Gå til innhold

Ødelagt forbrenning?


Anbefalte innlegg

Gjest eltevelte

skulle også ha 1600, prøvde å følge det uten at noe skjedde.

så har prøvd meg litt frem selv og fikk det til å løsne til slutt. men om jeg har det helt riktig nå da , det er en annen sak. det retter seg nok etter hvert. anbefaler deg å prøve deg litt frem.

 

slet med for lite å feil mat mange år. så det siste året med trening og endringer på kostholdet, har gjort at jeg har fått mer fart på forbrenningen.

 

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ødelegger ikke forbrenningen permanent men forsøk på mus viser at etter sulting så vil de legge på seg mer med samme matmengde som ikke-sultede mus får og det skyldes at de har senket forbrenning. Aner ikke hvor lenge dette er tilfelle men kan tenke meg at når kroppen får nok næring over tid så vil dette stabilisere seg. Så du kan prøve å ligge på 1600kcal over noenuker/måneder og på den måten stabilisere kostholdet.

 

 

Ellers så kan man jo også øke aktiviteten uten å spise mer, da vil forbrenningen også øke, spesielt ved styrketrening fordi økt muskelmengde gir økt forbrenning. Den forbrenningen som skjer ved styrketrening fortsetter også lenge etter at treningsøkten er over og det er jo bra!

 

 

Alternativt så regner du ut hvilestoffskiftet og legger deg på det eller litt mer. Men veldig viktig å ikke komme under hvilestoffskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forstår jeg riktig at du skal 20-30 kilo ned? Og har spist for lite i årevis? Kanskje du skulle spandere på deg et kurs om du har muligheten til å delta på det? Eller noen timer med ernæringsfysiolog? Kan hende du skulle fått hjelp med å sette opp en komplett kostholdsplan. Helt konkret og ned i minste detalj, så du lettere kan se hvor fellene ligger og hvordan du best kan jobbe videre for å nå målene dine. Hvordan ser en typisk dagsmeny ut for deg? Om du regner med absolutt ALT du putter i munnen av vått og tørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg kjenner jeg har litt problemer med å forstå hvordan man kan ha blitt 20-30 kg overvektig med å spise for lite...... Spise for lite vanlig mat og for mye snacks kanskje, ja, men det er vel kalorioverskudd som gjør at man legger på seg (skal ikke blande eventuelle medisinske tilstander inn i dette).

 

Har for øvrig en venninne som spiste helt feil. Hun kunne bake boller av 1 kg mel og spise alle selv ene dagen, for å leve på cola og røyk de neste to dagene for å "kompensere" for det for store inntaket den ene dagen. Da hun begynte på kurs og begynte å spise jevnlig gikk hun faktisk litt opp i vekt i begynnelsen, men så begynte hun etterhvert å få en fin, jevn nedgang. At hun gav opp etterhvert fordi hun synes det ikke gikk fort nok nedover er en annen historie... En god porsjon tålmodighet er nok viktig å ha med. :) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det finnes utrolig mange måter å hjelpe forbrenningen på:

 

- Styrketrening (dess mer/større muskler, dess mer forbrenning, og du forbrenner hele dagen, istedet for akkurat der og da ved trening, som ved cardio)

 

- Drikk kaldt vatn (kroppen må jobbe for å varme vatnet til kroppstemperatur)

 

- Ikkje bli dehydrert (alle kroppens kjemiske reaksjoner, også forbrenningen, er avhengig av vatn. Dersom du er dehydrert forbrenner du 2 prosent mindre. Så drikk vatn, heile dagen. Gjør det til en vane. Ha alltid vannflaske med deg, ha et glas stående på badet som du drikker kver gang du er innom, drikk alltid vatn når du står opp og når du legger deg)

 

- Ta omega 3-tilskudd (fett forbrenner fett)

 

- Spis chili i maten eller krydre maten med chilikrydder

 

- Spis mer protein (protein koster mer for kroppen å forbrenne, og metter mer enn karbohydrater)

 

- Gå til sengs tidligere (nok søvn er kjempeviktig)

 

- Get up, stand up (om du sitter eller står på jobb/heime kan spille en stor rolle på helsa og midja. 4 timer eller mer med inaktivitet kan bryte ned et enzym i kroppen som kontrollerer fett og forbrenninga av kolesterol. For å holde dette enzymet aktivt og øke fettforbrenningen, bryt opp lange perioder av sitte-/liggetid ved å reise deg/gå litt for eksempel når telefonen ringer)

 

- Drikk kaffi eller te (koffein kan øke din metabolisme (forbrenning) ved så masse som 5-8 prosent, altså fra 98 til 174 kalorier per dag! Antioksidantane i te hjelper og til med å booste forbrenninga)

 

- Spis fiberrik mat (fiber kan øke metabolismen med 30 prosent! Dei som spiser fiber øker minst i vekt over tid)

 

Håper denne lista kan hjelpe deg, Krible81, og andre som treng det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det finnes utrolig mange måter å hjelpe forbrenningen på:

 

- Styrketrening (dess mer/større muskler, dess mer forbrenning, og du forbrenner hele dagen, istedet for akkurat der og da ved trening, som ved cardio)

 

- Drikk kaldt vatn (kroppen må jobbe for å varme vatnet til kroppstemperatur)

 

- Ikkje bli dehydrert (alle kroppens kjemiske reaksjoner, også forbrenningen, er avhengig av vatn. Dersom du er dehydrert forbrenner du 2 prosent mindre. Så drikk vatn, heile dagen. Gjør det til en vane. Ha alltid vannflaske med deg, ha et glas stående på badet som du drikker kver gang du er innom, drikk alltid vatn når du står opp og når du legger deg)

 

- Ta omega 3-tilskudd (fett forbrenner fett)

 

- Spis chili i maten eller krydre maten med chilikrydder

 

- Spis mer protein (protein koster mer for kroppen å forbrenne, og metter mer enn karbohydrater)

 

- Gå til sengs tidligere (nok søvn er kjempeviktig)

 

- Get up, stand up (om du sitter eller står på jobb/heime kan spille en stor rolle på helsa og midja. 4 timer eller mer med inaktivitet kan bryte ned et enzym i kroppen som kontrollerer fett og forbrenninga av kolesterol. For å holde dette enzymet aktivt og øke fettforbrenningen, bryt opp lange perioder av sitte-/liggetid ved å reise deg/gå litt for eksempel når telefonen ringer)

 

- Drikk kaffi eller te (koffein kan øke din metabolisme (forbrenning) ved så masse som 5-8 prosent, altså fra 98 til 174 kalorier per dag! Antioksidantane i te hjelper og til med å booste forbrenninga)

 

- Spis fiberrik mat (fiber kan øke metabolismen med 30 prosent! Dei som spiser fiber øker minst i vekt over tid)

 

Håper denne lista kan hjelpe deg, Krible81, og andre som treng det :)/>

 

Her var mange gode tips! Selv vet jeg at jeg burde få mer søvn! Men er så deilig å være oppe når det er stille i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...