ulike aktiviteter. Og en pulsklokke vil gi deg riktigere tall enn f.eks. når du fører opp en aktivitet som trimpoeng.

 

Min erfaring med pulsklokke er at jeg heller har vært litt pesimist i forhold til aktivitetsnivå. Når jeg bruker pulsklokke, ser jeg at spinningtimene er langt mer enn bare "Lett"-nivå. Det var en hyggelig opplevelse! Det er også endel aktiviteter i aktivitetslisten her som ikke varierer så mye på intensitet. Jeg rir f.eks. aktivt dressur, og har nok et langt høyere aktivtetsnivå på mine treningsøkter der, enn hva f.eks. en rideskole- eller turrytter har. At en rideøkt medfører forbrenning av like mange kalorier som en spinning økt var også en hyggelig opplevelse!

 

Selv har jeg en Garmin Forerunner 110. Det er en av de billigste variantene, og du får den for under 1000-lappen. Den fungerer utmerket til mitt bruk. Har også testet å bruke den på andre aktiviteter. F.eks. på litt lengre gåturer.

 

Tips: Last ned dataene fra pulsklokka over på f.eks. endomondo.com (de fleste aktiviteter) eller strava.com (primært aktiviteter som sykling og løping). Da får du fine oversikter, og driver du aktviteter hvor du registrerer GPS-koordinater, tegner den også opp rutene dine. Har brukt strava endel tidligere for sykling. Den registrerer rekorder, personlige rekorder etc på ulike intervaller du sykler. Det er veldig morsomt! Gleder meg til sykkelsesongen starter igjen, for da skal jeg bruke pulsklokka for fullt til dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsklokken måler enkelt å greit hjerterytmen din når du trener. Min hoved motivasjon for å bruke den er å passe på at jeg er i sonen. For min alder er 125-160 hjerneslag i minuttet det som regnes som optimalt for fett forbrenning og restitusjon. Jeg ønsker at hele trenningsøkten med unntak av oppvarming og nedtrapping skal ligge der. Med et og annet unntak for intervalltrenning.

 

Pulsklokken er mye mer gavmilde når det kommer til kcal per økt en roede sitt estimert. Min er en 6 år gammel polar som er litt sporadisk brukt. Nå finnes det jo slike med data program og automatisk syncing til nett og formlutver. Men min funker fint den også. Pipper på en irriterende måte hvis jeg ikke er i sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...