Gå til innhold

Treningsformer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I dag er det akkurat 8 uker siden jeg begynte å gå ned i vekt. Da veide jeg 83 kilo, og i dag veier jeg 77 kg. Har mistet 20 cm til sammen. Det merkes, og jeg er utrolig fornøyd! Men nå ser jeg at det er vanskeligere å miste kiloene jeg vil ha bort. Så jeg vil trene mer.

 

Jeg trener yoga, 2x1 time i uken, pluss 20 minutter rolig avslappingsyoga hver dag (10 minutter for å våkne om morgenen, og 10 minutter for å roe kroppen ned før natten. Anbefales, er utrolig deilig). I tillegg går jeg turer noen ganger i uken. Jeg har som mål å klare å gå en 30 minutters tur hver dag. Det vanskelige er vel å knytte skoene og faktisk gå ut døra.

 

Men som sagt merker jeg at tallene går sakte nedover nå. Det er vanskeligere å miste 0,5 kg i uken.

 

 

 

Hvilke treningsformer bruker dere? Tips til hva jeg kan trene? Har hørt at man burde kombinere kondis og styrke, og nå har jeg vel mest på styrkedelen...

 

 

 

Lag en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IdaJackson

Hei!

 

I dag er det akkurat 8 uker siden jeg begynte å gå ned i vekt. Da veide jeg 83 kilo, og i dag veier jeg 77 kg. Har mistet 20 cm til sammen. Det merkes, og jeg er utrolig fornøyd! Men nå ser jeg at det er vanskeligere å miste kiloene jeg vil ha bort. Så jeg vil trene mer.

 

Jeg trener yoga, 2x1 time i uken, pluss 20 minutter rolig avslappingsyoga hver dag (10 minutter for å våkne om morgenen, og 10 minutter for å roe kroppen ned før natten. Anbefales, er utrolig deilig). I tillegg går jeg turer noen ganger i uken. Jeg har som mål å klare å gå en 30 minutters tur hver dag. Det vanskelige er vel å knytte skoene og faktisk gå ut døra.

 

Men som sagt merker jeg at tallene går sakte nedover nå. Det er vanskeligere å miste 0,5 kg i uken.

 

 

 

Hvilke treningsformer bruker dere? Tips til hva jeg kan trene? Har hørt at man burde kombinere kondis og styrke, og nå har jeg vel mest på styrkedelen...

 

 

 

Lag en fin dag!

 

 

Heia yoga! Det liker jeg veldig godt, også. Men det er jo forskjell på typene og hvor harde de er. Jeg har kjøpt en pulsmåler, og da kan jeg se hvor mye jeg forbrenner (sånn ca.) under ulike aktiviteter. Jeg trener ashtanga-yoga, og da er en times praksis ca. 350 kalorier (jeg veier 80kg nå). Det er bra, men det er mange aktiviteter du kan forbrenne mer på om du bruker en hel time.

 

Siden yoga er veldig lite kondis, begynte jeg å løpe for å få opp pulsen. Siden jeg aldri hadde løpt før, kjøpte jeg en app som het 5Krunner til mobilen som har et opplegg du skal følge. Du skrur på appen, skrur på musikken du liker, putter øretelefonene i ørene og så forteller appen deg når du skal løpe og når du skal gå. I begynnelsen kunne jeg bare løpe i et minutt av gangen. Nå er jeg oppe i 50 minutter sammenhengende løping. Det anbefales, og siden alt du trenger er joggesko, smarttelefon og en app som koster 21 kroner, er det ikke veldig dyrt.

 

Ellers er jo spinning veldig effektivt om du vil svi av en del kalorier. Pulsmåleren min viser at jeg forbrenner rundt 700 kalorier på en hard spinningtime, og det hjelper definitivt på vektnedgangen. Hvis du blir medlem på et treningssenter har de garantert spinningtimer. Det beste er timene der du sykler med pulsbelte. Da kan du se om du sykler hardt nok, og får bra og riktig trening uansett hva slags form du er i fra før av.

 

Jeg er også veldig fan av treningsformer som kombinerer styrke og kondis i samme økt, altså der du gjør styrkeøvelser hardt, raskt og fort. Da får du bedre kondis samtidig som du bygger muskler. Jeg liker å gjøre det på treningsstudio, men jeg har også kjørt samme opplegg hjemme. Hvis du gjør situps alt du kan i 30 sekunder, tar ti sekunder pause, gjør push-ups i 30 sekunder, tar ti sekunder pause og gjør knebøy i 30 sekunder med ti sekunder pause får du vanvittig bra trening om du køler på en halvtime.

 

Det er hvertfall dette jeg gjør sjøl (c;

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er helt sikker på hva du vil trene kan du jo stikke en tur på biblioteket/bokhandelen og la deg inspirere av treningsbøkene/DVDene som finnes der. Jeg prøver også å finne fram til treningsformer som kunne passe meg, og siden jeg er bibliotekar har jeg lånt meg masse bøker om forskjellige former for trening (i tillegg til bøker om motivasjon) som jeg blar litt i ved anledning. Du får jo ikke akkurat prøvd det ut, men det gir masse inspirasjon! Hvis du ikke trener fast på noe studio kunne kanskje treningsDVDer vært aktuelt!

 

Ellers leste jeg denne inspirerende artikkelen i mamma for en liten stund siden - om utetrening - det fristet ihvertfall meg! http://www.mamma.no/mammaliv/trener-med-nabodamene Dette trenger jo ikke bare å være for mammaer heller :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...