Gå til innhold

Betennelse i kne


supra
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Etter en vellykket og aktiv Roede-start med masse turer i fjellet og jogging, har knærne mine sagt stopp. De er rett og slett overbelastet og har blitt betente og jeg får nå ikke lov til å gå på fjelltur, sykle, jogge, eller andre aktiviteter som påvirker kneet. Ikke knebøy eller noe som helst. Jeg er ganske knust fordi jeg endelig har funnet en form for trim jeg faktisk liker! :o/>

Jeg har hørt at svømming kan være bra, men jeg har ikke noe svømmehall i nærheten og jeg har ikke bil eller annen mulighet til å komme meg til svømmehall etter jobb før de stenger. Jeg har derfor den siste uken kun kunnet trene styrke, og resultatet er at vekten står dønn i ro. :(/>

Er det noen som har noen gode tips til hva jeg kan trene mens jeg venter på at knærne skal bli bra? Og hva jeg bør gjøre for at de skal bli bra så fort som mulig?

 

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, supra!

 

Så kjedelig med betennelse i kne...kroppene våre tåler dessverre ikke for hard overbelastning over tid, eller brå overgang fra lite til mye trening - kjenner på slike knær selv og har tatt det veldig med ro på treningsfronten hittil (veeeeldig med ro) :).

 

Har ingen tips om treningsøvelser (er ikke ordentlig i gang med det selv ennå) - men tipser gjerne om det som funker for vektnedgang: kostholdskontroll (kjipt, men det fungerer faktisk aller best!).

 

Siden mai i år har jeg gått ned over 15 kilo, uten hastverk, med særdeles lite trim utover en og annen gåtur. I stedet har jeg fokusert på å gjøre positive endringer i matveien og gå fra å være storspiser med sjeldne måltider, til porsjonskontroll og hyppigere måltider - unnet meg ting jeg liker i små mengder og kuttet drastisk kun på det jeg overhodet ikke trenger som godteri, brus og helfabrikata (masse flotte ferdig utregnede middagsforslag blant GR sine oppskrifter).

 

Nå vet jeg ikke hvordan ditt kosthold er fra før, eller utgangspunkt i vekt/høyde/hverdagsaktivitet og hvor mye du ønsker gå ned i vekt, men de som har peiling anslår forholdet kosthold/trening til å være 70/30 (noen sier også 80/20).

Er ikke alene her inne om å ha gått ned i vekt kun ved å følge anbefalingen å ligge mellom 5-800kcal under daglig kaloriforbruk (og samtidig ikke helt klare å følge anbefalingen om 7TP per uke).

 

Hvis ikke du går kurs/har gått kurs, kan du lese deg opp på utregninger på en god, gammel tråd i For deg som er ny i GR-forumet. Start fra begynnelsen, så får du med deg alle spørsmål og svar.

 

Lykke til og god bedring til begge knærne!

Juni72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...