Gå til innhold

Ja og nei mat?


Gjest maskinist
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest maskinist

Hei Hei

 

Jeg er helt ny i dette.

 

Jeg legger inn maten jeg spiser men maten jeg spiser er bare gul L. Ingenting av det jeg legger inn e ja mat. Er det en oversikt over hva som er ja mat noen plass?

 

Jeg jobber i tillegg skift. Jeg spiser regelmessig men maten blir laga av kokk så jeg vet ikke hva som er oppi maten. Jeg har heller ikke tilgang til vekt 4 uker om gangen. så dette opplegget er litt vanskelig syns jeg.

 

Er det noen som har noen bra tips?

 

Hilsen Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle grønnsaker er ja-mat og kan spises nærmest ubegrenset av, eks. grønn salat, tomat agurk osv. Men erter, bønner, oliven, avocado o.l. er litt mat fordi det inneholder mye kalorier. Noen matvarer er nei mat men bør spises likevel fordi det har sunt hjertevennlig fett, f.eks. makrell i tomat, majones, laks osv. men man må passe litt på mengden.

Bruk tallerkenmodellen på varmmat, 1/4 kjøtt/fisk, 1/4 potet/pasta/ris og 1/2 ja grønnsaker og bittelitt saus. Da blir det sjelden feil selv om det er litt mye/lite av de ulike tingene. Lag mat hjemme iblant og vei opp maten da så ser du hvor mye/lite ting egentlig er. Ofte spiser vi større porsjoner enn vi tror. :P/>

 

Bruk 2-3ulike frukt om dagen og 3ulike posjoner grønnsaker så kommer du langt, samt 2 glass melk el, et glass og 1 yoghurt. Pass på å spise hver 3.-4. time så blir du ikke så sulten.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...